Yksilöiden ja ryhmien
välisen vuorovaikutuksenóidentiteettien vuoropuhelunórikkautta, avoimuutta
ja aitoa kahdensuuntaisuutta voidaan pitää yhtenä hyvän
yhteiskunnan tuntomerkkinä. Siihen on vielä matkaa: toisia ei kuulla
eikä kuunnella, toisten aikeita ja tarpeita tulkitaan väärin,
toisten näkemykset hyvästä ja oikeasta vääristyvät
suodattuessaan omien näkemysten läpi. Pahimmillaan tilanne kärjistyy
tunteeseen, että jokin ihmisryhmä on yhteiskuntakelvoton ja siten
sen oikeuksia elää, kokea ja ajatella omalla tavallaan on rajoitettava.
Tässä tietoisen
poleemisessa kirjoituksessani tarkastelen lestadiolaisista ja vähemmässä
määrin saamelaisista esitettyjä kuvauksia ja näille
ryhmille annettua kulttuurista tilaa Suomessa. Tarkastelu saattaa valaista
myös joitakin ulkomaalaisryhmiin kohdistuvia asenteita, odotuksia
ja toimia. Jos valtakulttuurin suhde lestadiolaisuuteen ja saamelaisuuteen
on niin ongelmallinen kuin näyttää, millaisia toiveita
meillä on aidosti ymmärtää uusia maahanmuuttajaryhmiä?
Valtakulttuurin vuoropuhelun lestadiolaisten ja saamelaisten kanssa luulisi jo sujuvan. Ongelmat ovat kuitenkin yhä ilmeisiä. Kysymys on yhtäältä monista kulttuuriseen toimintaan yleisesti vaikuttavista seikoista ja toisaalta puheja kokemistapojen sovittamattomasta ristiriidasta (lestadiolaisuuden osalta ks. artikkeliani "Uskonnolliset kielipelit. Vallankäyttöä ja identiteetin vahvistamista" teoksessa Kielen vallassa. Toim. Matti Mälkiä ja Jari Stenvall, 1997). |
Mikä lestadiolaisuudessa oudoksuttaa?
Valtakulttuurin ja vähemmistökulttuurin
vuorovaikutuksen ongelmia voidaan havainnollistaa tarkastelemalla valtakulttuurin
tuottamia esityksiä ja kuvauksia vähemmistökulttuurista. Lestadiolaisuuden
ja julkisuuden suhteen ongelmat juontuvat liikkeen alkuvaiheisiin, melkein
viime vuosisadan puoliväliin. Alkuvaiheissa keskeisiä kauhistelun
aiheita olivat
1. kirkkokuriin tai kirkolliseen
järjestykseen liittyvät kysymykset (liikutukset kirkossa),
2. yhteiskunnallisten kysymysten
toissijaistaminen (lestadiolaisia syytettiin laiskoiksi, maallisen toimintansa
laimin Iyöviksi, vain seuroissa kierteleviksi),
3. opilliset poikkeamat,
lahkolaisuus (naisten saarnaaminen, henkilökohtaisen ripin korostaminen
ja siihen liittyvä äänellinen synninpäästö,
epäluterilaiseksi nähty kasteopetus, vähitellen kehittyvä
muita ulos sulkeva seurakuntaopetus).
Aluksi lestadiolaisuuden kimpussa olivat ärhäkimmin eräät papit kuten J. Tanskanen (Hihhulilaisuus oikeassa karwassansa, 1880) ja piispa Gustaf Johansson (Laestadiolaisuus, 1892). Johansson piti lestadiolaisuutta lahkona eli ei-kristillisenä kirkkokuntana. Samoin vielä 1898 pappi Elis Bergroth luki lestadiolaisuuden "eriuskolaisiin" liikkeisiin.
Lestadiolaisuus kelpasi
hyvin myös maallistuneen kritiikin kohteeksi. Varsin vauhdikkaita arkkiveisuja
aiheesta kirjoitti mm. J. Rännäri 1860- ja 1870luvulla. Eritvisesti
seuroissa tavattavia liikutuksia irvisteltiin. Mitä pidemmälle kohti
vuosisadan vaihdetta tultiin, sitä enemmän lestadiolaisuutta kummasteli
maallistunut sivistyneistö. Opilliset kysymykset alkoivat painua taka-alalle,
kun huomiota kiinnitettiin valtaväestön kulttuurista poikkeaviin
käyttäytymismalleihin ja arvojen ilmentymiin. Varsinkin konservatiivisin
suunta, esikoislestadiolaisuus, keräsi kummeksuntaa: 1920- ja 1930-luvulla
kiinnitettiin erityistä huomiota jonkun saarnaajan ronskiin puhetapaan,
jossa perse oli perse ja "synti sanottiin synniksi". Kulttuurivitkanhan
liikkeessä on ollut koko ajan.
