] t e k s t
i : J u h a K .
T a p i o , k
u v a : S u o m
e n e l o k u v
a - a r k i s t o
[
Paikka: Ingolstadtin kaupunki Baijerissa. Aika: joskus 1700-luvulla. Nuori tiedemies valmistautuu laboratoriossaan saattamaan päätökseen suuren työnsä, joka tulee onnistuessaan varmistamaan hänelle paikan tieteen historiassa. Työ ei ole enempää eikä vähempää kuin keinotekoisen ihmisolennon luominen, uuden elämän henkiinherättäminen kuolleesta materiasta. Keskiajan alkemistien ja 1600- ja 1700-lukujen luonnonfilosofien unelma toteutuneena.
Käsi jännityksestä vapisten Victor Frankenstein
johtaa sähkövirran pöydällä makaavan suurikokoisen,
elottoman ihmisruumiin läpi. Ruumis nytkähtelee virran voimasta.
Kun koe on ohi, olento makaa hiljaa aloillaan. Tiedemies pyyhkii hikeä
otsaltaan. Onko hän epäonnistunut? Hän menee olennon viereen,
painaa korvansa kiinni tämän rintakehään. Kyllä,
siellä laajan rintakehän kätköissä, sykkii sydän
kuin syvyydestä kumiseva rumpu.
Ikävä kyllä rummusta tuli noitarumpu,
jonka pahaenteisen sykkeen pauloihin Victor Frankenstein joutui lopuksi
elämäänsä, joka ei hirviön luomisen jälkeen
tosin enää kestänyt kauan.
Aivan noin ei englantilainen Mary Shelley tosin kuvaa keinotekoisen
olennon henkiinherättämistä vuonna 1818 päivänvalon
nähneessä "goottilaisessa kauhuromaanissaan" Frankenstein
- Uusi Prometheus. Mutta Victor Frankenstein onnistuu ratkaisemaan elämän
salaisuuden ja herättämään eloon olennon, jonka teoksessa
on koonnut yhteen liittämistään kuolleista ruumiinosista. Mutta
nähdessään Olennon raottavan silmäluomiaan tiedemies kauhistuu
sen rujoa ulkomuotoa, tajuaa olennon hirviöksi ja pakenee. Myöhemmin,
olennon valittaessa yksinäisyyttään hän ei suostu rakentamaan
sille elinkumppania, koska ei halua ottaa niskoilleen vastuuta mahdollisen uuden
hirviörodun syntymisestä.
Tutkija tuntee siis vastuunsa jälkipolvien silmissä,
mutta täyttä vastuuta luomastaan olennosta hän ei suostu
kantamaan. Niinpä hänen luomastaan nimettömästä
olennosta tulee Nemesis, kostaja joka kylvää ympärilleen
tuhoa ja onnistuu lopulta epäsuorasti aiheuttamaan luojansa - epäkypsän
ja epätäydellisen jumalolennon - kuoleman. Luojansa hylkäämästä
olennosta tulee Victor Frankensteinin oma Varjo, hänen sinänsä
hyvään tähtäävien pyrkimystensä julmaakin
julmempi kääntöpuoli. (Prometheus-myytissähän,
johon romaani alaotsikossaan viittaa, titaani Prometheus varastaa jumalilta
tulen ihmiskunnan käyttöön, mutta Zeus rankaisee häntä
sitomalla hänet kallioon, johon korppikotka saapuu joka aamu uudestaan
nokkimaan sankarin maksaa, joka yön aikana on ehtinyt kasvaa uudestaan.
Victor Frankenstein rinnastuu siten Prometheukseen, jota tulenvarastajan
ominaisuudessaan voidaan pitää ihmiskunnan hyväntekijänä.)
Perusmyytti
Kaikki ovat kuulleet Frankensteinin hirviöstä;
läheskään yhtä moni ei ole lukenut Mary Shelleyn romaania.
Kirjaan tutustumiseen on todella aihetta, sillä kyse on elävästä
ja puhuttelevasta klassikosta, joka teemojensa puolesta tuntuu olevan kuin
suoraan meidän ajallemme kirjoitettu.
Saadessaan idean Frankensteinin kirjoittamiseen Mary
Shelley oli vasta 18-vuotias. Mary ja runoilija Percy Bysshe Shelley olivat
vasta avioituneet ja viettivät aikaansa Sveitsissä Genevejärven
rannalla. Samaisessa huvilassa majailivat myös runoilija George Gordon
- lordi Byron ja tämän henkilääkäri John Polidori.
Eräänä iltana Byron ehdotti, että he kaikki neljä
kirjoittaisivat kauhutarinan, jollaiset olivat siihen aikaan suurta muotia.
Tuolloin syntyneistä tarinoista vain Maryn tarina jäi elämään.
