Patsaat ja aukiot
Camillo Sitte kirjoittaa klassisessa teoksessaan Kaupunkirakentamisen taide (1889, suom.2001): "Ajateltakoon kylätorin tyhjää tilaa, johon on satanut runsaasti lunta ja jonne on syntynyt tallaamalla tai ajamalla erilaisia tielinjoja. Nämä ovat luonnollisia liikenteen luomia yhteyslinjoja, joiden välille jää epäsäännöllisen hajanaisesti liikenteen koskemattomia tilkkuja. Näillä tilkuilla seisovat lumiukot, koska niissä on tarvittavaa puhdasta lunta." Näille tilkuille voi Sitten mielestä pystyttää vaikka patsaita.
Valtakadun ja Koskikadun risteyksessä postin edustalla on pieni aukion tapainen, jolle hyvin sopisi patsas, niille main missä on nyt ruohokaistale ja lipputanko. Lipputankoja kaupungissa on riittämiin - kokonainen metsä Lappia-talon edessä - mutta patsaita tarvitaan lisää. Ne maksavat, mutta ehkä taidemuseolla olisi varaa sellainen hankkia, toimisihan se myös museon mainoksena. Joku 60-70 -luvun klassikko voisi sopia, vaikka Tapio Junno, joka on jonkinlainen museon maskotti; kaksi hänen veistostaan on sijoitettu aulaan sisäänkäynnin molemmin puolin.
"Aukio" sijoittuu siis Koskikadulle sen Valtakadun ja Korkalonkadun väliselle osalle ja on epäsäännöllinen. "Omasta kokemuksestani tiedän, että nämä epäsäännöllisyydet eivät vaikuta suinkaan epämiellyttäviltä, vaan päin vastoin ne lisäävät luonnollisuutta, kiihottavat mielenkiintoamme ja vahvistavat näkymän maalauksellisuutta" toteaa Sitte. Sen sijaan säännölliset modernit aukiot ovat "haukotuttavia" ja yleensä liian suuria aiheuttaen kenties jopa avoimen paikan kammoa. Suunnitelmissa on muuttaa pätkä kävelykaduksi, toivottavasti pari parkkiruutua saadaan samalla siirretyksi muualle.
Vanhat kauppakartanot ja pankit
Kun Mercedes-McLaren vielä menestyi formula-kisoissa, lisääntyi hopeanväristen Mercedeksien myynti Saksassa rajusti. Lieneekö tämä formula-innostus vaikuttanut siihen, että täällä kaukana pohjoisessa on alettu päällystää rakennuksia hopeanvärisillä levyillä? Postin talo sai hopeisen lisäkerroksen, S-market on hopeinen. Myös Osuuspankin kaunis syvänturkoosi verhous korvattiin hopealla.
Kansallis-Osake Pankin sali, jossa nykyään toimii posti, oli aikoinaan näyttävä sisätila, peräseinällä suuri Lennart Segerstrålen maalaus. Tilaa on enää vaikea hahmottaa kun postit ovat muuttuneet jonkinlaisiksi pikku-Tiimareiksi.
Hotelli Polarin rakennuksessa toimii nuorten suosima ravintola Holvi (Valtakatu 23). Hyvä niin, kadunpätkä on ollutkin eloton. Paikalla olleet Suomen Pankin tilat olivat pitkään aavemaisen tyhjät. Sisustuksessa on hyödynnetty 60- ja 70-lukuja ja ainakin viimeksi oli taustamusiikkina hyvää soulia ja funkkia noilta vuosikymmeniltä (the Meters, James Carr ym.). Polarin ravintolan sisäkatossa riippuu upea kitschiä lähentelevä lasiteos, ihme että se on niinkin kauan saanut siellä säilyä. Yleensähän ravintolat myllätään Suomessa uusiksi parin vuoden välein.
Työvoimatoimisto (Valtakatu 21) on saanut avarat tilat entisestä Yhdyspankista (joka ryöstetään Jari Tervon Poliisin poika -romaanissa). Olisi kyllä ollut mainiota, jos vanhat tiskitkin olisi säästetty. Kalusteet - kummalliset säleistuimet ja -sermit - ovat väärältä vuosikymmeneltä. Yleisötietokoneet ovat rumia, ne pitäisi istuttaa kaappeihin kuten Ruotsin työvoimatoimistoissa. Veistokselliset portaat eivät ole kylliksi esillä. Ja minkä takia verhot ovat aina kiinni? Työttömyyttä on täällä niin paljon, että sitä tuskin tarvitsee häpeillä verhojen takana.