Karhu, naiset ja suomalainen luontosuhde kestävän
kehityksen pohjana
] K a a r i n a K a i l o [
] K u v a : M
a r j u k k a N
i s s i [
"Ihmiskunnan on maallistuttava kirjaimellisesti, eli löydettävä
uudestaan pyhä yhteytensä luontoon ja vuodenaikoihin." Kaarina
Kailo löytää muinaissuo-
malaisesta arvomaailmasta avaimia ympäristökriisin ratkaisemiseksi.
Edustan tietoisesti ekofeminististä näkökulmaa, joka
liittää ympäristökysymyksiin niiden sukupuolten väliseen
tasa-arvoon ja myös eläintenoikeuksiin liittyvät näkökulmat.
Yltynyt teknologian ideologia ja käytäntö on kaventanut
historiallisesti katsoen käsittämättömän lyhyessä
ajassa koko maapallon, sen kulttuurisen, inhimillisen ja biologisen moninaisuuden
ja ajanut monien lajien täydelliseen sukupuuttoon. Päämääränäni
on herättää keskustelua maailman tasapainoon liittyvistä
ydinkysymyksistä ja samalla esitellä vaihtoehtoisen sosiaalisen
järjestäytymisen malli - yhteisöllinen ja vastuurationaalinen
maailmankuva. Sellainen löytyy omasta kaukohistoriastamme, pohjoismaisten
ja euraasialaisten sekä myös Pohjois-Amerikan pohjoisten kansojen
animistisesta menneisyydestä, ja jossain tapauksissa, myös nykyisyydestä.1
Kuten Kanadan intiaaniystäväni usein totesivat, olemme vain
vuokralaisia maapallolla, emmekä saisi unohtaa, että lainaamme
luontoa ja maailmaa tulevilta sukupolvilta.
Ekofeminismin mukaan tulisi edesauttaa asennemuutosta, ja purkaa ne ajatusmallit
ja arvot, jotka ovat luonnonherruuden pohjalla. Länsimainen ajattelu on
luonteeltaan dualistista, se rakentuu vastakohtien varaan. Siihen kytkeytyvä
hierarkkisuus, eriarvoisuus, on väkivallan rakenteiden ydin. Siinä
korostuu ihmisen ja eläimen, miehen ja naisen, "sivistyskansan"
ja oletetusti "primitiivisen" kansan, ihmisen ja luonnon välinen
suuri (oletettu) ero. Edelleen vastakkain ovat järki ja tunne sekä
mieli ja ruumis, joista mieheen yhdistettyä ensimmäistä termiä
pidetään parempiarvoisena. Näin naisiin sekä luontoon suhtaudutaan
ylistämällä alentamalla, niin että niin naiset, luonto kuin
alkuperäiskansat nähdään joko "jalouden tyyssijana"
tai villin kontrolloimattomuuden pesäkkeenä. Miehet kokevat, että
luonto on mustavalkoisesti hyvää tai pahaa, sen sijaan että kokisivat
kaiken, myös itsensä osaksi luontoa sen arvokkaisssa eri muodoissa.
Maria Suutalan mukaan ihmisen on löydettävä, myönteisessä
merkityksessä, oma "eläinmäisyytensä""vaihtoehtona
negatiivisesti värittyneelle käsitteelle "eläimellisyys"
joka on ihmisen omien puutteiden projisointia eläinkuntaan.
Ydinongelmana on myös luonnonherruusajattelu, miesten omistuskulttuuri,
jossa luontoa, naisia, lapsia ja muita "alamaisiksi" asetettuja kohteita
kohdellaan oman minän jatkeena (kielteisen, suorastaan perverssin symbioosin
tai yhteenkuuluvuuden ilmenemismuotona). Onkin paljastavaa rinnastaa naisiin
kohdistuva kotiväkivalta (n. 40% naisista kokee sitä Suomessa!) sekä
ns. "aavistushakkuut". Löytyy tapauksia, joissa maanomistajat,
jotka pelkäävät alueittensa joutuvan suojelukohteiksi mieluummin
tuhoavat ne kuin suovat ulkopuolisten pääsevän nauttimaan niistä.
Samoin jotkut miehet surmaavat omat lapsensa ja partnerinsa juuri hetkellä,
jolloin pelkäävät menettävänsä ne toiselle - hekin
ovat näin tavallaan "omaisuutensa" "aavistustuhoajia."
