] J u s s i V i l k u n a
, k u v a P
e t r i N u u t i n e n [
Juna saapui Tampereen asemalle neljä minuuttia yli yhdeksän.
Hoh, hoijaa. Tavallisesti nukun makuuvaunussa erinomaisesti, mutta viime
yö kului lukiessa ja muistiipanoja tehdessä.
Olen sopinut valokuvaaja Petri Nuutisen kanssa, että tapaamme
aseman edessä kaupungin puolella. Kiireisen näköisiä
ihmisiä harppoo tungokseen asti joka suunnasta. En tunne Nuutista.
Jotenkin mielikuvissani olin ajatellut, että asemalla ei olisi muita
kuin me.
Tapasin Kalle Päätalon viime heinäkuussa Päätalo-päivillä.
Sanoi olevansa viimeistä kertaa Taivalkoskella. Huonoa kuntoaan kai
ajatteli, mutta niin on kuulemma sanonut jo useampana vuonna. Lupasi kuitenkin
haastattelun.
Parin viikon päästä Kalle soitti. Yritin ehdottaa
toista henkilöä haastattelun tekoon. En ollut lukenut hänen
kirjojaan, enkä kehdannut hänelle sitä sanoa. Kalle ei pitänyt
ajatuksesta.
Tapaamisen lähestyessä elokuun puolessa välissä
Kallen vaimo Leena Päätalo soitti ja kertoi, että Kalle
on huonossa kunnossa ja sairaalassa. Haastattelusta tulisi kokonaan luopua.
Olin jo kerran siirtänyt haastattelun kiireitteni vuoksi.
- Näinköhän tässä nyt sitten kävi.
Elokuun lopussa Matti Kaarlejärvi kertoi puhelimessa, että
Kalle on taas kotona ja paremmassa kunnossa. Päätalo kuulemma
miettii henkisen perintönsä kohtaloa.
Valokuvaajan näköinen mies astelee parkkipaikalta asemarakennusta
kohti. Hänellä on tummat housut, tumma poolopaita ja kuljaantunut
harmaa pikkutakki. Hiukset lyhyet ja leuka sängellä. Kättelemme.
Ylitämme kadun ja astumme sisään kahvilaan. Tapaaminen
on sovittu kymmeneksi, joten on meillä puoli tuntia aikaa. Maksan
kahvit ja istumme pöytään.
Nuutinen ei ole tyytyväinen köyhän kulttuurilehden
tarjoamaan taksaan. Mutta että pääsee kuvaamaan Kalle Päätaloa,
ehkä viimeiset kuvat hänestä.
Ajamme Kirvestietä kohti. Olen vaihtanut vaatteeni kahvilan vessassa,
New Yorkista kymmenen vuotta sitten hankitut suorat housut, sini-valkoruudullinen
paita ja pikkutakki. Olemme kääntymässä Kirvestielle,
kun huomaan että olen unohtanut tuliaiset. Perhana, - kello on jo
viittä vaille! Pyörrämme ympäri läheiselle ostoskeskukselle
- juoksujalkaa kukkaosastolle.
Viimein Kallen rakentaman rintamiestalon portailla. Soitan ovikelloa.
Kirjailija Kalle Päätalo avaa oven.
Jos hän on harmistunut myöhästymisestämme,
niin ei sitä ainakaan näytä. Hänellä on siniharmaa
puku ja tumma solmio. Hui!
Leena tulee eteiseen kättelemään arkikamppeissaan.
Ojennan hänelle kahvipaketin, presidenttiä, ja kukat: ruusuja
ja suomalaisia Gerperoita. Istahdamme sohvalle. Tunnen itseni juhlalliseksi
ja jäykäksi. Kalle käynnistää keskustelua. En
edes myöhemmin muista mistä puhumme, kun niin jännitän.
Leena näyttää yrmeältä. Miksi tulitte
vaivaamaan sairasta miestä, hän selvästi pohtii. Saan idean;
jospa otettaisiin valokuvat nyt heti, voisi tunnelmakin vapautua.
Nuutinen ottaa kuvia läheltä ja kaukaa, omenapuuta ja taloa
vasten, Päätaloa puutarhassa ja portailla. Välillä
hän työntää kameran melkein Kallen nokkaan kiinni.
Tekisi mieleni sanoa, että lopeta jo, mutta saakoon ammattimies hoitaa
hommansa loppuun.
Kolmen, neljän filmirullan jälkeen kävelemme sisälle.
