-
Teksti: Jussi Vilkuna -
Huutajat
esiintyi pari päivää aikaisemmin ensimmäisen
kerran 15-vuotisen historiansa aikana kirkossa. Sirviö ei
osaa sanoa, miksi vasta nyt. Kirkkoesiintyminen
askarruttaa edelleen Sirviötä, se on saanut hänet
miettimään itsekkyyden olemusta. Hänen mielestään
länsimaisen kulttuurin korkein eettinen perusohje, jota myös
koulujen elämänkatsomustiedon ja uskonnon tunneilla
opetetaan, on se, että täytyy tehdä toiselle sama,
minkä toivoisi itsellensäkin tehtävän. Voiko
eettisiä tekoja, eettisyyttä, olla ilman toiseuden ymmärtämistä?
Kirjailija Leena Krohn on kirjoittanut: "Tajutaksemme olevamme
todellisia on ensin tunnustettava toisten todellisuus". Miehet mustissa aukaisevat Oulun tuomiokirkon sivuovet. On pimeä ja kylmä marraskuun ilta. Kirkossa on historiansa sekalaisin seurakunta: perinteistä kirkkoväkeä, jokunen hengellisiin opiskelijajärjestöihin kuuluva, mummoja ja pappoja, kaupungin kulttuurikermaa ja tutun näköisiä takkutukkia kaupungin rockpiireistä. Istun viidennellä penkkirivillä ja seuraan, miten miehet kävelevät ripeästi pitkin käytäviä kuin muurahaisten yhteisö. Kävellessään he huutavat. Oulun tuomiokirkko on miespiispojen kirkko ja edustaa hengellistä valtaa puolen Suomen alalla, Kalajokilaaksosta Nuorgamiin asti. Tuomiokirkko ei ole pelkästään maskuliinisen vallankäytön kirkko, vaan on leimautunut myös yhdeksi viimeisistä sovinismin linnakkeista. Piispa Rimpiläisen kaksi vuotta sitten päättyneen ja 21 vuotta kestäneen kauden aikana Suomen kirkon ahdasmielisimmät ja fundamentalistisimmat miespapit, niin sanotut vanhauskoiset, vihittiin Oulun tuomiokirkossa, josta he ovat levittäytyneet eri puolille Pohjois-Suomea. Mieskuoro Huutajat ei ole ensimmäinen Huutajat-nimeä käyttänyt ryhmä. 1700-luvulla Tornionlaaksossa esiintyi unissasaarnaamisesta tunnetuksi tullut viklundilainen herätys. Liikkeen levitessä Kautokeinoon sen puhujat kutsuivat itseään Huutajiksi ja saarnasivat hurmoksissa polvillaan tai maaten. Myös lestadiolaisuuteen on kuulunut, varsinkin liikkeen alkuvaiheessa, voimakkaat liikutuksen tilat, korkeat hih huh -huudot, itkut, ilot ja hypyt. Julkiset liikutuksen tilat, julkiripit, alkoivat vähetä vanhoillislestadiolaisuudessa 1970-luvulla, mutta ovat yleisiä edelleen esikoislestadiolaisuudessa. Pohjois-Suomessa on ollut useita huutavia hurmoksellisia liikkeitä, muun muassa murhiin johtanut saamelaisten Kautokeinon hurmos, kristalliarkkia ja ylöstempaamista odottanut korpelalaisuus Tornionlaaksossa, 1950-1960-lukujen vaihteen, lopun aikaa odottava heinoslaisuus Oulussa. Näihin pohjoisiin hurmoksellisiin liikkeisiin liittyy lukuisia, jopa Mieskuoro Huutajien esityksiin verrattavissa olevia varsin avantgardistisia piirteitä ja tapahtumia. Nyt jo eläkkeellä oleva entinen Haukiputaan kirkkoherra Erkki Jokela, jota heinoslaiset pitivät profeettanaan, kertoi kerran seuraavan tapahtuman. Tullessaan eräänä kesäaamuna 1960-luvun alkupuolella Haukiputaan vanhan puukirkon luo hän näki kirkkopihan ja kirkon portaiden olevan nuorta väkeä mustanaan. Nuoret huusivat rytmikkäästi: "Sytytä herra jo palamaan palvelijasi sydän." Samalla palokunta karautti paikalle. Palopäällikkö Paavo Kropsu huusi letkujen kanssa juokseville palomiehille: "Paine 1, paine 2..." Huutajat järjestäytyvät alttarin eteen. Sirviö nostaa rumpukapulansa. Eivät pohjoispohjalaiset miehet kovin nättejä ole. Kuoro tottelee keppiä ja huutaa: "...Vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta..." Yksi