Kannessa5/2019

Mikro-organismin metsä

Mayumi Niiranen-Hisatomin teos ”Mikro-organismin metsä” (sekatekniikka kankaalle 2016) on esillä Galleria 5:n ryhmänäyttelyssä Lähdössä maali, maalissa nyt 3.11. saakka. Kokonaisuudessaan teos on yli kaksi metriä korkea ja neljä metriä leveä.

”Tämän maalauksen saattaa nähdä abstraktina kuvana, mutta itse asiassa se on esittävä”, Niiranen-Hisatomi toteaa. ”Olen maalannut solut, jollaisista me kaikki, sinä ja minä, koostumme, suurelle kankaalle – jotta voisimme kohdata ja tuntea tämän mikromaailman paljaalla silmällä.”

Oulun Taiteilijaseura -63:n näyttely Lähdössä maali, maalissa nyt on osa Suomen Taidemaalariliiton Juhlanäyttelyviikkoja. Leena Kangas on kuratoinut mukaan yhdeksän OTSin jäsentä ympäri entistä Oulun lääniä, yhtenä näistä siis Kajaanissa asuva ja työskentelevä, Japanin Osakassa syntynyt ja opiskellut Mayumi Niiranen-Hisatomi.

Niiranen-Hisatomi uskoo ihmisen maalanneen jollain tavalla aina, jo kauan ennen varhaisimpia löydettyjä kalliomaalauksia noin 40 000 vuoden takaa. Maalauksen tai maalaamisen loppua tai kuolemaa on kuitenkin julistettu ainakin valokuvaustekniikan keksimisestä lähtien, minkä jälkeen taiteilijat, taidesuuntaukset ja taiteesta kirjoittavat ovat  selittäneet ja perustelleet maalaustaiteen sinnikästä säilymistä kuvataiteen keskiössä.

Monin eri materiaalein – installaatio, valokuva, video, ryijy – työskentelevä Niiranen-Hisatomikin kysyy itseltään: tarvitsemmeko maalaamista? Vastausta hän etsii teoksissaan. ”Esimerkiksi teossarja Family Tree II (”Sukupuu II”) kyseenalaistaa maalarin maalausteon tyhjälle kankaalle samalla tutkaillessaan muotokuvamaalausten (uudistunutta) paluuta”, hän kirjoittaa verkkosivullaan.

Kaltion kansiteoksessakin Niiranen-Hisatomi tutkii mikrotason maailman kautta yksilöiden välisiä suhteita. Maalaustaiteen historiallisuuteen ja materiaalisuuteen viittaa näyttelyn Lähdössä maali, maalissa nyt nimikin. Kuraattori Leena Kangas toteaa: ”Nimi kertoo maalaamisesta myös elävänä ilmaisukeinona tässä ajassa. Välineenä maalaus on notkea ja välitön, havainnosta alitajuiseen keveästi liikahtava ja tarvittaessa hyvinkin suoraa toimintaa.”

Mayumi Niiranen-Hisatomi valmistelee Kainuun uuden sairaalan pääaulan veistoksia ja kattotasanteen ympäristöteoksia prosenttitaideprojektina. Ensi vuonna on luvassa myös popup-galleria Ponnahuksen näyttelyjen kuratointia.

Lähdössä maali, maalissa nyt Galleria 5:ssä (Hallituskatu 5, Oulu) 3.11. saakka. Lisätietoja Taidemaalariliiton Juhlanäyttelyviikoista osoitteessa painters.fi/juhlanayttelyviikot.

Lisää taiteilijasta: mayuminiiranenhisatomi.fresh.li

Mayumi Niiranen-Hisatomi: ”Maintained yard, passing memories, omen of collapse” sarjasta Family Tree II, 200 mm × 300 mm, sekatekniikka kankaalle, 2013.
Yksityiskohta teoksesta Mikro-organismin metsä | Forest of micro-organisms | 微生物の森 2 300 × 4 200 mm, sekatekniikka kankaalle, 2016.

Kommentit