- On turhaa ottaa niin montaa kuvaa Kallen luisevasta naamasta, Leena
sanoo, nyt jo vähän ystävällisemmin.
- Emäntä on sitäkin pulskempi, Kalle toteaa.
Kalle painoi parhaimmillaan 102 kiloa. Nyt 65.
Juomme kahvia, kolmatta kuppia, ehkä presidenttiä. Leena on
tehnyt leikkelevoileipiä ja nisuakin on. Päätalo kertoo
olleensa väleissä Kekkosen kanssa. Olivat Kekkosen kanssa olleet
nuorina yhtä aikaa uitossa Oulujoen latvoilla. Kekkonen oli ollut
innokas uittamaan tukkien lisäksi käärmeitä ja kova
oli hyppimään aitojen yli.
Kalle kertoo sotajuttuja. Oli haavoituttuaan tavannut sairaalana
toimineessa Oulun keskuskansakoululla koltan nimeltä Pekka Gavrilof.
Koltta oli täynnä kranaatin sirpaleita. Kerrankin Gavrilofista
lensi yhtäkkiä veri suihkuna monen metrin päähän
sirpaleen puhkaistessa ihon. Niin oli koltta lähtenyt erotuksille,
eikä Kalle hänestä sen koommin ole kuullut.
Kahvit on juotu, olokin on rentoutuneempi. Istun sohvalle. Kalle ja
valokuvaaja istuvat samaan sohvakalustoon kuuluville nojatuolille, Leena
kiikkustuoliin. Kallen pään päällä on hänestä
hänen voimiensa päivinä maalattu muotokuva. Kallella kerrotaan
olleen niin voimakas yläruppi, ettei tahtonut ovista mahtua kulkemaan.
Havahdun mietteistäni... Kalle nojautuu eteenpäin.
- Kyllä se nyt on niin, että minä odotan vain sitä
viimeistä lähtöä! Tämähän on suuri asia,
ja muita suuria asioita ovat uskontoon liittyvät ja se minkälainen
sielunhätä tullee. En minä sitä voi mennä kerskailemaan
enkä halua, mutta olen ihmeen levollinen ja ihmettelen, että
olen näin kauan saanu ellää näin vaikeitten sairauksieni
kanssa, Kalle virkkoo.
Leena lisää vauhtia kiikustuolissa.
- Tunnen, että haittonahan minä olen. Kun me rehellisiä
ollaan niin ainakin minä raukka oon sellainen, että silloin kun
isä ja äiti oli ihan huonossa kunnossa, niin kyllä minä
sanon, että helepotus soon sitte, kun näkee, että se näkee,
että sillä ei ole mitään muuta. Että se itekki
toivoo, että kuolisi.
Leena alkaa yskähdellä taustalla.
- Niin minä tähän asti oon ollut semmonen, että
minä ole osannut muuta kuin katsonut onko se itse rakkautta, jota
minä oon elämässäni tehnyt, saavuttanut yllin kyllin.
Katselen sillä silmällä Nuutista, että hän
alkaa korjata kamppeitaan ja lähteä etsimään ulko-ovea.
- Taidan tässä välissä lähteä omille
teilleni. Hyviä voimia, kyllä niitä päiviä on
vielä tulossa.
- Toivottavasti. Kiitos, Kalle toteaa.
Nuutinen aikoo ottaa yhteyttä kuva-asioissa myöhemmin.
Kalle on kirjoittanut neljäkymmentäviisi kirjaa, yli 26000
sivua. 50 miljoonaa kirjoituskoneen iskua. Kaikki kirjoitettu, koko pitkä
elämänkaari, on repliikkeinä ja tapahtumina hänen muistissaan.
- Kuinka helekkarin paljon muistista purkautuu sitten kun on alakuun
päässy. Siinä (Iijoki-sarjassa) meni kaksikymmentäviisi
vuotta. Nuo aivot on kuin pieniä lokeroita täynnä ja pieni
tapaus herättää heti seuraavan muiston, Kalle itsekin ihmettelee.
Päätalon on sanottu olevan viimeisiä kansanmuistajia
ja tarinankertojia. Radio teki tuloaan vasta 30-luvulla Taivalkoskelle,
eikä siitä kuunneltu kuunnelmia, vaan uutiset ja kirkonmenot.
Kallen kielellinen lahjakkuus kasvoi hänen kuunnellessaan miesten
tarinointia.