(Alkuun)
Uskonnollisuuden yhdistäminen eroottisuuteen ei ole uusi keksintö. Esimerkiksi monissa Lähi-idän uskonnoissa ja kulteissa eroottinen ulottuvuus on aivan ilmeinenója luonnollinen. Suomessa uskonnon erotisoimisesta on saanut mainetta ennen kaikkea lestadiolaisuus. Vielä 1900-luvun puolivälissä saatettiin puhua ja kirjoittaa seuramenojen kiihtymisestä eroottiseksi hulinaksi. Tunnetuin esitys aiheesta, Timo K. Mukan Maa on syntinen laulu (1964), ei kuitenkaan itse asiassa edes yritä kuvata lestadiolaisuutta vaan lähinnä sen liepeillä 1930-luvun alussa vaikuttanutta ns. korpelalaisuutta.
Kaunokirjallisista Laestadius-kuvauksista ykköspaikkaa pitää varmaan Annikki Kariniemen Riekon valkea siipi (1967). Romaani on minä-muotoinen ja kertojana on itse Laestadius. Romaanissa on runsaasti uskonnolliseen symboliikkaan ja saamelaismytologiaan suuntautuvia juonteita. Laestadiuksen nuoruuden sukupuolisekoilujen kuvaukset kuohuttivat ymmärrettävästi lestadiolaisiaóvaikka Pajalan pappi kirjoittaa niistä itsekin lehdessään Ens ropandes röst i öknen (1852-1854).
Viime vuosikymmeninä
lestadiolaisuutta on käsitelty kaunokirjallisuudessa harvakseltaan muuten
kuin maininnoin (esimerkiksi Rosa Liksom). Kiintoisimmat tulkinnat lestadiolaisuuden
patriarkaalisesta vallankäytöstä esittävät Anna-Maija
Ylimaulan Papintyttö (1976) ja Leo Hartvaaran Suden uhrit
(1984). Seurakuntakuriin liittyvät kysymykset korostuivat muutenkin lestadiolaisuuden
saamassa julkisuudessa 1970- ja 1980-luvulla. Liikettä syytettiin myös
asenteellisesta konservatiivisuudesta muun muassa naispappeuskysymyksessä.
(Alkuun)
Olen eräissä yhteyksissä esittänyt tahallani vääräoppisen väitteen, että lestadiolaisuutta voitaisiin nykyeän pitää miltei saamelaisten kaltaisena etnisenä ryhmänä. Väitteeni perustuu paitsi liik-keen ajattelun ja toiminnan tuntemiseen myös siihen, että lestadiolaisuutta on käsitelty kirjallisuudessa ja julkisuudes-sa tavoin, joita voidaan kutsua etnosentrisiksi. Etnosentrisyys tarkoittaa oman etnisen viiteryhmän nostamista normiksi, josta kaikki muut poikkeavat óyleensä omituiseen, huonoon, epäterveeseen suuntaan. Suomessa niin saamelaisuus kuin lestadiolaisuuskin nähdään valtakulttuurista jyrkästi poik-keaviksi. Kun oma kulttuuri on normi se on myös ajattelun ja kokemisen keskuksena. Kaikki siitä poikkeava on välttämättömästi marginaalissa ja vähempiarvoista. Tätä ajattelu- ja puhetapaa sekä siitä seuraavia toimia kutsutaan marginaalistamiseksi.
Lestadiolaisuutta ja saamelaisuutta
on suomalaisessa julkisuudessa marginaalistettu ainakin seuraavin keinoin:
Hyvin en tunne kyllin saamelaiskulttuuria voidakseni eritellä sen suhtautumista edellä luonnehditun tapaisiin marginaalistamisiin. Keskityn itselleni tutumpaan lestadiolaisuuteen.
