] T e k
s t i : T u i j a
H a u t a l a - H
i r v i o j a
[
Sekä Helene Schjerfbeck että H. Ahtela kuuluivat ryhmä Vapaaseen. Schjerfbeck sai suopeita arvosteluita toisin kuin H. Ahtela, joka 1920-luvulla, aikaansa edellä toi tuulahduksia kansainvälisestä modernismista Suomeen. H. Ahtela lopetti maalaamisen.
Olavi Paavolainen kirjoitti vuonna 1929 ilmestyneessä
teoksessaan Nykyaikaa etsimässä: en malta olla tuomatta esille
paria melkein tuntematonta tai unohdettua taiteilijanimeä, joiden
nousun mesenaattien olemattomuus, rohkeiden iskuvalmiiden ja luovaa eikä
vain selostavaa kritiikkiä harjoittavien arvostelijoiden täydellinen
puute sekä maalaustaiteemme väljähtynyt cézanneismi
on tarkkaan estänyt. Näitä on mm. H. Ahtela. Muita unohtuneita
tai kritiikin kaltoin kohtelemia olivat Väinö Kunnas, Sulho Sipilä,
Edwin Lydén ja Alvar Aalto.
Loppukesästä 1920 Einar Reuter (1881
1968), taiteilijanimeltään H. Ahtela perusti ryhmän nimeltä
Vapaat, johon hänen lisäkseen kuuluivat Helene Schjerfbeck, Bernhard
Häkli ja Ragnar Ungern. Vapaiden ensimmäinen näyttely oli
marras- joulukuun vaihteessa 1920 Salon Strindbergillä Helsingissä.
Se herätti kiinnostusta ja esiintyi sekä myönteisiä
että kielteisiä arvioita, mutta yleensä arvostelijat suhtautuivat
myötämielisesti ryhmän taiteilijoihin ja heidän teoksiinsa.
Vapaiden seuraava näyttely pidettiin Reuterin ja
Schjerfbeckin hyvän ystävän Gösta Stenmanin salongissa
Helsingissä maalis- ja huhtikuun vaihteessa 1924. Se oli ryhmän
toinen ja viimeinen näyttely. Ragnar Ungern oli jäänyt ryhmästä
pois jo ensimmäisen näyttelyn jälkeen. H. Ahtela, joka oli
ryhmän eräänlainen johtohahmo, oli lopettanut maalaamisen
edellisenä vuonna. Vuonna 1925 Bernhard Häkli perusti oman huonekaluliikkeen
Lahteen ja maalaaminen jäi. Ryhmä ei alunperinkään
ollut kovin kiinteä ja siltä puuttuivat selkeät ja yhteiset
tavoitteet. Vapaiden näyttelyssä mukana oli parikymmentä
maalausta sekä Häkliltä että H. Ahtelalta ja viisi
teosta Helene Schjerfbeckiltä.
Reuter oli jo 1910-luvulla ulkomaanmatkoillaan (Pariisi
vuonna 1909, Saksa, Italia, Ranska, Norja vuonna 1913 ja Pariisi vuonna
1914) tutustunut keskeisten modernistien kuten Paul Gauguinin ja Edvard
Munchin tuotantoon sekä uusimpiin taidevirtauksiin kuten fauvismiin
ja kubismiin. Nämä yhdessä ruotsalaisen 1800- ja 1900-luvun
vaihteessa vaikuttaneen tunnelmamaalauksen ohella muovasivat hänen
omaa maalaustyyliään.
Vaikka H.Ahtelan maalaukset pohjautuivat todellisiin
maisemahavaintoihin tai luontokokemuksiin, hänen varsinaisena tavoitteenaan
oli tuoda esille niiden taustalla oleva harmonia ja kauneus. Tähän
hän pyrki yksinkertaistamalla muotoja, karsimalla yksityiskohtia ja
syvyysvaikutelmaa sekä korostamalla muotoja ääriviivalla.