- Isossa talossa oli kolome kiintopenkkiä. Sinne kylänmiehet
kokoontu pyhänä. Kertoma oli aina koettua ja riippu siitä
kuinka hyvä kertoja oli, ja saatto se pistää välillä
eholleki. Monesti kuitenkin tuli mieleen, että olisin tuon assiin
osannu sanoa paremmin.
2000-luvun kirjoittajilla taitaa olla liian hyvät muistiinpanovälineet.
Mitä-ajattelin-tänään-tyylinen kirjoittaminen on suositumpaa
kuin koskaan. Muistin tehtävä tiedon, tuntojen, kokemuksen ja
arvottamisen välittäjänä on kadonnut.
Kalle kertoo olleensa ahkera lukija siitä asti, kun oppi lukemaan,
mutta koko lapsuusaikansa hän joutui piilottelemaan isältään
lorukirjojaan ja kirjoitusvihkojaan. Kallen ollessa alun toisellakymmenellä
hänen isänsä sairastui, asia, jota on usein liikaakin korostettu,
mutta joka sattui Kallen näkökulmasta hänen herkimpään
kehityskauteensa.
- Minun isä oli neljä ja puoli vuotta mielisairas eli siihen
aikaan hulluksi sanottiin. Meidän tallous romahti ja sorruttiin kunnanelätiksi.
Minä en siten mielellään lähtenyt mihinkään
kyllään ja minusta tuli vähän niinku erakko. Sen takkia,
että ne oli niin sieluttomia, että ne alko kyselemään,
että onko se mitä möykäröinyt ja että onko
se piirimielisairaalassa Oulussa vai Pelsolla pakkotyölaitoksessa.
Kallessa virisi neljännellä luokalla kansakoulussa
halu kirjoittaa.
- Yksinään paljon tuhersin, tuli polttava halu seurustella
mielikuvieni kanssa. Oli yksi tie, jossa voin kauniisti sanoen totteuttaa
ihteäni.
Kalle oli aloittanut metsätyöt kolmentoista vanhana,
näki nälkää, nukkui savottakämppien kylmillä
lattioilla ja pakeni kirjoittamiseen. Kalle ei jäänyt metsuriksi
Taivalkoskelle. Puute toi halun sosiaaliseen nousuun, kielellinen lahjakkuus
loi eväät ja nöyryytys antoi perkeleellisen sisun tulevalle
kirjoittajan uralle.
Koko Päätalojen perhe-elämä järjestettiin
Kallen kirjoittamisen mukaan. Kalle kertoo kirjoittaneensa suunnilleen
koko heidän yhteiselonsa, vuodesta 1955 ajan.
- Ei se ole suunnilleen, vaan koko ajan, Leena tokaisee.
- Minähän nyt kaikki oon hoitanut tämän huushollin
ja talouden, mutta kun oli jotain sellaisia asioita, joita yhdessä
päätetään, niin minun täytyi oikein sanoa, kuunteleetko
sä ny mitä minä sanon. Ku se voi sanoa seuraavaksi, että
ei hänelle ole sanottu mitään.
Useampi kupillinen kahvia alkaa painaa etumusta. Pidämme jaloittelutauon. Kävelen elintasosiivestä vanhalle puolelle, jossa onkin vessa jo heti vasemmalla. Kalle kävelee toiseen.
Päätalon kirjoja on myyty yhteensä kolme ja puoli miljoonaa
kappaletta, mikä on yli 7000 myytyä kirjaa jokaista kuukautta
kohden, jos myynti tasaiseksi siloitellaan. Kirjojen absoluuttinen myyntimäärä
on maailmanlaajuisestikin huomattava ja suhteutettuna Suomen väkilukuun
se luiraa läheltä maailmanennätystä.
Varsinkin vanhemmat sukupolvet ovat tarvinneet Väinö
Linnaa ja Kalle Päätaloa kuvaamaan aikakautta ja ympäristöä
mistä he ovat tulleet. Sekä Laila Hietamiestä ja Arto
Paasilinnaa kirjoittamaan keitä he ovat. Ja nyt Tervoa ja Tabermannia
kertomaan minkälaisiksi iloisiksi bumtsibumkansalaisiksi suomalaiset
ovat taajamissaan muuttuneet.
Tulevatko nuoremmat sukupolvet löytämään
Päätalon?
Modernin kokemus on jälleen tihentynyt samoin kuin se tihentyi
1900-luvun alussa pääkaupunkiseudulla ja alkoi tihentyä
1930-luvulla maaseudun syrjäperillä ja Koillismaalla.