Kun yhteisöjä marginaalistetaan, ne reagoivat yleensä melko samalla tavoin. Puolustautumisessa erottautumisen strategia on sama kuin valtakulttuurissakin. Lestadiolaisuudelle on luonteenomaista tarkkaan rajattu oman paremmuuden korostaminen. Tämä ei tarkoita sitä että kaikkia omia piirteitä arvostettaisiin. Päinvastoin lestadiolaiset tuntevat itsensä hyvinkin kelvottomiksi ja sanalla sanoen syntisiksi. Tunnetta vahvistaa liikkeen opetus. Olennaista on että tämän vastapainona on kirkas idea pyhästä pappeudesta ja Jumalan lapsen oikeudesta. Kärjistetyimmillään ajattelu esiintyy muodossa, jonka mukaan iankaikkinen pelastus on mahdollista vain yhteisön sisällä. Monet uskonnolliset yhteisön toimivat varsin samaan tapaan.
Erityisen kiintoisaksi kysymyksen lestadiolaisuuden kuvauksista tekee se että lestadiolaiset ovat itse olleet melko haluttomia kommentoimaan niitä piirteitä, joita heihin on useimmin liitetty. Niin ikään lestadiolaisuuden piirissä julkaistu kaunokirjallisuus vaikenee monista liikkeen identiteetille tärkeistä asioista. Niin kuin helluntailaisessa kaunokirjallisuudessa ei kuvata karismaattisia ilmiöitä, lestadiolaisessa kaunokirjallisuudessa vaietaan liikutuksista. On vaikeaa määritellä seikkaa suoralta kädeltä kuvaustabuksi. Kysymys on ainakin osittain siitä, että helmiä ei haluta heittää sioille, kun valtakulttuuri osoittaa ilmeistä kyvyttömyyttä ja haluttomuutta ymmärtää lestadiolaisuutta liikkeen kokemalla ja käsittämällä tavalla.
Kiintoisaa on havaita myös, että vaikka lestadiolaisuudessa on kirjoitettu runsaastikin lilkkeen omaa historiaa, se on askarrellut vallan muiden asioiden kuin muualla huomiota kiinnittäneiden pukeutumis- ja tapakulttuurin sekä saarnojen esitystavan parissa, saati seurakuntakurin tai väitettyjen eroottisten jännitteiden parissa. Itse asiassa myös niitä opillisia korostuksia (esimerkiksi seurakuntakäsitystä), jotka oudoksuttavat ulkopuolisia, on käsitelty yllättävän vähänója silloinkin oikeastaan yksinomaan liikkeen sisäpuolelle suunnatussa kirjallisuudessa.
Kaiken kaikkiaan lestadiolaista
viestintää leimaa rajoittunut vuoropuhelu paitsi yleisemmin suomalaisen
valtakulttuurin niin myös muiden instituutioiden ja uskonnollisten yhteisöjen
kanssa. Dialogia toki on nykyään runsaastikin, mutta lestadiolaisuudelle
on luonteen omaista rajoittaa keskustelunaiheet sellaisiksi, että yhtäältä
vältetään konflikteja ja toisaalta ei jouduta puolustamaan
ulkopuolisille kantoja, joiden argumentointi perustuu viime kädessä
uskon omakohtaiseen omaksumiseen. Tämä kuvaa ehkä yleisempääkin
suuntausta herätysliikkeestä on tullut paljolti kasvatusliike.
(Alkuun)
Uskonnollisille ryhmille näyttää olevan luonteenomaista perinteisen yhteisöllisyyden ja sen sisällä myös korostuneen eheän yksilöidentiteetin tavoittelu. Tässä suhteessa herätysliikkeet ovat tietenkin anakronistisia ilmiöitä.
Identiteettiä eivät voi synnyttää ja pitää yllä yksinomaan ihmisiä yhdistävä tekijät, vaan avainasemassa ovat ryhmää muista ryhmistä erottavat tekijät Tämä näkyy selvästi lestadiolaisuuden eri suuntien välillä. Aina liikkeen hajaantuessa on aktivoitunut erojen korostaminen puolin ja toisin.
Tämäkään
ei riitä. Lestadiolaisuuden nykyisenkaltainen ryhmäidentiteettió
ja välillisesti kunkin lestadiolaisen yksilöidentiteettiótuntuisi
tarvitsevan lisäksi ulkoista painetta eli kielteistä julkisuutta,
toimimatonta vuoropuhelua. Jos nimittäin liikkeen rajat hämärtyvät,
sen jäsenten on vaikeampaa tunnistaa kunnollisesti sitä yhteisöä,
jonka identiteettiin he voisivat kiinnittää oman yksilöidentiteettinsä.
(Alkuun)