] T e k
s t i : P e k k a
R ö n k k ö
[
Läänin Taidetoimikunta tietysti ajattelee vainoharhaisesti,
että minä tarkoitan matikalla sitä ja saaliilla taidepalkintoa
tai apurahoja, että Aate olisi muka taas heitä jotenkin listimässä.
Ei ollenkaan. Tämmöinen on harhaluuloa. Matikka
tosin on hiukan limainen, liukas ja kiemurtelevainen. Sen selkäranka
joustaa uskomattoman paljon, myönnettäköön ja se asustelee
mielellään pohjamudassa. Totta kyllä, mutta miksi sen pitäisi
silti juuri Taidetoimikuntaa tarkoittaa? Ei pidä olla noin itsekeskeinen."
Näin kirjoitti vuonna 1985 nimimerkki Aate eli sodankyläläinen
kuvanveistäjä Erkki Alajärvi (s. 1942) traagisen koirarekitapauksen
jälkimainingeissa kirjassaan Mateenlänget. Tapaukseen liittyvä
kiihtymys ei vieläkään ole täysin laantunut Lapin läänissä.
Alajärvi näyttää leimautuneen eräänlaiseksi
pohjoiseksi Don Quijoteksi, joka turhaan yrittää taistella paikallisen
taidetoimikunnan tuulimyllyjä vastaan. Asianosaiset rahanjakopuolen
ihmiset vakuuttelevat, että kyllä kuvanveistäjä Alajärvi
on saanut tukea (kaksi kertaa puolivuotisen apurahan), mutta 30 vuotta
kestäneeseen taiteilijauraan nähden annettu tunnustus on ollut
vaatimatonta. Taiteilija itse kuvaa omaa asemaansa seuraavasti: "Kaltoin
kohdellut Timo K. Mukka ja Kalervo Palsakin voittavat minut apurahavuosissa
kirkkaasti. Suuria taiteilijoita. Kyllä, mutta kuolenhan minäkin
joskus."
Kulttuurikeskustelu pyyhkäisi Lapin läänin
yli
Niille, jotka eivät tiedä jo liki kaksikymmentä
vuotta sitten tapahtuneesta koirarekitapauksesta, kerrottakoon tässä
siitä hieman (ks. tästä tarkemmin esim. Yrjö Sotamaa,
Onko koirareki taidetta? - Annospaloja Lapin kulttuurikeskustelusta. ARSIS
4/84. Julkaisija Taiteen keskustoimikunta. Helsinki 1984.). Lapin läänin
taidetoimikunta myönsi vuoden 1984 läänin taidepalkinnon
rekimaakari Risto Kamuselle koirarekisarjasta, joka oli saanut mainetta
ja palkintoja jo parina aikaisempanakin vuonna. Ensimmäisenä
suuttumuksensa taidetoimikunnan päätöksestä toi julki
kirjailija Oiva Arvola, joka ihmetteli mm. sitä, miten "Lapin läänin
arvokkain taideteos on kenneltarhurin, omaksi bisneksekseen, kyhäämä
koiran reki". Kun Arvola oli avannut keskustelun, siihen liittyi mm. Alajärvi,
joka vastavetona Kamusen palkitsemiselle ja oman taidepalkintonsa edesauttamiseksi
ilmoitti suunnitelmistaan tehdä mateelle länget, joiden avulla
vangittu matikka johdattaisi kalamiehen matikkapaikalle. Alajärvi
antoi tulla täydeltä laidalta niin itse rekeä kuin sitä
ihastellutta professori Kaj Franckia ja palkinnon myöntänyttä
taidetoimikuntaa vastaan. Keskustelu velloi vähän aikaa koko
Lapin kulttuurielämän erinäisissä piirteissä,
kiistaan vedettiin mukaan pohjoisten kirjailijoiden arvo tai arvottomuus,
ja huolimatta kirjoitustensa humoristisista sävyistä voidaan
Alajärven uumoilla menettäneen mahdollisuuksiaan (?) tulevissa
apurahajaoissa. Hän jatkoi tapauksen analysointia seuraavana vuonna
valmistuneessa kirjassaan Mateenlänget, ja vielä viidennessäkään
kirjassaan, Lumitykki. Viileää tarkastelua (1991), hän ei
malta olla sanomatta: "Vastoin tapojani tässä kirjassa ei tullut
puhuttua taidetoimikunnasta taikka koirareestä yhtään mitään."
