Reijo Kela
Pienimuotoisen elämän
puolesta
Teksti: Johanna Tuukkanen
Kuva: Antti Puskala. Helsinki
Summit 1997. Reijo Kela tanssimassa Mäntyniemen edustalla Bill Clintonin
ja Boris Jeltsinin valtiovierailun aikana.
Keskiviikkoilta. Suomussalmelta kotoisin oleva, Helsingissä pitkään asunut tanssitaiteilija Reijo Kela on puhelimessa. Hän suostuu haastatteluun, mutta sanoo suoraan, että on väsynyt. Tarkalle, tunnolliselle, pienviljelijähabituksen ja -ruumiinrakenteen omaavalle ihmiselle viime vuodet ovat olleet liian iso kuorma kannettavaksi. "Voin tunnustaa, että olen mennyt mukaan tähän aikaan, liian isosti lähtennä rytisemään. Elämä on ryöstäytynyt käsistä", ensi lokakuussa 50 vuotta täyttävä Kela kertoo.
Lukuun ottamatta parin vuoden
kiinnitystä tanssiteatteri Raatikkoon, Kela on koko uransa tehnyt
teoksia itsenäisenä taiteilijana mitä erilaisimmissa ympäristöissä.
Suomussalmella hän on tehnyt teokset Uhrituli ja Ansataival, Jalonhaarassa
Rantojen Raukat ja Ämmänkoskessa Kauniit, jotka sijoittuvat luontoon,
eivätkä teatteri- tai galleriatyyppisiin sisätiloihin. Tanssiteosten
voimakasta markkinointitrendiä vastustaakseen Kela päätti
tutkia, onko mahdollista tehdä esitys, josta ei etukäteen puhuta
mitään, joka vain tehdään. Näin syntyi vuonna
1989 City Man, joka on yksi Kelan tunnetuimpia teoksia. Teoksessa Kela
asui ja tanssi Helsingin Kaivopihalle sijoitetussa läpinäkyvässä
laatikossa 164 tuntia. Tänäkin päivänä jokaisessa
keskustelussa Reijo Kelasta mainitaan City Man.
- Kyllä nämä
Suomussalmen teokset ja City Man ovat olleet aikamoisia puristuksia. Helsingin
taidehallin performanssitapahtumassa tein 12 päivän ajan 6 tuntia
päivässä Tuolitansseja. Nyt voin tunnustaa, ettei voimat
riittäisi lähellekään.
Kelan nykyinen taiteilija-apuraha
päättyy vuonna 2010. Apurahan turvin hän on voinut työskennellä
epäsovinnaisesti ja pienimuotoisesti tanssin valtavirran ulkopuolella.
Kuvataiteilija Erkki
Soininen, entinen Kuvataideakatemian rehtori, pitää Reijo
Kelaa Suomessa uniikkina pioneerina, joka on avannut monia väyliä
ja siltoja; tuonut tanssin ulos perinteisistä tiloista. Hän näkee
Kelan ehdottomasti kainuulaisena "kuokka ja jussi" -tyyppinä, joka
hahmottaa maailmaa liikkeen kautta.
- Hänen työnsä
on ekspressiivistä ja siinä keskeistä on emootio. Työn
tasot ovat enemmän emotionaalisia kuin älyllisiä. Ilmaisu
on suoraa, sanoo Soininen.
Kela pitää
itseään ehdottomasti tanssitaiteilijana, vaikka hänen tekemisensä
usein liippaa läheltä performanssia, installaatiota, jopa kuvataidetta.
Hän oli mukana nuorten kuvataidenäyttelyssä vuonna 1983
kahdella teoksella, mutta kuvataide liittyy Kelan työskentelyyn lähinnä
käsillä tekemisen kautta. Tuolit hän teki itse Tuolitansseihin,
Taulumannekiinissa hirsiseinän ja Keskiverrossa veneen. Kuitenkin
vasta hänen oma läsnäolonsa antaa merkityksen visuaalisille
puitteille.
