] A s l a k A i k i o [
Kun olin poikanen 70-luvulla, niin kotiin ilmestyi valtava
läjä Pohjois-Koreaa mainostavia kirjasia. Lueskelin näitä
ympäriinsä ajelehtineita kirjasia kiinnostuneena. Nuoren Kim
Il Sungin seikkailuista kertovat teokset oli kirjoitettu jokaiselle viisikkojen
ystävälle tuttuun selkeään tyyliin. Hyvät olivat
hyviä ja pahat pahoja. Japanilaisia miehittäjiä ja imperialistikonnia
vastustava päähenkilö oli kirkasotsainen ja moitteeton nuorukainen,
jonka vastustamattoman oikeamielisyyden ja nuorekkaan innon edessä
hyvät olivat haltioissaan. En kyennyt kuitenkaan ymmärtämään
mitä teoksissa tapahtui. Tapahtumien syy-seuraus-suhteet olivat omituisia,
enkä koskaan käsittänyt mistä onnellisessa lopussa
oikein oli kysymys.
Köyhtyvä Pohjois-Korea käytti 70-luvulla
suunnattomia rahasummia propagandan levittämiseen. Niinkin pienellä
kielellä kuin Suomi julkaistiin 71 teosta. Jos joku oli missään
tekemisissä Pohjois-Korean suurlähetystön kanssa, niin normaalin
käytännön mukaan hänelle lähetettiin kotiin ainakin
yksi pahvilaatikollinen Kim Il Sungia ja juche-aatetta käsittelevää
kirjallisuutta. Samaten kaikki vasemmistojärjestöt saivat vastaanottaa
kirjalaatikoita säännöllisesti ja paljon. Esimerkiksi Oulussa
SKP:n toimistolla hyllyt notkuivat kirjallisuutta, joita toimitsijat selailivat
silmät pyöreinä ja ihmettelivät miten tuollainen mahtaa
mennä läpi suomalaisilla. Tähän päivään
mennessä en tiedä itseni lisäksi ketään muuta
joka olisi niitä lukenut.
Juche-aatetta on hieman vaikea määritellä.
Se on sekoitus korealaista nationalismia, feodaaliajalta polveutuvaa autoritäärisen
yhteiskunnan ihailua ja äärivasemmistolaisia aatteita. Sen on
sanottu olevan yksinkertaisimmillaan luottamusta omiin voimiin. Käytännössä
se on hyvin joustava ideologinen rakennelma, jonka ainoa tehtävä
on johtajan ja puolueen vallan oikeuttaminen.
Edistyksen voimat
Eri sosialistimaiden ystävyysseuroihin osallistumista
pidettiin Suomen vasemmistopiireissä ja jopa porvarispiireissäkin
suotavana tuohon aikaan. Jokaisella sosialistimaalla oli oma ystävyysseuransa.
Logiikka oli hyvin yksinkertaista. Kaikkia edistyksellisiä voimia
piti tukea, ja kaikki sosialistiset maat olivat edistyksellisiä. Jopa
kommunistisen maailman kummajaisilla, Albanialla ja Pohjois-Korealla oli
omat ystävänsä.
Aktiivisesti Pohjois-Koreaa tukeneet eivät toimintaansa
nykyisin paljoa muistele. Oululainen entinen SKP:n piirisihteeri Tatu Moilanen
on kertonut havaintojaan. Hän itse osallistui kymmenkunnan sosialistisen
maan ystävyysseuran toimintaan. Pohjois-Korean ystävyysseuran
toimintaa hän tarkkaili vain sivusta, joskin läheltä. Oulussa
saavutettiin kiusallisimmat hetket feodaalistalinistisen valtio-oopperan
ihailussa 70-luvun lopulla suurlähetystön väen tullessa
kylään. Moilanen luonnehtii heidän tyyliään ei
aivan painostukseksi. Ohjeet ja vaatimukset olivat kuitenkin selvät.
Sopivaan tilaan saatiin koottua parikymmentä henkeä
Kim Il Sungin kuvien alle lausumaan kohteliaisuuksia. Suomalaisten omana
juche-aatteen levittämistilaisuutena esitelty tilaisuus oli lavastettu
Pohjois-Korean sisäiseen käyttöön. Tilaisuudesta valmistettiin
elokuva, missä esiteltiin miten jopa kaukaisessa Suomessa ihaillaan
suurta johtajaa ja perehdytään hänen oppeihinsa. Tämä
oli lähetystön virkailijoille välttämätöntä.