Tutustuminen Schjerfbeckin maalausten pelkistyneeseen ja herkkään
modernismiin vahvistivat H. Ahtelan taidekäsitystä ja maalaustyyliä.
Myös värimaailma pelkistyi ja monet 1920-luvulla maalatut taivalkoskelaismaisemat
ovat tummia ja niukkaväritteisiä.
Suomessa modernismi, johon H. Ahtelakin jo 1910-luvulta
lähtien oli kuulunut, oli ollut aluillaan ennen itsenäistymistä
ja sisällissotaa, mutta kehitys ei kuitenkaan jatkunut. 1920-luvulla
sitä pidettiin vieraana suomalaisuudelle ja sen kansainvälisyyttä
vierastettiin. Yleensä taidearvostelijat, jotka suhtautuivat myönteisesti
Häklin ja Schjerfbeckin maalauksiin, pitivät Ahtelan teoksia
liian pelkistyneinä ja värittöminä. H. Ahtelan taiteelliset
pyrkimykset eivät vastanneet ajan odotuksia, ja vain harvat ymmärsivät
hänen tavoitteitaan. Vuonna 1923 hän lopetti maalaamisen, silloin
kokonaan, jälkeen päin tarkastellen 20 vuodeksi.
Ystävyys Helene Schjerfbeckiin
Einar Reuter alias H. Ahtela syntyi vuonna 1881 Torniossa.
Hänen kiinnostuksensa kulttuuria ja luontoa kohtaan syttyi jo koulupoikana.
Aluksi Reuter keskittyi kasvien keruuseen, mutta pian kirjoittaminen ja
piirtäminen tulivat yhtä tärkeiksi. Oulun lyseon kulttuurimyönteinen
ilmapiiri, johon yhdistyi vahva suomenmielisyys, tuki näitä harrastuksia.
Kiinnostus luonnossa liikkumiseen syttyi Einarin päästessä
mukaan isänsä Lappiin suuntautuneille virkamatkoille. Lisäksi
hän oli innokas kasvien kerääjä ja luonnon tarkkailija.
Ylioppilaaksi tulon jälkeen Einar Reuter aikoi puutarha-alalle, mutta
Suomessa ei ollut alan ylempää koulutusta. Niinpä hän
päätyi opiskelemaan Hämeessä sijainneeseen Evon metsäopistoon,
josta valmistui vuonna 1904 metsänhoitajaksi.
Einar Reuter toimi Perä-Pohjolan Maanviljelysseuran
metsätalousneuvojana vuosina 1905-1910 ja 1914-1920. Tuolloin hän
asui Torniossa, mutta matkusti työnsä vuoksi ympäri Lappia.
1910-luvun alussa hän oli metsänhoitajana Taivalkoskella. Luonnollisesti
metsänhoitajan virkatyö vei oman aikansa, mutta jäljelle
jäänyt aika kuului taiteelle ja myös ulkomaanmatkoille.
Taivalkoskelle Reuter palasi vuonna 1920, missä hän toimi Etelä-Taivalkosken
hoitoalueen metsänhoitajana vuoteen 1927 asti.
Reuter muistutti monipuolisuudessaan renessanssiajan
humanistia, hän oli sekä tiedemies että esteetikko. Maalaamisen
ja kirjoittamisen, joissa molemmissa hän oli täysin itseoppinut,
lisäksi lukeminen olivat ollut tärkeä harrastus jo kouluaikoina,
mutta vasta työelämään siirtyminen loi mahdollisuuden
oman kirjakokoelman hankkimiseen. Samoihin aikoihin myös kiinnostus
taiteenkeräilyyn heräsi.
Einar Reuter hankki vuonna 1913 kokoelmaansa ensimmäiset
Helene Schjerfbeckin teokset. Ne oli maalattu uudella, ehkä Skandinavian
taiteen avantgardistisimmalla tyylillä. Tämä tyyli teki
voimakkaan vaikutuksen Reuteriin hänen oli tavattava Helene
Schjerfbeck. Maaliskuussa 1915 hän sitten matkusti Hyvinkäälle
tapaamaan Heleneä. Alkoi kehittyä ystävyys, yhteistyö
ja kirjeenvaihto, joka jatkui aina taiteilijattaren kuolemaan, vuoteen
1946 asti.
