|
Ja siinä hän nyt makaa, liikkumatta.
Suu, josta äsken pulppusi heleä nauru, on jähmettynyt irvistyksen
kaltaiseksi. Hänen ketterät jalkansa ovat seisahtuneet ja vilkkaasti
elehtivät kätensä pysähtyneet. Hänen silmänsä
näyttävät olevan kiinni. (Muistan jonkun sanoneen: "Ei lapsi
ole kuollut vaan nukkuu.")
Katson lähempää ja huomaan
silmien olevan raollaan, puoliummessa. Lapseni tuijottaa minua, näkee
minut! Voiko se
olla mahdollista! Hänen katseensa lävistää,
sen määrittelemättömyys pistää. Katsooko
hän minua syyttäen? Vai kuvastavatko silmät pelkoa, jopa
kauhua? Kertovatko ne tuskasta, menetyksestä, hämmennyksestä,
hätääntymisestä? Viaton katse? Ehkä hän sittenkin
näyttää unelmoivan, ihailevan tai jopa palvovan. Minuako?
Onko silmien sanoma syvä kiintymys, rakkaus, riippuvuus?
Tahtoisin koskettaa paljasta hipiää...
Mutta kun sivelen hellästi pullean posken kohtaa, palelen. Se on kylmä,
eloton.
Pienokaiseni on siinä - ja poissa. Mennyttä.
Menetettyä.
Olen usein toivonut, että aika pysähtyisi.
Nyt se on tapahtunut, mutta en kestä sitä. Vaikka suljen silmäni,
eteeni nousevat muistikuvat, mielikuvat: vauvan ensimmäinen hymy,
jokeltelukujerrus, horjuvat ensiaskeleet pihanurmella, kesäiset hiekkakakkuleikit...
ja raivoni hänen kitistessään jatkuvasti, valvottaessaan
aamuyöhön asti niin, että saatoin joskus puristaa hänet
liiankin tiukasti rintaani vasten.
Hento käsi tarrautuu reiteeni. Sen nykiessä
herpaantumatta lahjettani kuulen kirkkaan äänen innokkaan väreilyn:
- Kato, tuossa olen minä!
Pienoisnovellissa kiteytyy monta perhevalokuvaukselle
ominaista asiaa. Valokuvaaja, joka näppäilykuvauksessa on useimmiten
tuttu, keskeyttää tapahtuman miltei väkivaltaisesti tähdätessään
kamerallaan. Hän ei enää osallistu tapahtumaan vaan muuttaa
sen kuvaksi. Joissakin tapauksissa kuvaaja on sala-ampujan kaltainen, varastaa
hetken filmille. Joskus hän yllättää kuvattavan pyrkien
hauskaan lopputulokseen - tai jopa kiusoittelee kohdettaan sovinnaiset
rajat ylittävillä otoksilla (kuva 1). Jos kuvattavat ja kuvaaja
tekevät yhteistyötä, kuvattavat poseeraavat kameralle joko
idealisoiden omaa olemustaan (vrt. studiokuvat ja kyläkuvaajien ottamat
kuvat - kuva 2) tai koettaen olla "oma itsensä".
Kuvattavat saattavat myös flirttailla kuvaajan
kanssa. Tällöin kameraa käytetään erityishuomion
osoittamisen apuvälineenä. Kuvaaja päättää,
minkä hän valitsee kuvaushetkeksi, joskin näppäilyssä
tämä hetki on harvoin tarkkaan harkittu. Kuvaa ei tavallisesti
sommitella vaan halutaan tavoittaa hetki mahdollisimman aidon tuntuisena
(kuva 3).
Perhevalokuvat syntyvät tavallisimmin kommunikaatiotapahtumien
kautta. Kuvaustapahtumaa edeltää vaihe, jossa päätetään
ottaa kuva ja kuvaukseen valmistaudutaan ottamalla kamera esiin tai mukaan
esimerkiksi matkalle. Myös itse kuvaustilanteeseen valmistaudutaan
kohentamalla ulkonäköä ja kuvausympäristöä
(kuva 4). Kuvaustapahtumassa sekä kameran edessä olevat kuvattavat,
kameran takana oleva kuvaaja ja muut läsnä olevat henkilöt
vaikuttavat toiveineen ja odotuksineen siihen, millainen kuva otetaan.
Kuvan ottamistapaan vaikuttaa myös oletettu katsoja,
esimerkiksi henkilö, jolle kuva aiotaan lähettää. Näppäilijältä
piiloon jäävät kuvan kehitys- ja vedostusvaiheet vaikuttavat
siihen, miltä lopullinen kuva näyttää. Kuvia eri tavoin
käsittelemällä ja käyttämällä niiden
haltija vaikuttaa niiden välittämään viestiin.
Mennyt on nyt
- meissä, katsojissa
Itse kuva on mykkä. Siinä oleva kohde, joka
usein on lähipiirin henkilö, on liikkumaton, kuolleen kaltainen.
Katsoja voi tarkastella kuvaa kauan, rauhassa. Katsojan ajatuksissa kuvaan
liittyy muistikuvia erityisesti silloin, jos hän on ollut kuvattaessa
paikalla tai jos hän tunnistaa kuvan henkilön. Kuva edustaa nykymenneisyyttä:
poissa olevaa, jo menetettyä hetkeä, jonka voi mielikuvissa saada
läsnä olevaksi.
Nykyisyydessä menneisyyden tapahtumia voi tulkita
eri tavalla kuin niitä eläessään. Näin kuvien
katselu saattaa auttaa oman identiteetin hahmottamisessa.