Ilmeisesti heillä oli jonkinlainen tulosvastuu, joten näyttöä
aatteen leviämisestä piti saada ja tarpeen vaatiessa se lavastettiin.
Hieman vähemmän kiusallista toimintaa olivat
mm. kaupungintalolla järjestetyt Korealaista musiikkia esitelleet
konsertit. Tämänkaltaiset tilaisuudet olikin suunnattu oikeasti
suomalaisille, jolloin niissä ei käytetty aivan räikeimpiä
kotimaansa tyylikeinoja. Niiden saama huomio oli kuitenkin melko vähäinen,
eikä niitä esimerkiksi huomioitu lehdistössä kovinkaan
laajasti. Omana aikanaan tämä varmaan tuntui aktiiveista turhauttavalta,
mutta nykyisin siitä oltaneen lähinnä kiitollisia.
Kimin ja Kekkosen aika
Sosialististen maiden ystävyysseurat muodostivat
oman erikoisen kansalaisjärjestöjen saaristonsa Kekkosen loppukauden
seisovassa vedessä. Suurin ja mahtavin oli Suomi-Neuvostoliitto-seura,
tuttavallisesti vain SNS tai SN-seura. Se oli paisunut itsenäiseksi
poliittiseksi voimaksi, jonka vuosijuhlia ja kannanottoja käsiteltiin
laajasti tv-uutisissa, jotka lähetettiin samaan aikaan molemmilta
kanavilta. Ystävyysseurojen tehtävä oli kahtalainen. Niiden
tehtävänä oli tiedottaa kohdemaastaan ja edistää
kulttuurivaihtoa, turismia ja tieteellistä yhteistyötä.
Toinen tehtävä oli yleinen kommunismin mainostaminen piilotetussa
muodossa. Tämä ilmaistiin mutkikkailla liturgisilla ilmaisuilla
kuten maailman edistyksellisten voimien tukeminen tai sosialismin saavutusten
esittely.
Joillakin oli sitten lisäksi erilaisia erikoistehtäviä,
joita ei yleensä kirjattu sääntöihin. SN-seuran toiminnassa
keskeistä oli Suomen virallisen ulkopoliittisen linjan tukeminen ja
neuvostovastaisten voimien paljastaminen ja julkinen sättiminen. Tässä
toiminnassa ilmeni suomalaiselle yhteiskunnalle harvinaista totalitarismia,
kun yksittäisten henkilöiden lausumia pidettiin yhteiskunnallisesti
vaarallisina ja rajoitettavina. Kun tamperelainen punkbändi Karanteeni
levytti kappaleen Kaljupäinen gangsteri 70-80-lukujen vaihteessa,
niin eduskuntaa myöten keskusteltiin pitäisikö tällaisesta
tasavallan päämiehen herjaamisesta tuomita oikeudessa.
Suomalainen henkilönpalvonta saavutti huippunsa
kun Kekkosen kuva laitettiin uuteen 500 markan seteliin. Tämä
oli kenties hävettävin hetki Suomen lähihistoriassa. Demokraattisen
maan vaaleilla valitun istuvan presidentin kuva valtion rahassa. Miltä
tilanne olisi näyttänyt jos setelissä oleva presidentti
olisi hävinnyt vaalit ja maan suurimmassa setelissä olisi ollut
edellisen presidentin kuva? Teon taustalla oli itsestään selvänä
ajatuksena ettei presidenttiä voida syrjäyttää vallasta.
Kun 80-luvun alkupuolella nuori dekadentti Ville Nisonen
lausui suorassa lähetyksessä että Suomessa on paska järjestelmä,
mutta todella paska systeemi löytyy vasta rajan takaa, niin sitä
pidettiin hirvittävänä ja järkyttävänä
lehtien pääkirjoituksia myöten. Tavallinen teeveen katsoja
todennäköisesti ajatteli melko samoin kuin mustapukuinen rääväsuu,
mutta hätkähti silti. Tällaista ei oltu sanottu julkisesti
suomalaisessa tiedotusvälineessä ikinä.
