] L e e n a
L o h i n i v a ,
R o v a n i e m e
n t a i d e m u s
e o n k u r a a t
t o r i [
Aska tarkoittaa paikkaa, jossa taivas ja maa yhtyvät, japanilainen
taiteilija Ken Hiratsuka kertoi käydessään Askassa, Helena Junttilan
kotiseudulla. Helenan tussipiirustuksille ja maalauksille on ominaista tyhjä
tila, avaruus. Askassa on tilaa ajatella ja elää rauhallisesti, tasapainoisesti.
Ympärillä ei ole häiritseviä asioita eikä turhaa sosiaalista
elämää.
Helenan tila-käsityksessä on yhtäläisyyksiä
itämaiseen ajatteluun. Tyhjä tila ymmärretään
idässä tilana sinänsä, kaikkialla läsnä olevana,
jota ilman ei olisi mitään. Lännessä se on suhteessa
ihmiseen, ihmisten tekemiin rakennuksiin ja esineisiin ja mielletään
kielteisenä, ei minään. Itämaisessa ajattelussa mielen
tyhjentäminen on valaistumisen eli universaalin totuuden oivaltamisen
edellytys. Tyhjä luo mahdollisuuden luovaan ajatteluun. Tyhjä
tila ei kuitenkaan ole yksikäsitteisesti tyhjä, vaan salliva
ja rikas ilmiö.
Helenan töissä ihminen, eläin tai ihminen
ja eläin yksin ovat tyhjässä tai lähes tyhjässä
tilassa, ajattomassa ja paikattomassa mielen maisemassa. Katse unenomainen
tai silmät kiinni. Tyhjyyttä korostaa ihmisen alastomuus, paljaus.
Länsimaissa maallinen elämä sitoo tiukasti paikkaan ja sen
vaatimuksiin. Mutta autiomaa on vapaa ja rajaton maa, jossa voi kadottaa
identiteetin ja toimia anonyyminä.
Useimmiten Helena kuvaa horisonttiin pienen saaren ja
joskus myös yksinäisen puun. Saarella on vetten symboliikassa
olennainen sija. Uskontotieteilijä Mircea Eliaden mukaan vedet symboloivat
olennaisen täydellistä maailmaa ja esikuvallinen koko luomisen
kuva on saari, joka äkkiä manifestoi olemassaolonsa aaltojen
keskellä. Siihen sisältyy kuolema ja jälleensyntyminen.
Arkielämässä uhatuiksi tulevat ideaalit on kautta aikojen
etäännytetty ajassa, paikassa ja todellisuuden tasoissa turvallisesti
menneisyyteen tai tulevaisuuteen, kaukaisiin paikkoihin (eksotismi) tai
reaalitodellisuudesta henkiselle tasolle (paratiisi).
Tyhjä talo (1996) on voimakas maalaus. Punainen
maa, punamullalla maalattu lattia tai pituus- ja leveysasteet viestivät
kotoisuutta. Pieni risu symboloi mennyttä elämää. Synkän
taivaan rannalta, pienen talon takaa kajastaa kuitenkin punertava vaalea
taivas. Talo on kuin vedestä noussut saari, uuden maailman symboli.
Runonlaulajien mielessä saari tai nuorelle nurmelle kasvava talo kasvattaa
erilaista elämää. Sympaattinen karhu (itse) katselee yksin
elämän edustajana rauhallisena näkymää, ehkäpä
vanhan taloni lattialta kasvaa uudenlainen talo, elämä.
Ihmiskunnan vanhimpia myyttejä on kuvitelma muuttolintujen
saaresta. Se on myös sielulintujen saari, tuonpuoleisen valoisa vainajala,
paratiisiin rinnastuva tuonela, joka asettuu pohjankaarien, revontulien,
lisäksi sakraalin maailman osaksi. Maalauksen valoisa kaari ja tyhjä
talo, saari, on kuvaus menneestä ja tulevasta elämästä.
Mielikuvituksen ja todellisuuden rajamailla liikkuva punertava maalaus
on sukua romantiikan ajan mystishenkisille maisemamaalauksille.
Suokuningas (1996) on hengeltään simbergiläinen
luonnon personoinnissaan, jossa Helenan sisäinen maailma ja Aska yhdistyvät.
Lähes kaikissa kielissä maa on naispuolinen. Navahojen
sana maa merkitsee "vaakasuoraa naista" tai "makaavaa naista",
Uuden Seelannin maorit käyttävät maasta ja istukasta samaa sanaa.
Monissa kielissä ihmistä nimitetään "maasyntyiseksi".
Lukuisat tarinat kertovat, että naiset tulivat raskaaksi tehtyään
matkan tietyn kallion, luolan, lähteen tai puun luo. Pyhillä paikoilla
lasten sielut asettuivat naisten ruumiiseen. Helenan töissä esiintyy
usein alaston nainen autiomaassa, vedessä, metsässä tai tyhjässä
huoneessa. Isäntä-emäntä (1997) maalauksen nainen istuu
vaaran laella kirves kädessä tuijottaen kaukaisuuteen. Figuuri on
yhtä jäykkä kuin viereiset punarunkoiset männyt. Taustalla
siintää värikäs jänkä ja sininen taivas. Neljästä,
kokonaisuudesta, kaksi puuta on kaadettu. Miesten töitä tekevä
pohjoisen vahva nainen, äiti maa, kantaa vastuun elämästä.
