|
|
|
Haaveena oli kirja pihojen taiteesta. Siksi minä
kiersin tätä maata. Lähellä Sotkamoa Naulavaarassa
oli kotitaloni. Istuin autossa ja katsoin sitä. Kävijät
olivat särkeneet ikkunat vaikka eivät heti olleet sisään
uskaltaneet. Olivat poltelleet tuliaan metsikössä, ja kun lumi
oli tehnyt kuvionsa olohuoneeseen ne vihdoin olivat kiroilleet kylmää
ja tuulta, kiivenneet sitten sisään kannuineen.
Nostin käteen Kekkosen kuvan. Minähän
se outo olenkin. Lapsuuteni koti keskellä vaarojen maisemaa on vieraampi
minulle kuin niille jotka eivät lähteneet.
Aamulla kuvasin Vuolijoen sfinksiä. Se oli tyhjillä
silmillä maataan katsova kekkospää. Neljäkymmentä
tonnia betonia ja arvoitusta, jonka rakenne oli ampiaisilta lainattu -
pienin paloin massasta kasvatettu. Jokaisen satsin jälki omansa ja
tekijänsä käsistä luonteensa saanut. Valokuvasin sokean
patsaan katsomassa päivän nousua. Kun valo oli ylhäällä
ja edessä, oli sen niska musta ja poimuineen outo. Ei miehen mallinen,
vaan sen elimen.
Kuvien ottamisen jälkeen tartuin Teboilin kahvikuppiin
ja valitin, etten voinut kuvata taiteen tekijää. Hän oli
kuollut, näin olin kuullut. Huoltamon tiskin takana hämmästyttiin,
ei rouva tiennyt taiteilijan menneen. Nauroi ja neuvoi koulun vaikean tien.
Ovi ei ollut kiinni, mutta en osannut tarpeeksi kiskaista.
Talo oli autio ja ympärillä lumi tasainen. Jäljet jotka
tein, olivat oudot ja äänekkäät. Painoin kasvot pimeään
lasiin ja näin varjon. Olisin juossut, mutta käsi löi ruutuun
ja suu pyysi avaamaan. Siellä oli taiteilija, hiljainen mies. Matias
Keskinen. Sanoi jo arvanneensa, tappaja etelästä.
Huurtuneen luokan lattioilla lojui kekkosen päitä
ja käsiä, mitalit ja menneisyys.
Ei voi olla totta, nämä näyt!
Haaste oli selvä, suuri ja otettava. Oli kuunneltava,
uskottava ja oltava ystävä. Ehdottomasti ja ilman omaa tarkoitusta.
Niin oli myös toinen ystävä, Teboilin
Aarne. Tuki ja turva. Pielavedeltä nälkää nähneen
taiteilijan löytänyt. Kekkosen pään ottajilta pelastanut
ja pihalleen tuonut. Ei silti ilman omaa tarkoitusta, mies oli matkailu-alalla.
Ei me Aarnen kanssa puhuttu Matiaksesta, ei saatu eikä uskallettu.
Vasta Matiaksen jälkeen istuttiin löylyssä
ja kerrottiin. Oli ollut Matiaksella kaveri ja kummallakin asunto Teboilin
vintillä. Nuori mies oli oppinut ja Matias opettanut. Taidetta, tanssia
ja kuvausta. Se oli ollut ystävyyttä - ja haluna ehkä enemmän.
Hauskaa oli ollut aina. Eräänä aamuna poika oli lähtenyt,
yhtenä iltana noin vain kadonneeksi todettu. Ei hyvästiä
jättänyt ja siksi kaivattiin, ei vain ikinä tullut.
Ei Matias muistoineen sopinut enää samaan taloon
Aarnen rouvan kanssa. Se oli Aarnelta vaimo tai taitelijalle matkalaukku.
Niin löytyi petetylle tyhjä koulu. Ei Aarne Matiasta hylännyt,
hoiti loppuun asti sementit, ruoat ja raudat. Minä sitten joskus haudan.
Matias oli etulinjan mies sodassa ja elämässä.
Hullut ja köyhäthän laitetaan kaatumaan, että ovat
suojana paremmille. Ennen hyökkäystä Matias antoi hyvästit
takarintaman veljelle. Arveli, ettei sieltä palaa. Kahdesti kuolleeksi
todettu sai kuitenkin mitalit etulinjan sankarina. Leuassa luoti ja selässä
kranaatti. Tarinoita riitti, aina ne oli uudet. Ei kertonut kaikkea, sanoi
- mietitään hetki, ensi viikolla tai ensivuonna. Että tulisin
vielä.
Matias virkosi, kuori kasojaan, löysi itseään.
Löysi valokuvat. Ajan filmi -teatterin kuvat toisten joukossa. Helsingin
pilkatessa oli Matias tehnyt historiaa. Kuvannut itsensä mainoskuviin
keisariksi ja Tarzaniksi. Laittanut kuvat Ajan filmin kaappiin. Ne olivat
elokuvia ilman teatteria, ja hän keisari ilman valtakuntaa. Yömajan
asukas, alapetin keisari. Hullu tai homo, vainottu rikollinen. Ei ikinä
käyttänyt bussia eikä vaunua, oli aina vapaa, mutta ahdistettu.
