-
Teksti: Voitto Kuosmanen -
- Kuvat: Jaakko Heikkilä ja Kimmo Suortamo -
On lauantai puolen päivän maissa, viikko ennen joulua. Seison Hotelli Smedjan aulassa. Ovesta astuu sisään Mikael Niemen näköinen mies. Tervehdimme. Mies kaataa kahvia kuppiin ja kysyy, että otanhan minäkin. Onnittelen
Niemeä Ruotsin ennätyksestä: yli 700000 Vittulaa
on myyty. Mies sanoo menestyksen olleen odottamatonta. Niemi
on tyytyväinen mies. Hän palasi kotiin Pajalaan vuonna
1997. Hän on ostanut talon. Lapset, Toivo ja Kre, saavat
sisaruksen keväällä. Toisaalla eläminen ei
sopinut miehelle. Hän kertoo kyllästyneensä jatkuviin
ura-, raha- ja kateuspuheisiin. Nyt maisema ja mies ovat yhtä.
Kaupungeissa on kiva käydä nuuhkimassa uusia kirjallisuuden ja teatterin tuulahduksia. Pari viikkoa sitten Niemi näki Tukholmassa Susan Ostenin näytelmän "Det allra viktigast", jota hän kehuu fantastisen kaoottiseksi. Oulun kaupunginteatterissa helmikuussa maailman ensi-iltansa saavaan Vittula-näytelmään kirjailija ei ole halunnut sekaantua. Hän ajattelee, että näytelmästä tulee parempi, kun teatterin ammattilaiset sen tekevät. Kirjailijan
elämä etsii balanssia. Hän harmittelee ajan katoamista.
Kirjoittaminen vaatii hiljaisuutta ja aikaa, mutta kuuluisuus
vie ajan ja rauhan. Ensi vuonna Niemi matkustaa Islantiin, Italiaan
ja Englantiin kirjan julkistamistilaisuuksiin. Niemi
ehdottaa, että hän voisi näyttää Vittulakirjan
paikkoja. Lähdemme liikkeelle. Kun tulemme Laestadiuksen mäelle, sinne missä Matti ja Niila laskivat mäkeä alas Torniojoelle yli äänen nopeudella, korpikommunismi ja maalaisliittolaislestadiolaisuus, jotka ylevöittivät pohjoisen ihmisen mieltä vielä 1960-luvulla, tulevat puheeksi. Suomessa kommunistit ovat tehneet historiallisen kompromissin porvareiden kanssa ja elävät makeasti tai juovat hitaasti itseään hengiltä kirkonkylän huoltoaseman baareissa. Lestadiolaiset ovat yrittäjiä tai istuvat hyvinvointivaltion viroissa. Uskonnon harjoittaminen on nykyään heille riitti, jossa keskinäistä kumppanuutta lujitetaan. Torniolaaksossa
lestadiolaisuus ja stalinismi ovat olleet tärkeitä vastavoimia
seudun ihmisen hengen sorvaamisessa. Niemi kertoo, että Laestadius
yritti pelastaa juopotteluun taipuvaiset Torniolaakson miehet
viinan kirouksesta perheyhteisön, kuuliaisen ja tottelevaisen
moraalin kannattajiksi. Seudun kommunistit vastustivat sortoa
ja alistamista. Molemmat aatteet nousivat kansasta ja olivat voimakkaan
yhteisöllisiä. Niemi harmittelee, kun lestadiolaisuus
otti niin jyrkän asenteen työväenliikkeeseen. Lestadiolaisuus ja kommunismi ovat muovanneet pohjoisen ihmisen moraalia. Lapissa lestadiolaiset pitävät vieläkin itseään parempina ihmisinä, heillä kun on taivaspaikka varmistettu. Synnin tekemisen suhteen monet lestadiolaiset ovat tulleet suurpiirteiseksi. Niemen
puheesta voin päätellä, että Laestadiuksen
kotikulmilla moraalissa on vielä jäljellä alkuperäistä.
Täällä kunniallisuus, rehellisyys ja solidaarisuus
ovat tärkeitä arvoja ihmisille. Sosiaalinen kontrolli
toimii, kun ihmiset tuntevat toisensa ja ongelmiin puututaan välittömästi.
Lestadiolaisuus tunnetaan liikutuksista. Laestadius otti tuon saamelaisen perinteen taitavasti uskontonsa käyttövoimaksi. Niemi sanoo, että liikutus on nykyisin enemmän sisäänpäin kääntynyttä ja surullista. Naiset eivät hypi ja huuda niin kuin ennen, vaan itkevät syntejään vuolaasti. Voimakkaasta seksuaalisuudesta, joka liittyi korpelalaisuuteen, on jäljellä vain huhu ihmisistä, joilla on valtava tarve etsiä onnea ja ekstaasia seksistä. Ajamme
ohi ikkunoiden, joissa lukee Vensterpartiet, Socialdemokraterna
ja Moderaterna. Niemi sanoo, että Pajalan seudun työväenliike
valitsi hurmoksen 1930-luvulla. Se olisi voinut valita reformistisen
sosialidemokratian, mutta se valitsi stalinismin. Vielä Niemen
nuoruudessa monet uskoivat voivansa tappaa porvarin tai murskata
valtionkin, jos sellainen olisi kohdalle osunut. Nyt näyttää
säyseältä. Käymme
katsomassa vielä legendaarista Vittulajänkää.
