Sari Peltoniemi
Pohjoismaat ovat alkaneet sotia keskenään. Kolmella suomalaisella on pakolaisleirissä tukalat oltavat, kun he joutuvat elämään vihamielisten ruotsalaisten ja outojen norjalaisten kanssa hullujen venäjää puhuvien byrokraattien armoilla.
Pohjoismainen larppi-yhteistyö sai alkunsa, kun Mike
Pohjola, suomalaisen live-roolipelin veteraani ja uudistaja, tutustui norjalaiseen
larp-teoreetikkoon ja -taiteilijaan Eirik Fatlandiin teoreettisen kinastelun
merkeissä.
Pohjola oli jo pitkään esittänyt varsin
kärkeviä kantoja larppaajien sähköpostilistoilla ja
lehdissä, ja yhdessä Dare Talvitien kanssa hänet oli leimattu
"Turun koulukunnaksi". He alkoivat puolitosissaan suunnitella manifestia,
jossa löisivät ajatuksiaan lukkoon. Samoihin aikoihin oli myös
syntynyt käsite Turun koulukunnasta tarkoittamaan turkulaista beat-runoliikettä.
Pohjola ei tiedä kumpi oli ensimmäinen, mutta heittää,
että koulut voidaan jonakin päivänä yhdistää,
jos larppaajat kestävät tarpeeksi viinaa.
Millenniumin aikoihin Eirik Fatland julkaisi Lars Wingårdin
kanssa kirjoittamansa Dogme 99:n, jonka käsitys roolipelaamisesta
oli Pohjolan mielestä täysin vääräoppinen. Dogmen
mukaan pelinjohtajan tehtävä on palvella ja viihdyttää
pelaajaa. Turun koulukunnan mukaan taas pelaajan tehtävä on toimia
materiaalina pelinjohtajan taideteoksessa eli pelata pelinjohtajan määrittelemällä
tyylillä, oli se kivaa tai ei.
Pohjola kirjoitti Dogmelle vastineen, Turun koulukunnan
Siveysvalan. Seurasi yhteispohjoismainen sota: Pohjola, Fatland ja muutamat
muut teoreetikot kiistelivät teorioistaan Internetissä. Pari
kuukautta myöhemmin, helmikuussa 2000, Fatland tuli Suomeen yhteispohjoismaiseen
Solmukohta-seminaariin, jota varten Pohjola oli painattanut manifestistaan
sata kappaletta punakantisia vihkoja.
Yhtä kaikki Pohjola ystävystyi Fatlandin kanssa.
Kun tämä saman vuoden loppupuoliskolla alkoi suunnitella Europa-larppia,
kutsuttiin Pohjolakin mukaan tekijäryhmään ja pohjoismainen
larppi-yhteistyö sai alkunsa. Europa käsitteli kansallisuustunnetta
ja pakolaisten oloja kääntämällä koko nykytilanteen
päälaelleen: Pohjoismaat olivat alkaneet sotia keskenään
ja itse pelin tapahtumat sijoittuivat pakolaisleiriin Itä-Euroopassa.
Europa pelattiin Vestbyssä, Oslon lähellä, helmikuussa 2001.
Europan jälkeen Pohjola ja Fatland rupesivat kehittelemään
uutta larppia. He halusivat jotain kafkalaista, suljetun ympäristön,
jotakin hyvin visuaalista, pelkistettyä, poliittista, äärimmäisiä
kysymyksiä. Larppi pelattiin ensimmäisen kerran heinäkuun
lopulla 2001 Malmössä, jossa pidettiin ruotsalainen roolipelikonferenssi
nimeltä SydCon. Larpin - tai indraman, kuten sitä päätettiin
kutsua - nimeksi tuli inside:outside.
Ruotsista Pohjola ja Fatland jatkoivat Osloon, jossa
indraama järjestettiin vielä kolmesti. Suomessa normaali peli
kestää kuudesta kahdeksaan tuntia, Norjassa usein viisikin päivää;
tässä pelissä pysyteltiin kahdeksan tunnin rajoissa.
Oslolaisen uuden taiteen gallerian Kunstnernes Husin
edustajat pyysivät inside:outsiden näyttelyynsä pelattavaksi,
ja Pohjola lähti järjestämään tätä peliä
helmikuun puolivälissä. Mahdollisesti inside:outside pelataan
vielä Suomessakin.
