Ovatko kaikki suuret kertomukset kuollet?
- J U
S S I
V I L K
U N A -
Länsimainen maailma on kulkenut tiensä päähän
kulttuurisesti, materialistisesti ja ekologisesti - ainakin useiden kaksikymmenvuotiaiden
mielestä. Nuoret etsivät henkilökohtaista suhdetta
itseensä, ympäristöön ja maailmaan uusista uskonnoista,
veganismista, eläinten oikeus -liikkeistä ja teknokulttuureista.
Vanhat uskonnot, aatteet ja opit ovat menettämässä
merkitystään. Syntyykö vanhojen uskontojen tilalle neurosähköisiin
verkostoihin perustuva globaali kulttuuri? Siirrytäänkö
materian vallasta hengen, tiedon ja ajatuksen valtaan? Yhdistyvätkö
ikivanhojen kulttuurien myyttiset maailmankuvat uusissa kulttuureissa?
"Äiti Gaia (maa) on elävä organismi ja Tietoisuus, johon voimme linkittää itsemme. Tekno on ajan ja avaruuden ylittävä tajunnantila. Raveissa koetaan jotain samaa kuin alkukristillisessä yhteisössä. Tekno on shamanistista transsimusiikkia, jossa saadaan yhteys maailmankaikkeuden perusvoimiin", nuori kuvasi teknokulttuuria.
"Elämä nukkuu kivessä, uneksii kasvissa, on hereillä eläimessä ja tulee itsestään tietoiseksi ihmisessä", eräs vegaani kuvasi suhdettaan ympäristöönsä.
" Maa-planeetalla on eräänlainen tietoisuus, jonka
avulla se voi kommunikoida ihmisen kanssa. Viesti, jonka luonto meille lähettää,
korostaa kielemme muuttumista elektronisen kulttuurin ja psykedeelisen mielikuvituksen
synergiaksi - tanssin ja idean yhteenkuuluvuudeksi, ymmärrykseksi ja intuition
yhteenkuuluvuudeksi - hävittäen rajat, jotka kulttuurimme meille asettaa."
Istun Oulun hiippakunnan metropoliitta Ambrosiusta vastapäätä
hänen virka-asuntonsa aamiaispöydässä. Taustalta kuuluu
mieltä rauhoittavaa, transkendentaalista, liturgista musiikkia, mausteinen
tee höyryää lasista, kuivakakku murenee sormissa.
Ambrosius kertoo olevansa jossain määrin pessimistinen
vanhojen kirkkojen, myös ortodoksisen kirkon, valmiuteen kohdata tämän
päivän ihmisten kysymyksiä. Vanhojen uskontojen edustajalla,
ortodoksisella kirkolla, voisi olla paljonkin tarjottavaa myös uusista
uskonnosta vastauksia etsiville nuorille. Idän kirkossahan korostetaan
henkisen ja näkymättömän maailman merkitystä,
torjutaan aineen hallitseva asema, rajoitetaan lihan syöntiä
paastoperinteessä, rukoillaan ja mietiskellään.
- Kirkot ovat huonosti markkinoineet omia hyviä
paastoperinteitään. Sama koskee hiljentymisperinnettä. Kyllä
monet lähtevät merta edemmäs kalaan etsiessään
esimerkiksi Aasian uskontojen meditaatio- ja hiljentymisperinteitä.
Kristillisessä traditiossa on useita upeita meditaatioperinteitä.
Metropoliitta Ambrosiuksen mielestä new agen, antroposofian
ja teosofian ja Aasian uskontojen vaikutus moniin uusiin virtauksiin on
nähtävä ainakin osittain vastareaktiona pessimistiselle
ihmiskuvalle, mitä suomalainen kristillisyys on viljellyt. Uudet uskonnot
ovat tarjonneet valoisan ja idealistisenkin vaihtoehdon puhuessaan ihmisen
evoluution mahdollisuuksista.
- Sanotaanhan, että muualla asiakas on aina oikeassa,
mutta ei kirkossa kuunnellessaan saarnoja.
Mysteerit kirkastavat
näkymätöntä maailmaa
Vähän yli 20-vuotias yliopistolla tietotekniikka opiskeleva ja opettava teknoystäväni totesi: "Aika useinhan me joudumme olemaan vielä tässä fyysisessäkin todellisuudessa", kysyessäni häneltä verkkomaailman ja fyysisen todellisuuden välistä suhdetta.
