] P ä i v
i N a s k a l i
[
Pohjanmaan miehet haluavat rikastua. He kuulevat, että kaukana Lapissa on kultaa. Merien valloitus on tyydyttänyt miehistä vapaudenkaipuuta, mutta rikkautta se ei ole suonut. Kullassa sen sijaan on lupaus jostakin paljon suuremmasta, arjen raadannan ja huolten unohtamisesta ja miehen mahdollisuudesta osoittaa kyvykkyytensä. Siis Lappiin kultaa huuhtomaan.
Lapin kullan kimallus -elokuva on tyylilajissaan paitsi
puhdas suomalaisen perinteen jatkaja kevyessä maalailevassa kerronnallisuudessaan
myös tyylipuhdas maskuliinisuuden ja suomalaisen mieheyden representaatio.
Läsnä ovat vahvasti miesten välisen toveruuden tinkimättömyys,
tiukka moraalisuus ja rehellisyys, miehen vapaudenkaipuun kyseenalaistamattomuus
ja homososiaalisen kulttuurin turvallisuus: juopottelu, kuolema, uskonto,
ystävyys, menestyminen, kovuus ja jopa rakkaus ilmentävät
itsensä miesten keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Naiset
näyttäytyvät elokuvassa yhtä merkittävässä
roolissa kuin länsimaisen filosofian alkunäyttämöllä
Platonin pidoissa: huorahtava nainen astuu näyttämölle modernissa
meikissään ja laulaa melankolisen tai rivon viisunsa ja häipyy
taas jättämättä mitään jälkeä itsestään.
Toisen päähenkilön vaimo edustaa taas huoran madonna-paria:
riutuvassa kurjuudessa kapisen lehmän kanssa ankeaa arkea elävä
nainen, jonka elämäntehtävä on odottaa; odottaa miestään
meriltä, kullanhuuhdonnasta, metsästämästä, savotasta,
sodasta.
Elokuva toistaa pohjoisessa vallitsevia miesten ja naisten
rooleja, mutta se kertoo muustakin. Siinä tuotetaan kuvaus Lapin symbolisesta
merkityksestä ja se asettaa kysymyksen pohjoisen arkaaisesta feminiinisestä
luonteesta. Kullan kaivaminen ja huuhtominen voidaan metaforisesti nähdä
ehkä kaikkein puhtaimpana esimerkkinä länsimaisen maskuliinisen
kulttuurin suhteesta feminiiniseen luontoon. Luonto resurssina, kohteena,
kohtuna, joka kätkee salaisiin syvyyksiinsä elämää
suuremman aarteen.
Elokuva vahvistaa näennäistä ristiriitaa:
Lappi on toisaalta hyvin maskuliininen maakunta ja toisaalta sen voidaan
sanoa symbolisesti edustavan feminiinisyyttä.
Mistä sukupuolessa on kysymys?
Lapissa kysymys sukupuolesta ja sukupuolten tasa-arvosta on vaikeasti
tunnistettavissa. Koko asia peittyy "tärkeämpien" ongelmien
alle. Oletuksena on ensinnäkin, että elämme tasa-arvoisessa yhteiskunnassa,
jossa feminismi on menettänyt tehtävänsä. Toiseksi ajatellaan,
että Lapissa tasa-arvokysymystä ei koskaan ole ollutkaan: naiset ovat
olleet aina vahvoja ja itsenäisiä ja erityisesti saamelaiskulttuuria
pidetään tasa-arvoisena. Kolmanneksi nousee kysymys etnisen vähemmistön
asemasta: saamelaisten alisteinen asema nähdään naisten alistamista
paljon tärkeämpänä. Ja kaiken lisäksi miehethän
pohjoisessa huonosti voivat: ryyppäävät, syrjäytyvät,
kärsivät, tappavat toisiaan, vaimojaan ja lopulta itsensä. Niinpä
Lapissa kysymys sukupuolesta hukkuu periferiassa elämisen ja oman kulttuurin
oikeutusta koskevien kysymysten alle: suurilla ongelmilla on helppo vaientaa
väheksyntää ja mitätöintiä kokevat naiset, joille
löytyy harvoin ymmärtäjiä naistenkaan keskuudesta.
