] T e k s t i : T o n i A l a t a l o , k u v a t : T o n i A l a t a l o j a L e e n a K a n g a s [
Tunnen miehen, joka kertoi kuuluvansa viimeiseen kuolevaan sukupolveen. Biologisen kellon ja toisaalta tietoisuuden salojen selvittäminen voi todella olla lähellä. Onko teknologinen kehitys luomassa muinaisista myyteistä totta? Ikuinen elämä ja telepatia häämöttävät tulevaisuudessa - mitä me silloin olemme?
Nykyisyys
Elämän ja kuoleman kysymykset ovat viime päivinä
tulleet omakohtaisiksi. Kirjoitan tätä juttua synnytyssairaalassa.
Esikoisemme on tulollaan.
Raskausaika on ollut melkoinen prosessi ruumiista irtautuneelle,
urakeskeiselle bittinörtille. Häkellyttävintä synnytyksen
käynnistelyssä on ollut havaita ja tuntea ihmisen ja teknologian
syvä liitto. Ultraääni, sydänkäyrät, verenpaineiden
ja eri pitoisuuksien mittaamiset yhä enemmän tietokoneita muistuttavilla
laitteilla ovat puolet koko toimesta. Toinen puoli on sentään
lämmintä ihmistenvälistä vuorovaikutusta. Tosin sekin
on suurilta osin teknisesti välitettyä: vanhempamme ovat vannottaneet
pitämään heidät ajan tasalla, ja kun pariskuntamme
tehtävänjaossa minulle ei-synnyttävänä lankesi
yhteysvastaavan rooli, niin tekstiviestit ja kännykkäpuhelut
ovat keskeisiä. Ylimpänä kaikesta elämän ihme.
Teknologiaihmisenä - siis alan yrittäjänä,
tutkijana, aktivistina ja yleisenä ihmettelijänä - vaikuttaa
kuitenkin siltä, että tämä kaikki on todellakin vasta
alkua.
Nyt kännykkä soi kun rakas soittaa sairaalalta!
Vielä ei ihmeempiä ole tapahtunut, mutta jännittää
kyllä - otsa on kohta puun koputtamisesta herkkä. Täytyy
tehdä muistilistalta vielä vaadittavat kotityöt ja siirtyä
sitten sinne. Ja jutussa johdannosta siihen, mitä vuodelle 2030 on
nyt saatu maalailtua.
Tulevaisuus
Vauva tuli. Se nukkuu tuossa vieressä, nyt jo neljättä
yötään - toivottavasti itsensä ähkyyn imettyään
niin, että äitinsä saa vihdoin nukkua pidemmän pätkän
ja minä kirjoitettua tämän jutun alta pois tähän
näin. Toivottavasti en näppäilylläni häiritse
unta. Muistan omasta lapsuudestani 70-luvulta isäni öisen sähkökirjoituskoneen
terävän äänen, joka kieltämättä taisi
joskus häiritä. Muistan kuinka kirjoitin kyseisellä koneella
ensimmäistä kertaa oman nimeni, vanhempien avustuksella tietystikin,
ennen kuin kynä edes pysyi kädessä. Ensikontakteista puheenollen:
vielä kohdussa ollut lapsemme sai synnytyssalissa päähänsä
pienen liittimen, josta sähköjohtoa pitkin tuli sydänsignaali
tietokoneelle, meidän maailmaamme ennen synnytystä.
1970-luvulla saattoi kuvitella tulevaisuuden, jossa kaikki
ihmiset olisivat kuin silloisia radioamatöörejä, jotka vain
istuvat kodeissaan ja viestivät sieltä kaikkialle maailmaan ystäviensä
kesken. Vuonna 2000, internet on globaali tieto- ja viestintäverkkojen
välinen verkosto ja ihmisillä on kännykkä aina mukana.