huutaja nostaa megafonin: "Profetoiminen katoaa, kielillä puhuminen lakkaa, tieto katoaa." Muut huutavat: "Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, mutta suurin niistä on: Rakkaus." Eturivin mummot säätävät kuulolaitteitaan pienemmälle, papat pitelevät tupeitaan. Päässä pyörii. Maskuliininen vallankäyttö, huuto, hurmos, fanaattisuus... Nykyisin Oulun tuomiokirkkoon päästetään hannutaanilat kiroilemaan, progemiehet syntetisoituja sähkökitarasaundejaan soittamaan ja Mieskuoro Huutajat huutamaan. Silti mietin, mitä Mieskuoro Huutajien historian ensimmäinen kirkkoesiintyminen symboloi, mihin Petri Sirviö pyrkii, mitä hän haluaa viestiä? Mitä tänään tapahtui? Kriitikko Riikka Kalsin mielestä Huutajat protestoi. Hän kirjoittaa sanomalehti Kalevassa: "Testosteroninhöyryistä miesnäkökulmaa edustivat tietenkin Petri Sirviön johtamat Huutajat. Heidän tulkinnoistaan uhosi yhtäläinen protestilaulun tuntu... Jokainen miettiköön, keitä vastaan Huutajat protestoivat - EU:ta, korkeataidetta vaiko machomaista miesroolia vastaan? Protestoikaa vain, mutta oululaiset rakastavat teitä." Protestoiko Huutajat? Petri Sirviö vilkaisee hämmästyneenä tuoppinsa takaa ja vastaa, että ei todellakaan. Kuoro on hänelle abstraktio, väline tutkia ja jäsentää maailmaa: instrumentti, kuten kenelle tahansa taiteilijalle. Sirviö
on kriittinen kirkkoinstituutiota kohtaan, mutta kriittisyys on
eri asia kuin protesti. Hän on itse "penikkana"
laulanut Pyhän Tuomaan kirkon kuorossa. Nykyisin kirkko ei
instituutiona herätä hänessä suurta kunnioitusta.
Silti merkitykset, joita ihmiset lataavat kirkkoon siellä
käydessään, merkitsevät myös hänelle.
Petri Sirviö ei ole ensimmäinen kirkkoon kriittisesti suhtautunut oululainen. Lauri Ulstadius aiheutti yleistä hämminkiä 1680-luvun alussa Oulussa räjäyttämällä isänsä filosofiset teokset. Kesällä 1688 Turun tuomiokirkossa keskeytyi saarna, kun villin oloinen Ulsta-dius ilmestyi kirkon keskikäytävälle. Hän alkoi julistaa, että luterilainen oppi on kirottu, saarnaajat ovat täynnä jumalanpilkkaa ja ihmiskeksintöjä, ja että papeilla ei ole Pyhää Henkeä. Kun häiritsijää yritettiin ottaa kiinni, hänen ryysynsä repeytyivät irti. Ulstadius juoksi alastomana kirkon pääkäytävää pitkin huutaen, että kerran paljastuu Suomen pappien häpeä kuin hänen häpeänsä nyt. Ulstadius ja hänen kiihkeimmät kannattajansa tuomittiin kuolemaan, mutta tuomio muutettiin elinkautiseksi vankeudeksi. Vaikka Ulstadiuksella lienee ollut aito hätä sielunsa pelastuksesta, hänessä ja hänen kannattajissaan kiteytyy myös kysymys lahjakkaiden, mutta periferiassa kasvaneiden nuorten miesten turhautuneisuudesta, vallanhimosta ja halusta herättää huomiota. On vuosi 1987 ja Oulussa on joukko turhautuneita nuoria miehiä. Samaan aikaan maassa, jota Euroopan Japaniksi kutsutaan, eletään 1900-luvun suurinta talousnousun huumaa. Kansa viettää kulutusjuhlaa velkarahalla, itsekkyys kasvaa ännänteen potenssiinsa. Oulu on aloittanut kasvunsa 85 000 hengen teollisuuskaupungista 120 000 hengen kansainväliseksi syrjäkyläksi ja kaupungin metallinmakuinen teknologia- ja rockimago on syntymässä. Kaikesta taloudellisesta hyvinvoinnista huolimatta Oulussa on joukko opiskelijoita, työttömiä ja irtolaisia, jotka kokevat olevansa yhteiskunnan ulkopuolella. Samaan aikaan telakkajohtaja Martin Saarikangas kehuu bassoäänellään nuorta sukupolvea pullamössöllä kasvatetuksi. Huudetaanko? Huudetaan perkele, oululaiset miehet ajattelevat.
