] T e k
s t i : K a r i
M i e t t u n e n
[
Saksalainen Johann Wolfgang von Goethe tunnetaan suurena runoilijana, joka sai aikaan romantiikan läpimurron eurooppalaisessa kirjallisuudessa. Hän oli myös perehtynyt luonnontieteisiin ja mm. vastusti eräitä Newtonin käsityksiä valon olemuksesta. Goethea voidaan vankoin perustein luonnehtia neroksi.
Maailmanhistoria tuntee monia neroja, mutta nerouden
lisäksi Goethea ja monia muita tieteen ja taiteen suurmiehiä
yhdisti eräs toinenkin seikka, nimittäin aivojenpehmennys, kuten
aikalaistutkimuksen termi kuului. Säveltäjä Robert Schumann,
joka päätti itse päivänsä mielisairaalassa, uskoi
aivojensa tuottamien sävelien olevan peräti enkelten ääntä.
Takaisin luontoon raivokkaasti haaveillut filosofi Rousseau kärsi
pahoista vainoharhoista ja epäili Pariisin kirjallisten kuppikuntien
ja muiden kaunosielujen liittoutuneen itseään vastaan. Kreivi
von Zeppelin, niin ikään neroksi mainittu, tuhlasi pakkomielteisesti
omaisuutensa ilmalaivan onnettomasti päättyneelle aatteelle.
Nyt hän voi lämmitellä ajatuksella, että ilmalaivoja
rakennetaan paraikaa mm. rajavalvontaan ja sademetsien puukuljetuksiin.
Nykysuomeksi he olivat siis jonkin sortin hulluja. Tähän
riemunkirjavaan joukkoon kuuluivat mm. Dostojevski, Newton ja Byron sekä
monia muita neroksi luonnehdittuja persoonia. Diderotin sanoin nämä
sulkeutuneet ja synkkämieliset miehet kuitenkin saavat kiittää
koneistonsa häiriöitä, jotka johtivat heidät niin mielettömiin
kuin yleviinkin tekoihin.
Saksalainen psykiatri Ernst Kretschmer pohti 1920-luvulla
kysymystä, mikä nosti neron tavallisen ihmisen yläpuolelle,
ja päätti selvittää nerouden mysteerin tieteellisin
menetelmin. Hän löysi neroiksi luokittelemiensa yksilöiden
joukosta yllättäen loputtoman määrän persoonallisuuden
puutteita ja ruumiillisia poikkeavuuksia. Kretschmer huomasi, että
aikalaisten kuva neroista oli aivan liian kaunisteltu, ja otti asiakseen
osoittaa näiden suurmiesten elämään sisältyvän
suuren traagillisuuden.
Nerojen aateliin Kretschmer luki erityisesti runoilijat ja kirjallisesti
lahjakkaat ajattelijat. Nerojen kategoriaan eivät kelvanneet esim. "näyttelijät,
päivän kirjailijat ja urheilijat, joiden tavoitteena oli vain hetken
tarvetta palveleva saavutus". Kolumbuskin oli Kretschmerin mielestä
vain ėkyseenalainen toiminnannero ja tietämätön seikkailija,
joka täynnä mielikuvitusta ja rohkeutta löysi jotain, joka tuon
ajan tietotasolla olisi myös ilman häntä löydetty.
Otetaan nippu erilaisia
ruumiinmuotoja
Kretschmer havaitsi, että tietyt ulkoiset ruumiilliset piirteet
olivat neroille ominaisia. Tiedemiehen ennakkoluulottomuudella hän ryhtyi
pohtimaan asiaa, ja päätyi tulokseen, että ruumiinrakenteella
oli yhteys käyttäytymiseen ja mielen sairauksiin. Tämän
perusteella nerous oli siis ihmiskunnan harvinainen biologinen muuntuma, johon
liittyi usein fyysinen rappeutuminen. Neron fyysinen huonommuus ėkeskitason
ihmiseen eli sielullisesti terveeseen ja tasapainoiseen yksilöön nähden
ikään kuin kompensoitui nerouden elementillä.
