-
Teksti: Susanna Pakkanen -
- Valokuva: Aino Huovio -
Joulun alla tarjoan Jani Saxellille glögiä, mutta odotusten vastaisesti tämä vasemmistointellektuelli haluaa Coca-Colaa. Tapaamme rauhaisassa Svenska Teaternin Cafe Kafkassa, jota lukuisia lehtiä avustava free lance -toimittaja Saxell kertoo käyttävänsä paljon haastattelujen tekemiseen ollessaan haastattelijana. Pari kolme vuotta sitten Saxell esiintyi ensimmäisiä kertoja myös haastateltavana voitettuaan J. H. Erkon novellikilpailun. Varsinaisessa mediamyllytyksessä Saxell on ollut viime elokuusta lähtien. Tuolloin ilmestyi hänen esikoiskirjansa, kokoelma Ensilumi ja muita novelleja (WSOY). Saxellin haave kirjailijuudesta oli toteutunut. Aika
lähellä se oli jo Erkon palkinnon voittamisen
aikaan. Palkinnon kunnianarvoisuuden lisäksi lienee
itsetuntoa kohottanut 421 kanssakilpailijan voittaminen.
Niin monta toiveikasta oli myös lähettänyt
novellinsa kisaan. - Mutta kyllähän Erkon palkinto antoi paljon. Jos kirjailijanura oli siihen asti ollut epämääräinen haave, niin siitä tuli mahdollisesti lähivuosina toteutuva asia. Uskon, että palkinnon myötä kustantamoissa suhtauduttiin vähän vakavammin kokoelmaani, kuin jos olisin ollut ihan tuntematon kirjoittaja. Mutta eihän se Erkkokaan ole kirjailijaksi tekevä automaatti. Palkinnon voittamisesta meni vuosi kustannussopimuksen saamiseen ja kaksi ja puoli vuotta Ensilumen julkaisuun. WSOY:llä
Saxell sai kustannustoimittajakseen maineikkaan Harri
Haanpään. Aika
kirjan valmistumisesta sen julkaisun odottelemiseen oli
äärimmäisen hermostuttavaa. Kirja
julkaistiin, ja kirjatkin ehtivät painosta Helsinkiin
muutama tunti ennen julkistamisbileitä. Ensimmäisen
kritiikin julkaisi Tiedonantaja. Mutta
Helsingin Sanomien kritiikki oli vähintään
suopea, siinä puhuttiin ovelasti sommitelluista tarinoista
ja kyvystä saada arkisiinkin henkilöhahmoihin
ulottuvuutta. Muutkin
arvostelut ovat olleet aika mairittelevia. Saxell pahoittelee, että nämä kriitikot eivät ole huomanneet, että kirjassa on perusrealismin ohella dostojevskilaista syvyyspsykologiaa, mustaa huumoria ja fantasia-aihelmia. - Realismia voi venytellä kauhean moneen suuntaan. Hirveän helposti akateemisissa keskusteluissa annetaan sellainen kuva, että realismi on jotain tylsää ja tietynlaista Kalle Päätalo -meininkiä. Muutama kuukausi esikoiskirjan julkaisemisen jälkeen Saxell huokaa, ettei ole päässyt huokaamaan helpotuksesta, että asiat olisivat erityisen hyvin. Ihmissuhteissa on ollut sotkuja - niihin aikoihin, kun kirja ilmestyi, Saxell erosi pitkäaikaisesta tyttöystävästä ja rakastui uudelleen. Ja seuraavan kirjan, romaanin, viimeistely on hermostuttanut sekin. Kyseessä
on romaani vuosituhannen vaihteen lehti- ja opiskelijamaailmasta.
Siinä sivutaan uusien yhteiskunnallisten liikkeiden
nousua ja käydään Prahassa ja Göteborgissa
osoittamassa mieltä. Päähenkilö on
toimittaja, joka kuulostaa aika paljon Saxellilta itseltään. -
Joo. Vaikka olihan Ensilumessakin pari novellia, joissa
oli vähän enemmän omaelämäkerrallista
ainesta, Amerikka- ja Mukka-ryhmä-novelleissa. Niissä
seikkailee muuten sama Tuukka Salminen, joka tulee olemaan
myös romaanin päähenkilö. Jani
Saxell on sanonut olevansa huolissaan siitä, että
suomalaiset esikoiskirjailijat ovat yhä vanhempia.
Iän karttuminen kun vähentää räyhäkkyyttä. Mutta
sinun esikoiskirjaasi on huomioitu aika hyvin. -
Ehkä minusta on kiinnostuttu, kun olen ollut pikkaisen
tuttu jo etukäteen, näkynyt toimittajana ja
toimimassa yhteiskunnallisissa tapahtumissa. Ja toimittajana
tiedän, että täytyyhän itsestään
jotain antaa haastattelijalle, jotta syntyy kiinnostava
juttu. Ei voi ottaa jääräpäistä
linjaa, että minähän suostun puhumaan vain
kirjoistani. -
Onhan kirjailijan homma sen verran yksinäistä
työtä, että kyllä sitä mielellään
vastapainoksi myös jonkun kanssa juttelee siitä,
mitä on tehnyt. Haastattelussa saa myös käytyä
läpi omia ajatuksia ja punnittua niitä uudelleen. - Kyllä ehdottomasti! Varsinkin jos on esikoiskirjailija ja vielä novellien tekijä, julkisuus on ihan paikallaan, jotta ihmiset löytävät kirjan. Ehkä jotkut vielä ajattelevat, että arvonsa tunteva kirjailija ei kauheasti palloile julkisuudessa. Ehkä se on minun sukupolvelleni eri asia; julkisuussuhde on luontevampi. Ja kun on itse tehnyt vähintään kymmeniä kirjailijahaastatteluja, ei ole kauhean suuri kynnys siirtyä toiselle puolelle pöytää. Miltä
se tuntuu olla siellä, toisella puolella pöytää? Helsingissä
syntynyt ja vieläkin asuva Saxell elätteli jo
lapsena ajatuksia, että hänestä voisi tulla
kirjailija tai sarjakuvapiirtäjä tai jotain
muuta luovaa. Päämäärätietoinen
unelman toteuttaminen alkoi kaksikymppisenä, kun
hän liittyi keskiuusmaalaiseen Leino-ryhmään
ja alkoi kirjoittaa novelleja. Saxell hakeutui opiskelemaan vasta 25-vuotiaana kyllästyttyään työttömyyden ja työllistämistöiden jaksoihin elämässään. Hän alkaa olla gradua vaille valmis kirjallisuustieteen maisteri. Gradu pitäisi aloittaa Timo Pusasta, nuorena kuolleesta kotkalaiskirjailijasta, joka vaikutti 80-luvun lopussa, ja jonka teoksissa oli kaikenlaisia marginaali-ihmisiä ja väliinputoajia ja pikkurikollisia - eli hahmoja samaa sukua Ensilumen henkilöiden kanssa. Miksi
halusit kirjailijaksi? |
jussi.vilkuna@kaltio.fi | ||
Tulosta artikkeli | Palautetta päätoimittajalle | Kaltion pääsivulle |