Vaikka uudet virtaukset harvoin kamuavat karhunpainia vanhojen uskontojen kanssa, molemmille on yhteistä näkymättömän maailman arvojen etsiminen: pako rationaalis-materiaalisesta maailmankuvasta ja postmodernin maailman arvotyhjiöstä selittämättömään - kosmisen meren aavalle hiekkarannalle.
Metropoliitta Ambrosiuksellekin näkymätön
maailma on yhtä todellinen kuin näkyvä.
- En sano, että näkymätön maailma
olisi vielä todellisempi, koska kirkon edustajien helmasyntinä
on historian kuluessa ollut vähätellä näkyvän
maailman arvoa. Esimerkiksi puritaanit sanoivat 1600-luvulla, että
maan päällinen elämä on kärsimystä ja pakollinen
välivaihe tulevan kirkkauden rinnalla.
Näkyvä maailma on Ambrosiuksen mielestä
tietystä näkökulmasta vain vähän tihentyneempää
energiaa ja liikettä. Näkymätön maailma on aina läsnä
elämässä, kysymys on vain siitä, osataanko sitä
kokea ja nähdä hengellisillä silmillä.
Idän kirkon uskonelämässä näkymätön
maailma kohdataan ennen kaikkea ns. mysteereissä, lännen
kirkossa sakramenteissa. Joka kerta, kun ortodoksissa kirkossa vietetään
pyhää toimitusta, mysteeriä (kaste, mirhalla voitelu, sairaan
voitelu, ehtoollinen...), on siinä Ambrosiuksen sanoin myös aineellinen
todellisuus läsnä.
Kuolema ja ylösnousemus on salaisuuksista suurin.
Vaikka monista sellaisista kuolleista tai kuoleman rajalla käynneistä,
jotka elvytetään henkiin, kirjoitetaan, tuskin kenelläkään
on tarkkaa tietoa todellisuudesta ajan rajan tuolla puolen.
Vaikkakaan ei tarkkaa tietoa, niin useilla ortodoksisilla
hengellisillä opettajilla on kokemusta siitä mitä kuoleman
tuolla puolen on.
- Koska ihmisen sielu on kuolematon, ihmisen tietoinen elämä
jatkuu ajan rajan toisella puolen siinä suunnassa minkä on valinnut.
Suunta on tulevaisuudelle avoin, sillä Kristuksen työ koskee myös
näkymätöntä maailmaa. Emme siis allekirjoita protestanttisuudessa
usein esitettyä ajatusta, että ihminen "kuorsaa" Kristuksen
toiseen tulemiseen asti jonkinlaisessa enemmän tai vähemmän tietoisessa
tilassa, isä Ambrosius kuvailee.
Kuoleman hetkellä ihmistä ei ortodoksisessa
maailmassa jätetä yksin rajan tällä eikä toisellakaan
puolella. Sukulaiset ja ystävät saattelevat kuolevan kuoleman
rajalle, jossa häntä on vastassa suojelusenkeli. Suojelusenkeli
kuljettaa ihmisen sielun sinne, missä ei ole kipua, ei surua, eikä
huokauksia vaan loppumaton elämä.
Eräät hengelliset johtajat arvelevat ihmisten
joutuvan kulkemaan kuoleman jälkeen "taivaallisten tulliasemien" läpi.
Viime vuosisadan tunnettu venäläinen hengellinen opettaja piispa
Ignati Briantshaninov on löytänyt niistä parikymmentä
mainintaa kirkon liturgisista kirjoista. Niistä ovat kirjoittaneet
myös Origenes, Antonius Suuri ja Kyrillos Aleksandrialainen. Eri tulliasemilla
tutkitaan mm. ihmisten epäinhimillisyyttä, sydämen kovuutta,
suun, korvan ja silmän syntejä, petkutusta, liiallista pessimismiä
ja ylenpalttista optimismia, rahan ja viininjuonnin rakkautta ja kärsityn
pahan muistamista katkeruudella.
Ortodoksisen perinteen mukaan vainajat saattavat liikkua
kuoleman jälkeen vielä ihmisten keskuudessa ja tutuissa maisemissa
40 päivän ajan, jonka aikana vainajan puolesta toimitetaan rukouspalveluksia.
