] t e k s t
i : A i n i
L i n j a k u m p
u , k u v a t :
J a a k k o H e
i k k i l ä [
Uskonto ja politiikka ovat vaarallinen yhdistelmä. On uskottu, että uskontojen merkitys vähenee sitä mukaan kun modernisaatio etenee. Näyttää kuitenkin siltä, että uskonto ja uskonnolliset ryhmät näyttelevät edelleen tärkeää roolia ihmisten elämässä- myös poliittisessa mielessä.
Maailma on tuskin toipunut kylmän sodan aikakaudesta
ja sosialismin ja kapitalismin aiheuttamasta kahtiajaosta, kun uusia poliittisia
jakolinjoja on syntynyt niin eri maiden välille kuin entisten kansallisvaltioiden
rajojen sisään. Kylmä sota sai maailman näyttämään
selkeästi jakautuneelta: oli kapitalistinen ja sosialistinen leiri
sekä näiden väliin jäävä puolueettomien maiden
joukko. Politiikan tulkinta oli helppoa. Sosialismi-kapitalismi -asetelman
kautta tulkittiin niin kansainvälistä kuin valtioiden sisäistäkin
politiikkaa.
Vuosituhannen kääntyessä uuteen. Maailmassa
on runsain mitoin sotia ja konflikteja, joiden julkilausutuista syistä,
osallisista ja ratkaisun mahdollisuuksista on tavallisen ihmisen melkein
mahdoton saada mitään selvää. Mitä esimerkiksi
entisessä Jugoslaviassa on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana?
Ketkä siellä ovat oikein sotineet ja mistä syistä?
Tällä vuosikymmenellä esiintyneitä
konflikteja ei voi kategorisoida yksinkertaisesti. Tosin ainakin yksi piirre
on silmiinpistävä. Näissä konflikteissa perinteiset
poliittiset syyt ovat taka-alalla ja esiin ovat nousseet kulttuureihin,
erityisesti uskontoihin liittyvät syyt ja toimijat. Mainittakoon vaikka
vain aborttiklinikoita vastaan hyökkäävät äärioikeistolaiset
kristityt Yhdysvalloissa, parempia poliittisia oloja kaipaavat islamilaiset
liikkeet Lähi-idässä, aina vain keskenään kahinoivat
protestantit ja katoliset Pohjois-Irlannissa, puhumattakaan entisen Jugoslavian
alueen uskonnollis-kansallismielisistä ryhmistä. Kysymys on ääriliikkeistä,
jotka pyrkivät muuttamaan ympäröivää yhteiskuntaa
toisinaan väkivaltaisinkin keinoin.
Uskonnollisten ääriliikkeiden merkitys ei näytä
olevan vähentymässä 2000-luvun vaihteen jälkeenkään.
Kylmän sodan jälkeisessä maailmassa ihmiset ovat löytäneet
oman itseymmärryksensä ja ryhmään kuulumisen mahdollisuutensa
nimenomaan kulttuuris-uskonnollisten liikkeiden kautta. Niiden olemassaoloa
ruokkivat yhteiskunnalliset ongelmat ja levottomuudet: mitä huonommin
yhteiskunnassa menee, sitä vahvempia tällaiset liikkeet ovat.
Tässä yhteydessä on kiinnostavaa miettiä myös
suomalaisia uskonnollisia ryhmiä ja niiden yhteyttä politiikkaan.
Nostan esiin erityisesti Pohjois-Suomessa merkityksellisen vanhoillislestadiolaisuuden.
Lestadiolaisuus "poliittisena" yhteisönä
Lestadiolaisten ja muiden uskonnollisten yhteisöjen
- myös jyrkän linjan uskonnollis - poliittisten ryhmien - rakentumisella
on monessa mielessä yhtäläisyyksiä. Tämä
ei tietenkään tarkoita, että lestadiolaiset liikkeet olisivat
samanlaisia kuin esimerkiksi jotkut ääri-islamilaiset tai -juutalaiset
ryhmät, jotka ovat todistetusti tehneet väkivaltaisia tekoja.
Yhtäläisyys syntyy oman opin ja yhteisön korostamisena samalla
kun tehdään eroa muihin.
Historiansa aikana lestadiolaisuus on usein kuohuttanut
elinympäristöään. Yhteiselo ei-lestadiolaisten tai
harhaantuneiden lestadiolaisten kanssa on monta kertaa aiheuttanut pienempiä
ja suurempia konflikteja. Mistä konfliktit syntyvät? Mitä
on lestadiolaisuuden poliittisuus?
Lestadiolaisuuden poliittisuutta voidaan tarkastella
kahdella tavalla. Ensinnäkin voidaan miettiä, miten se esiintyy
virallisen politiikan kentällä. Pyrkivätkö lestadiolaiset
vaikuttamaan eduskunnassa, puolueissa tai erilaisissa poliittisissa organisaatioissa;
pyrkiikö liike tietoisesti muuttamaan valtiollista politiikkaa omien
uskonnollisten arvojensa mukaisesti?