Karhun kainalosta
hauen ystäväksi
Karhu on Helenan eläin: unieläin, suojelija,
vartija, äitikarhu, naaraskarhu ja uroskarhu. Tukevasti vedessä
seisova Naaraskarhu (1997) on emo, veden haltijaolento, joka tähyilee
tyytyväisenä ympärilleen. Vaaleanpunainen taivas heijastuu
veteen. Onko karhu itsen vertauskuva elämän seisovassa vedessä?
Elämän muutosta symboloi usein veden ylittäminen. Slaavilaisen
Rusalka-myytin mukaan taas vedessä oleva alaston tyttö oli hukkuneen
tytön henki, joka noitui ja hukutti ohi purjehtivia merimiehiä.
Luottamus ja kunnioitus eläimeen, ristiriitaiseen
karhuun tai isoon haukeen on keskeistä Helenan teoksissa. Esi-isiemme
maailmassa karhua pidettiin inhimillisenä, jopa jumalallisen olentona,
joka vaati erityistä kohtelua osakseen. Karhua on pidetty älykkäänä
ja sielukkaana olentona, joka ei ole mikään tavallinen metsäneläin
vaan jonkinlainen metsäihminen. Se osaa laskea yhdeksään
ja ymmärtää ihmisen puhetta. Karhun erityislaatuisen kohtelun
ja kunnioituksen taustalla ovat tarut karhun elämän taipaleesta.
Niistä toiset kertovat karhun taivaallisesta alkuperästä
ja toiset karhun ja tytön rakkaudesta syntyneestä esi-isästä.
Puut kuuluvat osana karhumyytteihin. Honkapuu on osallisena karhun syntytarinoissa
ja tärkeässä roolissa karhunpeijaisissa. Itse karhu on metsän
valtias, itse metsä.
Karhun kainalossa alastomana Nukkuva mies (1998) ei ole
naamioitu kaukainen rakastettu, vaan mies. Vai onko hän karhun poika?
Maalauksen sielullinen intensiteetti ja sommittelullinen jako etuosaan
ja panoraama-takaosaan tuo mieleen vuosisadan vaihteen symbolismin. Paikka
on kuitenkin tämän päivän Aska, kotikylän mielenmaisema
punaisessa kajossa. Maalauksessa erilaiset diskurssit kohtaavat. Filosofi
Tere Vadén puhuu suon ja metsän reunasta, jossa toinen muuttuu
toiseksi. Rajapinta on hämärä ja liukuva, rämeillä
suorastaan olematon, mutta rajana se antaa molemmille sekä ääripisteen
että mahdollisuuden. Suon ja metsän äärellä paljastuvat
niiden toisiaan tukahduttavat reunat samalla kun näkyviin käyvät
niiden mahdollisuudet. Kyse ei siis ole rajasta pelkästään
jonkin päättymisenä, vaan samalla myös jonkin avautumisena,
uuden kentän reunana. Kun saavutaan äärimmäiselle rajalle,
maan reunalle, ollaan aina myös jonkin uuden ja tuntemattoman äärellä.
Alaston nainen vedessä lähestyvän hauen kanssa
(s.171) kertoo ystävällisyydestä ja rauhanomaisesta suhtautumisesta
maailmaan. Valtavan isolla hauella on suu tiukasti kiinni. Päinvastoin
kun alkumerellä, jonka jättikalan kita avautui surman suuna, jonne
meren virta, linnunradan suuri vuo kuljettaa vainajat. Myyteissä ja kansanrunoudessa
hauki on kuoleman kuva. Tuonen hauesta lauletaan Kantelen synty -runoissa, sen
kitaan manataan tauteja parannusloitsuissa, ja "Hauvin suolen soikurasta,
kolmannesta koikurasta" kuulut tietäjät herätetään
heidän vaivuttuaan loveen. Toisaalta nainen autiomaassa merkitsee kasvua
naisena, loputonta kasvua lasten ja uusien elämäntilanteiden kautta.
Navahointiaanikulttuurissa tyttö lähtee aikuistumisseremonian jälkeen
autiomaahan mietiskelemään. Hänestä on tullut nainen.
Taiteilija pohjoisesta
Helsinkiläisen galleria Pelinin näyttelystä vuonna
1996 oli pieni kirjoitus: "Hänessä on Lapin otetta, vaikka tuskin
kukaan pystyy tarkkaan selvittämään, mitä tuo käsite
sisällään pitää. Sen vain näkee, jos on nähdäkseen."