Onko live-roolipeli kirjallisuutta?
23-vuotias Mike Pohjola kirjoittaa larppien lisäksi
vähän kaikkea - proosaa, draamaa ja runoja. Hän on tehnyt
myös sarjakuvia ja lyhytelokuvia sekä tietokonepelejä.
- Iso syy siihen, miksi näen tarpeelliseksi tuntea
ja kokeilla lukuisia ilmaisumuotoja on, että vain siten voi tietää
mihin ilmaisumuotoon mikäkin idea parhaiten sopii, Pohjola toteaa.
Mikä ja millainen taidemuoto live-roolipeli oikeastaan
on? Miten larppi eroaa näytelmästä?
Pohjola arvioi, että työmäärä
on suunnilleen sama, kirjoitetaan sitten larppia tai näytelmää.
Työnkuva on kuitenkin aika erilainen. Molemmissa suunnitellaan tapahtumaympäristö,
henkilöt, alkutilanne ja juoni. Tähän yhtäläisyydet
loppuvatkin. Näytelmässä vain juoni pitää kirjoittaa
puhtaaksi, dialogin muodossa.
Larpissa pelaajille lähetetään kuvaukset
pelin maailmasta ja yhteiskunnasta sekä jokaisen omasta hahmosta.
Hahmot kirjoitetaan tyypillisesti eräänlaisena dramatisoituna
elämäkertana, joka päättyy larpin alkutilanteeseen
kunkin hahmon kannalta. "Saavuit vasta äsken paikalle."
Larpissa ei ole juonta perinteisessä mielessä,
mutta usein kylläkin mahdollisuuksia monenlaisille tapahtumille. Etukäteen
tiedetään vain hahmojen luonteet, taustat ja tavoitteet. Mitä
pelin aikana tapahtuu, on täysin pelaajien eläytymisesta riippuvaista.
Perinteisessä larpissa pelinjohtaja ei yleensä voi vaikuttaa
tapahtumiin enää pelin alun jälkeen muuten kuin sen kautta,
millaisiksi hän on hahmot luonut.
Pohjola on ilmaisumuotoja kokeillessaan huomannut, että
erityisesti yhteisöllisyyttä käsittelevät kysymykset
sopivat hyvin larppeihin. Larpit kertovat suorastaan ominaislaatuisesti
yhteisöistä siinä mielessä kuin romaanit kertovat henkilöistä.
Pohjolan mielestä larppaaminen ei sovi ihan kaikille,
vaikka larpeissa voidaan käyttää monenlaisia aiheita ja
niitä voidaan soveltaa yhtä hyvin pedagogisiin kuin viihteellisiinkin
tarkoituksiin. Larppaamiseen sisältyy esiintymistä, sosiaalisuutta
ja improvisointia. Toisaalta larppaus on myös eläytymistä
toisen olennon ajatusmaailmaan; vaaditaan siis empatiakykyjä. Oleellista
ja huomattavaa on se, että hyvä näyttelijä ei välttämättä
ole hyvä larppaaja, tarkoitus ei ole esittää roolia "muille",
vaan olla rooli riippumatta siitä tajuaako kukaan muu sitä.
Larpin kirjoittaminen voi siis olla vaativaa ja rankkaa
työtä. Tekijät kuitenkin tyytyvät ihmeen nöyrästi
siihen, ettei suurtenkaan ponnistelujen palkaksi tule rahaa saati kansallista
mainetta. Eikö larpin kirjoittaja halua itseään kutsuttavan
kirjailijaksi?
- En pidä roolipelejä niinkään kirjallisuutena
kuin jonkinlaisena uutena taiteena, Pohjola sanoo. - Jos ajatellaan, että
esimerkiksi näytteleminen tai kirjoittaminen ovat aktiivista taidetta,
kun taas yleisössä istuminen ja lukeminen ovat passiivista toimintaa,
ajatus roolipelien interaktiivisuudesta saa oikean kontekstin. Pelaaja
vaikuttaa aktiivisesti siihen, millainen koko teoksesta muodostuu. Jos
roolipelin kirjoittaja olisi "kirjailija", niin pelaaja olisi sitä
myös.