Vastaus on "kyllä", tosin vain rajoitetussa määrin.
Perustamisensa aikoihin 1800-luvun puolivälissä lestadiolaisuus
oli radikaali liike autonomisessa Suomessa. Nykyisin liike on kuitenkin
pitkälti mukautunut valtiolliseen politiikkaan ja toimii olemassa
olevien poliittisten kanavien kautta. Puoluesitoutumisessaan lestadiolaiset
ovat maltillisia, edustaen lähinnä konservatiivista oikeistoa
ja keskustaa samalla kun pidetään etäisyyttä radikaaleiksi
luokiteltuihin ryhmiin.
Virallinen politiikka on kuitenkin vain yksi tapa nähdä
liikkeen poliittisuus ja mahdollinen konfliktisuus. Tärkeämpi
aspekti on "epävirallinen politiikka", joka ilmenee arkipäivän
käytännöissä ja toiminnassa. Poliittisuus syntyy erojen
tuottamisena ihmisten ja ryhmien välille. Erojen politiikka sisältää
myös konfliktin siemenet: ristiriidat syntyvät kun erilaisuus
konkretisoituu sosiaalisen elämän käytännöissä.
Uskonnolliset opit, kiellot ja kehotukset ovat lestadiolaisuuden
tunnusmerkkejä ja riittejä, joilla se erottuu muista uskonnollisista
tai yhteiskunnallisista ryhmistä. Television, tanssimisen tai ehkäisyn
kielto eivät ole vain esimerkkejä yksittäisen uskovaisen
elämän perusopeista. Ne ovat samalla esimerkkejä tavoista,
joiden avulla ylläpidetään sisäistä yhtenäisyyttä
ja rakennetaan omaa samanmielisten uskovien yhteisöä eli "Jumalan
valtakuntaa".
Uskonnolliset riitit ovat osa lestadiolaisten kilvoittelua
itsensä kanssa. Riittien kautta muodostetaan henkilökohtainen
uskonkokemus. Vanha naisliikkeen tunnuslause "henkilökohtainen on
poliittista" sopii hyvin myös lestadiolaisuuteen. Henkilökohtaisen
elämän valinnat ja teot ovat poliittisia tekoja suhteessa ympäristöönsä.
Samalla tavalla kuin esimerkiksi vegaani kilvoittelee itsensä kanssa
- ja tekee henkilökohtaisen politiikkaa --oikeanlaisen ravinnon muodossa,
lestadiolainen kilvoittelee uskonnollisten määräysten kautta.
Uskonnolliset määräykset ovat yhteisön
sisäisen yhtenäisyyden rakentajia. Niiden avulla valvotaan, että
ryhmän jäsenet pysyvät ryhmässä: kuuluakseen yhteisöön
täytyy noudattaa sen tuottamia sisäisiä määräyksiä.
Aina on olemassa myös niitä, jotka eivät mahdu yhteisön
sisään. Sisäinen oikeaoppisuus suhteutetaan synnin käsitteeseen.
Synti uhkaa yksilön ja yhteisön puhtautta. Ei ole kuitenkaan
olemassa "syntiluetteloa", vaan synti määritellään
yhteisön sisällä.
Koska synnistä ei ole olemassa absoluuttista totuutta,
kanssauskovaisen syntisyys on muiden uskovien tulkinnan varassa. Se, joka
määrittelee synnin ja oikeaoppisuuden, määrittelee
myös yhteisön sisäiset suhteet. Tähän sisältyy
myös lestadiolaisuuden sisällä olevan poliittisuuden ja
konfliktisuuden mahdollisuus: tulkinnan kautta tehdään eroja
yhteisön muihin jäseniin. Tällä tavoin tulkinnan tekijä
myös harjoittaa vallankäyttöä suhteessa muihin uskoviin.
Vallankäyttö nojautuu yhteisön johtajavaltaiseen rakenteeseen.
Suljetuilla uskonnollisilla yhteisöillä - joihin
myös lestadiolaisuus kuuluu - on yleensä oma selkeä
hierarkia ja organisaatio, jonka johtajat määrittelevät
uskonnollisen sanoman tulkinnan ja jäsentensä valvonnan. Vaikka
lestadiolaisuus pyrkii yhteisön yksimielisyyteen ja ykseyteen, liikkeen
johtajat ovat kuitenkin yhteisön puhtauden ja samanmielisyyden ylimpiä
vartijoita. Hierarkian kautta puhdasoppisuus "laskeutuu" myös liikkeen
alemmille tasoille.
Yhteisön rakentamiseen liittyy myös etäisyydenotto
muihin uskonnollisiin ja yhteiskunnallisiin liikkeisiin ja kulttuureihin.
Lestadiolaisuus saa voimansa ulkopuolisen maailman kieltämisestä
tai ainakin hyvin kriittisestä suhtautumisesta siihen. Lestadiolaiset
ovat "valittuja": vain lestadiolaiset saavat pelastumisen armon.