- Teoksissani fyysisyyden
läsnäolo on voimakas, mikä on minulle tärkeää.
Sen takia olen esiintynyt yhdelle ihmiselle kerrallaan.
80-luvulla Kela tutki
esitystilannetta vuorovaikutuksellisena tapahtumana ja vuorovaikutus yleisön
kanssa saattoi olla hyvinkin suoraa. Taulumannekiini-teos ei lähtenyt
käyntiin ennen kuin ihmiset vetivät Kelan ulos hirsiseinästä.
Tuolitanssissa jokaiselle tuolille oli oma tanssi. Jos katsoja ei mennyt
istumaan jollekin tuolille niin mitään ei tapahtunut. Tanssia
Teille (Tuolit) on teos, jota Kela on esittänyt yli 3000 ihmiselle
henkilökohtaisesti, jokaiselle erikseen.
- Pohdin, voiko tehdä
tanssin yhdelle ihmiselle ja saada tanssin ikään kuin palamaan.
Kelan tunnetuin teos
ehkä kuitenkin on Suomussalmelle tehty Hiljainen Kansa -installaatio
, jonka useimmat suomalaiset tietävät. Monet eivät Reijo
Kelaa tanssitaiteilijana välttämättä tunnekaan, vaan
Hiljaisen Kansan tekijänä.
Suomalaista tanssinkenttää
Kela pitää liian homogeenisenä ja kritisoi teoksia samankaltaisiin
tiloihin yhdenmukaisella kaavalla tehdyiksi.
- Kun joku sapluuna on luotu,
niin ajatellaan, että sillä samalla sapluunalla kaikki menestyy.
Kela ei halua tehdä
perinteisiä näyttämöteoksia, joiden ensi-ilta on tiettynä
päivänä ja joista on monta esitystä. Hän uskoo,
että tanssin kentällä on tilausta ja mahdollisuuksia näyttämötilojen
ulkopuolella tapahtuvalle toiminnalle.
- Tanssin on pakko muuttua,
sen ajattelutavan, mitä tanssi on.
Esimerkkinä hän
mainitsee Gruppen Fyra -ryhmän, joka on
toteuttanut projekteja kaduilla
ja muilla julkisilla paikoilla, mutta toisaalta tehnyt myös aika kaupallisiakin
juttuja hengissä pitimikseen ja siten laajentanut yleistä käsitystä
siitä, mitä tanssitaiteilijan työ voi olla.
Omaa tietään raivaava
tanssitaiteilija on saanut lukuisia mitaleita, palkintoja ja apurahoja
ja on yksi tunnustetuimmista suomalaisista tanssitaiteilijoista. Tanssiyhteisöt
eivät kuitenkaan laajemmin ole tilanneet häneltä teoksia
eikä häntä ole juurikaan kyselty opettajaksi tanssin oppilaitoksiin.
- Varmaan siihen vaikuttaa
se, että en halua tehdä teoksia näyttämöille.
Tilaaja ei pääse hyödyntämään teosta markkinointimielessä,
koska se ei ole sapluunoitavissa. Tai kyllähän sen pystyisi hyödyntämään,
mutta tuottajilta ei löydy siihen näkemystä.
Myöskään
mitään tanssilaitosta, ryhmää tai festivaalia Kela
ei ole johtanut.
- Minä en pysty semmoiseen.
Olen rakenteeltani semmoinen, että teen kaikki itse. En pysty delegoimaan.
Ja se on minun heikkous. En ole johtaja, vaan tekijä. Jo oma elämä
on aivan liian suurta, oman perheen rakenteet ovat liian suuret. Minähän
tulisin aivan hulluksi jos olisin vielä jossain muussa mukana.
Kolme vuotta sitten Etelä-Afrikan
esiintymismatkalta saatu ebola-virus ja sen jälkeinen niveltulehdus
ovat fyysisesti rankaisseet ensi lokakuun 8. päivä 50 vuotta
täyttävää tanssijaa. Kelalle kriisi oman kehon rappeutumisesta
sattui samaan aikaan sairastumisen kanssa.
