] T e k
s t i J u s s
i V i l k u n
a - K u v a t
: J u s s i V i
l k u n a j a
L e i l a L
u u k k a [
Pikajuna Pietarista saapuu Petroskoin asemalle. Kuvataiteilija Leila Luukka laskeutuu betoniselle, rujolle asemalaiturille, nostaa raskaat pakaasit ja raahautuu asemarakennusta kohti. Portaita, kaakeloitua käytävää, iso halli ja raskaat ovet. Petroskoin kaupunki kylpee aamun sivuvalossa. Hänen isänsä isä, isän äiti, sedät ja äidin isä tapettiin Stalinin vainoissa 1930-luvulla. Luukka istuu asemarakennuksen portaille ja sytyttää päivän ensimmäisen savukkeen.
Petroskoilaiset ihmiset vaikuttavat tutunoloisilta, moniulotteisilta,
ystävällisiltäkin. Voisiko hän kuulua tänne? Ihmiset,
kaupunkikuva, taide ja kulttuuri heijastavat häilyviä kuvia.
Kansat ja kulttuurit ovat sammuneet, siirtyneet, pakotettu ja tapettu niin
moneen kertaan Karjalassa, että jäljelle on jäänyt
vain läpikuultavia kerroksia. Muistumia menneistä, haamuja!
Leila ei tiedä vanhempiensa historiasta paljoa.
Sukujuuriltaan koivostolainen isä Johannes Luukka ei ole koskaan kertonut
menneistä. Muilta Leila on kuullut, että sodan syttyessä
isä "liittyi" puna-armeijaan, haavoittui ensimmäisenä sotavuotena
ja joutui saksalaisten vangiksi. Sodan jälkeen isä vietiin kymmeneksi
vuodeksi Siperiaan.
Elviira-äiti, inkeriläinen sukujuuriltaan,
oli sodan ajan Karjaalla. Sodan jälkeen suomalaiset palauttivat Elviiran
yhdessä muiden inkeriläisten kanssa takaisin Neuvostoliittoon.
Leilan vanhemmat kohtasivat Petroskoissa vuonna 1956,
jonne suomensukuisia pakkosiirrettiin jälkikontrolloitavaksi. Heitä,
Stalinin viiksiksi kutsuttuja, oli helpompi valvoa yhdessä paikassa.
Vuonna 1958 syntyi Leilan isoveli Olavi, vuonna 1960 Leila.
Kun Leila oli kaksivuotias, perhe muutti Viron Pärnuun paremman elintason
toivossa. Isä sai työpaikan kalastajana sovhoosissa, äiti
aloitti työn kalasatamassa.
Mutta Elviira-äiti ei ollut tyytyväinen elämäänsä
Virossakaan. Hän haaveili Suomesta. Sinne oli kuitenkin miltei mahdotonta
päästä virallisesti ja perheellinen ei uskaltanut loikata
palautuksen pelossa.
Kymmenenä peräkkäisenä vuotena Elviira
täytti maastamuuttoanomuksen ja toivoi, turhaan.
Oli kuitenkin vielä yksi mahdollisuus. Elviiran
veli, Leander Seppänen, asui Suomessa ja toimi presidentti Kekkosen
tulkkina idän matkoilla. Leander puhui siskostaan Kekkoselle, joka
otti asian esille keskusteluissaan neuvostojohtaja Leonid Brezhnevin kanssa.
On 12. syyskuuta vuonna 1972, Luukan perhe on saanut maastapoistumisluvan.
Leila, veli-Olavi, Elviira-äiti ja isä-Johannes ovat tulleet
hyvissä ajoin Tallinnan satamaan odottamaan Georg Otsin lähtöä.
Epäluuloiset tullimiehet tutkivat heidän matkalaukkujaan pikkutarkasti.
Elviira-äiti on varma etteivät he ikinä selviä.
Muutamaa päivää aikaisemmin he olivat
joutuneet luovuttamaan kotinsa Riianlahdella neuvostoarmeijan käyttöön
10 ruplalla. Passitkin maksoivat 11.000 ruplaa, yli yhden ihmisen vuosipalkan.