Häiritsevän ja häiriintyneen maailmankuvan tilalle meidän
tulee luoda luonto- ja naismyönteisiä vaihtoehtoja, ennenkaikkea
uudenlaista tulon- ja resurssienjaon politiikkaa. Ekologisen kriisin näkökulmasta
on tärkeätä, että ihmiskunta "maallistuisi", kirjaimellisesti,
eli löytäisi uudestaan pyhän yhteytensä luontoon ja
vuodenaikoihin. Luonnon hedelmällisyyden ja kuoleman kiertokulkuun,
sykliseen ajanlaskuun, jossa naiseus, feminiinisyys, seksuaalisuus, kuu,
kuunkierto, kuukautiset, naisen väki, karhun uudelleensyntyminen karhunpesästä
ja meidän kaikkien keskinäinen kumppanuus, vuorovaikutus- ja
riippuvuussuhteemme loivat pohjan animistiselle tasapainon ajattelulle.
Kristillis-darwinistinen maailmankuva leimasi muinaissuomalaisen arvomaailman
"alkukantaiseksi" ja "primitiiviseksi" vaiheeksi edistyksen voittokulkua.
Mm. fennougristi Iivar Kemppainen pitää naisjumalattarien häviämistä
miesjumalten rinnalta merkkinä suomalaisten EDISTYKSESTÄ, sivistymisestä!
Ekofeminismin näkökulmasta luontouskontoamme leimasivat päinvastoin
arvokkaat ekologis-spirituaaliset uskomukset ja käytännöt.
Sellaiset vaikuttavat edelleen esimerkiksi intiaanien parissa ja luovat
pohjan heidän kadehdittavalle, joskin myös jo muuttuvalle, kestävän
kehityksen luontosuhteelleen. Naiivi usko maahisiin ja uhrilahjojen antaminen
luonnonkappaleille ei olekaan sitä naurettavaa taikauskoa miksi se
on leimattu historian saatossa. Päinvastoin, se oli tietoista ihmisen
ja luonnon, ihmisen, eläinten ja heidän ympäristönsä
keskinäisen riippuvuuden ja vastavuoroisuuden ritualisoimista. Kun
luonnonhenkiin ei enää "uskota", luontoa ei enää kunnioiteta,
ja ihminen pitää kyseenalaisena oikeutenaan tuhota muita biologisia
ja eläinlajeja.
Esittelemäni vaihtoehtokulttuuri perustuu sykliseen ajanlaskuun
eikä se heijasta epäsymmetrisiä vastakohta-asetelmia, vaan
kaiken elollisen luonnon, ihmisyyden keskinäistä, toisiaan tukevaa
yhteenriippuvuutta.
Karhukeskeinen
maailmankuva
Metsän ja maan merkitys muinaissuomalaisessa mielenmaisemassa heijastuu
monissa muinaisaikojen tutkimuksissa; Suomi seisoo puujaloilla, metsät
ovat sen vihreätä kultaa ja metsä on yhtä kuin karhu,
ja suomalainen yhtä kuin tämä metsiemme ennen pyhä,
uljas toteemi. Myös jotkut muinaissuomalaisista jumalista, jumalattarista
tai haltijoista nousevat esiin voimakkaampina ja muita vaikutusvaltaisempina
nimenomaan siksi, että he liittyivät keskeisemmin perusarvoihin
ja suomalaisuutta uusintavien rituaalien pyhään piiriin. Näitä
ovat mielestäni karhunemuut eli erilaisten olioitten, luonnonkappaleitten
ja eläinten haltiat, nimenomaan Hongatar, Mielikki ja Kuurikki, riistanjumalatar
suopeassa ja metsästyskansan toiveille kuurossa muodossaan. Tärkeimpiä
hedelmällisyyden ja luonnon tasapainon hahmoja ovat edelleen Rauni
(tai Maanemo) ja puolisonsa Ukko, edelleen Ilmatar, Veen emo, Väinämöisen
sekä maailman alkuäiti, elämän uusintaja ja ylläpitäjä,
Suonetar. Lomittain menevässä saamelais-suomalais-skandinaavisessa
perinteessä keskeisiä ovat juuri Rauni, Maderakka, Louhi (Loviatar)
ja kolme luonnotarta, jonka myyttisiä sukulaisia ovat skandinaaviset
nornit sekä saamelaisjumalattaret Sarakka, Uksakka ja Juksakka. On
tärkeää mainita nämä myyttiset hahmot, sillä
miehinen luonnonherruus on merkinnyt myös naisten henkisen ja myyttisen
perinnön mitätöimistä, kätkemistä kristinuskon
isä-poikapainotteisuuden alle.