Jeesuskin ilmestyi läheisilleen vielä 40 päivää
kuolemansa jälkeisenä aikana ennen taivaaseen astumistaan.
Ambrosiukselle enkelit ovat todellisuutta. Hän pitää
valitettavana, että eräissä uskonnollisissakin piireissä
enkelit on torjuttu lapsellisina juttuina. Se on hänen mukaansa modernin
maailman vankeutta. Ortodoksisessa liturgiassa sanotaan: "Sinun edessäsi
seisoo tuhansia ylimmäisiä enkeleitä ja kymmeniä tuhansia
enkeleitä, kerubeja ja serafeja ja kuusisiipisiä ja monisilmäisiä
ylhäällä liikkuvia siivekkäitä olentoja voittoveisua
laulaen, huutaen, ääntäen ja lausuen, pyhä, pyhä, pyhä..."
Vaikka isä Ambrosius selvästi innostuu näkymättömästä
todellisuudesta, hänestä on silti vaikeaa puristaa irti kovin
konkreettista, edes henkilökohtaista näkökulmaa näkymättömään
maailmaan. Mutta keneltä sitä voisi vaatiakaan. Ja täytyy
muistaa, että hän vaalii myös kirkon oikeaa opetusta.
Keskustelussamme syntyneiden mielikuvien kautta näen ympärillämme käyvän vipinän ja vilskeen; vainajat jättävät jäähyväisiään fyysiselle maailmalle, suojelusenkelit, kerubit ja serafit rientävät jumalallisissa tehtävissään.
Ambrosiuksen mukaan mysteereissä, pyhissä toimituksissa, ei ole läsnä vain silmälle näkymätön maailma sinänsä, vaan myös näkymätön maailma Jumalan ikuisuudesta ja iankaikkisuudesta nousevana. Lopun ajallisuus, eskatologisuus ei ole jotain, joka on pelkästään kuluvan ajan jälkeen, vaan se on sisäkkäin jo tässä ja nyt tämän kuluvan ajan kanssa.
Rationaalisuuden hammasrattaisiin yhä sidoksissa oleva mieleni rakentaa todellisuuskoordinaatiston, jonka X-akselilla origon toisella puolella on näkymätön ja vastapuolella näkyvä maailma. Y-akselin toisella puolen on aikaan sidottu eli ajallinen ja vastapuolella iankaikkinen maailma. Fyysikkojen tehtäväksi jää liittää kuvioon valon nopeus, materia ja antimateria sekä mustat aukot ja muut tarpeelliset kaavat.
Ikoni,
interaktiivinen näyttöpääte
Taiteen keinoin näkymätöntä todellisuutta
voidaan ilmentää paremmin kuin rationaalisilla argumenteilla.
Erityisesti ortodoksisessa ikonitaiteessa näkymätön maailma
on läsnä ja todentuu.
Ikoneissa kuvataan raamatun tapahtumien lisäksi
pyhiä ihmisiä. Ortodoksinen kirkko julistaa joitakin pyhää
elämää viettäneitä ihmisiä pyhiksi heidän
kuolemansa jälkeen, esikuviksi ja taivaallisiksi esirukoilijoiksi
ihmisille. Pyhät saattavat päästä hengellisessä
elämässään niin pitkälle, että myös
heidän fyysinen olomuotonsa alkaa säteillä Kristukselta
lahjaksi saatua valoa ja kirkkautta.
Muodostaako ikoni rajapinnan näkyvän ja näkymättömän
maailman välille? Metropoliitalle tämä on läntinen,
rationalistinen kysymys. Ehkei ikonia voida sanoa Salaiset kansiot -mielessä
rajapinnaksi näkyvän ja näkymättömän maailman
välillä. Ambrosiuksen mukaan ikoni kuitenkin tekee näkymättömän
maailman näkyväksi, minkä ihmisten kokemukset myös
oikeaksi todistavat.
- Kun ikoni on siunattu, niin kyllä ihminen kohtaa
ikonin ääressä rukouksessa sen pyhän henkilön,
jota se kuvaa.
Ambrosius naurahtaa ja myöntää, että ikonia
voisi kutsua "näyttöpäätteeksikin" kirkon "virtuaaliseen
verkkoon", mutta vain lainausmerkeissä.