Sukupuolinen eriarvoisuus on länsimaisessa kulttuurissa
ylipäätään ollut vaikeasti tunnistettava ja tunnustettava
asia; se mikä on lähinnä meitä on meille kaikkein vaikeimmin
nähtävissä. Erityisen vaikeaa miehen on tunnistaa sukupuolen
merkitystä, koska hän edustaa ihmisen (human) sukupuolta, joka
on luonut kulttuurin käytännöt ja myös kielen, jolla
asioita määritellään. Naiset ovat omaksuneet nuo määrittelyt
ja pitävät niitä myös useimmiten itsestäänselvyyksinä.
Sukupuolen määrittelyä voidaan tarkastella
useista eri näkökulmista. Miehet ja naiset voidaan nähdä
yhtenäisinä toisiinsa verrattavina sosiaalisina ryhminä.
Tällainen dikotominen vertailu ei ole kovin mielekästä;
oleellisempaa on tunnistaa sukupuoli kulttuurisesti rakentuneina positioina,
asemina. Mieheys ja naiseus tuotetaan kaiken aikaa sosiaalisissa käytännöissä,
teksteissä, taiteessa, mediassa, kasvatuksessa, tieteessä ja
niin edelleen.
Oma lähtökohtani on se, että sukupuolta
ei voi redusoida sosiaaliseen rooliin tai biologiaan, vaikka niillä
molemmilla on merkityksensä sukupuolen rakentumisessa. Maskuliinisuus
ja feminiinisyys eivät ole niinkään yksilöllisiä
ominaisuuksia, vaan kulttuurisia. Ne ilmenevät sekä ruumiillisissa
kokemuksissa että erilaisissa kulttuurisin symboleissa kuten myyteissä
ja metaforissa. Sukupuoliset merkitykset ovat siten osa kulttuurista alitajuntaamme
ja siksi vaikeasti tunnistettavia. Niiden tunnistaminen edellyttää
uuden lukutaidon oppimista. Jos siis väität, ettei naisen sukupuolella
ole merkitystä, toimit samalla logiikalla kuin suomalainen, joka väittää
saamelaiselle, ettei hänen etnisellä taustallaan ole väliä:
älä sinä huolehdi siitä asiasta, me tiedämme sinun
puolestasi, että olet tasa-arvoinen.
Pohjoissuomalainen tai lappilainen on synonyymi miehelle samalla
tavalla kuin miesten elämänpiiri määrittää kansakuntia
yleensä. Niinpä saamelaiset ovat poromiehiä, lappilaiset metsämiehiä,
metsureita, viinamäenmiehiä. Tätä lappilaisuuden maskuliinista
kuvaa pitävät edelleen yllä erityisesti kirjallisuus (Jari Tervo)
ja elokuva (Lapin kullan kimallus, Kuningasjätkä). Ne ovat keskittyneet
myyttisten sankareiden ja antisankareiden kuvaamiseen; naiselle on varattu passiivinen
kotilieden lämmittäjän rooli erämaasta palaavalle macholleen.
Niinpä naisia subjekteina ei tässä kulttuurissa "ole olemassa"
- onneksi ihan viime aikoina ovat naiset alkaneet käyttää puheenvuoroja,
joissa tasa-arvoidylliä puretaan.
Pohjoinen periferia - Suomen "nainen"
Länsimaisessa kulttuurissa keskeinen erottelu on ollut yhtenäisen,
saman ja toisen välinen ero. Hallitsevissa dikotomioissa samuus, yhtenäisyys,
homologisuus on merkitty maskuliinisella etumerkillä, jolloin naiseus on
määritelty maskuliinisuuden kautta toiseksi. Toiseuden määreinä
materiaalisuus, rationaalisen tavoittamattomiin jäävä mystisyys,
syntymä ja kuolema, on assosioitu naiseen. Nainen on edustanut kulttuurin
toista ja niinpä muutkin toiseuden asemaan jäävät ryhmät
saavat samoja feminiinisiä määreitä: saamelaiset ovat irrationaalisia,
halujensa ja himojensa varassa toimivia luonnonlapsia. Naiseen liitetty hallitsematon
seksuaalisuus on liitetty myös saamelaisiin.