Tuon kesän 1816 tapahtumat on hyvin dokumentoitu kirjallisuushistoriassa
ja aiheesta on tehty parikin elokuvaa.
Tarina kehittäjäänsä vastaan kääntyvästä
tieteellis-teknologisesta keksinnöstä on sittemmin ottanut paikkansa
eräänä aikamme populaareista myyteistä, joka yhäkin
toimii hyvin symbolina tieteen kyvylle luoda potentiaalisia monstrumeita. Aikammehan
tuntee monenlaisia "Frankensteinin hirviöitä": ydinaseet,
kemikaalien kuten talidomidin aikaansaamat kehityshäiriöt, bakteriologinen
sodankäynti, elinympäristön pilaantuminen, kasvihuoneilmiö.
Myös yhteiskunta voi saada hirviömäisiä piirteitä,
mistä vuosisatamme historiassa toteutuneet antiutopiat, totalitaristiset
valtiot tarjoavat hyviä esimerkkejä.
Lukemattomin variaatioin tarina läpäisee
modernin science fiction -kirjallisuuden eräänä sen arkkimyyteistä.
Jungin kollektiivisen alitajunnan ja Freudin Oidipuskompleksin tavoin sitä
voi pitää yhtenä modernin tajunnan läpitunkemista suurista
kertomuksista. Aiheen pohjalta on tehty myös lukuisia elokuva- ja
sarjakuvaversioita, joilla tosin on usein perin vähän tekemistä
Shelleyn alkuperäisromaanin hengen kanssa.
Frankenstein-tomaatteja
Juuri keskittyessään yksittäisen tutkijan
etiikkaan Mary Shelleyn romaani tuntuu erityisen ajankohtaiselta. Syystä
sitä onkin pidetty ensimmäisenä varsinaisena science fiction
-romaanina. Tieteen etiikkaan liittyvät ongelmathan ovat meidän
aikamme ongelmia; lukijoille lienevät tuttuja viimeaikaiset keskustelut
esimerkiksi geenimanipulaatiosta ja sen aikaansaamista uhkakuvista. Geenimanipuloidut
tomaatit tuntuvat tosin ensi silmäyksellä olevan sangen kaukana
Frankensteinin hirviöstä. Tutkijat (kuten meillä Suomessa
Leena Palotie) vakuuttavat, ettei yleisön kannata pelätä
geenitutkimuksen taholta mitään hirviömäisyyksiä,
kuten uuden superrodun luomista jalostamalla ihmisen perimää.
Useiden maiden lainsäädäntö ei salli sukusolujen manipulointia,
puuttumista ns. iturataan. Mutta tuleeko niin olemaan myös vastaisuudessa?
Ja onko pelko muutenkaan aivan aiheeton? Joitakin aikoja sitten Englannista
uutisoitiin tapaus, jossa geenimanipuloitu ruoka-aine oli aiheuttanut vakavia
elimistömuutoksia koe-eläimille.
Tällä en suinkaan halua herättää
epäluuloja yksittäisten tutkijoiden vilpittömyyttä
kohtaan tai lietsoa pelkoa itseään tiedettä ja sen harjoittamista
kohtaan. Mutta tieteellis-teknologiselle ajattelulle on pitkään
ollut ominaista teknologinen imperatiivi: jos jokin ajateltavissa oleva
keksintö on mahdollista toteuttaa, niin ennen pitkää joku
sen myös tekee. Ja vaikka Euroopan maiden lainsäädännössä
päädyttäisiin kielteiselle kannalle esimerkiksi kloonauksen
suhteen, asia voi kehitysmaissa olla aivan toisin. Menetelmien kehittyessä
ja yksinkertaistuessa kloonaus ja geenien manipulointi tulevat sitä
paitsi ennen pitkää melkoisella varmuudella myös yksityisten
harrastelijoiden ja kokeilijoiden ulottuville.
Keinotekoisuuden diskurssi
Frankenstein on moderni toisellakin tapaa. Mary Shelley tuntuu
kerronnassaan tietoisesti väistävän tapahtumien yhtä ja
ainoaa oikeaa tulkintaa. Tapahtumat kuvataan useiden eri henkilöiden näkökulmasta,
ja kaiken keskipisteessä on tarina, jonka hirviö itse kertoo. Tarinaa
ei esitetä tässä kirjeromaanissa "totena" realistisen
kirjallisuuden tapaan vaan sarjana kertomuksia, jotka niiden kuulijat kertovat
eteenpäin kirjeiden muodossa (tartuin itse Shelleyn romaanin näihin
piirteisiin romaanissani Frankensteinin muistikirja, joka jatkaa hirviön
tarinaa 1800-luvulta 1900-luvulle). Tämä kaikki saa aikaan eräänlaisen
poleemisen sävyn, joka ei pyrikään etsimään mitään
yhtä ja ainoaa oikeaa totuutta, vaan pyrkii filosofisesti kyseenalaistamaan
asioiden perimmäisen laidan.