Yhtä kaikki myös kirjailijat - kuten Boris
Hurtta ja Markku Soikkeli - ovat kirjoittaneet live-roolipelejä. Larpit
ovat antaneet monille kirjoittajille ideoita proosaan ja päinvastoin:
larppeja on ideoitu kirjojen pohjalta. Esimerkiksi Topeliuksen Talvi-iltain
tarinoista on tehty live-roolipeli puhumattakaan lukuisista Tolkien-aiheisista
peleistä.
Eskapismia vai todellisuutta?
Larppaajaryhmiä toimii ympäri maata. Pohjoisemmasta
Suomesta Pohjola mainitsee Oulun Interaktiiviset eläytyjät (OIEI)
ja raahelaisen Rantakäärmeen klaanin. Molempien pelejä kertoo
kiitellyn. OIEI on järjestänyt muun muassa terroristiaiheisen
pelin. Siinä joukko turkulaisia pelasi Yhdysvaltain hallitusta ja
oli koko ajan puhelinyhteydessä Ouluun, jossa terroristit pitivät
päämajaansa. Rantakäärmeen klaani taas on järjestänyt
yhden harvoista suomalaisista supersankarilarpeista, mutanteista kertovan
Ghetto X:n.
Turun koulukunnan pääagitaattori on luonnollisesti
pelannut pääasiassa Etelä-Suomen kentillä. Mieleen
on painunut esimerkiksi peli nimeltä Ground Zero, jonka tapahtumat
sijoittuivat Kuuban kriisin aikaiseen amerikkalaiseen pommisuojaan. Siellä
kaikki tuntui todella oikealta toisistaan etääntyneitä perheenjäseniä
myöten. Ja kun pommi jysähti, maailma muuttui täydellisesti.
Pelin olivat kirjoittaneet Jami Jokinen ja Jori Virtanen.
Pohjola mainitsee myös pelit nimeltä Isle of
Saints ja Vanerikreivitär. Ensin mainittu pelattiin koko Suur-Helsingin
alueella. Fiilis oli kuin parhaista film noireista - itse Pohjola käveli
sateisia katuja pitkässä mustassa nahkatakissa ravintolaan, laittoi
takin naulaan ja käveli hohtavanvalkoisessa puvussa käsineet
kädessä pöytään antamaan ohjeita pikkurikollisille.
Pelin olivat tehneet Mikko Rautalahti, Jukka Koskelin ja Mika Loponen.
Vanerikreivitär puolestaan sijoittui vanhojen Suomi-filmien maailmaan.
Vanerikreivittären takana oli Peter Munter ryhmineen.
- Jotkut pelit onnistuvat vaikuttamaan hyvin henkilökohtaisella
tasolla, koska hahmo on vastaus joihinkin kysymyksiin, joita itse en ole
vielä osannut esittää, Pohjola toteaa.
Eikö tällainen meno kuvitteellisissa
alamaailmoissa ja kreivien kartanoissa ole melkoista eskapismia?
Pohjola myöntää, että monille larppaaminen
on pakoa todellisuudesta samalla tavoin kuin esimerkiksi kaunokirjallisuus
tai elokuvat. - Monet kokevat kiehtovaksi mahdollisuuden muuttaa jotain
maailmaa, fiktiivistäkin. Toisaalta he katsovat voivansa vaikuttaa
reaalimaailmaan järjestämällä larppeja ja tekemällä
muuta taidetta.
Varsinkin viime aikoina tämän porukan, ehkä
jopa sukupolven, keskuudessa on Pohjolan mukaan alkanut voimistua idealismi
ja halu vaikuttaa ihan oikeaankin maailmaan. Monet mielenosoituksissa heiluvista
tyypeistä harrastavat myös larppaamista. ï
Turun koulukunnan manifesti:
http://live.roolipeli.net/turku/school/manifest0.html
Europa:
http://weltschmerz.laiv.org/europa/
inside:outside:
http://www.fatland.net/io/
Suomen live-roolipelaajat ry. eli SuoLi:
http://live.roolipeli.net
Klikkaa - tuloste | jussi.vilkuna@kaltio.fi | |
Tulosta artikkeli | Palautetta kirjoituksesta | Kaltion pääsivulle |