Samasta näyttelystä taiteilija Erkki Pirtola kirjoitti: "Junttila
tasapainottaa valkean pinnan, joka on kuin lumen loputon tyhjyys, mustalla,
joka puolestaan on syntinen laulu. Viiva alkaa joikhamaan. Figuurit tummenevat
ja varjot saavat luvan longerrella esiin". Siinä viitataan Lapin luontoon,
kirjailija Timo K. Mukkaan ja saamelaisuuteen eli Lappimyyttiin. Samasta näyttelystä
Helsingin Sanomat kritiikissä: "Junttilan taide on hyvin pelkistettyä
- ilman sokerikuorrutusta. Pohjoisen maalarit ovat tunnettuja runsaasta ja estottomasta
materiaalinkäsittelystään. Junttila on kuitenkin karu symbolisti.
Hänen maailmassaan ihminen on puoliksi eläin, valkoisen peuran tapaan
olomuotoaan vaihtava. Ihmiset, eläimet, henget ja luonnonvoimat - kaikki
tasot elävät yhdessä kaamoksessa, jolle paljas horisontti, karu,
luonto, lumi ja suomaisema tarjoaa puitteet. Häivähdys Munchin arktista
eksistentialismia, mutta myös outoa huumoria esimerkiksi eksoottisten eläinten
kuten apinoiden muodossa." Sinänsä aivan myönteinen arvostelu,
mutta korostuuko siinä asuinpaikka kohtuuttomasti? Siinä viitataan
pohjoisen maalareina Reidar Särestöniemeen ja Kalervo Palsaan, Erik
Blombergin Valkonen peura -elokuvaan ja shamanismiin, alkukantaisuuteen ja pimeydessä
elämiseen, talven pimeyteen, Lapin karuun luontoon, arktisuuteen, outouteen
ja näiden stereotypioiden kautta periferiaan ja toiseuteen.
Lappilainen taiteilijamyytti on voimakkaita, paksuja
värejä käyttävä raju ekspressionisti ja ristiriitainen
nero, joka lähtee ja palaa. Tuska ja ahdistus, ristiriidat, herkkyys
ja ankaruus vuorottelevat. Helenan värit taas ovat ohuet ja valo kylmä
niin kuin keväisellä Sodankylän torilla. Teoksista huokuu
tasapaino ja mielen rauha. Lappilaisuus näkyy taustan avarassa maisemassa,
jossa jängän pienet puut näkyvät siluettina taivasta
vasten. Naisen kautta hän on kuvannut oman naiseutensa kehitystä.
Töissä yhdistyvät paikallisuus, kulttuurisuus, historiallisuus
ja tekijänsä persoonallisuus. Koko ympäristö ja luonnon
monimuotoisuus elävät täysillä. ï
Helena Junttila
Helena Junttila syntyi Simossa vuonna 1963 ja on asunut sen
jälkeen Kemissä, Oulussa, Kittilässä, Sodankylän Askassa,
Helsingissä ja nykyisin Askassa. Helenan isänisä Einari Junttila
(1901-1975) oli ensimmäisiä Lapin maalareita. Myös isä Esko
maalasi ja äiti Mirja myi "Lapin taidetta" ympäri Suomea,
joten taide kuului elämään jo lapsuudesta saakka. Jo varhain
Helena löysi tussin ja sen tekniikan joustavuuden piirtämisessä.
Äiti kuljetti myös molempia musikaalisesti lahjakkaita tyttäriä
pianotunneille Askasta Rovaniemelle. Helena oli innokas lukija ja tutuksi tulivat
niin venäläiset klassikot, fantasiaromaanit kuin myytit ja tarinatkin.
Ylioppilaaksi tulon jälkeen Helena opiskeli Oriveden opiston
kuvataidelinjalla vuoden ja Vapaassa taidekoulussa Helsingissä vuosina
1985-89. "Koulussa oli hyvää muun muassa sommittelu ja värioppi,
mutta vierasta abstraktiin ilmaisuun kannustaminen, kun oli jo löytänyt
oman ilmaisunsa tarinoiden ja myyttien kautta. Opiskelun jälkeen täytyi
taas uudelleen opetella omanlainen tekeminen. Vuosia meni lähes yksinomaan
tussipiirustusten tekemisessä ja nyt vasta viime vuosina maalaaminen on
löytynyt."
Helena on pitänyt lukuisan määrän yksityisnäyttelyitä
ja osallistunut yhteisnäyttelyihin kotimaassa ja ulkomailla mm. Islannissa,
Ruotsissa, Unkarissa, Saksassa ja Venäjällä. Näyttelyt ovat
saaneet hyvän vastaanoton ja kriitikot ovat lähes poikkeuksetta kirjoittaneet
hyvin myönteisesti nuoresta pohjoisen lahjakkuudesta. Läpimurtona
voidaan pitää Galleria Pelinin näyttelyä Helsingissä
ja Beckerissä Jyväskylässä syksyllä 1996. Viime vuonna
hänen töitään oli esillä mm. Barentsin alueen naistaiteilijoiden
näyttelyssä Tukholmassa 1998 ja kuluvana vuonna Argankelissa
ja Bereniken hiukset -näyttelyssä Rovaniemen taidemuseossa 1999.