Ruumiinrakenteen perusteella Kret-schmer luokitteli koko
ihmisväestön kolmeen kategoriaan: pyylevään pyknikkoon,
hintelään leptosomiin ja lihaksikkaaseen atleetikkoon. Vastaavasti
jokaista ruumiinrakennetta vastasi tietty luonteenlaatu. Pyknikko oli iloinen
ja tunteikas kuten tutkimusmatkailija von Humboldt, jolla oli pyknikolle
tyypillisesti tukeva ruumiinrakenne sekä pehmeät ja leveät
kasvot, joihin liittyi voimakas parrankasvu ja varhainen kaljupäisyys.
Leptosomi taas oli sulkeutunut älykkö, jonka
ulkomuotoa hallitsivat terävät, lapsenomaiset ja kehittymättömät
kasvonpiirteet. Kaitakasvuinen leptosomi oli esimerkiksi filosofi Kant.
Tällainen ulkomuoto oli yleistä myös tragediankirjoittajille.
Atleetikon luonnetta taas kuvasi jähmeys ja sitkeys.
Ominaista atleetikolle oli henkevyyden puute, samoin puuttui ajatusten
keveys ja hienostuneisuus. Atleettinen taiteilija tai runoilija oli enemmän
kuin harvinaisuus; poikkeuksen teki filosofi Hegel henkisellä ja fyysisellä
vakavuudellaan. Ehkäpä samankaltainen harvinaisuus tänä
päivänä on legendaarinen ex-painija Aleksandr Karelin. Tämä
runoutta opiskellut atleetti on mm. todennut, että paini on runoutta.
Meillä ovat poliittiset atleetit Esko-Juhani Tennilä ja Claes
Andersson tuottaneet arkadianmäkeläistä runoutta.
Lisätään kourallinen
mentaalisia vaivoja
Kun ruumiit oli aseteltu niille luonteenomaisiin asentoihin,
tuli ne vielä kuorruttaa mentaalisilla vaivoilla. Mielen häiriöille
erityisen alttiita olivat pyknikko ja leptosomi. Pyknikon mielialat vaihtelivat
iloisuuden ja raskasmielisyyden välillä, leptosomin taas lähinnä
ärtyneisyyden ja välinpitämättömyyden välillä.
Mentaalisista vaivoista kärsivän pyknikon temperamenttia
Kretschmer kutsui sykloidiseksi ja leptosomin skitsoidiseksi. Ruumiinrakenteen
ominaisuudet vaikuttivat myös lahjakkuuden painopisteisiin: sykloidi runoilija
oli realisti ja humoristi, yhteiskunnallisena vaikuttajana rohkea yrittäjä
ja reipas organisaattori. Skitsoidi nero oli pateetikko ja romantikko, tiedemiehenä
eksakti loogikko, ja yhteiskunnalliselta ajattelultaan idealisti, despootti
tai fanaatikko. Hän saattoi lisäksi olla hyperesteetikko eli "ärsyttävän
hienostunut sisäistä elämää elävä ihminen,
kylmän tarmokas ja ankaran johdonmukainen tai välinpitämätön
tyhjäntoimittaja, joka kärsi sielullisesta pirstoutuneisuudesta, oli
taipuvainen kiihkeään haaveiluun sekä hankauksiin ympäristön
ja ammatinvalinnan kanssa."
Sekoitetaan joukkoon
sisäinen daimonion
ja rappeutuva valiosuku
Pelkästään ulkoinen epänormaalius ei kuitenkaan
riittänyt tekemään ihmisestä neroa (toki ei myöskään
ollut kyse siitä, että sisäinen nerous rujouttaisi ihmisen).
Tuhansilla ulkoisesti epänormaaleilla ihmisillä esiintyi samanlaisia
"kovaäänisiä ja pöyhkeitä teatterinelkeitä"
kuin neroilla, mutta yleensä tällaisista yksilöistä kehittyi
"matalasieluisia, epäonnistuneita pikkuolioita, rappiolle joutuneita
ylioppilaita tai hassahtavia kahvilakirjailijoita". Nerouteen tarvittiin
lisäksi sisäinen daimonion, selittämätön erikoislaatuinen
henkinen toimintakyky, eräänlainen hurmioitunut sieluntila, jonka
olemusta Kretschmer vain varovasti tyytyy selittämään; hän
oikeastaan vain toteaa että näin ovat asiat.