Ovatko kaikki siis radioamatöörejä? Vastaus on jyrkkä
ei: keskiverto netin ja kännykän käyttäjä ei ole
höyrähtänyt teknologisti. Teknologiaa on nähty ennalta,
muttei sitä miten se vaikuttaa. Uuden tieto- ja viestintäteknologian
vaikutusta yhteiskuntaan ja ihmisiin kun ei vieläkään tunneta,
vaikka siitä - suureksi onneksi - onkin tullut sosiologien ja humanistien
trendiaihe viime vuosina.
2030-luvulle tultaessa monet nyt kypsyttelyvaiheessa
olevat teknologiat ovat arkipäiväistyneet. En usko ymmärtäväni,
miten ne lopulta ihmisyyttä muokkaavat. En tiedä, mihin poikani
saattaa nuoruusvuosinaan friikahtaa ja miten se häneen vaikuttaa.
Luultavasti tulen olemaan siitä kaikesta yhtä ulkona kuin meidän
nettinuorten vanhemmat olivat takavuosina. Kenties en edes pysty - jonkinlaisen
älyllis-henkisen tai jopa fysiologisen rajallisuuteni takia - kokemaan
sitä mihin tuo vieressä tuhiseva pienokainen on aikuistuessaan
kasvanut. Toivottavasti voin kuitenkin olla vanhempana, kuten minulle on
lopulta kiitettävän ymmärtävällä ja sallivalla
tavalla oltu.
Kuitenkin juuri meillä, tämän päivän
aikuisilla, on aktiivinen rooli. Tulevaisuuden maailma, josta ehkä
alamme pullahtaa ulos, on meidän itsemme tekemä.
Visio
Vuonna 2030 ihmisen perimän kartoituksen ja DNA:n
ohjaamien proteiinien rakentamisen perusteellisen tietokonemallintamisen
pohjalta aletaan ymmärtää olemassaolon biofyysinen todellisuus.
Toisaalta välillä uupunut tekoäly- ja kognitiotieteellinen
tutkimus on tuottanut tarvittavan tiedon ihmisaivojen ja
-hermoston tapaisten monimutkaisten järjestelmien salojen avaamiseksi.
Kontrollihimo yltää myös ympäröivään
luontoon, jota pyritään liittämään osaksi teknosysteemiä.
Laboratorioissa on jo valmiina teknologiat, joilla ihmisen
luontaiset järjestelmät voidaan kytkeä keinotekoisiin organismeihin.
Onnettomuuksissa sokeutuneiden, kuuroutuneiden tai raajansa menettäneiden
ihmisten varaosiksi kehitetyt bioproteesit alkavat olla kiinnostavia myös
muiden ihmisten osalta. Liitännäiset muistuttavat pisimmille
vietynä kuin omia eliöitään, jotka muodostavat käyttäjän
kanssa yhtenäisen saumattoman kokonaisuuden; hieman samaan tapaan
kuin jäkälässä, jossa sienien ja levien odottamaton
liitto luo lyömättömän yhteiselon, ihminen ja teknologia
elävät symbioosissa toinen toistaan muokaten.
Yksiääninen teknis-taloudelliseen voittokulkuun
osallistuvien ja sitä hiljaa syrjässä seuraavien epäyhteiskunta
vuoden 2030 maailma ei kuitenkaan ole. Vuosituhannen vaihteen luomu-buumi
ja kapitalismin vastaiset mielenosoitukset eivät ole unohtuneet, vaan
saaneet uusia muotoja varsinaisiin vallankumouksiin silti yltämättä.
Keskeinen vanhojen valtaapitävien ja uusien radikaalien ero voidaan
nähdä nimenomaan suhteessa teknologiaan - jotkut historioitsijat
näkevät itse asiassa teknologiasuhteen määrittäneen
vallankumouksia kautta historian, Ranskan vallankumouksesta kevään
1968 tapahtumiin.