Helene Schjerfbeck oli tunnettu kulttuuripiireissä,
mutta tämä arvostus perustui hänen 1800-luvun realistiseen
tuotantoonsa. Einar Reuter ja Gösta Stenman ymmärsivät uusimpien
maalausten merkityksen. He järjestivät Schjerfbeckin ensimmäisen
yksityisnäyttelyn Helsingissä vuonna 1917. Samana vuonna Reuter
kirjoitti ja kustansi pienehkön monografian Helena Schjerfbeck.
Kirjeenvaihto Schjerfbeckin ja Reuterin välillä
oli vilkasta, kirjoitettiin ja lähetettiin useita kirjeitä kuukaudessa.
Toki he tapasivatkin toisiaan. Einar Reuter poikkesi Helsingissä käydessään
Hyvinkäällä taiteilijan ja hänen äitinsä
luona. Kesällä 1918 he maalasivat pari viikkoa yhdessä Tammisaaressa.
Tuolloin Schjerfbeck maalasi ystävästään muotokuvan,
joka tunnetaan nimellä Purjehtija. Schjerfbeck maalasi ainakin kolme
muutakin muotokuvaa Reuterista: yhden vuosina 1915-1918, toisen 1918-1919
ja kolmannen 1919-1924.
Heidän ystävyyttään on tulkittu monesta näkökulmasta.
Einar Reuter kommentoi asiaa 1960-luvun alussa seuraavasti: Pohjana on ystävyys
toisen henkilön kanssa, jonka kanssa luettiin vuosia samoja kirjoja, vaihdettiin
niistä ajatuksia suhde oli täysin platooninen. Mutta ajatusten
vaihto hyvin nuorena merkitsi sanomattoman paljon yksinäiselle sielulle.
Mahdollisesti Helene Schjerfbeckille nuori ja henkevä metsänhoitaja
edusti "haaveiden prinssiä" olihan Reuter aina kohtelias,
avulias ja huomaavainen häntä kohtaan.
Avioituminen ja
maalaamisesta luopuminen
Einar Reuter oli tavannut tulevan puolisonsa Tyra Arpin tämän
kotona Ruotsissa Köpingissä ensimmäisen kerran jo 1910. Tuolloin
Tyra oli vasta 9-vuotias tyttönen. Vuosia myöhemmin Tyra muisti tulevasta
miehestään vain tämän erikoiset vaatteet, olihan tämä
palaamassa Pariisista ja pukeutunut mannermaiseen tapaan: "Hänellä
oli pitkä raidallinen ulsteri, silinterihattu ja huikean pitkä selkään
ja rinnalle ulottuva kaulaliina". Rakkaus heidän välilleen syttyi
yhdeksän vuotta myöhemmin Tyran ylioppilaaksi valmistumisvuonna 1919
ja he kihlautuivat samana kesänä.
Avioliiton solminen sai odottaa vielä kaksi vuotta
Tyra Arpin lääkintävoimistelijaopintojen takia. Tyra ja
Einar Reuter vihittiin maaliskuussa 1922 Köpingissä. Vastavihitty
pariskunta matkusti kevättalvella Oulusta Taivalkoskelle reen
kyydissä. Metsänhoitajan kulttuuriharrastukset olivat jo ehtineet
ihmetyttää taivalkoskelaisia. Nyt he saivat uutta kummasteltavaa
tämän nuorikosta, joka osasi puhua ruotsia ja englantia muttei
suomea.