Tällainen sisäinen demoninen elementti puuttui
vallitseviin oloihin sopeutuvaiselta keskimitan ihmiseltä, joka ei
kyennyt saamaan aikaan mullistuksia tai runoutta. Nero taas joutui helposti
tilaan, jossa mullistavat teot olivat jopa väistämättömiä.
Kretschmer yhdistää ruumiin ulkoisiin puutteisiin,
mielen häiriöihin ja sisäiseen demoniin vielä poikkeusyksilön
syntymän ajankohdan ja perimän vaikutuksen. Kun vanhassa ja jalostuneessa
suvussa alkoi esiintyä rappeutumisen oireita, oli neron syntymiselle
suotuisa ajankohta käsillä. Toisaalta neron syntymä vaaransi
suvun jatkumisen; nimittäin säännönmukaisesti neron
suku miehen puolelta nopeasti sammui. Monet nerot jäivät lapsettomiksi
heikkojen viettien tai luonnonvastaisten taipumusten vuoksi, tai sitten
neroilla oli voimakkaasta sukupuolitoiminnasta huolimatta vähän
halua suvun jatkamiseen. Jos siis otollisena aikana syntyneessä yksilössä
oli daimonion, se yhdistyneenä psykopaattisen tekijän kanssa
muodosti nerouden syvimmän olemuksen.
Nerouteen kuului Kretschmerin mukaan myös vahva annos tervettä
porvarillisuutta, mikä tarkoitti ruoasta ja juomasta iloitsemista, rehtiä
velvollisuuksien täyttämistä ja riittävän korkeaa kansalaiskuntoa.
"Kun dekadentti suurkaupunkikirjailija ja tilapäisvallankumouksellinen
hymyilivät säälivästi poroporvarilliselle Schillerille,
he eivät huomanneet, että tuo juuri ominaisuus nosti suuren neron
pelkkien nerokkaiden henkilöiden kovaäänisten ja lyhytikäisten
ryntäilyjen yläpuolelle". Kun näet humanistisessa tiedekunnassa
aidon tekoboheemin älyllisen auran ympäröimänä keskustelemassa
alempiensa kanssa veganismista, voit ehkä edelliseen vedoten kysyä
häneltä jotain nerouden olemuksesta.
Maustetaan hyppysellisellä
homoeroottisia tekijöitä ja
infantilismeja, vatkataan hyvin
Kretschmer löysi neron luonteenlaadusta usein ns. sielullisia
homoeroottisia osatekijöitä. Kretschmerin galleriassa tapaamme mm.
skitsofreenin homoseksuaalin hallitsija- ja itsevaltiastyypin, "joka kuitenkin
sosiaalisesti katsoen mitä arvokkaimmalla tavalla on muuntanut homoeroottisen
viettinsä idealistisen innostuksen kannattamaksi toiminnaksi esimerkiksi
nuorison kasvatustoiminnassa". Kuvataiteissa esimerkistä käy
Michelangelo, jonka homoeroottinen tekijä ilmeni väsymättömänä
miehisen kauneuden ihannoimisena ja naisaiheiden väheksymisenä. Neron
viettirakenne oli muutenkin tavallisesta poikkeava. Nietzche kysyi: "Menetkö
naisen luo? Älä unohda piiskaa." Rousseau taas kuvasi julkisesti
omia ekshibitionistisia ja kipua tavoittelevia taipumuksiaan kompensoidakseen
riittämättömyydentuntojaan, ja Strindbergin suhtautumisessa naiseen
oli jo maailmankatsomuksellisia aineksia.