Kirjallisuuden professori Liisi Huhtala määrittelee
modernin kokemusta seuraavasti: ìSitä on luonnehdittu tunteeksi siitä,
että kaikki aiemmin vakaa ja kyselemätön liukenee ilmaan.
Tunne on kahtalainen: siihen kuuluu toisaalta optimistinen usko järjen,
tiedon ja ihmisen rajattomaan kehitykseen, toisaalta muutospaineen ahdistus,
epäily ja melankolinen menetyksen kokemus. Modernisaatiossa eli nykyaikaistumisessa
menetetään elämän yhteisöllisyys ja minuuden eheä
yhtenäisyys ja saadaan tilalle alituinen liike ja lupaus uudesta,
vapaasta yksilöstä ja maailmasta.î
Päätalo, joka tuotannossaan kuvaa suomalaisen yhteiskunnan
edellisen modernisaation aikakautta, on ajankohtainen kirjailija nyt. Nykyisessä
rakennemuutoksen Suomessa muutetaan kasvukeskuksiin jopa vilkkaammin kuin
1960- ja 1970-luvuilla muutettiin taajamiin.
Päätalo on hoivannut satojen tuhansien, ennen sotia
ja heti sodan jälkeen syntyneiden, suomalaisten menetyksen kokemusta
antamalla heille kirjoissaan paluun elämän minimiin ja toimivaan
kyläyhteisöön. Mahdollisuuden tunnistaa sisäisessä
minämaisemassaan horisonttiin katoavat pitkospuut, umpeenkasvaneet
polut ja sortuneet sillat.
Nyt, uuden modernin aikakaudella, Päätalo ja hänen
kirjansa toimivat myös nuoremmalle lukijalle mahdollisuutena tutkia
oman olemisensa pitkiä pohjavirtoja: uskoa omiin mahdollisuuksiin
ja henkiseen kasvuun vaikeissa olosuhteissa, suhdetta työhön
ja menestykseen, valintaa yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden
arvojen väliltä sekä inhimillisyyden, tasapuolisuuden ja
oikeudenmukaisuuden arvoja suhteessa toiseen ihmiseen.
Kunhan suurten ikäluokkien lapset lopettavat isänmurhansa,
osa heistä huomaa, että Kalle Päätalo on Rock kirjailijanakin,
ei pelkästään rockyhtyeenä (elokuvassa Pitkä kuuma
kesä).
Hemputan. Vedän pöntön, aukaisen oven ja kävelen
takaisin. Hetken kuluttua Kallekin palaa. Ohikulkiessaan oikoo pöydällä
lojuvan lehden tarkasti pöydän reunojen suuntaiseksi.
Kalle Päätalo on elänyt elämänsä kahteen
kertaan, ensin oikeasti, sitten muistikuvissaan.
Sodan jälkeen hän yritti palata takaisin Taivalkoskelle
muuttaman Tampereen vuoden jälkeen koti-ikävänsä pakottamana.
Päätalo aloitti työt kunnan rakennusmestarina 1951. Pian
hän kuitenkin huomasi, että menneeseen ei ole paluuta. Lapsuuden
kaverit olivat lappautuneet etelään ja sotia edeltävä
välittämisen yhteisö, kaikki se rauhallisuus ja kauniit
muistikuvat olivat kadonneet. Kalle palasi takaisin Tampereelle.
On yksi tie menneeseen: kirjoittamisen tie.
Päätalon esikoisromaani Ihmisiä telineillä
kertoo hänen ensimmäisistä Tampereen vuosistaan rakennustyömailla.
Viisiosaisessa Koillismaasarjassa Päätalo palaa kauemmas ja kuvaa
tekoselkostensa elämää ennen ja jälkeen sotien.
Iijoki-sarjassaan Päätalo tekee uuden vielä perusteellisemman
kierroksen nuoruuteensa. Sarjan viimeiseksi tarkoitetussa kirjassa, Hyvästi
Iijoki (1995), kirjailija pääsee 25 kirjan ja kirjoitusvuoden
jälkeen vuoteen 1958, jolloin hän täytti 39 vuotta ja julkaisi
esikoisromaaninsa. Sarjan vihoviimeiseksi lopuksi kirjoitetussa kirjassa
Pölhökanto Iijoen törmässä kirjailija harppoo
vuodet kuusikymmentäluvulta yhdeksänkymmentäluvulle.