Tässä mielessä Lappi on ollut eteläisen Suomen
"toinen" - nainen. Voidaan olettaa, että länsimainen "sivistys",
jonka uudisasukkaat ja tutkijat Lappiin toivat, toi tullessaan myös länsimaisen
sivilisaation maskuliinisuuden ja otti armolliseksi tehtäväkseen feminiinisten
piirteiden kitkemisen lappilaisesta elämäntavasta. Tilanne vertautuu
mielestäni Kanadan pohjoiseen. Rob Shields kuvaa teoksessaan "Places
on the Margin", miten pohjoinen on kanadalaisille muutakin kuin
maantieteellinen alue. Se on myös imaginaarinen vyöhyke,
joka etelästä katsottuna näyttää tyhjältä
ja valkoiselta. Ideologinen "Tosi Pohjola" on kuin tyhjä lehti,
jolle voi heijastaa kuvia kanadalaisuuden olemuksesta ja jota vasten kaupunkilaista
elämänmuotoa voi määritellä.
Pohjoinen on siis edustanut (ja edustaa yhä) valloitettavaa,
arkaaista, pelottavaa - SIIS feminiinistä - paikkaa. Margaret Atwood on
nimennyt kanadalaisen kirjallisuuden pohjalta Pohjolan luontoon liittyvinä
feminiinisinä metaforina Jumalaisen Äidin, neitseellisen tyttären
ja hirviön. Hän myös kuvaa, miten länsimainen mies on pyrkinyt
sovittamaan suoran viivan ja neliskulmaisuuden pohjoisen monimuotoisuuteen ja
miten kaaokselta näyttävä järjestys on kesytetty lainalaisuuteen.
Kaarina Kailo menee vielä pidemmälle kuvatessaan alkuperäistä
pohjoista tilana, jota ovat määrittäneet jumalattaret, feminiiniset
myytit ja metaforat. Alkuperäinen vitalistinen maailmankuva on juhlinut
syntymää, raskautta, sisaruutta, maata, tunteita, maailmaa. Se on
korvattu länsimaisella mekanistisella maailmankuvalla, jota määrittäävät
logosentrismi, isä-poika -suhde, hierarkia, taivas. Luonnonuskontoon liittynyt
jumaluus on saanut väistyä kristittyjen maskuliinisella, kuolemaa
korostavalla jumaluudella.
Pohjoinen on ollut tila, jota tulija on voinut käyttää
hyväkseen, raiskata ja hyödyntää, mutta jonka karnevalismiin
hän on voinut myös paeta arkea. Pohjoisen hedelmällisyyttä
on voitava käyttää hyväksi, mutta samalla on varottava sen
tyhjentämistä kuiviin. Kehitystä tulee rajoittaa, jotta
pohjoinen säilyttäisi toiseutensa: "kulttuurinen sydänmaa
tulee säilyttää". Suomen Lappi vastaa hyvin Shieldsin
kuvausta: koneellinen kullankaivuu ja vesistörakentaminen raiskaavat luontoäitiä
ja aluepolitiikan lopettaminen heikentää alkuperäisen elämäntavan
jatkamista jättäen Lapin turistien karnevalistiseksi temmellyskentäksi.
Tuskin voimme rekonstruoida alkuperäiskulttuurin maskuliinisuutta
tai feminiinisyyttä, mutta on mahdollista, että nykyisen pohjoisen
kulttuurin uhmakas maskuliinisuus on ilmausta pyrkimyksestä vapautua suomalaisen
kulttuurin pohjoiseen liittämistä toiseuden määreistä.
Syrjäytetty ja alistettu hakee kyllä oman kohteensa, johon nähden
ylemmyyttä voi osoittaa. Lappi Suomen naisena on tuskin imarteleva määre
pohjoisen miehelle - ei varmaan naisellekaan. Kaikkihan me haluamme olla vahvoja
subjekteja, jotka määräävät itse elämästään.
Alisteinen naisinen asema pakottaa Lapin miehen aggressiiviseen, mustasukkaiseen
puolustusasemaan etelän vareksia, herroja ja luonnonsuojelijoita vastaan:
mieluummin vaikka tuhoan maani/naiseni, kuin sallin muiden määrätä
sen käyttöä. Maskuliininen uho kumpuaa kollektiivisesta
alitajunnasta ja siihen kätkeytyvästä loukatuksi tulemisen uhkasta.
Tällöin liikutaan alueella, joka ei noudata rationaalisen keskustelun
logiikkaa eikä helposti antaudu kielen kuvattavaksi.