] O l a v i J a m a , ylitorniolais-helsinkiläinen kulttuurikriitikko ja vapaa toimittaja [
"Tuntuu kuin nykyään kelpaisi kaikki, millään ei ole mitään väliä", Antti Hyry viimein vastaa suhteestaan nykykirjallisuuteen.
Kyllä, pihan perällä on kaksi aittaa. Keittiötä
hallitsee iso leivinuuni. Lattialankut narisevat. Ollaan Antti Hyryn maailmassa.
Istun pirtinpenkillä, Antti Hyry ovensuutuolissa, seinäkello
tikittää.
Ollaan myös Espoossa, Nokian pääkonttorin
ja hyvätuloisten luvatussa maassa. Leivinuunin viereen on upotettu
tyylikkään näköinen mikroaaltouuni, pirtin nurkassa
on sähköjohtoja, elektroniikkaa, kirjailijan työhuoneessa
tököttää kaksi kannettavaa tietokonetta, toinen vanha
tiiliskivi, toinen ohut ja sutjakka.
- Ennen tämä oli maaseutua, Hyry sanoo. Rastaalaa,
omakotialuetta Turun-radan pohjoispuolella ja Kehä III:n sisäpuolella.
Se oli 1960, kun Hyryt muuttivat tänne. - Neljäkymmentä
vuotta, Hyry sanoo ja minä säikähdän. Niinkö kauan?
1958 Hyry valmistui diplomi-insinööriksi ja samana vuonna hän
ryhtyi vapaaksi kirjailijaksi.
Tiedän että 1950-luku oli hyvä vuosikymmen,
ainakin kirjallisuudelle. Ei riehuttu paneeleissa eikä televisiossa.
Kuvattiin maailmaa semmoisena kun se käsivarren mitan päästä
näyttäytyi. Kuvattiin vaivalla ja kuvattiin hyvin.
Tiedän että Antti Hyryä sanotaan modernistiksi.
Tiedän että Espoon Rastaala on vain toinen Antti Hyryn maailmoista.
Toinen on pohjoinen maaseutu, Kuivaniemen kylä kahden pohjoisen läänin
rajalla.
Tiedän ettei Antti Hyry anna haastatteluja. Tiedän
että tämä on arvokas hetki ja tänä arvokkaana
hetkenä tunnen itseni pinnalliseksi. Kello tikittää seinällä
eikä sillä näytä olevan mitään tekemistä
kirjallisuuden kanssa.
Mutta se on maailmaa ja sitä kirjallisuus kuvaa.
Ainakin Antti Hyry on kuvannut tätä maailmaa jo monta vuosikymmentä.
1950-luku
- 50-luvulla oli vastarintaa, Hyry sanoo. - Oli niitä
jotka lukivat meitä, ja niitä jotka eivät lukeneet. Sitten
kun 50-lukulaisuus nousi asemaan, meni vähän höpöksi
koko homma. Tämä on niin pieni maa.
Silloin oli kova joukko melkein samaa vuosikertaa. Veijo
Meri on syntynyt 1928, Paavo Rintala 1930, Paavo Haavikko ja Hyry 1931.
Rintalan mursi sairaus viime syksynä, mutta muut elävät
ja kirjoittavat. Vieläkö 50-luvun konkarit pitävät
yhtä?
- Käytiinhän sitä Veijoa kattomassa kun
hän täytti 70 vuotta. Kyllähän sitä ennen soiteltiin
ja nähtiin. Nyt on mennyt hiljaiseksi tämä maailma.
Hyry näkee, että lahjakkuuden lisäksi
yleiset yhteiskunnalliset tekijät nostivat 50-lukulaisen kirjallisuuden
nousuun. Ovatko sellaiset tekijät voimassa enää uuden vuosituhannen
alussa vai ollaanko aivan uudessa vaiheessa, jossa kirjallisuus ei enää
saavuta samanlaista asemaa yhteiskunnassa?
- Tämä jää nähtäväksi,
Hyry sanoo. - Ei sitä tiedä.
Sodan jälkeen oli luova murros, Hyry sanoo, mutta onko nyt
pelkkä murros. Alan ymmärtää, miksi Hyry ei liiemmin harrasta
kirjallista keskustelua. Hän ei innostu visioimaan ja hän kaihtaa
abstrakteja käsitteitä. "Ei ihminen voi mitään käsittää",
tokaisee Aitta-romaanin kertoja, kun hän istuu pohjoisen metsän hiljaisuudessa
ja katselee entisiä asuinpaikkoja, joista läheiset ihmiset ovat kuolleet,
mutta joita yhä lämmittää sama aurinko, sama oja virtaa
ja sama tuuli puhaltaa.
Nykyaika
- Tuntuu kun nykyään kelpaisi kaikki, millään
ei ole mitään väliä, Hyry viimein vastaa, kun perään
hänen suhdettaan nykykirjallisuuteen. - Kirjallisuus tuntuu edellyttävän
tietynlaista yhtenäiskulttuuria. Niin kuin Tsehovin ajan Venäjällä
ja vielä 1920-luvun Neuvostoliitossa. Tällainen yhtenäisyys
on nyt pirstoutunut. Kyllä sitä koettaa lukea, mutta ei kaikkea
jaksa.