Vahvin trendi on kuitenkin muodostunut juuri nämä
kaksi näkemystä yhdistävästä linjasta, ns. tiedostavasta
teknologiakehityksestä. Uusmodernin luomuteknon henki perustuu siihen,
että aiemman sähköteknisten ja mekaanisten laitteiden valmistamisen
sijaan pyritään ymmärtämään ja hyödyntämään
luonnon omia voimavaroja.
Tietojenkäsittelyssä ja televiestinnässä
muokataan ihmisen omia aivoja ja hermostoa. Lisäaisteina toteutetaan
ajattelun apuvälineitä: muistia, visualisointia, ajasta ja paikasta
riippumattomia joustavia tieto- ja viestintäpalveluja sekä lukuisia
erilaisiin ammatteihin räätälöityjä keinotekoisia
ajatustyökaluja, joihin aiemmin tarvittiin kännyköiden ja
tietokoneiden tapaisia laitteita. Tietoisuuden ja identiteetin muutokset
syvenevät täten entisestään. Oma vartalo on käyttöliittymä
eri todellisuuksiin ja mielen yhteisöllinen jakaminen luo uusia persoonallisuuksien
muotoja.
Ympäristöpuolella fossiilisten polttoaineiden
käytöstä ja ympäristömyrkyistä johtuneita
katastrofeja ei kyetty välttämään, mutta uuden teknologian
valossa asiaan uskotaan olevan korjausmahdollisuudet, jotka tosin vaativat
valtavia panoksia. Laboratorioissa kun on jo kyetty tuottamaan keinotekoisia
pieneliöitä, tavallaan luonnollisten mikrobien ja mekaanisten
nanokoneiden hybridejä, joilla pystytään periaatteessa paikkaamaan
lopullisiksikin luultuja tuhoja. Esimerkiksi vesistöön laskettuna
ko. eliöillä voidaan kontrolloidusti poistaa tiettyjä aineita.
Parvi kykenee elämään itsenäisesti, syöden niitä
aineita mihin se on suunniteltu, ja lisääntymään tarvittaessa,
mutta se on kuitenkin ihmisen ohjattavissa eri käyttäytymispiirteiden
suhteen ja lopulta lopetettavissa.
Energiantuotannossa innokkaiden kehittäjien mielestä
uuteen bioenergiateknologiaan panostamalla voitaisiin luopua kaikista käytössä
olevista tuotantotavoista. Paikallistasolla Oulussa tämä näkyy
kiisteltynä ehdotuksena, jossa kaavaillaan Oulujoen vesivoimaloiden
purkamista - siinä ohessa siis myös padottujen koskien vapauttamista
- kun kaikki tarvittava energia saataisiin ympäröiviin metsiin
istutettavista biokasvustoista. Luonnon omasta fotosynteesistä saadaan
aiempiin aurinkoenergiayritelmiin verrattuna moninkertainen hyötysuhde
- miljardeja vuosia koeteltuja ja maailman joka kolkkaan levinneitä
viherhiukkasia nyt suoraan ihmisen tarpeisiin soveltaen.
Kemianteollisuus ja lääketuotanto ovat myös
maa- ja metsätaloudellistuneet mielenkiintoisilla tavoilla. Raisio-Orion
fuusion kehittämiä geenimuunneltuja perunoita on kätevä
käyttää lääkkeiden kasvatuksessa, ja jopa muovin
ja muiden tarveaineiden tuottaminen suoraan sopivilla kasveilla on näköpiirissä.
Alkuperäiskasvien voimaan uskovien väitteet vaiennetaan tieteellisillä
todistuksilla luonnonainekompleksien epäpuhtauksista.
Hyvinvointiyhteiskunnissa elävien ihmisten turhamaisuus
ei ole suinkaan jäänyt mielikuvituksessa maailmanparantajien
visioista jälkeen. Yhdysvalloissa laihduttaviksi manipuloidut eläinrasvat
ja muut terveysroskaruokien ainekset ovat lyöneet läpi. Vuoteen
2030 mennessä jopa ikiaikainen myytti kuolemattomuudesta alkaa konkretisoitua.