Tarina naisten ja karhujen intiimisuhteesta viehättää
naisia, ei vain tutkijanaisia, yhä tänäänkin. Yksi
syy siihen on, että tarinat vastaavat kysymykseen: mitä nainen
halajaa? Kertomukset edustavat vaihtoehtoista sukupuolijärjestelmää,
jossa naista ei määritelläkään suhteessa mieheen,
vaan suhteessa hänen omiin haluihinsa ja luontoon, eläinkuntaan.
Mies ei olekaan luomakunnan kruunu, jonka alapuolella ovat ensin naiset,
sitten eläimet.
Tutkimissani tarinoissa naisista ja karhuista cree-, mohawk-, delaware-,
bella bella -, ojibway-, abenaki- ja tlinglitintiaanien, inuitien, suomalaisten,
norjalaisten, saamelaisten, evenkien ja muiden pohjoiseuraasian kansojen
parissa, karhu vie (ryöstää, viettelee) metsään
eksyneen naisen pesäänsä synnyttämään puolikarvaisia,
puoli-inhimillisiä lapsia - ja vain elelemään karhusulhasen
kyljessä. Useim-missa taruissa naisen veljet lopulta tulevat "pelastamaan"
sisarensa karhun luolasta, ja tuovat sisarensa takaisin miesjohtoiseen
yhteiskuntaan.
Toisaalta hyvin monissa nykyisinkin kerrotuissa tarinoissa nainen tappaa
häntä hakemaan tulleet veljet mieluummin kuin lähtee pois
karhusulhasensa karvaisesta sylistä, tai sitten tarina loppuu ennen
kuin mitään patriarkaalista pelastuspartiota ilmaantuu.
Muinaisessa naisessa liittyivät toisiinsa luonto ja kulttuuri
sen sijaan että nainen olisi yhdistetty miehen ja kulttuurin vastakohdaksi
luontoon. Hän kantoi ruumiissaan yhteyttä myös tuonpuoliseen
ja sen näkymättömiin voimiin. Naisen kautta matkasi ihmisten
maailmaan lapsi, jonka uskottiin saapuvan ylisestä tuonpuolisesta
eli taivaasta tai alisesta maailmasta, vedenalaisesta valtakunnasta. Satu
Apo kertoo:
"Moniulotteisuudessaan nainen oli karhun, pohjoisen havumetsävyöhykkeen
pyhimmän eläimen kaltainen. Kummassakin yhtyi luonto, ihminen
ja tuonpuolinen. Karhu oli eläimistä ihmismäisin: se pystyi
kävelemään kahdella jalalla ja käyttämään
kämmeniään. Karhukin, kuten ihmislapset, oli alun perin
lähtöisin taivaasta." (Apo, l999, 9)
Heti huomaamme, että muinaisessa maailmankuvassa ihminen ja luonto
olivat toistensa rinnakkaisilmiöitä, vastavuoroisuuden ilmentymiä,
eivätkä heijastaneet paremmuutta tai alempiarvoisuutta. Irma
Korteen mukaan karhunpalvonta on vanhin Suomessa ja useissa muissa maissa
tunnettu palvontariitti. Kulttimenoissa karhun pää tuotiin juhlataloon
ja karhua juhlittiin, jotta ei "metsänjumalan vihaa" tarvitsisi pelätä.
Intiaanien hyvin samanhenkisten rituaalien pohjalta uskon kuitenkin itse,
ettei pelko ollut ainoa tai edes pääasiallinen syy menoihin.
Päinvastoin, karhua on juhlittu kantaisänä tai -äitinä,
ja luonnon kiertokulkua on edesautettu ja muistettu yhteisen parannusdraaman
avulla. Sen aikana ihminen ja karhu "naitettiin" kumppanuuden nimissä.
Karhun pää asetettiin kunniapaikalle pöydän päähän.
Ihminen oli vain "pikku poika pikkuruinen" suurisukuisen karhun rinnalla
ja karhulle naitettiin karhunpeijaisissa sulhanen tai morsian ja laulettiin
"Hongotar sinun sukusi..."