Löysimme tyhjää, tartuimme ilmaan
Moderni länsimainen ihmiskuva on kulkenut tiensä
päähän. Vuosisatainen kehityskulku, uskonpuhdistuksesta
valistusajalle ja mm. tieteenfilosofian, teollistumisen eetoksen ja marxilaisuuden
kautta 1900-luvun modernismiin, rakensi suurta tarinaa ihmisen rationaalisuudesta,
tekniikan ja tieteen voittokulusta. Ja materian voitosta hengestä
- päädyimme tyhjyyteen.
Moderni ajattelu on merkinnyt normatiivisuutta, luokkien,
roolien ja yleisten periaatteiden yhdenmukaistavaa vaikutusta riippumatta
siitä millainen poliittinen järjestelmä on ollut. Tosin
kehitys on ollut paljon rajumpaa siellä, missä on ollut totalitäärinen
järjestelmä, Neuvostoliitossa ja Itä-Euroopassa.
- Kyllä tämä on modernin paradigman ongelma
ja kysymys on koko länsimaisen yhteiskunta- ja ihmiskäsityksen
sisällöstä ja tulkinnasta. Käsityksemme demokratiasta
on hyvin mekanistista. Kaikki on yritetty panna samaan muottiin, olipa
yhteiskuntaelämän tai kulttuurin alue mikä tahansa. Sama
koskee ihmiskäsitystä, koska emme ole riittävästi ottaneet
huomioon ihmisten ja alueiden erilaisuutta ja erilaisia lähtökohtia.
Hiroshiman ja öljykriisin jälkeisessä maailmassa,
sosialismin kaaduttua ja ympäristötuhojen uhatessa suuret kertomukset
ovat kadonneet. Maailma on sirpaleina. Kokonaisuuksien hallinta ja asioiden
merkityssisällöt ovat kadonneet. Mantroina ovat talous, globalisaatio
ja tietoverkot.
Itsekeskeinen nautiskelu ja elämysten kokeminen
on tärkeää. Olemme suorittajina elämysten meressä,
missä luonnollakin on vain välinearvonsa elämysten tuottajana,
elämysteollisuudessa. Ihmistä ei ole olemassa subjektina, puuttuu
hiljaisuus, puuttuu pyhyys.
Teletapit maailman pelastajiksi?
Ambrosiuksen mielestä ihmiskunnan tulisi tehdä kulttuurihyppy.
Tai siirtyä "mahantäyttämisfilosofiasta" evoluution
seuraavaan vaiheeseen, jota jotkut futurologit ovat nimittäneet tietoisuuden
evoluutioksi. Meidän tulisi elämässämme ja tiedon tulkinnassamme
ammentaa paljon enemmän sisältäpäin ja niistä ihmisyyden
mahdollisuuksista mitä meillä potentiaalisesti on olemassa.
- Ihminen käyttää murto-osaa aivoistaan.
Jos käyttäisimme vain edes vähän enemmän, maailma
voisi näyttää omalla kohdalla ja ympäristössä
hyvin toisenlaiselta.
Ambrosiuksen mukaan yliluonnollisessa maailmassa, josta
myös monet uudemmat virtaukset ovat kiinnostuneet, on paljon enemmän
elämää kuin mitä pystytään havainnoimaan.
Myös tästä näkökulmasta katsoen ihmisen henkisyydellä
on paljon käyttämättömiä voimavaroja.
- Moderni maailma on torjunut kaiken tiedon tai kokemuksen,
jota ei koneilla ja mittareilla pystytä mittamaan. On valitettavaa,
että eurooppalaisessa kulttuurissa uskonnollisetkin ihmiset ovat menneet
samaan jäynään. Näkymätön maailma on tyhjennetty
ja siellä ei ole jäljellä kuin Jumala.
Useat futurologit, mm. John Naisbitt, näkevät
uskonnon yhtenä suurena megatrendinä tulevaisuudessa. Ensi vuosisadalla
joudumme ottamaan kantaa kysymyksiin arvoista, elämän tarkoituksesta
ja ihmisen ja luonnon tulevaisuudesta, näkyvästä ja näkymättömästä
maailmasta. Mutta Naisbittin mukaan uskonnot ovat IN, kirkot OUT.