Nerouden kehittymiseen vaikuttivat olennaisesti myös murrosiän
kehityksen häiriöt eli infantilismit. Kretschmer havaitsi, että
eräät murrosiän piirteet saattoivat jäädä neroilla
pysyviksi ilmeten taipumuksena "maailmalle vieraaseen idealismiin ja rannattomiin
metafyysisiin mietiskelyihin." Tällaisten ajattelutapojen esiinpuhkeaminen
oli normaalia murrosiässä, mutta kun henkisen harrastuksen painopiste
keski-iässäkin oli pelkän spekulaation alueella, piti Kretschmer
sitä sielullisena myrkytystilana. Yhteys murrosiän kehitysvaiheisiin
näkyi esimerkiksi lyriikassa, joka selvästi kumpusi nuoruuden erotiikan
ja haaveiden lähteistä. Normaalilla lahjakkaalla kirjoittajalla kasvoi
vanhetessaan taipumus realistisempaan proosakerrontaan, mutta nerolla lyyrinen
tuotanto saattoi jatkua koko elämän ajan. Nuoruuden pateettisuuden
säilyminen lyriikassa oli siis yhteydessä nuoruuden psykoeroottisiin
kehityshäiriöihin, joita monen klassikon synnyn on siis kiittäminen.
Kretschmer ja moderni keittiö
Kretschmerin ajatukset eivät suinkaan olleet uusia. Kriminaaliantropologi
Cesare Lombroso (1835-1909) oli jo aiemmin esittänyt näkemyksen, jossa
ruumiinmuoto ja yhteiskuntakelpoisuus kytkeytyivät toisiinsa: "mitä
rumempi ja rujompi rampa, sen riettaampi, riivatumpi ja rikollisempi riiviö."
Frenologit taas tutkivat luonteenpiirteitä pääkallon muodosta.
Eino Kailan mukaan yksilöllinen luonne kuvastui ruumiissa yhtä hyvin
kuin sielussa; ihminen on, kuten myös Schopenhauer esitti, sellainen minkä
näköinen hän on. Positiivisen kriminologian koulukunnan edustaja
Enrico Ferri julisti, että rikollinen ihminen on perinnöllisistä
tai hankituista epänormaaliuksista johtuva ihmisrodun muunnelma. Samoilla
linjoilla oli Paavo Kekomäki, joka todisteli viime vuosisadan alkupuolella
väitöskirjassaan, miten rammoilla oli taipumusta kateuteen ja häikäilemättömyyteen,
jonka takia he pyrkivät saamaan rikollisin keinoin korvausta ruumiillisesta
alemmuudesta.
Onko Kretschmerin näkemyksille tilaa tänä päivänä?
Pidämme itsestään selvänä, että ruumiillisten
seikkojen perusteella on mahdotonta sanoa, onko joku nero vai ei. Kretschmerin
näkemyksiä pidetään nykyään vanhentuneina, vaikka
puhekieleen ovatkin jääneet elämään pyknikot, leptosomit
ja atleetikot vartalotyyppejä kuvaavina termeinä. Toisaalta luokittelemme
ihmisiä helposti ulkonäön perusteella vaikkapa opettajatyypeiksi
tai filosofointiin taipuvaisiksi.
Ja mitä kertookaan aikalaiskuvaus Goethesta: "kasvot
keltaiset, muumiomaiset, hampaaton suu pelokkaassa liikkeessä." Goethe
oli keskimittainen, ryhtdiltään takakenoinen, hänen raajansa
olivat lyhyet ja liikkeet jäykkiä ja kömpelöitä. Goethen
ulkonäöstä kirjoittaneet ovat kuitenkin nähneet hänen
silmissään mm. epäolennaisen läpi yltävää
terävyyttä ja kotkan katseen kaltaista lumovoimaa. Nykyihminen olisi
ehkä sanonut, että hänellä oli hullun kiilto silmissään.
Vielä vuonna 1933 Otavan iso tietosanakirja kertoi Kretschmerin
saattaneen opin ruumiinrakenteen konstituutiotyypeistä todella tieteelliselle
pohjalle. Esim. pyknikkoja luonnehdittiin seuraavasti: "Pyknikot ovat luonteeltaan
välittömiä, seuraa rakastavia, ystävällisiä, esiintymisessään
vapaita, humoristisia, vilkkaita ja innostuvia rai hiljaisen rauhallisia ja
pehmeitä. Suhteissaan muihin ihmisiin ja yhteiskuntaan he ovat avomielisiä
ja vapaita ja osaavat nopeasti asettua muiden kannalle ja mukautuvat helposti
uusiin oloihin."