Karhu ja
Kristus
Karhun luut oli säilytettävä eheinä jotta karhu
syntyisi uudelleen. Ne joko haudattiin maahan tai joidenkin kansojen keskuudessa
ripustettiin puuhun tai asetettiin puulavalle. Karhunkallon ripustaminen
puuhun tuokin mieleen Kristuksen ylösnousemuksen kuolemanristillä,
ja niin karhu-uskonnolla kuin kristinuskolla onkin erittäin läheisiä
yhtymäkohtia: pyhän aterian aikana syötiin ja juotiin karhun
ruumis ja veri, aivan kuin kristityt ottavat vastaan Jeesuksen veren ja
ruumiin ehtoollisella. Niin karhu kuin Jeesus uhrasivat henkensä vapaaehtoisesti
yhteiseksi hyväksi. Molemmat liittyvät uudelleensyntyyn. Kristinuskon
kohdalla kuitenkin luonnon moni-naisuuden ja tasapainon ajattelu muuttuu
isä ja poika -keskeisyyden hierarkkiaksi. Suuret äitijumalattaret
ja alkuemot katoavat ja pyhä luontouskontojen Marianne, Anna tai Annikki
muuttuu miesten kautta määriteltäväksi, neitseelliseksi
Pyhäksi Marjataksi, Neitsyt Mariaksi.
Uskon, että pyhä alku-uskomme, sauna, on sekin alkanut karhunpesänä.
Sinne ryömittiin kuin karhut kokemaan uudelleensyntymä ja puhdistautuminen,
heimosukulaisuus luontoon. Jo saunasanan etymologiakin, "suodgne" (saamenkielestä)
viittaa lumeen kaivettuun kuoppaan, josta etsittiin turvaa. Kuten tänäänkin,
muinaissuomalainen vihtoi siellä väkensä vihat pois sielustaan
ja ruumiistaan, valeli kuin karhu itsensä hunajalla, kokeakseen elämisen,
metsän ja karhun metisyyden, pyhän kosteuden. Löyly-sanakin
on merkinnyt sielua, eikä suinkaan mekaanista "höyryä."
Saunalla oli myös naispuolinen jumalattarensa, Auteretar. Kuitenkin
Kalevalassa hänet on korvannut löylyihin kutsuttu miespuolinen
Jumala. Jopa sauna-uskonnossa naiset on syrjäytetty ja heistä
on tehty postikorteista kirjallisuuden teksteihin lähinnä saunanlämmittäjiä
ja selänpesijöitä, ei niitä parantamisen suuria jumalattaria,
joita kansanperinteemme luettelee sivukaupalla.
Suomalais-ugrilaisten kansojen karhunpeijaismenot ovat pieni, joskin
tärkeä luku ikivanhan karhunpalvonnan maailmanhistoriaa. Sen
ensimmäisiä merkkejä ovat luoliin kerätyt karhunkallot
paleoliittisen kivikauden keski-Euroopassa. Karhunpalvonnan maailmanhistorian
viimeistä lukua kirjoitetaan parhaillaan Siperiassa suurten öljykenttien
puristuksessa kaukaisten kielisukulaistemme parissa. Lainatakseni Ritva
Kovalaisen ja Seppo Sainion Puun Kansa-kirjaa:
"Samalla kun metsä muuttuu, muuttuu mielemme. Erämetsien
myötä katoaa se sielu, joka niiden rauhaa kaipaa. Runouden metsää
syleilevä kieli muuttuu taloudellista ajattelua hallitsevaksi kieleksi,
jossa ikimetsä on enää vain vajaatuottoinen päätehakkuuta
kaipaava ryteikkö. On kysymys arvoista. Metsien esineellistäminen
tuotantovälineiksi on toteutettu yhtä tehokkaasti kuin aikoinaan
vanhojen uskomusten kitkeminen." (1997, 5)
Mitä onkaan
"human tech"?
Kulttuurillamme on historiallinen tausta riippumatta siitä, olemmeko
siitä tietoisia vai emme. Oma akateeminen ja naisasia-aktivismini
perustuu siihen, että toivon tavallisen kansan tulevan tietoiseksi
tekno- ja taloushurmion varjopuolista ja kytköksistä epätasa-arvon
todennäköiseen lisääntymiseen sekä luonnosta,
eläinkunnasta ja luonnon pyhästä kiertokulusta vieraantumiseen.