Onko vanhoilla instituutioilla ja uskonnoilla enää
mitään valtaa ja tiennäyttäjän roolia ensi vuosisadan
maailmassa? Sortuvatko ne edelleen keskinäisiin erimielisyyksiin,
pikkusieluisuuteen ja kaunaisuuksiinsa?
Isä Ambrosius kirjoittaa eräässä viime aikaisessa
puheessaan: ìSain olla mukana paavi Johannes Paavali II:n isännöimässä
eri uskontojen yhteisessä rauhan rukouspäivässä Assisissa
Italiassa 1986. Siellä islamin, Aasian ja alkuperäiskansojen uskontojen
edustajat rukoilivat yhdessä eri kirkkojen edustajien kanssa maailman rauhan
puolesta. Muutamaa päivää myöhemmin julkisuuteen nousi aikamoinen
meteli. Katolisia ja meitä muitakin syytettiin synkretismistä (uskontojen
sekoituksesta). Vatikaani, joka meitä muita paremmin hallitsee diplomatian
kiemurat, selitti tapahtumaa näin:"Emme suinkaan rukoilleet "yhdessä",
vaan toinen toistemme "läsnäollessa". Ainakin osa läsnäolijoista
koki ja itsekin koin tilanteen toisin. Sydämessäni yhdyin niihin rukouksin
ja huokauksiin, joita hindut, buddhalaiset, islamilaiset jne. lukivat. Mieleeni
ei edes välähtänyt ajatus, että tilanteessa olisi ollut
jotain epätodellista tai absurdia. Pikemminkin ilmapiirissä oli läsnä
helluntain ihmettä ? toivon pilkahdus nykymaailman monenlaisten vastakkaisuuksien
ja mullistusten keskellä. Kristittyinäkin saatoimme rukoilla yhdessä
rauhan puolesta, koska ymmärsimme, että Jumala oli jollain tavoin
läsnä myös muiden totuuden etsinnässä."
Koittaako ensi vuosisadalla uusi aristoteelinen ja uskonnollinen
- uusmoderni aikakausi, jossa ihmisyyttä toteutetaan hyveiden kautta
osana yhteisöä ja luontoa, matkalla kohti hengen voittoa materiasta?
Yhdistyvätkö maailman uskontojen ja myyttien keskeisimmät
perinteet uudeksi suureksi kertomukseksi - uutta luovaksi ajatteluksi ja
maailmaa eteenpäin vieväksi voimaksi?
Voisivatko nuorten uudet kulttuurit olla aloittamassa
uutta aikakautta ja lasketaanko aikaa tulevaisuudessa vaikkapa ennen ja
jälkeen Telatappien?
- Maailmalla on toivoa niin kauan, kun nuoriso on radikaalimpaa
kuin itse olemme ja olimme.
- Kyllä ajanlaskua on muutettu moneen kertaan, eikö
se ollut vasta Caesarin aikaan, kun aikaa alettiin laskea Rooman perustamisesta
ja 500-luvulla alettiin tietyissä piireissä laskea aikaa Kristuksen
syntymästä.
Metropoliitta Ambrosius ei tunne Teletapeista kertovaa
lastenohjelmaa, joka on alkanut elää omaa verkkoelämäänsä
muodostaen uusia kulttuurillisia kerrostumia. Ehkä tietämättömyys
ei niinkään johdu vanhojen instituutioiden hitaudesta kuin siitä,
että selibaatissa elävällä kirkonmiehellä ei ole
omaa jälkikasvua, joiden kanssa lauantaiaamuisin kello 8.00 kokoontua
katsomaan teletappeja.
Lisää aiheesta:
Ortodoksisuudesta. http://www.ort.fi
Enkeleistä: http://www.kotimaa.fi/askel/
Isä Ambrosius, Idän kirkon kuolemasta; s. 225 - 241;
Kuolema elämän keskellä, Toim. J-E Ruth, Otava 1985
Isä Ambrosius, Ajan dialogit ja usko, Juhana-projekti,
Naisbitt, John: Megatrendit 2000 (1990): Kohti uutta vuosituhatta
Teknosta: http://www.damicon.fi/fri/articles/
Veganismista: http://www.sci.fi./~vegan/
Uusmodernisuudesta: Tarja Ryyti tmryyti@student.oulu.fi