Tiedemiestenkin ehkä varovaisissa arvioissa pidetään tuolloin
todennäköisenä, että ainakin 250 vuoden mittainen ihmiselo
on mahdollinen, ja intoilijat uskovat jo siirtyneensä ajattomuuteen.
Eutanasiakeskustelu on tätä myötä saanut outoja käänteitä.
Ylipäänsä terveydenhuolto on muuttunut
sairauksia ja muita vaivoja vastaan käydystä torjuntataistelusta
aktiiviseksi - mutta äärimuodoissaan hyvin kalliiksi - toiminnaksi
teknologistuneiden ihmisrakenteiden ylläpitämiseksi. Oma lukunsa
on kosmetiikkabioteknologia lukuisine haaroineen. Atooppiseen ihottumaan,
josta itse kärsin, ei silti ole löydetty ratkaisua vaikka sen
kytkökset immuunijärjestelmään ymmärretäänkin
paremmin.
Taide ja kulttuuri - elävä teksti?
SciFi-tyyppisessä tulevaisuusvisioinnissa kuvataan
usein kolkko maailma, josta unohtuu taide, musiikki, kirjallisuus ja kulttuuri
ylipäänsä (kiitos tästä huomiosta Risto Vuorian
Star Wars -kriittiselle kirjoitukselle Rumputuksessa!). Tämän
tekstin vision, joka tietysti voi kokonaisuudessaan olla harhainen, mukaisesti
ytimessä olisi kysymys: millainen on elävä teos? Ilmeisesti
elävä keinotekoinen organismi?
Kirjallisuusteoria, joka ei suinkaan pidä tekstiä
staattisena objektina vaan dynaamisena keskustelukumppanina, kertoo jo
jotain tästä näkökulmasta. Kielihän elää,
sanojen merkitykset muuttuvat. Tämäkään teksti ei ole
koskaan entisensä, vaan muuttuu joka hetki. Nyt joku ehkä näkee
tässä jänniä tieteiskuvitelmia, tai toisaalta outoa
itsekeskeistä elämässäräpistelyä. Vuonna
2030 tämä kertonee ehkä jotain maailmasta vuonna 2000 -
tieteiskuvitelmat kun eivät juurikaan kuvaa sitä aikaa, johon
se on fiktiivisesti sijoitettu, vaan omaansa.
Teknologiaihmisenä voisi ajatella millaista olisi
elävä - syntyvä, ympäristössään muokkautuva,
risteytyen lisääntyvä ja aikanaan kuoleva - teksti, joka
veisi interaktiivisuuden, vuorovaikutuksen kirjoittajien, lukijoiden ja
muiden tekstien välillä, aivan uudelle asteelle. Ja jos tekstistä
pääsisi yli, niin tässä voisi varmasti käsitellä
myös musiikkiin ja kuvataiteisiin liittyviä visioita. Mutta kuten
lehden päätoimittaja totesi: mikään teksti ei ole lopullinen,
vaan ne herättävät uusia. Siis nyt uneen tai ainakin lepoon,
vauvan tuhinaa kuuntelemaan ja omaan hengitykseen keskittymään.
Paitsi että ensin kännykkä lataukseen, tämä sylitietokone
sleep-tilaan (virtaledi kuorsaa/hengittää söpösti silloin!)
ja sitten vihdoin oma pää tyynyyn.
Tiedän, että jonain päivänä tulen vaipumaan viimeiseen lepoon. Elämä jatkukoon uusissa muodoissa, kun minä irroittaudun ja luovun ajasta - ihon kutinasta. ï
Toni Alatalo (24 v) on projektipäällikkönä
internetpalveluita tutkivassa OWLA-projektissa. Kirjoittajan ottamassa kuvassa
hänen poikansa 8 vrk ikäisenä.