Aikakauslehti www-artikkelit |
Teatteri herättää suuria tunteita, kuten sen on tarkoituskin. Tunteet kuohuvat myös muualla kuin näyttämöllä, katsomossa tai lämpiössä. Räiskyviin keskusteluihin osallistuvat teatterin harrastajat ja ammattilaiset sekä etenkin ne, jotka eivät vapaaehtoisesti katso teatteriin päinkään, edes kiikarilla.Olen itse heikonlainen teatterin katsoja. Pitkästyn helposti, alan nuokkua, vilkuilen kelloa ja lasken minuutteja väliaikaan. Paitsi jos esitys on hyvä silloin kaikki on toisin. Hyvässä esityksessä arki unohtuu ja vatsanpohjassa on mukava lämmin tunne, kuin olisi kaatanut mukillisen kaakaota housuilleen. Ero huonon ja hyvän näytelmän välillä on huikeasti suurempi kuin vaikkapa hyvän ja huonon elokuvan. Huonoakin elokuvaa saattaa katsoa kun muuta tekemistä ei ole. Huonon näytelmän tuijottaminen on piinaa, miinusmerkkistä aikaa, pois minulta ja elämästäni.
Jokin teatterissa askarruttaa. Miksi se koetaan niin tarpeelliseksi, että suuri osa Suomen kaupungeista ylläpitää kunnallista teatterilaitosta, siinäkin vaiheessa kun rahanpuutteen vuoksi vanhainkodissa on viisi puuropäivää viikossa? Onko teatteri kaupungin sivistyksen mitta? Ulkoisen vai sisäisen?
Oulun kaupunginteatterin rakennus suljettiin vuonna 2002 lähes kahdeksi vuodeksi peruskorjauksen takia. Remontin budjetti ylitettiin railakkaasti, kuten tapoihin kuuluu. Teatterin toiminta siirrettiin remontin ajaksi Atrian vanhaan makkaratehtaaseen, ja rakennus sai samalla nokkelan nimen 'Teatria'. Mitä olisi tapahtunut, jos massiivisen muutto-operaation sijaan teatteri olisi yksinkertaisesti vain pantu kiinni? Teatterin työntekijät olisivat olleet lomautettuina ja ihmetelleet että mitä perkelettä.
Mitä Oulun kaupungille ja sen ihmisille olisi tapahtunut? Kuinka monen elämän laatu olisi huonontunut? Miten pian olisi havaittu, että ilman teatteria ei voi elää? Vai voiko?
Teatterilaiset olisivat aikansa kiroiltuaan alkaneet kuka pakkailla kamppeitaan, kuka opiskella konduktööriksi tai lähihoitajaksi. Osa olisi merkannut kalenteriin rastin, milloin pitää palata töihin ja sitä odotellessa lueskellut Volter Kilven tuotannon.
Olisiko joku havainnut kaupungilla leviävän levottomuuden ja kuhinan: täältä puuttuu teatteri? Ylioppilasteatterin ja Akseli Klonkin esitykset olisivat olleet tupaten täynnä jo muutaman kuukauden; viimeisistä lipuista olisi käyty yhä väkivaltaisemmiksi muuttuvia mellakoita. Muutama teatterin joutilas ammattilainen olisi nähnyt tilaisuutensa tulleen ja ryhtynyt teatterialan yrittäjäksi: Idea paperille, porukka kasaan, starttirahaa TE-keskukselta, Finnveran takaamaa lainaa pankista, tilat penkit ja pensselit ja ensi-iltaa ulos. Kohta teattereita olisi ollut kolme taikka neljä. |
Väliajalla konjakkia, erätauolla olutta
Teatterin kokemisen erityisyydestä
Teksti: Antti Leikas Kuva: Hanneriina Moisseinen
Eräs Kaltion avustaja kirjoitti minulle tammikuun alussa kiukkuisesti, että teatteri on turha aihe käsiteltäväksi lehdessämme, ainakin monen jutun verran. Oululaisten teatterimurheet eivät muuta maata koske, ja komeljanttarit pelleilkööt omilla rahoillaan, hän jatkoi. Erityisesti häntä sieppasi, että 'teatteri-ihmiset ovat melko sietämättömiä'. Olin samaa mieltä etenkin viimeisestä asiasta. Tosin jouduin jatkamaan pitkän listan muita elämän aloja, joihin liittyvät ihmiset ovat myös erityisen sietämättömiä. Teatterin käsittelystä emme silti luopuneet, sillä sopiva määrä kontakteja sietämättömiin ilmiöihin ja ihmisiin pitää mielen ja kehon virkeänä.
