] T e k s t i : T y t t i I s o h o o k a n a - A s u n m a a , k u v a : O u t i M o n t o n e n [
Yksi eurooppalaisen yhteistyön kiinnostuksen kohteista on huomisen mediapolitiikka, eikä suotta. Meillä jokaisella on kädenulottuvilla valtaisa valikoima lehtiä, lukemattomia televisiokanavia, radioasemia ja muita tiedonlähteitä kirjastoja myöten. Internet tarjoaa mahdollisuuden sukeltaa vaikka kuinka syvälle tiedon maailmaan vain tietokoneen ääressä istumalla.
Mediapolitiikka on monisärmäinen kokonaisuus.
Siihen liittyy tekniikkaa ja kasvatusta. Huomisen avainsanoja on myös
sisältö. Media-ala on kulttuurin osa-alue. Yhä enenevässä
määrin se on myös teollisuutta. Euroopan mediaministereiden
Krakovassa viime kesäkuussa pidetyssä konferenssissa korostettiin
yhteen ääneen eurooppalaista diversiteettiä (erilaisuutta)
ja julkisen vallan vastuullista asemaa kaupallisessa markkinamaailmassa.
Moniarvoinen media on kulttuurisesti rikkaan Euroopan säilymisen perusedellytyksiä.
Mutta se ei onnistu ilman julkisen vallan mukanaoloa. Pienet kulttuurit
ja vähemmistöt tarvitsevat edelleen tukea ja suojaa.
Miten ihminen selviytyy uudessa mediayhteiskunnassa?
Hän on tiedon äärellä entistä yksinäisempi.
Teknologian vallankumous on saanut meidät myös havaitsemaan uudella
tavalla rajallisuuden. Tietotulva kasvaa, ihmisen vastaanottamis- ja omaksumiskyky
kehittyvät hitaammin. Miten löytää tähdellinen
ja kulloinkin tarpeellinen tieto informaatiotulvasta. Täytyy osata
hakea palasia oikeista paikoista ja tehdä jatkuvia valintoja. Se ei
suinkaan ole helppoa. Eikä tiedon löytyminen vielä sinällään
riitä, siihen on myös osattava suhtautua kunkin välineen
edellyttämällä kriittisyydellä.
Kun Euroopan Neuvoston parlamentaarinen yleiskokous hyväksyi
juhannuksen jälkeen mediakasvatuksen suosituksia ministerikomitealle
se totesi mediakasvatuksen yhdeksi päätavoitteeksi ehkäistä
kansalaisia tulemasta manipulaation kohteeksi. Informaatioyhteiskunta ei
hävittänytkään kyseistä ongelmaa; päin vastoin
se on vain syventänyt sitä.
Mediakasvatus on suurten haasteiden edessä. Ala
on nuori ja jäsentymätön. Se ei vielä kuulu selkeänä
opintokokonaisuutena kaikkien maamme opettajankoulutuslaitosten ohjelmaan.
Suurissa yliopistoissa mediakasvatuksella on painavampi jalansija, mutta
niissäkin opinto-osioiden kirjavuus on huomattavaa.
Tiedon etsimisen ja käsittelyn taidot ovat jo nyt
perusvalmiuksia, jotka jokaisella suomalaisella tulisi olla. Juuri peruskoulun
tehtävänä on tarjota eväät elämästä
selviytymiseen. Tietoyhteiskunnassa pärjääminen ei saisi
olla kiinni vanhempien valveutuneisuudesta. Koulun velvollisuuksiin kuuluu
ilman muuta opettaa kansalaisille tietyt taidot. Niihin kuuluvat ainakin
kyky oppia olemaan vastaanottamalleen tiedolle kriittinen. Kansalaisten
tulee ymmärtää, että kaikki mediat ovat kulttuurisesti
tuotettuja kokonaisuuksia. Niiden rakenne - markkinatalouden lait muuan
muassa - on syytä tuntea. Intressien tunteminen vähentää
manipuloinnin kohteeksi joutumista. Arvovapaata mediaa ei ole olemassakaan.
Siksi on oleellista tietää, mistä lähtökohdista
käsin kukin media asioita tarkastelee. On opittava lukemaan myös
rivien välejä mistä tahansa mediasta. Meille suomalaisille
- varsinkin painettuun sanaan uskomaan totutetuille - tämän opettelu
on äärimmäisen tärkeää.
Toinen asiakokonaisuus on tiedonhankinnan opettelu. Kansalaisvalmiuteen
kuuluu hallita taito käyttää teknologiaa elämänlaadun
ja oppimisen kohottajana, ei vain mekaanisena ajankuluna. Omaehtoinen aktiivisuus
ja myönteinen elämänasenne kannustavat läpi aikuisiän
ja helpottavat elinikäistä oppimista.