Perillä Taivalkoskella odotti aluemetsänhoitajan
virka-asunto Tyynelä. Onneksi aluemetsänhoitajan virka-asunnossa
oli tilaa, alakerrassa kaikkiaan oli kuusi huonetta, sillä Einar Reuterin
taidekokoelma oli jo verrattain laaja ja korkeatasoinen. Se sisälsi
muun muassa Aroseniuksen, Rissasen, Sallisen, Schjerfbeckin, Simbergin
ja Thesleffin teoksia. Taivalkosken aikana sinne hankittiin Wäinö
Aaltosen kaksi veistosta Mailis ja Pieni kahlaaja. Myös perheen kirjasto
tarvitsi tilaa.
Pohjoinen taloudenhoito oli omavaraista. Tyynelässäkin
oli oma kasvimaa, josta saatiin perunat ja vihannekset. Kasveista kiinnostunut
metsänhoitaja hoiti myös kukkia ja onnistui hyödyntämään
erilaisia sipulikasveja. Lisäksi kalastettiin. Syksyllä oli hankittava
tulevan talven lihat, säilöttävä kasvimaan tuotteet
ja kerätyt marjat.
Einar Reuterin maalaaminen ei loppunut heti avioliiton solmimisen
jälkeen. "Tavallisesti pappa oli tehnyt virkatyönsä kahteentoista
mennessä, minkä jälkeen hän omistautui harrastukselleen.
Ei suinkaan ole totta, että hän lopetti maalaamisen avioiduttaan.
Useat Taivalkoski-aiheiset taulut maalattiin yhteisinä vuosina siellä",
Tyra Reuter kirjoitti muistelmissaan. Vuoden 1922 tuotanto jäi kuitenkin
lukumäärältään vähäiseksi. Tasan vuosi avioliiton
solmimisen jälkeen, samana vuonna, jolloin Reuter lopetti maalaamisen,
syntyi Reutereiden ensimmäinen lapsi. Tämä vuosi olikin verrattain
tuottoisa ja kaikkiaan valmistui kymmenisen teosta. Taivalkosken aikana, vuonna
1926 Reutereille syntyi toinenkin lapsi.
Kirjailija Kalle Päätalo on kertonut Iijoki-sarjassaan
Reuterin ajasta Taivalkoskella. Päätalo kuvasi teoksessaan Huonemiehen
poika 1920-luvulla sattunutta tapausta, jossa paikalliset huijasivat valtiolta
polttopuita. Tarinan loppuosassa Hermanni Päätalo, Kallen isä
toteaa: "Vaikka Reutteri oli niin höpö mies, että kirjoitteli
novellikirjoja ja maalaili tauluja, niin lakipykälistä se piti kiinni..."
-Reuter on taiteilijanimeltään Heikki Ahtela,
minä [Kalle] sanon.
-Minä en ole tietonen sen maalailunimistä,
mutta oli sillon Taivalkosken eteläaluveen metänhoitajana. Hermanni
Päätalon kommentti kuvasti 1920-luvun taivalkoskelaisten käsitystä
metsänhoitajansa kulttuuriharrastuksista.
Vaikka Taivalkosken erämaat olivat paratiisi luonnossa liikkujalle
Einar Reuter marjasti, kalasti ja harrasti jopa helmenpyyntiä
ja vaikka seutu oli lumonnut Tyrankin, niin Reuterit alkoivat hakeutua etelämmäksi:
"Aloimme molemmat kaivata suurempaa paikkakuntaa ja halusimme lähemmäksi
kulttuuria." Keväällä 1927 Einar Reuter nimitettiin
Virtain hoitoalueen aluemetsänhoitajan virkaan. Taivalkoskella oli kuitenkin
ollut merkittävä sijansa: "Taivalkosken sydänmaasta tuli
niin hyvin Einarille kuin minullekin sydämenmaa". Muutaman vuoden
ajan Reuterit viipyivät Ähtärissä, mutta kaipuu pohjoiseen
sai heidät hakeutumaan Kajaaniin.
Kirkastunutta kauneutta
Kainuun vaara-, järvi- ja jokimaisemat olivat saaneet H.
Ahtelan tarttumaan siveltimeen kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen jo 1940-luvun
alkuvuosina, mutta täyspäiväinen maalaaminen alkoi vasta hänen
jäätyään eläkkeelle vuonna 1950 aluemetsänhoitajan
virasta Kajaanissa.