Miksi Päätalo ei aloittanut neljänkymmenen vuoden
kirjoittamisurakkaansa suoraan omien lastensa syntymästä eteenpäin
kuvaten heidän päivittäistä perhe-elämää
Tampereella?
Ei pystynyt.
Leena kertoo, että usein, kun Kalle tuli yläkerran
työhuoneestaan alas syömään tai juomaan, häneltä
alkoi kyyneleet vieriä pitkin poskia, hän oli hyvin äreä
tai yhtäkkiä purskahti nauramaan.
Kalle Päätalo, 81 vuotta (11.11.), ei enää kirjoita.
Hän lopetti kirjoittamisen vuonna 1998, jolloin sai valmiiksi Iijoki-sarjan
viimeisen kirjan. Kolme uusinta kirjaa (1999-2001) ovat aiemmin kirjoitettuja.
Emmin.
Hän sai ensimmäisen sydänkohtauksen esikoiskirjan
ilmestymisen jälkeen, jonka jälkeen kohtauksia on ollut kymmeniä.
Sydämentahdistin asennettiin vuonna 1979, toinen keuhko poistettiin
1994 ja toistakin lohkoa syöpä nakertaa. Toista vuotta sitten
näkö ja kuulo menivät huonoksi. Hänhän on ollut
sairas viimeiset neljäkymmentä vuotta, eikä se ole kirjoittamista
estänyt.
Mutta ei sairaudet kirjoittamista pysäyttäneet. Matti
Vehviläisen kirjassa Päätalo (1978) Kalle Päätalo
kertoo, että sitten kun hänellä on sisäinen rauha,
hän ei enää pysty kirjoittamaan.
- Elän juuri sitä kautta, Päätalo toteaa. - Uskon
vielä, että minulla olisi luovaa kykyä ja oisin vielä
sanonnaltani tyylissä, mutta nyt on se aika tullut, että olen
tyhjentänyt itseni.
Kalle Päätalo ei juurikaan ole käynyt Tampereen keskustassa
tai sen huvituksissa viimeisten vuosikymmenten aikana. Pari kertaa vuodessa
Kalle on ottanut jonkun ystävänsä kanssa kotonaan viinaa.
Keskustellut pikku tunneille asti.
Nyt Päätalo makailee iltaisin sängyssään
ja katselee kattoa. Tyytyväisenä siitä, että se on
varmasti neliö, hän miettii elämäänsä.
- Mitä iloa oli, en ole elläissäni tanssinut.
- No käytiin me aikanaan Norjassa useampi kerta ja Ruotsissa.
Kävinpä kerran Leningraatissaki. Mutta kun minä en ulukomaillekaan
ole halunnut koskaan lähteä. Jos ois aikanaan halunnut ellää,
ns. Ellää, niin varmasti oisin vähemmän kirjoittanut.
Päätalo esittelee kirjastoaan taksia odotellessani. Jos kehtaisin,
pyytäisin häntä näyttämään työhuoneensa.
Juttutuokiomme on venähtänyt enkä kehtaa enää
pyytää väsynyttä kirjailijaa vaivautumaan yläkertaan.
Taksin saapuessa kättelemme. Ehkä tämä oli
lyhyen tuttavuutemme viimeinen tapaaminen. Ehkä ei. Painan ulko-ovea
kiinni ja huomaan, että enpä muistanut pyytää Päätalolta
omistuskirjoitusta hänen kirjaansa.
Istun taksiin. Noin kolmikymppinen kuski tietää kenen
ovelta asiakkaansa haki. Hänen isänsä lukee Päätaloa,
itse ei ole lukenut.
Kalle Päätalo on vetänyt ihmisen osansa tiukille. Kirjailija
Jaakko Syrjä on sanonut, että lestadiolaisympäristöstä
lähtöisin olevan Päätalon Iijoki-sarja on se rippi, joka
kirjailijalta jäi seuratuvassa tekemättä. Varaa olisi ollut vaikka
miten mukavaan elämään, mutta siihen hän ei ole pystynyt.
Vapautus on tullut itsetilityksellä ja työllä. Ja kunniantunto
lukijoita kohtaan on velvoittanut.
Elokuvissa Kallen äitiä näytellyt Pirjo Leppänen on
kertonut kuinka Päätalo-päivillä näkee miten monet
haluavat päästä Kallen lähelle, ehkä juttusillekin.
Joillekin riittää vain, että pääsevät Kallen tietämättä
takaapäin koskettamaan tämän takkia tai paitaa. Tai hihansuuta.