Taiteen moniottelija
Nyt täytyy kuitenkin olla varovainen, etten anna
sellaista käsitystä, että edellä mainittu olisi Erkki
Alajärven ainoa ansio - tai vika, kenen kannalta asiaa sitten tarkastellaankin
- vaan tärkeintä on huomata, että jo usean vuosikymmenen
aikana hän on saanut aikaan merkittävää usealla alalla.
Nuorena Erkki Alajärvi oli painija, nuorten Suomen
mestari vuosina 1960-1961, yleinen Suomen mestari vuonna 1966 ja TUL:n
mestari vuonna 1972. Tässä kohdassa on muistettava, että
toinenkin kuvanveistäjä, Wäinö Aaltonen, harrasti painia,
tosin heikommalla menestyksellä kuin pohjoinen kollegansa. Savotoillakin
Alajärvi kierteli neljä vuotta ennen kuin lähti Helsinkiin,
missä hän toimi vuosina 1971-1976 Suomen Kansallisoopperassa
rekvisiitan tekijänä. Silloin hän oli saanut Valtion näyttämötaidetoimikunnalta
puolivuotisen työskentelyapurahankin, mutta samana vuonna 1976 hän
muutti takaisin Sodankylään, missä hän on opettanut
joitakin tunteja viikossa lukiossa piirustusta sekä ollut kunnassa
osapäivätoimisena kulttuuriasiamiehenä, mutta muuten ansio
on pitänyt saada taiteen tekemisestä. Palkintoja ja apurahoja
hän sanoo saaneensa painissa, sestomisessa, vauhdittomissa hypyissä,
lavastamisessa, kuvanveistossa, kirjoittamisessa, kirjankuvituksessa sekä
nuoralla tanssimisessa. Veistämisen, runoilemisen, piirtämisen,
maalaamisen ja kirjoittelemisen lisäksi hän kuuluu olevan hyvä
tikanheittäjä ja erinomainen tinuri.
Erkki Alajärvi on kirjoittanut parisataa julkaistua
pakinaa Sompio-lehdestä Helsingin Sanomiin ja viisi kirjaa, piirtänyt
noin 1500 lehtipiirustusta sekä lavastanut Velho-, Riekko- ja Käärmeoopperan.
Lisäksi hän on tehnyt kisajulisteita ja -tunnuksia MM- ja SM-kilpailuihin,
suunnitellut mitaleita, tehnyt muita kuvituksia, kuten norjankieliseen
satukirjaan Finske eventyr (1974), ja lyhytelokuvia. Hänen ensimmäinen
kirjansa Peilin syy. Kaunolyriikkaa (1980) sisältää loppusoinnullista
elämänviisausrunoutta, vakavaa ja humoristista pohdintaa suomalaisen
ihmismielen olemuksesta, mutta myös universaalimmasta ihmismielen
typeryydestä, sodasta ja tasa-arvosta. Seuraava kirja on Popov. Kaunokirjanen
(1981), humoristinen kertomus Popov-kultista Todellisten tasavaltojen alueella
Jäämeren rannalla. Tässä satiirisessa henkilöpalvonnan
analyysissä on tarkkanäköistä havainnointia meistä
ihmisistä. Mateenlänget. Liikuttavia tarinoita (1985) on tullut
jo mainituksi. Tässä kirjassa Alajärvi on hyvässä
iskussa varmaan erityisesti Lapin läänin taidetoimikunnan edesottamusten
ansiosta. Seuraavaksi ilmestyi Irvihampaat (1989), runo- ja piirustuskirja,
joka koostui Sompio-lehdessä julkaistuista jutuista. Viimeisin kirja,
Lumitykki. Viileää tarkastelua (1991), sisältää
erityisesti urheilujuttuja ja kotiseututarinointia entiseen ja taattuun
humoristiseen ja sarkastiseen tyyliin. Alajärven novelli Usko, Toivo,
Rakkaus pääsi Gummeruksen Vuoden novellit 1998 -kirjaan (Mateenlängissä
nimellä Selina).