Lestadiolaisten muodostama "Jumalan valtakunta" on hyvin
konkreettinen paikka, jonka sisällä ovat "Jumalan lapset" ja
ulkopuolella uskottomat. Totuus löytyy ainoastaan "Jumalan valtakunnasta",
ja totuuden määrittelee yhteisö itse. Ekumeeninen toiminta
ei ole mahdollista, koska silloin myönnyttäisiin siihen, että
myös yhteisön ulkopuolellakin olisi löydettävissä
totuus. Tämä merkitsee toisaalta eristäytymistä muusta
maailmasta ja toisaalta pyrkimystä oman yhteisön pitämiseen
puhtaana vääräuskoisista.
Lestadiolaisten identiteetti rakentuu siis suhteessa
niihin, jotka edustavat väärää oppia ja väärää
totuutta. Lestadiolaisuus on moraalinen yhdyskunta, jossa eletään
oikeanlaista elämää oikeiden arvojen ja moraalisten sääntöjen
ohjaamina. Liike edustaa yhteiskunnallista arvokonservatismia, joka erityisesti
Yhdysvalloissa on tullut tärkeäksi yhteiskunnallis-poliittisen
vaikuttamisen väyläksi. Perhekeskeisyyden korostaminen sekä
seksuaalisuuden ja sukupuoliroolien tiukka valvonta ovat yhteistä
niin lestadiolaisuudelle kuin amerikkalaisille uusmoralistisille liikkeille.
Uskonnot globalisoituvassa maailmassa
Suomessa on totuttu viime vuosikymmeninä rauhalliseen
yhteiskunnalliseen elämään. Turkiksia värjäävät
ja tarhaeläimiä irti päästävät kettutytöt
nähdään suomalaisena poliittisena ääritoimintana.
On kuitenkin turhan optimistista olettaa, että nykyinen yhteiskuntarauha
olisi "saavutettu etu", joka jatkuisi loputtomiin.
Globalisoituva ja yhä monimutkaistuva maailma tuottaa
vääjäämättä uusia epävarmuustekijöitä,
niin taloudellisia, kulttuurisia kuin poliittisiakin. Yhteiskunnalliset
olot voivat muuttua hyvinkin nopeasti, jolloin yleinen epävakaus voi
potentiaalisesti uhata olemassa olevia poliittisia rakenteita ja niiden
ideologisia perustoja. Tulevaisuuden konfliktit ovat yhä enemmän
identiteetteihin, arvoihin sekä erilaisten yhteisöjen keskinäisiin
sekä yhteisöjen ja valtioiden välisiin suhteisiin perustuvia.
Uskonnolliset ryhmät tarjoavat mielekkään
vastauksen ja reagointitavan yhteiskunnallisiin ongelmiin. Uskonnot ovat
kulttuuris-ideologisia järjestelmiä, joiden kautta poliittiset
toimijat voivat kanavoida vaatimuksiaan. Ne antavat tunteen kuulumisesta
ja identifioitumisesta johonkin kollektiiviin ja aatemaailmaan. Epävakaissa
oloissa uskonnot tarjoavat myös selkeän maailmanjärjestyksen
ja toimintamallit. Ne ovat riittävän merkityksellisiä kokonaisuuksia,
joihin voi tukeutua.
Lestadiolaisuuden poliittisuus syntyy, ei niinkään
pyrkimyksestä yhteiskunnan radikaaliin muutokseen, vaan kääntymisestä
sisäänpäin ja pyrkimyksestä ylläpitää
oman yhteisön ja opin muuttumattomuutta. Lestadiolaisuus toteuttaa
eristäytymisen ideologiaa, joka on tullut esiin esimerkiksi joidenkin
yhteiskunnallisten ryhmien suhtautumisessa valtiollisten rajojen avautumiseen,
globaaliin maailmantalouteen tai yhä kansainvälisempiin yhteistyön
muotoihin. Muuttuvissa olosuhteissa muuttumattomuus on hyvin voimakas kannanotto.
Lestadiolaisuus on suomalainen ääriliike. Sitä
ei voi tietenkään verrata toiminnaltaan väkivaltaa käyttäviin
liikkeisiin. Mutta on muistettava, että lestadiolaisuudessa yhteisön
rakentamisen tapa on samanlainen kuin missä tahansa poliittisessa liikkeessä.
Kielteisessä mielessä se tulee ilmi oman ainutlaatuisuuden ja oikeamielisyyden
ylikorostamisessa. Sopivissa olosuhteissa tämä ajattelutapa voi konkretisoitua
ahdasmielisyytenä ja toisten ihmisten arvon kieltämisenä, josta
voi olla yllättävän lyhyt matka myös todellisiin konflikteihin.
Aini Linjakumpu on kansainvälisten suhteiden yliassistentti
Lapin yliopistossa. Hänen väitöskirjansa (1999) käsitteli
poliittista islamia.