Ei silti juossut, vaan käveli. Ja käveli aina, jos ei kuvannut
tai tehnyt taidettaan. Tallensi kuviin Jeesuksen, ei ihan Kristus, mutta
ainakin sama olisi hänellä kohtalo. Oli jo lapsena arvannut.
Matias Keskisellä oli monta elantoa ja kaikki lyhyitä.
Pieniä patsaita nyrkkeilijöille, Havis Amandoja, pienikokoisia
unelmia turisteille. Tulevaisuutta ja kuntokoulua nuorisolle. Tukanleikkuu
yömajoissa oli rooleista suurin, se teki miehen melkein pyhäksi.
Kun Matias astui majaan, hän hoiti miesten hiukset ja surun. Lauloi
ja leikkasi. Nosti miehet paremmiksi, kuvasi ja antoi unelman. Otti valokuvan
keisarina tai intiaanina. Vapaana ja vahvana. Uskottava se on, kun mies
itse sen tekee ja näkee, että on ainesta. Ainesta muuttua, elää
vielä omassa valtiossa, nousta unelman selkään. Olla itse.
Mutta eivät muut uskoneet, eivät sanomaa eivätkä
keisaria. Matiakselle naurettiin ja häntä pilkattiin, koetettiin
lyödä.
Suurinta on auttaa pahaa, niin että kääntää
posken ja antaa sille kaiken. Matias keräsi yömajan miehet yhteen,
antoi niille matkaliput ja eväät. Junassa toivo. Perillä
talo ja järvi, soitto ja ilo. Mutta miehet, kuopasta nousseet, eivät
ne valoon tahdo. Kylille kaipasivat, Matiakselle nauramaan. Etsivät
kurjuudelleen kunniaa. Niin söivät ja ryöstivät kaiken,
puhtaaksi pesivät miehen. Mennessään vielä hirttivät
joukostaan yhden.
Keisari kokosi voimat ja vuodet ja nousi se patsas ja
mies. Nyt se eläisi itse ja yksin, merkitty mies ja patsas. Rakensi
itselleen idolin ja heitti rakkauden unelman pois. Nyt olisi Kekkonen ainut,
tarpeeksi kaukana tullakseen luo.
Ei minusta ollut oppilasta Matiaksen kouluun, ei löytynyt
rytmiä ei steppiä. Kuvaajaksi ylennettiin ja alennettiin. Muistona
menneestä sain pettäjän roolin. Jokaisesta katseesta ja
kaukaisesta sanasta tehtiin tiliä ja vielä vuosien päästä.
- Etkö jo pahaa tehnyt, kun käännyin ja en muka nähnyt?
Ystävyys oli aina ohi, ja valmiina myös uusi.
Halusin elokuvan alkuun ja vakuuden jatkosta. Ei sitä
kuitenkaan voinut tietää, tuleeko mitään - en
minä, eikä ehtoineen Matias. Annettiin silti unelman ja ystävyyden
kasvaa. Kierrettiin maata, näytettiin kuvat, annettiin stepit ja naurut.
Moni sitä ivaa, mutta ei arvaa, että juuri sitä se nauraa
ja sitä se tahtoo. Matias ensin kieppuu kuin hullu, sitten se katsoo
ilmeet ja sanat. Ja kuka silloin onkaan outo ja kuka on toinen. Tämä
oli salaisuuksistamme suurin, jonka nyt kerroin.
Uni loppui, kun elämän akseli kaatui. Patsas
elikin itse ja kohtasi toden. Kekkosen haamu törmäsi valtaan.
Kun tuomittu vietiin, ivasi kansa kuin vanhoilla suilla. Se oli kuin kuilu
se hetki. Suurimman pään surkea loppu. Valta pesi siinä
häpeäänsä, kansa nauroi pelkoaan ja Matias menetti
uskon ja suunnan. Patsaalla oli vakuus, mutta jos ei anneta arvoa miehelle,
ei sitä saa sen työkään.
Ei Matias tahtonut kuolla, mutta ei osannut yksin parantua. Niin
petetty mies ettei mitään voi pyytää. Pelkäsi yhä
tappajaa vaikka tiesi sen olevan jo sisällä. Talvi kutisti miehen,
joka ei syönyt, vaan laihtui. Matias oli yksin sen vuoden. Osasi puhua
niin kuin ei mitään, vaikka jäätyikin sänky jossa se
valvoi. Kalma oli töissä ja haju jo paha, mutta Matias vaan nauroi.
Se oli se haaste, minkä mies otti ja niin sen eli.
Matias Keskisen kuviteltu elämä/dokumentti 55min
(Ohjaus, kuvaus, leikkaus 1991)
Esitykset mm:
Bio Illusionin ohjelmisto Helsinki 1992
Muu media festivaali Helsinki 1992
Berliinin videotapahtuma Berliini 1992
Lahden AV-biennale Lahti 1993
9. Kettupäivät Helsinki 1993
Tv-2, Dokumenttiprojekti Yle 1992
Tampereen elokuvajuhlat Tampere 1992
The Kitchen New York 1993
Terijoki Forum Terijoki,Venäjä 1993
Gallerianäytöksiä 1992-1994
Lyhyt Kevät Kiasmateatteri, Helsinki 1999