- Ennen sairastumistani
olin fyysisesti erittäin hyvässä kunnossa; fyysinen rääkki
oli pakkomielle. Kun kolme vuotta meni niin, ettei oikeastaan voinut treenata,
fyysisyyden totaalinen menettäminen kävi mielessä. Kamppailin
siitä, että lähdenkö enää ponnistamaan ollenkaan.
Paitsi voimien vähenemistä
ja lihasten elastisuuden pienenemistä, vanheneminen tarkoittaa Kelalle
myös tunnetta vastuusta.
- Nuorena en kokenut tämmöistä
huolta. En minä varmaan ole enempää vastuussa kuin vaikka
10 vuotta sitten, mutta minulla on semmoinen tunne. Se on ikääntymisen
tuottama homma, joka rasittaa ja painaa terveyttä.
Vuosikymmenien vaihtuessa
taiteilijan työskentelyprosessit ovat muuttuneet. Tällä
hetkellä Kelan esiintyessä vuorovaikutus ei välttämättä
ole keskeisessä roolissa; hän voi olla täysin omissa maailmoissaan
ja olla ottamatta minkäänlaista kontaktia yleisöönsä.
Viime keväänä, 22 vuoden jälkeen, Kela nähtiin
kuitenkin tanssijana toisen koreografin, Alpo Aaltokosken teoksessa Sahara.
Teosta esitettiin muun muassa Oulussa. On mahdotonta sanoa, mitä Kela
tekee vuoden tai viiden vuoden päästä, mutta haaveita hänellä
tietysti on.
- Ellei mitään
ihmettä tapahdu, on vaikea kuvitella, että alkaisin tekemään
teoksia perinteisille näyttämöille.
Kela sanoo tulleensa paradoksin
ääreen; pienimuotoisuus on tullut tien päähän.
- Tällä hetkellä
haluan tehdä teoksia, jotka eivät tule näkyviin. Vanhassa
numerossa puhelin soi jatkuvasti, mutta kukaan ei ole vastannut siellä
vuoteen. On tullut tanssijana tämmöinen täydellinen itsetuho
jossain mielessä. Enkä tiedä mihin se johtaa o
kuva:Sanna Huhtela
Tanssija Reijo Kelan välietappi
50 VUOTTA 8.10.2002
"Ympyrä sulkeutuu. En
tiedä, menenkö eteen- vai taaksepäin. Aina ei saavuta
itselleen asettamia päämääriä,
vaan matkan varrella ne muuttuvat ja uusia voi tulla tilalle."
"Minulla on vähän niin kuin pallo hukassa, se syy tehdä jotain. Minulla täytyy olla itsellä probleemi tai jotain, mitä haluan itselleni todistaa. Tällä hetkellä en tiedä mikä seuraava haaste on, mitä haluan viestiä, mitä haluan välittää. Kyllä esityksiä voi tehdä, ei siinä mitään, mutta kun puhutaan tämmöisistä isommista pylväistäÖ"
Apurahat: Valtion puolivuotinen
taiteilija-apuraha 1970, Uudenmaan taidetoimikunta 1983, Valtion 3-vuotinen
taiteilija-apuraha 1985, Suomen kulttuurirahasto 1989, Valtion 5-vuotinen
taiteilija-apuraha 1990, Valtion 15-vuotinen taiteilija-apuraha 1995. Palkinnot:
Ryhtisormus 1970, Maaseudun Sivistysliiton Kulttuuriliiton palkinto 1992,
Pro Finlandia -mitali 1993, Antti-patsas 1994, Oulun läänin taidetoimikunnan
taidepalkinto 1994, Suomi-palkinto 1996.
jussi.vilkuna@kaltio.fi | ||
Tulosta artikkeli | Palautetta päätoimittajalle | Kaltion pääsivulle |