Ja pelottavassa emigraatiovirastossa heitä oli vaadittu allekirjoittamaan
vaitiolositoumukset.
Lopulta matkatavarat on tarkastettu, perhe pääsee
nousemaan laivankannella. Kello tulee 18.00 ja Georg Ots irtoaa laiturista.
Elviira-äiti on huojentunut ja sanoinkuvaamattoman
onnellinen.
On maaliskuu vuonna 2000, 28 vuotta myöhemmin. Jukka
Järvinen soittaa Leila Luukalle Velkualle, Turun saariston pieneen
suomenkieliseen kuntaan, missä Luukka asuu kahden tyttärensä
kanssa.
Järvinen ja Luukka tutustuivat Turussa syksyllä
1998. Järvisellä oli töitä näytteillä Galleria
Titanicissa ja Luukka järjesti samaan aikaan Video- ja performance
-festivaalia Kapuumia. Syntyi ajatus yhteistyöstä.
Järvinen kysyy puhelimessa tekisikö Leila teoksen
taidennäyttelyyn, joka avataan 3. elokuuta 2001 Petroskoin Kulttuurikeskuksessa,
Karl Marx -katu 14:ssä? Olisihan Leila voinut kieltäytyäkin.
Sunnuntaiaamuna 29. heinäkuuta 2001 ryhmä taiteilijoita,
Islannista, Norjasta, Ruotsista ja Suomesta, kokoontuu Helsingin rautatieasemalle
aamulla kello 5.30.
Kaikki ovat paikalla, hyvä. Junaan! Laukut hyllyille,
seuraa kuulutus: "Tämä on pikajuna Sibelius Pietariin...".
Hetkinen! Leila Luukka on unohtanut passinsa yöpaikan
keittiön pöydälle!!!
Luukka jättää painavat pakaasinsa ystävien
hoteisiin ja hyppää jo liikkuvasta junasta pois. Leila tuntee
itsensä ääliöksi juostessaan taksiin ja kertoessaan
kuskille, että ensiksi haetaan passi Hämeentieltä ja sitten
ajetaan Pietarin junaa kiinni.
Taksi Riihimäelle maksaa 600 markkaa ja 130 kilometriä
tunnissa ajava pikajuna menee menojaan.
Luukka matkustaa bussilla Riihimäeltä Lahteen,
Lahdesta junalla Kouvolaan ja Kouvolasta liftillä Vaalimaalle. "Vaalimaalla
rautieasema? Ei, teidän olisi pitänyt mennä Vainikkalaan.",
hänelle kerrotaan. Vielä lifti Vainikkalaan, odotusta, junalla
Pietariin, junanvaihto.
Ja hän On Petroskoihin menevässä junassa.
Leila Luukka on huojentunut ja tosi onnellinen.
Niin. Leila tumppaa savukkeen, nostaa kantamuksensa ja
suunnistaa kohti kaupunkia.
Hiljaiset, kauan seisoneet vedet ovat alkaneet liikkua.
Taidenäyttelyn avajaiset 3.8. Kello on 16.00. Suihkuseurapiiritoimittaja
Walter de Campia ei näy. Alkaakohan tulla vanhaksi? Lukuisat TV-yhtiöiden
ja lehtien edustajat ovat huomioineet tilaisuuden. Läsnä on kaupungin
kulttuuriosaston päällikkö Marina Konovalova ja Karjalan
taidemuseon johtaja Natalia Vavilova, joka kuin muistona menneestä
pitää pitkän venäjänkielisen puheen, jota huomattava
osa läsnäolijoista, taiteilijat mukaan lukien, ei ymmärrä.
Paikalla on myös Karelia-lehden päätoimittaja Robert Kolomainen,
L. Onervasta väitöskirjaa tekevä Jevgeni Bogdanov, Suomi-Venäjä-seuran
Karjalan toimiston vetäjä Anna Agarkova, Jaana Jemoitel Sever-lehdestä,
Leo Sevets Mylläri-yhtyeestä ja Karjalan rakkauden gladiaattori
Eetu Prohorov.
Karelian Diary, Karjalan päiväkirja 3.8. -
2.9. on ensimmäinen näyttely Petroskoissa, jossa on pelkästään
nykytaidetta esillä sanan länsimaisessa merkityksessään.