Talous- ja teknologiseen edistysajatteluun tiivistyy syvä, alitajuinen
sekä tietoinen ohjelmallisuus, josta on Suomessakin puhuttava avoimemmin,
jotta ehdimme vielä pelastaa maailman lopulliselta ekologiselta ja
ihmisoikeuskriisiltä.
Maa-ilma on menossa päin mäntyä, päin metsää.
Taloushäiriköt juoksevat pää kolmantena jalkana kohti
ekologista itsemurhaa, koska eivät malta pysähtyä arvioimaan
tekojensa pitkäaikaisseuraamuksia, tai kuuntelemaan talous- ja teknosuuntausten
maltillisia, tasapainon muistavia edustajia. Toisaalta, mitä seuraa
siitä, että naiset astuvat lisääntyvästi ja muina
miehinä mukaan politiikkaan ja teknologiseen kehitykseen?
Suurempi osa naisista kuin miehistä on kasvatettu ja koulutettu
omaksumaan yhteisvastuullinen hoivarationalismi elämän ohjenuoraksi.
Tässä piileekin toivonpilkku koko ihmiskunnan ja luonnon kannalta.
On aiheellista edistää naisten mukaantuloa tekno- ja talouskehitykseen,
jota ei enää voi estää. Vaikka naiseksi syntyminen
ei takaa oikeudenmukaisuuden arvomaailmaan kasvamista, tutkimukset ja käytäntö
kuitenkin osoittavat, että naisten ja alkuperäiskansojen taholta
nimenomaan on maailmaan syntymässä tasapainoittavia yhteisvastuun
liikkeitä, oppeja ja maailmankuvia. Siinä että animistisen
maailmankatsomuksen elämänmyönteisten ja elämää
sen koko kirjossaan kunnioittavien arvojen sallittaisiin palautua mieliimme,
metsiimme, ja kehoomme - siinä on mielestäni ainoa toivo inhimillisyyden,
ihmisyyden, eläinmäisyytemme ja vastavuoroisuutemme palaamiselle
uudestaan kunniaan. Sitäkö tarkoittaa uusi supersana HUMAN TECH,
jota Oulussa kuulee?
Dualismien sijasta on kuitenkin "rationaalisempaa" puhua eri tyyppisestä
ja painotteisesta rationaalisuudesta, "hoi-va-" ja "vastuurationaalisuudesta".
Se on voimakkainta naisten suuntautumisessa, kun miehille kasvatuksen tähden
on tyypillisempää yksilöpainotteinen "tuotosrationalismi."
Mielestäni kaikkien suomalaisten olisi hyvä, yhteishyvä,
päästä uudestaan jyvälle kuulumisestamme metsään,
muistaa saunakulttuurimme animistiset, luontoakunnioittavat juuret, ja
toteuttaa kestävän kehityksen eikä kerskakulutuksen arvojen
kautta perussuomalaiset arvomme: Saunon, synnyn joka viikko uudelleen,
siis olen!ï
1 Animismi: muinainen usko, jonka mukaan kaikilla olioilla on sielu.
Amerikan-
tuliaisina
ekofeminismiä
Kaarina Kailo uskoo luonnon
eheyttävään voimaan
Naistutkimuksen professori kerää tietoa "animistisen ajan" arvoista ja tutkii tällä hetkellä pohjoisten kulttuurien tarinoita naisista, jotka joutuvat karhun sieppaamiksi.
Jos Kaarina Kailo pääsee jonain päivänä luennoimaan
metsätieteen opiskelijoille, hän aikoo puhua heille metsän hengestä.
Tuore oululainen naistutkimuksen professori ja ekofeministi väittää,
että metsäteollisuuteen valmentautuvat nuoret sisäistävät
kuin luonnollisena asiana, ettei metsää tarvitse kunnioittaa elävänä
organismina:
- Sitä pidetään potentiaalisena selluloosana.
Kailon mukaan metsällä on omat oikeutensa, eikä ihmisellä
ole oikeutta tuhota luonnosta tuhansia lajeja oman hyötyajattelunsa nimissä.
Kailo kritisoikin talouskasvuajattelua. Toisaalta myös kristinuskon tieltä
on kaadettu pyhiä lehtoja:
- Samalla on tuhottu ihmisen ja luonnon vastavuoroisuuden kulttuuri. Sillä
kun ei nähdä sitä kauneutta mitä metsissä on, luontoa
voidaan tallata ja tuhota mielin määrin.