Vuosi 1987 alkoi Jumalan teatterin heittäessä paskaa Oulun kaupunginteatterissa tammikuussa. Vuosi päättyi Mieskuoro Huutajien ensiesiintymiseen Oulun ylioppilaskunnan itsenäisyysjuhlassa ylioppilastalo Rauhalassa. Sirviö
teki Huutajille kaksi uutta teosta tuomiokirkkoon. Hän kertoo
olleensa kovasti kiinnostunut Lauri Ulstadiuksesta ja muista Oulun
kirkon vanhoista veikoista, joiden tekstejä hän yritti
löytää teostensa lähtökohdaksi, mutta
ei käytettävissä olevan ajan puitteissa tässä
onnistunut. -
Hoksasin, että Raamatussa on ainakin yksi paikka, jossa
on määritelty pikkaisen paremmin ihmisen eettisyys ja
toiseuden ymmärtäminen. Keskeinen
kohta toiseuden ymmärtämisessä on luvun 12. jakeessa:
"Sillä nyt me näemme kuin kuvastimesta, arvoituksen
tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen
vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti,
niin kuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan."
Sirviön
mukaan todellinen viisaus syntyy siitä, että tuntee
kasvoista kasvoihin, toisen ihmisen kautta täydellisesti.
Paavali
on kuitenkin Sirviön mielestä idealisti. Elämää
ja toiseutta ei vielä opita ymmärtämään
nuorena naimisiinmenoiässä. Paavalin
teksti voitaisiin tulkita myös toisin, kuvauksena maanpäällisen
elämän ja kuoleman jälkeisen elämän erilaisuudesta.
Elämän ja kuoleman rajasta eli allegorisesti uskoon
tulon rajapinnasta: nyt vielä elämme vajavaisena maailmassa,
mutta uudestisyntyneenä kuoleman jälkeen täydellisenä
taivaan valtakunnassa. Yritän vielä hengellistää kyseistä Korinttolaiskirjeen kohtaa. Olisiko Paavali kirjoittanut pelkästään jälkilukiolaisesta maallisesta rakkaudesta? Eikö tekstillä ole useampaa tulkintatasoa, maallisen ja jumalallisen rakkauden rinnastuksia? Varsinkin, kun Sirviö itse juuri kehui tekstiä kirjallisesti loistavaksi. Tuomas
Akvinolainen puhuu siitä, kuinka Jumalan rakkaus on täydellistä
ja ihmisen rakkaus vajavaista. Ihmisen rakkaus etsii vain itselleen
hyvää, Jumalan rakkaus tekee huonosta hyvää
ja tyhjästä täydellistä... Mieskuoro Huutajat on uransa aikana esiintynyt Venetsian Biennalessa, Salzburgin musiikkijuhlilla, Pariisin nykytaiteen museossa, Roskildessä; eri puolilla Eurooppaa, Venäjällä, New Yorkissa, Japanissa; supermarketeissa, rautatieasemilla, rakennuspaikoilla, meren jäällä... Kuoroon ja kuoron esiintymisiin liitetään nykyisin käsitetaiteen leima. Äärimmäinen vallan käyttäjänä tunnetuksi tullut Iivana Julma opetti aikoinaan venäläisiä hymyilemään. Ajellessaan vaunuillaan hän antoi katkoa pään jokaiselta vastaantulijalta, joka ei häntä miellyttänyt. Hänellä oli kuitenkin hovinarrinsa, jonka tehtävänä ei ollut pelkästään naurattaa, vaan toimia myös neuvonantajana. Narrit saivat sanoa totuuden vapaasti, koska olivat asemaltaan vaarattomia. Petri Sirviö on vallankäyttäjä. Hän käyttää valtaa kuorossa ja yhteiskunnassa. Sen lisäksi, että Sirviö kirjoittaa kolumneja sanomalehti Kalevaan, häntä pyydetään tämän tästä puhumaan mitä erilaisimpiin tilaisuuksiin. Usein tilaisuuden järjestäjät pyytävät Sirviötä tuomaan puheessaan esille asioita, joita eivät halua tai uskalla itse esittää. Hänen on katsottu ja hän on itsekin katsonut olevansa mieskuoro Huutajien johtajana ainakin jossain määrin virallisen järjestelmän ulkopuolella, narrin asemassa. Sirviöllä on tavallista suurempi vapaus, suorastaan velvollisuus, esittää valtaa kritisoivia