Näyttely on myös ensimmäinen, jossa esitellään
norjalaista, tanskalaista ja islantilaista taidetta. Näyttelyn taiteilijat,
Egil Kurdöl ja Elisabeth Jarstö Norjasta, Gudrun Ragnarsdottir
ja Ragnheidur Ragnarsdottir Islannista, Lena Lahti Ruotsista, Jussi Valtakari
Taivalkoskelta ja Jukka Järvinen Helsingistä, lahjoittavat suurimman
osan näyttelytöistään Petroskoin taidemuseolle, mikä
tulevaisuudessa velvoittaa museota nykytaiteen osaston perustamiseen. Näyttelyn
kuraattoreina toimivat Jukka Järvinen ja Masha Yufa. Näyttelyä
tukivat Pohjoismainen kulttuurirahasto, Opetusministeriö ja Valtion
kuvataidetoimikunta.
Leila Luukka: Plastic Fantastic Elastic
eksklusiivinen läpinäkyvä "haute couture" alusasu
miehille ja naisille. Rakennusmateriaalina on käytetty silikonia ja
akupunktioneuloja. Akupunktioneulat ovat sijoitettu kehon strategisiin
kohtiin, jotta kehonrakennus sujuisi joutuisasti ja kivuttomasti, ilman
suurempia ponnisteluja.
Tämä on hyvin lähellä nykypäivän
narsistista keinotekoista kehonpalvontaa, ei suinkaan aitoa kauneutta.
Mikä siis on kaunis? Venäjän kauneuskuningatar voitettuaan
Miss Universum tittelin tokaisi ensitöikseen lauseen "kauneus pelastaa
maailman". Vertaa antiikin estetiikkaan!
Teoksessani on myöskin havaittavissa poliittinen
pointti, narsistinen kauneudenpalvonta voisi pelastaa maailman, jos sen
käyttäisi henkisten arvojen kehittämiseen. Mutta koko maailmaa
ei ehkäpä voi pelastaa!
Siitä ajatus silikoniin, joka voisi isminä
olla silikonismi. Se taas olisi kenties idiotismiä. Mutta mitä
ovat kommunismi, kapitalismi, ateismi, anarkismi, egoismi, sosialismi,
suprematismi, dadaismi, realismi, konstruktivismi jne. loputon määrä
ismejä?
Miksi alusasu? Se on kuitenkin hyvin henkilökohtainen
aihe jokaiselle meistä. Intiimi ja autoeroottinen (itsessään
eroottinen) , ei tarvitse kuin käväistä trendikkäissä
(makuasia) fitness-liikkeissä ja saleilla, jotta oivaltaa moisen idiotismin
toisin sanoen siliconismin. Saman typeryyden toki tavoittaa mistä
tahansa, se ei vaadi liikaa mielikuvitusta.
Jussi Vilkuna: Luukka puhuu kehonrakentamisesta.
Henkilökohtaisen alusasun kautta voimme kuitenkin päätellä,
että hän puhuu mielenrakentamisesta ja vieläpä henkilökohtaisesta
kehonrakentamisen sijaan.
Luukka kysyy teoksellaan mikä on totta, mikä
keinotekoista? Silicon, pii on maan yleisin alkuaine. Ja maasta on ihminen.
Silikoni on samalla ihmisen keinotekoinen jalostusmateriaali.
Karjala, Viro, Suomi, kommunismi, kapitalismi, kuolema,
elämä. Luukka yhdistää omia kokemuksiaan, eri todellisuuksiaan
yhteen akupunktioneuloilla. Neulat tekevät kipeää, myös
hoitavat.
Siliconi on harmaata, väritöntä, itseensä
sulkeutuvaa, vain vähän ulkopuolisen maailman värejä
heijastavaa. Joustavaa ja kaiken kestävää.
Jukka Järvinen: Mielestäni työ viittaa
myös henkilökohtaiseen ja intiimiin, satuttavaan ja samalla parantavaan
kaiveluun ja hauraiden, läpikuultavien palasten yhdistämiseen (oma
historia, alitajuinen, lapsuus...)