T e k s t i :
P a s i N y y
s s ö n e n ,
k u v a : J a n
I ä s
Tammikuu 1987. Oululainen teatterijohtaja Jussi Helminen on tilannut neljä teatterikoululaista Helsingistä esittämään "jotain rankkaa" teatteripäivien ammattilaistapaamiseen. Jumalan Teatterin performanssista tulee valtakuntaa vavisuttava kulttuuriskandaali. Jari Halonen ja kumppanit kiikutetaan putkaan.
Tammikuu 2002. Halosen elokuva Aleksis Kiven elämä saa koko Suomen kattavan ensi-iltansa. Helmikuussa Halosen elokuvaa Berliinin elokuvajuhlilla markkinoi Suomen elokuvasäätiö.
Olemme ohjaaja Jari Halosen kanssa yrittäneet sovitella haastatteluaikaa
jo useampaan otteeseen. Ensin tielle tuli Halosen kivulias toipuminen käsileikkauksesta
ja sitten joulunpyhät; perhe se on taiteilijallakin. Tapaninpäivän
ilta on pitkällä, kun vihdoin tapaamme vanhassa helsinkiläisessä
merimieskapakassa. Kantapeikot alkavat jo pikkuhiljaa siirtyä koteihinsa,
kun Halonen aloittaa haastattelunauhurin ensialkuunsa mykistävän
puhetulvansa.
"Musta taiteilija ei tee mitä haluaa, vaan mitä hänen
täytyy. 1990-luvun puolen välin aikoihin näkyi, että
identiteetti on 2000-luvun tärkein aihe: mitä on suomalaisuus.
EU ajankohtaisti Kiven. Oli syytä palata lähtöruutuun, ja
Kivestähän tämä kaikki lähti, Kivi yhtenäisti
tän kansan kirjoittamalla sille kielen ja identiteetin", selvittää
Halonen motiiveja pitkään projektiinsa.
Elämäkertaelokuvan tekeminen Seitsemän veljeksen kirjoittajasta
kesti seitsemän vuotta, mutta Halonen ei tunnetusti anna periksi.
Ensimmäisen elokuvansa, viimeisen kommunistin identiteettikriisiä
kuvaavan Takaisin ryssiin tekemisen Halonen rahoitti kiveämällä
Helsingin katuja työryhmänsä kanssa.
Nyt kohteena on ensimmäinen suomalainen romaanikirjailija. Tekijän
kuvankaatajan taustan huomioon ottaen Aleksis Kiven elämä on
yllättävän perinteinen ja patrioottinen elämäkertaelokuva.
Kiven railakkaimmat toimet sijoittuvat elokuvan alkupuolelle, jolloin hän
nuoruuden innolla aiheuttaa hämmennystä vanhemman polven ruotsinkielisissä
fennomaaneissa ja pyrkii nousemaan parempiin piireihin. Avioliitto varakkaan
räätälimestarin tyttären Albina Palmqvistin kanssa
kuitenkin kariutuu perheen vastustukseen. Tämän jälkeen
Kivi omistautuu taiteelliselle työlle, jonka huipentumana on hänen
henkiset voimansa tyhjentävä Seitsemän veljestä. Kiven
ajoittain runsas viinankäyttö, vakavat sairaskohtaukset ja muut
rujommat aiheet on siivottu pois romanttisuuteen vivahtavan taiteilijakuvan
tieltä.
"Pyrinkin tuomaan esille Kiven herooisen puolen, kyseessä on Seitsemän
veljestä kirjoittanut sankari", sanoo Halonen lievästi kiihtyen.
"Aina vain painotetaan Kiven kärsimysmyyttiä, luuserimaisuutta.
Mutta Kivi oli jumalauta viriili jätkä. Ikinä ei kerrota,
että hän eli hienon elämän, sai palkintoja, mainetta
ja kunniaa. Ennen kaikkea hän kirjoitti tälle kansalle, kroppa
ja pää siinä meni, mutta väitän, että se
tiesi mitä teki. Kivi uhrasi itsensä tämän kansan puolesta."
Kivi on kuitenkin Haloselle paljon enemmän kuin merkittävä
kirjailija; sankaritarina toimii ponnahduslautana yleisemmälle pohdinnalle
taiteen merkityksestä ja taiteilijan roolista yhteiskunnassa. Kivi
loi suomalaisille perustavan kuvan taiteesta ja taiteilijasta yhteiskunnallisina
toimijoina. Nykyään tämä taiteen poliittinen funktio
on tyystin kadonnut.
"Taiteena pidetään vain musiikkia tai kuvataidetta, koska
ne ovat vaarattomia: mitä poliittista Esa-Pekka Saloselta voi odottaa.
Taide on yhteiskunnallista toimintaa, se viestii humaaneja arvoja yhteiskuntaan
ja poliittisille päätöksentekijöille. Mutta 90-luvun
aikana taide on syrjäytynyt tyystin, on tehty vain talouden koviin
arvoihin perustuvia päätöksiä. Kun yhteiskunta on terve,
poliittiset päätökset pohjaavat humaaneille arvoille".
Halosen mukaan suomalaisen taiteen rappeutuminen alkoi jo 1980-luvun
lopulla. "1987 tammikuussa suomalainen teatteri oli viimeistä kertaa
yhteiskunnallisessa keskiössä. Olen ylpeä siitä, että
tajusimme tilanteen, Jumalan teatterihan oli hätähuuto teatterin
elitistymistä vastaan. Vasta nyt olen tajunnut, että se oli kiviläinen
teko ja että olen kiviläinen taiteilija."
Taiteilija tuli tänne asian kanssa
Taiteilijoiden itsekunnioituksen väheneminen on Halosen mukaan
ilmeistä: "20 vuotta sitten taiteilijaa ei voinut kuvitella mainoksiin.
Muistan, kuinka lapsena olin äitini kanssa raitiovaunussa. Sisään
astui näyttelijä ja äitini sanoi, ėJari, katso, tuossa on
näyttelijä.ķ Tajusin, että äiti kunnioitti häntä.
Nyt taiteilijan aseman ovat ottaneet julkkikset, mutta kyse on eri asiasta.
Taiteilija on ansainnut kunnioituksen, sillä hän tietää
olevansa tärkeä ja on valmis uhrautumaan asiansa puolesta."
Aleksis Kiven elämässä Kivi tekee juuri näin ja
Halosta korpeaa kuinka kaikki lopulta käänsivät hänelle
selkänsä. Seitsemän veljeksen teilaus August Ahlqvistin
ja muiden toimesta ei saa ketään hänen aikaisemmista tukijoistaan
nousemaan puolustuskannalle. "Snellman ja Runeberg ovat itsekkään
ammattipoliitikon perikuvia, ensimmäisiä kuvia mädästä
poliitikosta. Varsinkin Snellman käänsi takkinsa monta kertaa,
lopussa myös Kivelle. Kivi on kuitenkin keskeisin henkilö Suomen
itsenäisyydelle, ei Snellman tai Runeberg."
Historiallinen vääryys näyttäytyy konkreettisesti
Haloselle hänen kotikaupungissaan: "Huvittaa, kuinka Töölön
Runeberginkatu on arvoasuntojen aluetta, kun taas Aleksis Kiven katua Kalliossa
tallaavat huorat ja varkaat."
Muutoinkaan Halonen ei juuri asuinseutujaan arvosta, "olen helsinkiläinen,
mutta totuus on, että Suomi ja suomalaisuus näyttäytyy kaikkialla
muualla paitsi täällä Helsingissä."