'Teatterielämys' © Mikko Perkoila (1982)
Menin kerran teatteriin. Teatterissa näyteltiin jotain kuuluisaa näytelmää mahtavaa ja surullista jonka nimeä en muista enkä muista tekijääkään. Menin kerran teatteriin. Teatterissa naurettiin kun tuttu mies mainoksista lehden taikka kahvimerkin näyttämölle astui vain. Se oli vähän kummallista. Menin kerran teatteriin. Väliajalla näyteltiin upouutta kampausta, timantteja ja helmiä, silkkiä ja minkinkarvaa. Siemottiin sherrylasista. Menin kerran teatteriin. Teatterissa naurettiin kun vain kuului näyttämöltä sana 'pieru' taikka 'paska'. Siinä oiva tunnustus ensi-iltayleisöltä.
|
Kun kaupunginteatteri olisi taas alkanut käynnistellä toimintaansa, olisi edessä ollut ankara rekrytointi. Yli puolet teatterin väestä olisi ehtinyt irtisanoutua lomautuksen aikana. Ouluun olisi virrannut etelästä uutta draama-ammattilaista ja kaupungin teatteri-ilme olisi nyt täysin uudenlainen. Raikas! Elävä! Ravisteleva! Pienet teatterit houkuttelisivat katsojia järjestämällä Rotuaarilla ja kauppatorilla säkenöiviä performansseja ja yllätysnäytöksiä. Lopulta teatterin uusi imu nähtäisiin jopa Kärppä-otteluiden vähentyneissä katsojamäärissä.
Teatterista on helppo kuvitella kaikenlaista. Jotta en sortuisi pelkkään kuvitteluun, kysyin Espoon Kaupunginteatterin johtajalta Jussi Helmiseltä neljä kysymystä. Helminen toimi Oulun kaupunginteatterin johtajana vuosina 19861990. Kysymykset olivat seuraavat:
1. Minä olen nukkunut monissa teatteriesityksissä. Mistä se voi johtua?
2. Paras teatterikokemukseni on se, kun katsomon oven läpi lyötiin kirves. Mikä on mielestäsi kirveen asema teatterissa?
3. Jännittävässä jääkiekko-ottelussa sanotaan olevan dramatiikkaa, siis draamaa. Voisiko jännittävässä draamassa olla hitunen jääkiekko-ottelua? Miten?
4. Elokuvahistorian suurimmat koomikot ovat olleet taitavia kompastelijoita. Myös näyttämöllä kompastuminen näyttää hauskalta. Mikä kompastumisessa naurattaa?
Ja Helminen lähetti kirjeen:
Tervehdys, aikakauslehti Kaltion päätoimittaja Antti Leikas. Lähetit minulle neljä kysymystä, joten vastaan kaikkiin viiteen.
1. Oletan, että kuhunkin teatterissa nukkumiseesi on oma syynsä. Minä nukun teatterissa (tai oopperassa) jos olen hyvin väsynyt. Jet-lagissa kerran nukahdin tahdostani huolimatta myös Robert Wilsonin The Knee Plays -esityksessä. Joskus nukun tahallani, koska uneni ovat alkanutta esitystä mielenkiintoisempia. En kuitenkaan ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa koko yleisö olisi nukkunut, josta lie tehtävissä johtopäätös, että valvojia esitys kiinnostaa. Tunnen myös henkilöitä, joilla on uniapnea, ehkä kannattaisi kysyä lääkäriltä?
2. Myös erääseen minun hyvään teatteri-kokemukseeni liittyy kirveitä, useita. Sibiussa näyteltiin Andrei Zholdakin ohjaamaa Dostojevskin Idiootin pohjalta tehtyä teosta. En nukkunut. Saaritsan laulussa irtisanottu Niemisen kaveri minä näkee puun vierellä kirveen. Kuulijan on pääteltävä mitä laulun minä kirveeltä odottaa tai mitä sillä tekisi. Teatterin verstaissa on kirvesmiehiä, heillä on töitä. Katsomon oven läpi kirves lyödään joko harjoitellusti, jolloin se kuuluu esitykseen ja yllättää katsojan, tai palopäällikön määräyksestä, jolloin jokin muu seikka on yllättänyt sekä katsojat että teatterilaiset. Kirveen asema teatterissa on hyvä ja pysyvä.
3. Voi. Ensi syksynä Espoon Kaupunginteatterissa on. Olin 80-luvulla mukana kirjoittamassa näytelmää TPSTappara. Oulun Kaupunginteatterissa tehdessämme näytelmää Elmo menimme näyttelijöiden kanssa KärpätJokerit otteluun, istuimme äänimiehen mikrofonin ympärillä ja kun muu yleisö huusi Kärpät-Kärpät-Kärpät, huusimme me Elmo-Elmo-Elmo. Saimme hyvän akustiikan tehosteellemme. En nukkunut. (Kärpistä potkut saaneen Kari Mäkisen valmentama Jokerit voitti, ja vei aikansa ennen kuin paha palasi takaisin.)
4. Hitunen jääkiekko-ottelua teatteriesitykseen saadaan ammattitaidolla, hyvällä ohjauksella, kirjoittamisella ja näyttelemisellä. Esityksen alkaessa yleisö ei voi mitenkään arvata miten se päättyy, mikä on seuraava juonen käänne, mikä käytetty kerronnan keino. Tähän pyrimme esimerkiksi Oulun Kaupunginteatterin esityksessä Elämän musiikki. Omasta mielestäni siinä pelaa ykkösketju, ei ota jäähyjä, eikä lopputulosta voi arvata, vaikka kotijoukkue voittaakin.
