Kirjallisuus
ei ole Taidetta
Sarjakuvan vihaaja kulttuuripoliittisesti
vai oikeasti? Jarkko Laineen haastattelu.
Teksti: Mike Pohjola
Kuva: Timo Ronkainen, sarjakuvatyöläinen,
jonka vihat Laineen kärkäs kommentointi herätti.
"Suomessa taiteen pitää
aina lähteä köyhyydestä", kritisoi kirjalija Jarkko
Laine vallitsevaa käsitystä taiteilijoista proletariaattina.
"Entrecotesta ja punaviinistä syntyy parempaa runoutta kuin makkarasta
ja kaljasta. Kaikkein paras Single Malt Whiskeystä."
Turun Cosmic Comic Cafen
savuttomalla puolella olutta juova Laine syyttää taiteen rahapulasta
osin kustantajia: "Olen nähnyt monta köyhää kirjalijaa,
mutten yhtään köyhää kustantajaa." Laine paljastaa
myös oman unelmaansa painaa halpoja kirjoja. Paljon se siltikin maksaisi.
"Siksi lottoan joka viikko."
Viime eduskuntavaaleissa
kokoomuksen puolelle sloganilla "Järkyttävä porvari" hairahtanut
Laine on nykyään kuitenkin kapitalisminvastainen ja pohtii, pitäisikö
muslimimaiden lailla meidän puhua markkinavoimien sijasta suuresta
Saatanasta. Mies julistautuukin taas demariksi: "Demarit eivät päästäneet
ehdokkaaksi, mutta kokoomuksessa ei tiedetty kulttuurista yhtään
mitään. Olen kokeillut LSD:tä ja hassista, miksen siis kokoomusta?"
Paluu 60-luvulle
Hetkeksi Jarkko L. erehtyy
miettimään nuoruuttaan undergroundin kuumana
nimenä. "Underground
oli tietty kivaa, mutta alkoi tuntua overgroundilta ja isolta leikinlaskulta."
Hänen mukaansa internet on nykyajan U, josta löytyy mitä
tahansa ja jonne hukkuu mikä tahansa. Tämä uusi under- ground
on kuin "Star Wars ykkönen verrattuna neloseen". Digikulttuurivallankumouksen
Jar-Jar Binksiä Laine ei vielä nimeä.
Syynä neljän
vuosikymmenen takaiseen ilmiöön Laine pitää sukupolvensa
röyhkeyttä. "Meitä edeltävät sotalapset oli niin
pelokkaita, että meidän egot oli liian suuria. Seuraava sukupolvi
ei uskaltanut edetä, kun tiesi, ettei pääse meidän
mittoihin. Nykypolvelle maailma on taas täysin avoin; meillä
oli vaikeuksia ostaa laivalippu Tukholmaan."
Laine kertoo, kuinka
1960-luvulla oli muotia kulkea runokokoelma taskussa. Parnasso kainalossa
loi fiksun ja jopa kapinallisen miehen maineen. Vastaavan ajan Laine ounastelee
tulevan pian uudelleen, sillä kaikki merkit ovat ilmassa: "Buddhalaisuudesta
se lähtee." Uuden runokauden tullessa löytää nuoriso
Larin-Kyöstin runot ja näytelmät, profetoi Laine.
Ei Laine sentään
väitä, että Parnasso enää 2000-luvulla antaisi
kenestäkään kapinallista tai edes fiksua kuvaa. Lehden linjaa
kuvaakin, että yleistajuiset esseet ovat päätoimittaja Laineen
mukaan jonkinlainen kirjoittamisen ihannemuoto. Hän iloitsee myös
miten nuoret kirjoittajat, kuten Saxell, Pyysalo ja Hännikäinen
ovat löytäneet lehden.
Mitä sarjakuvat ovat?
Keväällä
Turun Sanomissa käytiin keskustelua Laineen ja muun muassa sarjakuvatutkija
Heikki Jokisen välillä siitä, onko sarjakuva taidetta. Tuolloin
Laine ilmoitti jyrkin sanankääntein, että ei ole. Joutuessaan
kohtaamaan silloiset sanansa, Laine katselee ympärillään
olevia sarjakuvajulisteita ja selittelee: "Kaikki rakastavat sarjakuvia.
Se on nättiä ja kivaa... Mutta ei taidetta."
Kun asiasta tivataan
enemmän, Laine perääntyy. Suuri osa proosasta on viihdettä,
vaikka mukaan mahtuukin myös taidetta. Sama pätee sarjakuvaan.
Stripit Laine kuitenkin rajaa lähes kategorisesti ei-taiteeksi, verraten
niitä sanomalehtikirjoituksiin.
"Ei taiteilijoiden
pidä kinata keskenään vaan yhdessä valtion virkamiehiä
vastaan."
"Taiteessa puhutaan
myös rahasta", paljastaa Laine todellisen motivaationsa. Hän
joutui väittämään vastaan kirjailijaliiton puheenjohtajan
virkansa puolesta, ettei sarjakuva vie kirjallisuuden apurahoja. "Heikki
Jokinen tuli kirjallisuuden reviirille, vaikka olisi pitänyt mennä
kuvataiteilijoiden luo. Tai elokuvan. Ne on yhtä - sarjakuva ja elokuva."
Taiteen syvin olemus
Myöhemmin Laine muuttaa
mieltään ja sanoo, että viihde on myös taidetta. Populaarikulttuuri
on osa jokapäiväistä elämää ja taide tislattu
siitä. "Taide on tisle", Laine sanoo kuin odottaen, että mietelausetta
lainailtaisiin jossain tulevaisuuden äidinkielen oppikirjan väliotsikossa.
"Taiteen tehtävä on antaa uusia näkökulmia", palaa
hän pian maanpinnalle. "Vaikeisiin paikkoihin tarvitaan runoja. Kun
menee hyvin, niitä ei tarvita", Laine miettii. "Runous käynnistää
tunteita, proosa on vain ajanvietettä."
Sarjatuotantona tehtävät
amerikkalaisformaatin saippuasarjat Laine näkee symptomaattiseksi
aikamme "sapluunakulttuurista". Kirjalija Ilkka Remestä Laine ihailee
siitä, että tämä näytti miten suomalainenkin osaa
tehdä sapluunakirjallisuutta. Huraa. o
jussi.vilkuna@kaltio.fi | ||
Tulosta artikkeli | Palautetta päätoimittajalle | Kaltion pääsivulle |