Jos Kretschmer olisi vielä elossa, pitäisikö hän
määritelmään tyköistuvaa Martti Ahtisaarta neron veroisena
valtiomiehenä, onhan tälle ehdotettu Nobelin rauhanpalkintoakin? Löytyisikö
Ahtisaaren sisältä daimonion, vai jäisivätkö neron
muotokuvasta puuttumaan hulluuden kultaiset raamit? Pääseekö
ex-presidentti Kretschmerin kaoottiseen gourmetkeittiöön vain jättämällä
rationaalisuuden kotisataman ja lähtemällä ilman airoja tunnejollalla
luovuuden laineille? Eivät taida riittää Martin Seikkailut Namibiassa
ja Kosovossa.
Entä Ben Zyscowicz, jonka Kretschmerläisittäin
lapsenomaiset ja kehittymättömät kasvonpiirteet viittaisivat
tragediankirjoittamisen kykyihin? Vaan eipä taida hänestä olla
iloa taiteenharrastajille, sillä "sielullisesti terveen skitsotyymikon
harrastukset ovat usein rajoittuneet vain johonkin määräalaan,
jolle he omistautuvat. Heillä on aatteellisia harrastuksia, joita he monesti
fanaattisesti ajavat."
Ketä kehtaisi neroksi mainita nykyajan Suomessa? Pitänee
pelata varman päälle ja kääntää päätä
takaviistoon. Sieltä löytyy Kretschmerille aineksia vaikka varuskunnan
ruokkimiseen, alkupaloina vaikkapa Kivi, Leino, Waltari ja Sibelius. Heillä
ei ainakaan sisäisistä demoneista ollut puutetta.
Siitä, onko ihmisillä yleismaailmallisia yhteisiä
piirteitä, joiden perustalle persoonallisuus voisi rakentua, on kiistelty
paljon. Piirreteorioiden avulla on pyritty kuvaamaan ihmisen persoonallisuutta
ennustettavana ja muuttumattomana ominaisuutena. Esimerkiksi R. Cattel on löytänyt
16 kaikille yhteistä persoonallisuuden ydinpiirrettä, jotka
voidaan havaita ihmisen ulkoisen käyttäytymisen heijasteena, ja Big
Five -teorian mukaan useimmilta kansalaisuuksilta löytyy viisi ns. superpiirrettä.
Peruspiirteiden mahdollista olemassaoloa on pyritty selvittämään
mm. evolutiivisesta, ehkä hengissä säilymisen näkökulmasta.
Kyseenalaista on kuitenkin, voivatko piirreteoriat ennustaa ja selittää
yksilön käyttäytymistä. Nykyisin ajatellaan yleisesti ja
hieman tylsästi, että ihminen ja ympäristö toimivat yhteneväisenä
kokonaisuutena.
Joka tapauksessa käsitys nerouden, luovuuden ja mielisairauden
välisestä kolmiyhteydestä elää yhä sinnikkäästi.
Ei ole ihme, että neroja usein sanotaan luoviksi hulluiksi. Luova nerous
liittyy nykykäsityksenkin mukaan skitsofreniaan. Unitutkija M. Partisen
mukaan poikkeuksellisen luovat ja lahjakkaat persoonat taiteilevat usein aivojensa
serotoniini- ja dopamiinituotannon äärirajoilla. Serotoniinilla on
syy-yhteys masennukseen, kun taas dopamiinin yliannostus voi johtaa skitsofreniaan.
Nerot siis tasapainoilevat näiden aineiden välimaastossa, ja saattavat
siksi räyhätä ystäville ja kylänmiehille.
Vaikka Kretschmer antoi urheilijoille porttikiellon nerojen valtakuntaan,
nykykäsityksen mukaan ihminen voi olla motorisesti erityisen lahjakas,
vaikka ei osaisi kirjoittaa kuin tekstiviestejä. Jos siis pohjoissuomalainen
painin piirimestari aiheuttaa lähiökapakassa järjestyshäiriötä
tanssimalla pöydillä, hän voi olla motorinen nero, joka kompensoi
luovuuttaan tai luovaa hulluuttaan. Onneksi harva meistä on nero.