5. Huono kompastuminen ei naurata. (Eikä herätä nukkuvaa.) Hyvässä kompastumisessa naurattaa yllätyksellisyys, ajoitus, elämänkaltaisuus ja inhimillisyys. Ja se, että se ei ole totta eikä siinä kenkään loukkaannu.
Kuten vastauksista näkyy, Helminen tietää mistä kirjoittaa. Jotta asia tulisi käsiteltyä mahdollisimman monipuolisesti, vastaan vielä itse samoihin kysymyksiin.
1. Olen nukkunut kun olen ollut väsynyt ja näytelmä on ollut tylsä. Olen taitava nukahtaja ja osaan tehdä sen lähes huomaamatta, ilman että notkahtava pää paljastaa temppuni. Proseduuri on tämä: a) jäykistän niskani b) kohdistan katseeni näyttämön taakse c) vedän hitaasti henkeä d) uloshengityksessä suljen silmäni e) nukun. Herään kun näyttämöllä tapahtuu jotain riehakasta, esimerkiksi lausutaan sana pieru taikka paska.
2. Hienoimman teatterielämykseni olen kokenut Kajaanissa, kun katsomon oven läpi lyötiin kirves. Se säväytti. Kristian Smeds ei ole turha jätkä, vaikka onkin antanut julkisuudessa joskus typeriä lausuntoja. Muistaakseni pedofiileistä. Muistaakseni lausuntoon liittyi kirves. Olen itsekin sijoittanut näyttämölle kirveen. Kirjoitin 90-luvulla Oulun ylioppilasteatterille muutaman näytelmän, joista ainakin kahdessa kirveellä oli rooli. Yritin pitää mielessäni vanhoja draamaohjeita: jos näyttämöllä on kirves, sitä on käytettävä. Jos et tiedä miten jatkaa, pane mies tulemaan ovesta kirves kädessä.
3. Tähän en osaa vastata itse lainkaan. Teatterissa juodaan väliajalla konjakkia, jääkiekko-ottelussa sama sessio on nimeltään erätauko ja silloin juodaan olutta. Kutsun joskus, mielestäni vitsikkäästi, teatterin väliaikaa erätauoksi. Olen käyttänyt sekä väliaikaa että erätaukoa siihen, että olen lähtenyt esityksestä tai ottelusta kesken pois. Kuten jutun alkupuolella tunnustan, olen heikonlainen katsoja.
4. Poikasena kävin Varkauden Teatterin näytöksissä katsomassa, kuinka nykyinen teatterinjohtaja Jukka Tyrväinen pelasti monta näytelmää läsnäolollaan. Hänen metodinsa (näin muistelen) oli yksinkertainen: kun näytelmän tempo ja tunnelma uhkasivat latistua, Jukka juoksi lavalle, oli kaatuvinaan mutta ei kaatunutkaan, ja katsomo repesi. Lakit lensivät. Tätä kirjoittaessa Varkauden Teatterin web-sivuilla kerätään nimiä adressiin, jolla vastustetaan Varkauden kaupungin päätöstä leikata teatterin tukea ronskisti.
Jutun alussa on mainittu sanapari 'oululaisten teatterimurheet'. Lipsahdus paljastaa, että tätä lehteä suunniteltaessa on käyty huolestunutta keskustelua Oulusta ja teatterista. Miksi teatteri aiheuttaa huolta?
Teatterimurheita syntyy siitä, kun teatterin katsojat eivät tunne saavansa tarpeeksi mahdollisuuksia nähdä hyvää teatteria. Lisää murheita tulee, kun teatterin ammattilaiset kokevat, etteivät saa tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisivat. Onko Oulussa näitä murheita enemmän kuin muissa kaupungeissa? Onko Helsingissä vähemmän murheita, kun kaupunki on pullollaan toinen toistaan kiinnostavamman tuntuisia näyttämöitä ja esityksiä? Entä Kajaani, mitä siellä tapahtuu? Miksi Kajaanin kaupunginteatteria ei ole koskaan kutsuttu laitosteatteriksi? Ehkä siksi, että nuhjuisen viehättävä puurakennus torin laidalla ei vain näytä laitokselta. Tai ehkä siksi, että siellä on lyöty kirves ovesta läpi kesken esityksen.
Oulu ei ole huono teatterikaupunki. Toisaalla tässä lehdessä kerrotaan, että Oulu on loistava teatterikaupunki. Yhdessä artikkelissa laskeskellaan, kuinka paljon kaupunki maksaa tukea jokaisesta kaupunginteatterin lipusta, ja kuinka vähän Akseli Klonkin lipusta. Isoja rahoja olisi houkutteleva ruveta jakamaan uudestaan. Sekä Oulussa että muualla olisi mahdollista saada vähemmällä enemmän. Pienellä rahalla parempaa teatteria. Mutta komeljanttarit pelleilkööt omilla rahoillaan, kuten joku on joskus sanonut. •
Antti Leikas
|
|