Ennen hotellille paluuta käymme tervehtimässä Muotkaa. Paul kertoo tarinan miehestä, joka sai lempinimen Vittulan pormestari. Mies kun tuohtui ja tuhahti, että "pirtit on täynnä kläppejä, valtio maksaa kläpeistä, ja kun on kläppejä niin valtio maksaa vielä talot, koko tuo alue on yksin vitulla hankittu..." Sanotaan, että kun mies alkaa muistella, hän on tullut ikään, jolloin takaseinä on alkanut näkyä. Niemikin on kiinnostunut vanhoista asioista ja poismenneistä ihmisistä. Ennen median aikakautta kotona kerrotut Korpela-jutut ja maagiset tarinat hengistä ja piruista, joita asusti melkein kaikkialla, tulevat miehen mieleen. Niemi on kertonut vanhoja Raamatusta ja saamelaisesta perinteestä kumpuavia tarinoita romaaneissaan Kyrkodjävulen (1994) ja Blodsugarna (1997). Kirkon piru julkaistiin äsken suomeksi ja ensi syksynä myös Verenimijät voidaan lukea suomen kielellä. Niemi kertoo, että Kirkkopirussa kolme nuorta löytää kirkosta kuolleen pirun, jolla on mustia voimia. Verenimijöissä mies kirjoittaa sukujen kirouksista. Hän haluaa kertoa näitä tarinoita, jotta nuoret voisivat oppia vanhaa kertomus- ja kummitusperinnettä. Niemi
on sitä ikäpolvea, joka on kuullut tarinoita shamaaneista
ja parantajista ja hänet on kasvatettu ajattelemaan, että
metsässä on maagista voimaa ja jumaluutta. Mies on oppinut
kulkemaan metsässä hiljaa, etteivät jumalat ja
henget suuttuisi. Pajalan seudulla vanha saamelainen perinne elää
vielä. Niemen
kesäteatterinäytelmän "Tahto rautainen on"
videoesitys aloittaa Tornedalsteatterin juhlaillan. Esityksen
jälkeen siirrymme Kulttuuritalon puolelta Smedjaan nauttimaan
seudun ruokaperinteestä. Miehet ryyppäävät
olutta. Jokaisen tuopin jälkeen janten ja knapsun henget
ikään kuin liikahtavat jotakin kohti. Ryyppykulttuuri
elää vielä. Kun pohjoisen mies ryyppää,
sanotaan, että siitä seuraa show tai itsemurhapuhe.
Niemi kertoo, että naiset eivät näillä seuduilla
paljoa juo, mutta miehillä on suuri tarve tulla humalaan,
menettää kontrolli ja päästä Betlehemiin.
Henki tiivistyy ja hurmos lähestyy. Tarinointi muuntuu lauluiksi. Suomalaisten kansanlaulujen ohessa lauletaan Lång måhan leva. Sitten tanssitaan letkajenkkaa. Muutaman oluen ja Pajalan knapsun rohkaisemana idän jante laulaa Niemen kanssa Satumaatangon. Ilta päättyy yhteislauluun: "Tahto rautainen on". Aamulla on tunne kuin Niila ja Matti olisivat pitkästä aikaa kohdanneet. Jännitin kovasti klassikkokirjailijan tapaamista. Nukuin huonosti edellisyön. Turhaan. Niemi on tavallinen meikäläinen. Smedjassa
istahdan vielä Hugo Rantatalon "Keksin tulva" ja
"Pub knapsu" ¬-taulujen alle. Muistelen hetken Pajalan
seutua ennen kotimatkaa. Pajalasta voisi kirjoittaa romaanin Kolmensadan
vuoden yksinäisyys. Seudulla on takana kahdensadan vuoden
yksinäisyys, se kun unohtui Haminan rauhassa (1809) jonnekin
Kalix- ja Torniojokien väliin. Edessä seudulla on sadan
vuoden yksinäisyys. Sadan vuoden kuluttua kukaan ei enää
puhu meänkieltä eikä täällä sadan
vuoden kuluttua asu enää ketään. Ehkä.
Tornedalsteatern vaalii kulttuuria (Kainalojuttu 1)
Vittula Oulun teatterissa (Kainalojuttu 2)
|
jussi.vilkuna@kaltio.fi | ||
Tulosta artikkeli | Palautetta päätoimittajalle | Kaltion pääsivulle |