Yritän maanitella uusimpien televisiosta tuttujen
kirjailijoiden nimiä, mutta Hyry ryhtyy puhumaan matkakirjoista. Caroline
Alexanderin tuore Antarktis-kirja Endurance ja J. G. Gränön massiivinen
Altai-teos ovat tehneet Hyryyn vaikutuksen. Ne ovat menneen maailman kuvauksia,
niin kuin Valter Keltikankaan Lapin-teoksetkin.
- Sitä vastahankaa tarvittaisiin vieläkin,
Hyry sanoo.
Kun kirjailija on paljon julkisuudessa, hänen kirjoittamisensakin
muuttuu, sanon. Eikö tässä ole vaaransa? Kirjailija ei alinomaa
voi vierailla tajuntateollisuudessa ja palata takaisin samaksi vanhan ajan
käsityöläiseksi. Yritän provosoida Hyryä, mutta
kirjailija istuu levollisena ovensuutuolissaan.
Ymmärrän. Nykyaikaa on tässä pirtissä
sen verran kun sitä tarvitaan. Kirjailija ei ryhdy kasaamaan tulisia
hiiliä sen päälle.
Suuri ja pieni julkisuus
Mutta kyllä Antti Hyry on piipahtanut tajuntateollisuudessakin.
Viimeksi viime vuonna. - Mikäs siinä, minä sanoin kun soitettiin
Yleisradiosta. Sitten ne rupesivat puhumaan meikkaamisesta niin minä
hoksasin että televisioon tässä ollaan menossa puhumaan.
Jo eläkkeelle vetäytynyt TV 1:n toimittaja
Tuulikki Islander ehti myös tehdä Antti Hyrystä dokumentin,
joka on kirjailijan muistin mukaan esitetty joskus 1990-luvun alussa. Kirjallinen
julkisuus, joka ainakin Finlandia-palkinnon myötä hipaisee myös
suurta julkisuutta, on kohdellut Hyryä asiallisesti. Viimeisin romaani
Aitta oli Finlandia-ehdokkaana ja 1986 ilmestynyt Kertomus oli sekä
Finlandia- että Runeberg-palkintoehdokkaana. Nykyjulkisuudessa Hyryn
tuotanto on jotensakin hankala pala, mutta todellisia lukijoita hänellä
näyttää vielä olevan.
Akateeminen maailma on sen sijaan kiinnostumassa Antti
Hyrystä uudelleen. Oulun ja Helsingin yliopistossa on 1998 ilmestynyt
kaksi opinnäytettä, jotka näyttävät kelpaavan
kirjailijallekin. Marjaana Typön työ Todellisessa maailmassa
Antti Hyryn Alakoulua lukiessa käsittelee yhtä Hyryn teosta,
kun taas Helsingin yliopistoon tehty Katja Seudun gradu koko tuotantoa.
Väitöksiä Hyryn tuotannosta on toistaiseksi
ilmestynyt vain yksi, Bengt Pohjasen Med seende ögon vuonna 1979.
Hyry oli mukana väitöstilaisuudessakin Tukholmassa. - Meininki
oli vähän vapaampaa kuin täällä Suomessa, Hyry
muistelee.
Hanneksen mediamaailma
- Kun näkee kiinnostavan jutun päälle toimittajan
laittaman otsikon, niin ajattelee, että mitä se nyt yrittää
syöttää. Päivälehdissä yritetään
keskustella jostakin vanhemmasta kirjailijasta niin kuin nyt Helsingin
Sanomat Volter Kilvestä. Kun sitä juttua ja sen ylöspanoa
katselee, niin tulee mieleen, että nyt ne mokaavat koko jutun.
Sitten Hyry uppoutuu puhumaan todellisesta suomalaisesta
kirjailijasta Pentti Haanpäästä. Häntä ei elinaikanaan
kohdeltu ainakaan liian hyvin ja nyt hänen tekstinsä kestää.
Kaiken kaikkiaan Hyry paljastuu lukijana yhtä ankaraksi kuin kirjoittajana.
Hänelle lukemisen teko taitaa olla yhtä ainutlaatuinen kuin kirjoittaminenkin.
Mediat tuottavat pinnallisuutta, sanon Hyrylle hieman syyllisen
oloisena, ja tämän toteaminenkin on kovin pinnallinen teko. "Hän
luki lehtiä, selasi ja selasi ja ihmetteli, niin kuin ennenkin, että
mitenkä saattoi olla niin paljon tekstiä ja niin vähän lukemista",
Hyryn kertoja sanoo. "Hän kuunteli radion uutisia. Hän säikähti
alkuräminää. Toivotettiin hyvää päivää..
Kuuluttajalla tuntui olevan niin kiire, ettei tahtonut saada henkeä vedetyksi.
Hän kertoi samoja pahoja uutisia kuin aamulla. Kuului loppuräminä."
Siinä Aitta-romaanin päähenkilön
Hanneksen mediamaailma.