Kailo otti vastaan Oulun yliopiston ensimmäisen naistutkimuksen professorin
viran kasvatustieteellisessä tiedekunnassa viime syksynä. Hän
on akateeminen paluumuuttaja, joka on tehnyt uransa pääasiassa Kanadassa.
Väitöskirja valmistui Torontossa ja käsitteli unien, psykologian
ja kirjallisuuden suhdetta. Alkuperäiskansojen kysymykset alkoivat kiinnostaa
Pohjois-Quebecissä. Saatuaan vuonna 1991 professuurin Montrealista, Concordia-yliopiston
Simone de Beauvoir -instituutista, Kailo jatkoi intiaanien kulttuuriin perehtymistä.
Hän on tutkinut mm. intiaanien luontosuhdetta, intiaaninaisiin kohdistuvaa
väkivaltaa sekä intiaanien hikimajan käyttötapoja.
Kailon ympäristökäsitys ei ole biologista. Hän korostaa
ekologisen tietämyksensä lisääntyneen alkuperäiskansojen
ajatteluun tutustumalla. Intiaanien ajattelutapa on dynaaminen ja vastavuoroinen,
animistinen, tutkija kuvailee. Hän kertoo etsivänsä luonnonuskontojen
ajasta uudenlaisia yhteiskuntarakenteen malleja - "markkina-
ja yhtiövaltion rinnalle".
Kailon edustama "ekofeministinen" liike on Suomessa melko tuntematon.
Se on ympäristöfilosofiaa, jonka mukaan vallalla oleva ideologia kontrolloi
ja alistaa niin naista kuin vähemmistökansoja ja luontoakin. Ekofeministit
käyvät keskustelua muun muassa luonnon, naisen ja tulevien sukupolvien
oikeuksista. Suomalaisista ympäristöliikkeistä Kailo on kokenut
tähän mennessä omakseen ekopsykologian verkostoon, joka koostuu
hänen mukaansa noin 50 keskustelijasta internetissä. Tutkija osallistuu
myös ekopsykologien järjestämille ympäristöherkkyyspäiville,
joiden tarkoituksena on auttaa osanottajia eheytymään, esimerkiksi
saunomalla ja etsimällä luonnosta "naisen voimapaikkoja".
Kailolle luonto on sekä ekosysteemi että kosminen järjestys,
esikristillisten aikojen tapaan:
- Me olemme luontoa, ja luonto on me. Animistiset kulttuurit, intiaanit tai
muinaissuomalaiset, eivät ole jakaneet maailmaa kristinuskon tavoin luontoon
ja kulttuuriin.
Rahoitus Kailon viisivuotiselle professuurille Ouluun järjestyi, koska
toivottiin että kaupungissa tutkittaisiin mm. monikulttuurisuutta, tasa-arvoa
ja nais-asian suhdetta teknologiaan. Kailo onkin käynnistänyt cyberfeminismin
kurssin, jonka tarkoitus on perehdyttää naisia teknologiaan.
- Naiset eivät merkitse vain näppäriä sormia näyttöpäätteelle,
vaan uusia arvoja, Kailo maalailee ja korostaa, että tutkimus ei koskaan
ole arvovapaata tai objektiivista:
- Kaikki tieteenlajit, myös ne, jotka ovat vallitsevia, edustavat joitain
arvoja. Niitä ei vain koeta enää subjektiivisiksi tai poliittisiksi.
- Toivon, että miehet saadaan näkemään teknologian kehittämisen
kohtuurajat. Miten käy tuleville sukupolville ja kenen tulevaisuutta edistämme?
Ekofeministin oma arki tuntuu olevan painiskelua käytännön ja
teorian yhteensovittamisessa. Autoa Kailo ei omista ja kertoo liikkuvansa paljon
pyörällä. Haastatteluun hän saapuu kuitenkin kiireesti taksilla
ja hakee kahvin työhuoneeseensa kertakäyttömukissa.
- Tietysti kierrätän jätteet ja pyrin kuluttamaan niin vähän
kuin mahdollista, Kailo sanoo. - Käytännössä kipuilen kuitenkin
kiireiden vuoksi koko ajan omien rajojeni kanssa.
Kesänsä professori aikoo viettää Kuusankoskella omassa saaressaan,
jonka mökkiin on asennuttanut aurinkopaneelit, tietokonettaan varten.