Nuoruusvuosien pelkistynyt maalaustyyli oli säilynyt, mutta
maisemakuvaukseen oli tullut myös herkkyyttä. Ääriviivat
häipyivät. Joskus maisema pelkistyi miltei ei-esittäviksi väripinnoiksi.
Taiteilija rakasti sumuja ja sateita, pilvistä ilmaa ja tuulta. Myös
sulavat ja jäätyvät vedet kiinnostivat. Kesäisen kauniit
ja valoisat päivät eivät häntä inspiroineet. 1950-
ja 60-luvuilla kritiikki suhtautui hänen taiteeseensa jo myönteisesti.
H. Ahtela osallistui ahkerasti yhteisnäyttelyihin ja järjesti säännöllisesti
myös yksityisnäyttelyitä Helsingissä.
Kirjoittajana ja kirjailijana H. Ahtela pääsi myös
hyvin esille. Hän julkaisi metsätalouteen liittyviä artikkeleita,
arvioi kuvataidetta ja kirjallisuutta, kirjoitti runoja, fiktiivisiä kertomuksia
ja asiatekstejä. Hänen kirjoituksiaan julkaistiin sanomalehtien lisäksi
1900-luvun alussa Nuoressa Voimassa, 1920-luvulla Ultrassa ja Tulenkantajissa,
1940-luvulla Taiteen vuosikirjassa ja 1950-luvulla Kaltiossa.
Vuonna 1945 H. Ahtela julkaisi esseekokoelman Taiteilijan kamppailu,
jossa hän analysoi itselleen tärkeiden taiteilijoiden kuten Ivar Aroseniuksen,
Leander Engströmin, Constatin Guysin ja Edvard Munchin elämää
ja tuotantoa. Pohjoista luontoa ja elämänmuotoa hän kuvasi 1910-luvun
romaaneissaan Korven kamppailu ja Pyhitysvaaran vanha asujain sekä 1941
julkaistussa kirjassa Pohjolan rapsodia.
Reuterilla oli ratkaiseva merkitys Helene Schjerfbeckin taiteen
tunnetuksi tekemisessä, näyttelytoiminnan tukijana ja ymmärtävänä
ystävänä. Aiemmin mainitun pienehkön monografian Helena
Schjerfbeck (1917) lisäksi Reuter julkaisi vuonna 1951 laajan elämäkerran
Helena Schjerfbeck. Kamppailu kauneudesta. Kirja pohjautui kahden taiteilijan
väliseen kirjeenvaihtoon. Jonkin verran Reuter käytti lähteinä
myös Maria Wiikille, Ada Thilélle ja Helena Westermarckille osoitettuja
kirjeitä. Tämä H. Ahtelan nimellä kirjoitettu elämäkerta
oli pitkään ainut Schjerfbeck-lähde.
Reuterin oman kuvataiteellisen tuotannon merkitys on siinä,
että hän uudisti suomalaista ja erityisesti pohjoissuomalaista maisemakuvausta.
Hän toi 1910- ja 1920-luvun eristyneeseen taidemaailmaamme tuulahduksia
kansainvälisestä modernismista ja uusimmasta pohjoismaisesta taiteesta.
Reuterin aiheena oli Pohjolan karu, autio, avara ja jylhä luonto ja lähtökohtana
luontoon liittyvät henkilökohtaiset kokemukset ja luonnontieteilijän
tarkat havainnot. Tyylinään hänellä oli 1920-luvulla syntynyt
ja myöhemmin syventynyt modernistinen ja formalistinen, sommittelua korostava
kuvaustapa. Tähän hän yhdisti oman tinkimättömän
kauneuden- ja totuudentavoittelunsa. Onni Okkonen on todennut Reuterin Pohjola-käsityksestä:
Siitä oppii näkemään talven kylmyydessä ja harmaudessa,
erämaan köyhyydessä jotakin suurta, lopultakin kirkastunutta
kauneutta.