Lestadiolaisuus
Väitöskirjassaan Bengt Pohjanen tutkii modernismin
ja lestadiolaisuuden hieman yllättäviäkin kosketuskohtia. Oletko
Sinä Antti Hyry uskovainen kirjailija?
- Kyllä, kyllä minä olen.
Entä todellisuusmystikko? Realistinen pohjoisen maaseutuyhteisön
kuvaaja? Yhteiskunnallinen kirjailija? Paiskon ilmoille nimilappuja, joita Hyryä
käsittelevistä esseistä ja tutkimuksista löytyy roppakaupalla.
Hyry hymyilee ovensuussa ystävällisen näköisenä.
Hän näyttää pikkupojalta, joka on yllättänyt toisen
marjavarkaista, mutta ajattelee painaa jutun villaisella. Sitten Hyry puhuu
yhteisöstä, joka on ihmisen kehityksen kannalta positiivinen. Tämä
yhteisö, Hyry korostaa, saattaa olla positiivinen myös kirjailijan
kannalta.
Väite ei ole aivan riidaton. Uskonnollisuus ja hengellisen
yhteisön ongelmat ovat kiinnostaneet myös muita pohjoissuomalaisia
kirjailijoita. Iikka Vuotilasta - Hyryn nuoruusvuosien koulukaverista - tuli
sentään sekä kirjailija että pappi, mutta ei sittenkään
kovin tavanomainen kirkonmies. Timo K. Mukalla, Bengt Pohjasella ja Paavo Rintalalla
suhde uskontoon on tärkeä ja kipeä, mutta ei missään
nimessä ongelmaton.
Ovensuussa istuva kirjailija on paras todiste uskonnollisen yhteisön
ja kirjailijantyön yhteismitallisuudesta. Ja onhan pohjoisessa maailmassa
vielä sielunveli Niilo Rauhala.
Hyryn tuotanto ja Hyryn lause kertovat, että pieni uskovien
yhteisö voi aueta kaikkeen maailmaan. "Ihmisiä on paljon ja kuitenkin
ne kiinnostavat", Hyryn kertoja sanoo äänellä, joka on yhtaikaa
lapsen ja metafyysikon ääni.
Antti Hyry julkaisi ensimmäisen teoksensa Maantieltä
hän lähti 1958. Läpimurtohan se oli, ja vielä tunnetumpi
on novellikokoelma Junamatkan kuvaus vuodelta 1962. Kirjan niminovellissa nyt
jo vanhanaikaiseksi käynyt mies matkustaa junalla Helsingistä jonnekin
Pohjanmaalle mukanaan kanssamatkustajat ja koko esineiden ja olevaisen maailma.
Huolimatta suomalaiskansallisesta avuttomuudestaan mies tuntee hienovaraista
yhteyttä tämän liikkeessä olevan ja näennäisesti
rajatun maailman kanssa. Novellin lauseissa ja sanojen välissä leijuu
tuulahdus modernia panteismia, jota ei hevin odottaisi löytävän
pohjoisen kylän pirtinpenkin päästä.
Viime syksynä ilmestyi Antti Hyryn 13. teos. Finlandia-palkintoa
on jaettu vuodesta 1986 ja tänä aikana Hyry on julkaissut vain kolme
teosta. Antti Hyry, kuinka hitaasti kirjoittaminen oikein sujuu?
- Mitä se hitaasti nyt sitten tarkoittaa. Silloin kun kirjoittamaan
alkaa, liuska päivässä on hyvä tavoite. Ja kun tosissaan
ryhtyy kirjoittamaan, muita töitä täytyy silloin vähentää.
Muita töitä? Hyry nousee tuolilta ja lähdemme ulos.
Muutaman metrin päässä etupihan sivulla on kivinen rakennus,
sekin vanha mutta ei vielä vanhuudestaan ylpistynyt. Rakennuksessa on kuin
onkin kirjailijan työhuone, jonka tavaranpaljoudesta sähköiset
tietokoneet vaivoin erottuvat. Huone on isonpuoleinen ja vielä vaikuttavampi
on hämärä eteinen, jossa on tavaraa jos jonkinlaista.
Roinaa, intellektuellinsilmäni Roinaa, intellektuellinsilmäni
sanoo ensin. Eipä tietenkään, vaan työkaluja ja tarveaineita
moneen askareeseen. Antti Hyry ei ole mikään tavallinen kirjailija,
tai sitten hän on ensimmäinen kirjailija. Romaani, pärekaton
naulaus ja käteen sopiva kirveenvarsi ovat kaikki hänelle yhtä.
Kirjoittamisen työ on käsityötä.
Viimeisimmässä romaanissa pärehöylä on
edelleenkin tolkullisempi asia kuin lentokenttä.
Eteisessä kysyn, paljonko tästä on Helsingin keskustaan.
- Neljätoista kilometriä, Hyry sanoo. - Onhan sinne pitempi. Seitsemäntoista,
vaimo sanoo. - Kun kävelee niin matka on lyhyempi, Hyry sanoo.
Noin seitsemäntoista kilometriä Senaatintorille ja seitsemänsataa
Pohjanmaalle. Mutta kirjallisuuden maailmassa pirtti ja talo aittoineen on sopivasti
puolessavälissä.