ajatuksia. Mutta mitä tapahtui tuona marraskuun iltana? Miksi Mieskuoro Huutajat huusi ensimmäisessä kirkkoesiintymisessään Oulun tuomiokirkossa Paavalin tekstiä rakkaudesta? Valta, vallankäyttö ja erityisesti kuri ovat olleet Huutajien koko olemassaolon ja esitysten pitkä teema. Huutajat on kurinalaisesti käyttäytyvä miesjoukko, joka esittää kappaleissa sentimenttejä, sellaisia, joita Sirviö on itse yksin hiljaisuudessa mietiskellyt ja rakennellut. Kontrasti tulee siitä, että yhtäkkiä kollektiivi nappaa yksilön, Petri Sirviön ajatukset ja tunteet. Sirviöstä
on alituisesti kiinnostavaa se, miten ihminen muuttuu kurinalaiseksi
olennoksi ja missä on se rajapinta, jolloin ihminen muuttuu. Tosielämässä
ihmisen alistuminen kollektiiviseen mielettömyyteen on paljon
vähäeleisempää ja arkipäiväisempää. Mieskuoro Huutajat on tutkinut autoritaarisuutta, muun muassa tulkinnut nationalismin olemusta, esittämällä vuosien varrella eri maiden kansallislauluja. Pienoisen skandaalin he aiheuttivat Pariisissa nykytaiteen museossa, missä museon johto pyrki estämään heidän esityksensä Marseljeesista. Uskonnolliset
yhteisöt ovat erityisen mielenkiintoisia siinä, että
niissä valtaa käytetään ihmisen kaikkein keskeisimmissä
eksistenssin kysymyksissä. Ihmisen perimmäiset arvot
ovat henkilökohtaisia, jokainen on perimmäisten kysymysten
- mistä tulen, miksi olen, minne menen - äärellä
yksin. Toisaalta ihminen, minuus, on olemassa vain suhteessa ympäristöönsä,
toisiin ihmisiin ja yhteisöihin. Nyt
tullaan asian ytimeen, Mieskuoro Huutajien esiintymisen merkitykseen
Oulun tuomiokirkossa - joka samoin kuin Mieskuoro Huutajat symboloi
maskuliinisuutta ja maskuliinista vallankäyttöä.
Huutajien huutama Paavalin Korinttolaiskirjeen teksti kertoo Sirviön mukaan miehen ja naisen välisestä rakkaudesta. Mieskuoro Huutajat käytti kirkkoesityksessään joukkovoimaa, huusi miesjoukolla tästä hyvin henkilökohtaisesta tunteesta ja erittäin yksityisestä asiasta: rakkaudesta. Esittivät joukolla ja yhteen ääneen rakkauden vaatimuksen, samoin kuin uskonnolliset yhteisöt esittävät vaatimuksen oikean uskon ehdoista. Sirviön
mielestä ihmisen tulee itse yksikseen miettiä perimmäiset
kysymyksensä. Yhteisöllisyys ja sosiaalinen liittymisen
tarve kuuluu muille elämänalueille kuin uskontoon. Niin. Länsimaiseen kulttuuriin sisäänrakennetusta itsekkyydestä, suurista ajatuksista aloitimme keskustelun hetki sitten istahdettuamme ravintola Emigrantin loosiin. En malta olla jatkamatta ajatusta. Mieskuoro Huutajien näköiset ja ikäiset valkoiset länsimaiset kristityt miehet ovat kautta historian nähneet, että heidän hyvänsä on myös muiden hyvä, hyväksi koko maailmalle: Pohjois-Amerikalle, Etelä-Amerikalle, Afrikalle, Australialle, Aasialle, Antarktikselle... Lähetyskäskyn, länsimaisen demokratian hengessä ja "vapaan maailman" puolesta. Huutajien esityksen keskeisin sanoma on toiseuden, oikeammin sanottuna alkavan toiseuden ymmärtäminen. Petri Sirviö ja Mieskuoro Huutajat esittivät teoksen alkavan toiseuden ymmärtämisestä Oulun tuomiokirkossa 12. marraskuuta 2002 kello 19.00. Jään
miettimään, mihin toiseuden äärimmäinen
ymmärtäminen johtaisi? Yhteen maailmanuskontoon? Vai
olisiko se uskontojen, puolueiden ja nationalismin loppu?
Huuto taiteessa (Kainalojuttu)
|
jussi.vilkuna@kaltio.fi | ||
Tulosta artikkeli | Palautetta päätoimittajalle | Kaltion pääsivulle |