Tieteellis-teknologista imperatiivia heijastaa omalla
tavallaan moderni tieteiskirjallisuus, jossa esiintyville keksinnöille
ja innovaatioille ei näytä olevan olemassa mitään rajaa,
kunhan niiden vain osoitetaan jotenkin järkevästi sopivan ns.
tieteellisen maailmankuvan puitteisiin.
Tieteiskirjallisuudelle onkin ominaista eräänlainen
keinotekoisuuden diskurssi. Tekisikin mieli puhua tässä yhteydessä
artifikaatiosta (englannin kielen sanojen artifice ja artificial mukaan, jotka
tarkoittavat, edellinen kekseliäisyyttä ja taitoa, mutta myös
jonkin keksijää ja luojaa; jälkimmäinen keinotekoista).
Artifikaation erään alkujuuren voi erottaa Frankensteinissa, mutta
varsinaisesti sen juuret ulottuvat kauemmas menneisyyteen ja ovat syvällä
ihmiskunnan yhteisessä myyttisessä tietoisuudessa. Antiikin Pygmalion-taru,
juutalaisen perinteen legenda golemista sekä Kalevalan seppä Ilmarisen
vaskisen neidon taonta ovat kaikki esimerkkejä ihmisen (vajavaisiksi tuomituista)
pyrkimyksistä jäljitellä Luojan töitä. Nyky-scifin
robotit ja androidit ovat usein inhimillisempiä kuin samojen teoksien ihmiset.
Perussuuntaus näyttää olevan, että "keinotekoisen"
ja "aidon" välille ei nykymaailmassa voi vetää tarkkaa
rajaa. Esimerkiksi Philip K. Dickin romaanissa Rakennamme sinut rakennetaan
robotti-Abraham Lincoln, jolla ulkonäön, muistin ja käyttäytymisen
pikkupiirteiden ohella ilmenee myös esikuvan taipumus melankoliaan. Mary
Shelleykään ei romaanissaan juurikaan pohdi kysymystä, olisiko
moinen hirviö ylipäätään pitänyt rakentaa; sen
sijasta hän keskittyy kysymykseen luojan vastuusta luomustaan kohtaan.
Kuten Paavo Lehtonen toteaa jälkisanoissaan Frankensteiniin,
romaanin perillisiä nykyajassa ovat ne tieteiskirjallisuuden luvuttomat
älykkäät ja itsestään tietoiset koneet, robotit
ja androidit, jotka kapinoivat luojaansa ihmistä vastaan, joka on
itsekkäästi ja omaa etuaan ajaen heidät alistanut, ja peräävät
oikeuksiaan - usein katastrofaalisin seurauksin.
Klassikko meidän ajallemme
Kun näet tieteiskirjallisuudessa on kyse keinotekoisen elämän
luomisesta, sillä tarkoitetaan nykyisin pääsääntöisesti
edellä mainitun kaltaisia, kokonaan alusta asti rakennettuja eläviä
organismeja. Ajatus kuolleiden ruumiinosien yhdistämisestä ja niin
syntyneen olennon herättämisestä eloon tuntuu meistä nyt
yksinomaan groteskilta - juuri siltä goottilaiselta kummitusromantiikalta,
jolta sen on täytynyt tuntua Mary Shelleyn aikalaislukijoista. Mutta huolimatta
Frankensteinin "goottilaisista" kauhuelementeistä juuri Mary
Shelleyn tapa tuoda tieteen etiikka ensimmäistä kertaa vakavan tarkastelun
kohteeksi tekee teoksesta klassikon, joka tuntuu erityisen sopivalta postmodernille
ajallemme (vai pitäisikö puhua jo trans-, mutaatio- tai uusiomodernismista?),
joka ei enää usko tieteen kaikkivaltiaan asemaan ja edistyksen myyttiin
ainakaan yhtä sinisilmäisesti kuin edesmennyt "moderni"
aika.
Me alkavan vuosituhannen ihmiset elämme voimakkaasti kahden
T:n maailmassa: Tieteen ja Teknologian (vaikkakin nyttemmin voitaisiinkin puhua
myös Taloudesta kolmantena T:nä); nämä ovat ne Suuret Tarinat,
joiden avulla nykymaailmaa hallitaan. 1900-luku atomipommeineen ja keskitysleireineen
on ollut pitkälle Faustin vuosisata; aika näyttää, tuleeko
2000-luvusta Frankensteinin vuosisata. Vai ehkä sittenkin tarunomaisen
titaani Prometheuksen - ilman tuota surullisen kuuluisaa korppikotkaa?