Kuvien katselu on yksityistä lukemista. Katsoja
voikin käyttää valokuvia monella tapaa. Hän kenties
katselee kuviaan miettien, miten on muuttunut ja miten hänestä
on kasvatettu se, mikä nyt on. Miksi häntä on kuvattu juuri
kyseisinä hetkinä ja asianomaisella tavalla? Kuvia voidaan piilottaa
haluttaessa kieltää tai unohtaa asioita. Niitä voi tuhota
kostoksi tai helpottaakseen vihaansa. Ne saatetaan hylätä vaikkapa
siksi, että ei arvosteta itseä tai kuvia. Kuvia lähetetään
muille, jotta kerrottaisiin menestymisestä tai lujitettaisiin ihmissuhteita.
Joku taas kokoaa kuvistaan tietoisesti elämäkertaa, jossa saavutukset,
juhlat ja kehittyminen loistavat läsnäolollaan. Toiset kuluttavat
kuvia: näppäilevät lomilla, selaavat kuvat läpi ja
laittavat kuvat nippuun laatikon pohjalle.
Edustavat perhealbumit, joihin valikoidaan vain onnesta
kertovat kuvat, ovat tarkoitetut vierailijoiden silmille. Niihin kootaan
sosiaalisesti hyväksyttävät otokset ja mahdolliset studiokuvat
kuten ylioppilas- ja hääkuvat. Nämä ovat monesti myös
osa sisustusta perhearvojen julkisina vaalijoina. Toisaalta moni kiireinen
nykyihminen harvoin kokoaa kuvia muuhun kuin ehkä selailualbumiin.
Kuvat selataan (kulutetaan) läpi tapahtumaan osallisten kanssa. Yhteinen
katselu lujittaa ihmissuhteita, vahvistaa koettua ja kenties täydentää
tulkintoja tapahtuneesta. Kuviin liittyvät lisämerkinnät
jäävät nykyisin usein flippialbumeihin tekemättä.
Kuvien henkilöt, kuvanottoaika ja kuvauspaikka jäävät
vain osallisten muistin varaan.
Kenen katseelle
kuvaamme
Valokuva on esine, joka korvaa kuvatun. Mutta vain
ajatuksissamme - paperin kosketus on toinen kuin ihon. Meidät houkutellaan
säilömään elämämme tähtihetket kuviin,
ja mielellään uusimmilla laitteilla - nyt digitaalikameroilla.
Mitä enemmän kuvaamme, sitä paremmin valokuvateollisuus
menestyy. Ottakaamme tuplakuvia! Mainokset antavat mallin, mitä tulee
kuvata, miten, ja miten kenenkin. Nainen näppäilee kaunisvärisellä
pikkukameralla ja mies tähtää kohteeseen kunnonvarusteilla.
Arkipyhien (t)aikamatto - kuvamattoa kuvatessani huomasin,
miten suuri osa arjen toiminnoista, uusintamisesta, toistuvista rutiineista
jää perhevalokuvia tapojen mukaan otettaessa kuvaamatta - työnteosta
(kuva 5), riidoista ja muista elämään kuuluvista puolista
puhumattakaan. Kuvatut hetket ovat se osa menneisyyttä, josta mieluusti
pitäisi kiinni. Onnen säilykkeitä. Edustavatko ne sitä,
mitä tietoisesti arvostamme ja pidämme tärkeänä,
vai sitä, mitä oletamme muiden arvostavan?
Kansanomaisen estetiikan mukaan kuvaa, johon katsojalla
on (myönteinen?!) tunnesuhde, pidetään hyvänä.
Ehkä se riittää toritaiteeseen tottuneelle katsojalle: kuvan
laadukas tekninen ja taiteellinen toteutus voisivat jopa häiritä
autenttisuuden tunnelmaa, estää siirtymisen kuvasta omiin
haaveisiin.
Mielen / maineen
hallinnan häilyvillä
rajoilla
Muistimme, joka hellii, on myös julma: kuva, joka
herättää kauniita ajatuksia voi myös pistää
verille. Kokemuksemme, jotka luulimme jo unohtaneemme, saattavat nousta
kuvaa katsellessa mieleen. Havaitsemme jotain, joka on ennen jäänyt
huomaamatta. Kuka onkaan kenenkin näköinen? Kuka kenenkin lemmikki?
Kenen katseessa on piilotettua vihaa? Kuka kääntyy minusta pois
päin? Miksi?
Kulttuurissamme opimme jo lapsena katsomaan kuvaa
sen kohteena. Lähimmäisen kuvaa ei ole helppo repiä (tai
nähdä valokuvaliikkeen myyjän repivän). Katsellessamme
meistä itsestä otettua kuvaa näemme itsemme muiden silmin.
Lisääkö se itsekritiikkiämme vai ymmärrystämme?
Vaikuttaako se, että olemme mahdollisesti (melkein missä tahansa)
kuvaamisen kohteita, olemukseemme? Voi olla, että eräänä
päivänä näemme perhepiirissä otetun ja sen käyttöön
tarkoitetun valokuvamme paikallislehden onnittelupalstalla. Luotammeko
siihen, että ihmiset kuvia ottaessaan ja käyttäessään
seuraavat ohjetta: "kuvatkaa toisianne niin kuin toivoisitte itseänne
kuvattavan".
Seija Ulkuniemi
Kirjoittaja on taiteen lisensiaatti, joka toimii kuvaamataidon
didaktiikan lehtorina Lapin yliopiston kasvatustieteiden
tiedekunnassa. Lisensiaatintyössään "Kuvitella
elämää" (1998) hän tarkasteli perhevalokuvan lajityyppiä.