Suomalainen yhteiskunta muistutti Pohjois-Koreaa hieman
käytökseltään. Ihmiset olivat tietoisia siitä,
millainen on hyvä kansalainen ja millaiset repliikit tulee lausua
missäkin. Suomalaiset kauhistelivat ulkomaisia ohjelmia, jotka
kuvasivat Suomea säälivästi ja olivat loukkaantuneita muun
Euroopan suomettumis-keskustelusta. Eihän siinä suomalaisten
mielestä ollut kysymys suomettumisesta, vaan Paasikiven-kekkosen linjasta.
Räväkämpään poliittiseen kulttuuriin tottuneet
ulkomaalaiset näkivät kuitenkin sen naurettavuuden ja teennäisyyden,
mikä oli ominaista Kekkosen ajan Suomelle.
Kuihtumisen aika
Ystävyysseurojen toiminnan edellytys oli rämettynyt
poliittinen kulttuuri, jossa oikeiden mielipiteiden sijasta esitettiin ulkoa
opittuja lauseita. Kun Kekkosen dementia tuli julkiseksi ja hän joutui
eroamaan oli selvää, ettei ritualisoitu kulttuuri voinut enää
jatkua. Nykyään on keskusteltu siitä, milloin Kekkosen tila paheni
ja kuinka yllättävää ja salattua se oli. Höpö
höpö. Minä kävin koulua Espoossa 70-luvun lopulla ja jokainen
koululainenkin tiesi, että presidentti on seniili vanhus, joka ei tiedä
millä vuosikymmenellä eletään ja joka antaa haastatteluja
vain ulkomaisille lehtimiehille, jotta tulkki saa siivottua pahimmat sekoilut
pois.
Viime vuosikymmenellä ystävyysseurojen toiminta alkoi
ritualisoitua ja näivettyä. Poliittisen ilmaston muuttuessa niille
kävi kuin kastemadoille kuivana kesänä. SN-seurallakin oli vaikeuksia
sopeutua Neuvostoliiton perestroikaan. Neuvostovastaisuuden valvojien oli vaikea
ymmärtää, että neuvostavastaisia lausumia laukoivatkin neukut
itse. Sosialistimaiden kadotessa 90-luvulle tultaessa ystävyysseurat vetäytyivät
julkisuudesta ja kuolivat pois. Tiedossa ei ole jäikö niitä kovin
moni suremaan. Itse osallistuin jonkin verran Suomi-Nicaragua-seuran toimintaan
80-luvulla. Se juonsi siitä, että olin käynyt siellä lyhyellä
kehitysyhteistyökeikalla 1986. Jossakin vaiheessa siitä ei enää
kuulunut mitään. Oletettavasti se kuoli hiljaa pois.
Pohjois-Korea-seuran toiminta oli jopa jäsenistään
välillä kiusallista. Poliittiselta kulttuuriltaan Suomi oli 70-luvulla
henkisesti lähellä Itä-Eurooppaa. Kekkosen Suomessa hyvinkin
irvokas Korean suuren johtajan ylistäminen ei tuntunut kuin hieman kiusalliselta.
Nykyisin se tuntuu käsittämättömältä hölmöilyltä.
Ihmisille on tyypillistä ettei vanhoja typeryyksiä myönnetä
eikä muistella. Viime aikoina 70-luku on noussut tutkimus- ja muistelukohteeksi.
Olisi mielekästä yrittää kirjata tarkemmin myös niitä
lähihistorian pieniä merkityksettömiä mustia pisteitä,
joista ei puhuta.
Entäs ne kirjat? Soitin ja kysyin isältäni, mistä
ne oikein tulivat meille. Kuulemma Pohjois-Korean suurlähetystön väki
oli käynyt jossakin Helsingissä järjestetyssä saamelaistilaisuudessa
ja jakanut paikallaolijoille sylikaupalla kirjoja. Ilmeisesti saamelaiset laskettiin
niihin anti-imperialistisiin ja edistyksellisiin voimiin, jotka tarvitsevat
juche-aatteeen valoa. Kyseisistä teoksista ei ole yhtään säilynyt.