Kuvia puusta
Kuvanveisto on nähdäkseni kuitenkin kaikkein
keskeisin ala Erkki Alajärven tuotannossa, eikä mikä tahansa
kuvanveisto vaan puun veistäminen. Kipsin ja kiven käsittely
ei ole tuntunut yhtä luontevalta vaan taiteilija on jatkanut suomalaisittain
perinteikkäintä kuvanveiston alaa, ja veistoksia on syntynyt
satoja. Vuosikaudet hän on tehnyt puutöitään kotipaikallaan
olevassa työtilassa, jota vaimo Paula Alajärvi kuvaa osuvasti:
"Hän työskentelee Sodankylässä Lapin Opiston verstaaksi
naamioidussa entisessä navetassa, viheliäisessä murjussa,
vetoisessa ja pölyisessä. Vuosia sitten sanoi minua mittavampi
ennustaja, että sen jälkeen, kun Lapin Opistosta ei ole enää
kiveäkään jäljellä, kerrotaan jälkipolville
Erkki Alajärven työskennelleen tällä paikalla."
Puusta on syntynyt monenlaista ja monenkokoista. Merkittäviä
julkisia tai sellaiseksi tarkoitettuja Alajärven teoksia ovat esimerkiksi
Kuttulan perhekodin toteemi (3 m) ja porraspilarit (8 m) Mäntyharjulla
(1994), ehdotus Eero Mäntyrannan hiihtäjäpatsaaksi (1996),
toteemi Luoston kylpylähotelliin (2000) ja 64 metriä pitkä
reliefi Tielaitokselle Röyttän liittymän tunneleihin aiheena
mm. joppaus (2000). Julkisiin tiloihin on valmistunut reliefejä ja
tilaustöinä muotokuvia, Santa Parkin joulupukille pöytä
ja tuoli - ja paljon muuta. Kemin taidemuseoon Alajärvi suunnitteli
Ilmassauivan hirmuisen lohikäärmeen (pituus 20 m, pinta-ala 120
m2), mutta hanketta ei ole vielä pystytty toteuttamaan.
Erityistä merkittävyyttä on niillä
Alajärven veistoksilla, joissa ei ole tilaustyön mahdollista
sitovuutta, vaan joissa taiteilija on voinut ehkä työskennellä
vapaammin. Skaala näissä "vapaammissa" töissä on melkoinen,
esimerkiksi vuonna 1980 valmistuneissa teoksissa, äidillisiin tunteisiin
vetoavasta Tahtoo sylkkyyn -veistoksesta, jonka merkittävä naivisti
Lea Kauppi osti näyttelystä omakseen, tuhoa henkivään
Ratsastajapatsaaseen. Kemin taidemuseoon on päätynyt kaksi Alajärven
veistosta: Taide 60 (1978) sekä Taiteilijan toimenkuva (1986). Molemmat
veistokset ovat kannanottoja taiteeseen. Taide 60 kuvaa sitä kuinka
Alajärvi käydessään 60-luvulla taidenäyttelyissä
ei ymmärtänyt niistä "hönkäsen pöläystä".
Teoksessa kannossa olevan kirveenterän jatkeena on käyttökelvoton
vartta markkeeraava ketju: "Tällä kirveellä ei enää
voi mennä halkometsään, siitä on tehty taidetta." Taiteilijan
toimenkuvassa taiteilija roikkuu ristillä.
Erkki Alajärven veistokset ovat kuin hänen
kirjoitustensa kuvituksia tai päinvastoin: hän kirjoittaa samoista
asioista kuin kuvaa veistoksissaan. Yhteistä on humoristisuus ja satiirisuus,
jotka sekoittuvat monin tavoin toisiinsa: se mikä jostakin tuntuu
pilkalta, esimerkiksi kirjoitukset koiravaljakkoreestä, voi meistä
muista olla hykerryttävän hauskaa. Alajärven kuvanveistotaiteessa
on myös sitä samaa surrealistista sävyä, jota ilmenee
erityisesti monilla Lapin taiteilijoilla, tietenkin Kalervo Palsalla ja
täältä pois muuttaneella Kyösti Kaukosella, mutta myös
monilla muillakin maalareilla jossakin määrin, kuten Pekka Hermanni
Kyröllä, Jorma Kuulalla ja Helena Junttilalla, tai kuvanveistäjistä
Teuvo Tuomivaaralla. Satiirinen tai mystinen surrealismi on siis eräs
keskeinen pohjoinen ilmaismuoto. Ehkä täällä on enemmän
aikaa kuin muualla tarkkailla elämää, mistä seuraa,
että myös elämän surrealistisemmat piirteet näyttäytyvät
tarkkasilmäisille paremmin. ï
Erkki Alajärven näyttely Kemin taidemuseossa 6.4.-13.5.2001.