Kolmas mediakasvatuksen painopiste on ilmaisutaito. Eri
medioiden kielet ovat erilaisia. Paras tapa oppia tulkitsemaan niitä
on opetella itse tuottamaan viestejä niillä. Videokuvauksia tehdessä
esimerkiksi oppii fiktion ja faktan rajan, jolloin sen muistaa paremmin
myös muiden tekemiä filmejä katsellessa.
Uusi mediakulttuuri on myös monessa mielessä
rajoja ylittävää.Välimatkat menettävät yhä
merkitystään. Satelliitit tuovat kanavia kaukaisistakin maista,
internetin sivuista vain marginaalinen osa on muita kuin englanninkielisiä.
Kouluopetuksessa on painotettava tiedon valtateiden kotimaista sisältöä.
Ihminen on varsin epävarmalla pohjalla, jos häneltä puuttuu
kyky hahmottaa oma kulttuurinen viitekehyksensä. Jos kieli, kulttuuri
tai yksilön erityispiirre katoaa, sen takaisinsaaminen on mahdotonta.
Ne ovat globaalitasolla rikkaus, joita tulisi erityisesti vaalia.
Miten opettajat voivat tukea lapsia, jolleivat
itse ole saaneet siihen koulutusta. Tässä suhteessa suomalainen
opettajankoulutus odottaa nopeaa ammatillisen tason kohotusta.
Kysymys mediakasvatuksen kirjavuudesta ja huoli sen tärkeydestä
nousi korostetusti esille Euroopan Neuvoston ohella myös Euroopan
parlamentin koulukomitean jäsenten keskuudessa viime keväänä
pidetyssä keskustelutilaisuudessa. Opettajien koulutusohjelmissa tulisi
olla tarjolla riittävän laaja kokonaisuus mediakasvatusopintoja,
jota pitäisi täydennyskoulutuksella syventää.
Yliopistojen keskinäistä yhteistyötä tarvittaisiin
ja yhteinen foorumi olisi tarpeen pysyvää dialogia varten. Itse
olen ehdottanut mediakasvatusraportissa verkostoa Unescon tai Euroopan
Unionin ympärille.
Median asema ja merkitys suomalaisen ihmisen arjessa
on muuttunut pysyvästi viime vuosien aikana. Elämme nyt myös
mielikuvien maailmassa. Media operoi yhä enemmän ihmisten tunteilla.
Kollektiivinen Diana-suru oli ensimmäisiä ilmiöitä,
jotka herättivät ajattelemaan median ja tunteen välistä
suhdetta.
Miten paljon vanhemmat ajattelevat tätä suhdetta
silloin kun sallivat lasten istua tuntikausia television ääressä
tai pelata väkivaltaisia tietokonepelejä? Tutkijat arvioivat,
että tämän päivän nuori sukupolvi on istunut yhteensä
kymmenen vuotta television ääressä tultuaan aikanaan
70 vuoden ikään ja nähnyt 16 000 murhaa. Useat tutkijat
ovatkin jo vakuuttuneita, että välivaltapelit kasvattavat lapsissa
aggressioita ja vaikuttavat kielteisesti lapsen maailmankuvan muodostumiseen.
On kuitenkin vanhempia, jotka ovat vain iloisia siitä,
että heidän lapsensa ovat aikuisia etevämpiä käsittelemään
medioita. Televisiokanavilla surffaillaan tottuneesti, ja jo esikouluikäiset
löytävät melko helposti tiensä internetiin. Nykypäivän
nelivuotiaat oppivat lukemisen alkeet vaivatta CD-rompulta, jos vanhemmat
haluavat. Pelkän tekniikan hallinta on toki vain myönteinen asia.
Silloin ollaan kuitenkin vaarallisilla vesillä, jos lapset pelaavat
tietokonepelejä täysin kritiikittä tai saavat surffailla
netissä vailla siihen tarvittavia henkisiä valmiuksia suhtautua
sieltä löytyvään tietoon oikeassa suhteessa.
Ihminen toteuttaa tarkoitustaan monin eri tavoin. Elämän
mielekkyyttä lisää, jos itsensä kehittäminen,
sivistäminen on elinvuosissa mukana. Vapaus ja itsenäisyys ovat
kuitenkin kaiken perusehto. Siksi mediakasvatuksen lopullisena päämääränä
voisi olla tehdä meistä jokaisesta vähemmän riippuvaisia
mediasta. Vasta sellaisena ihminen kykenee itsenäiseen valintaan ja
luultavasti kohtaa kokonaan uudenlaisen maailman, kuten belgialaissyntyinen
Jean-Philippe Toussaint kykenee uusimmassa romaanissaan "TV" loistavasti
osoittamaan.
Toussaint: "Keskittyessäni olemaan tekemättä
mitään minulle selvisi, ettei minulla ollut enää aikaa television
katseluun." Sitä ennen: "Avattuani illalla television olin kuin
pahasti juovuksissa eli katsoin kaiken tarjolla olevan mitään ajattelematta
ja ohjelmia valikoimatta, katsoin vain umpimähkään mitä
sattui tulemaan kunhan kuvat liikkuivat ja välkkyivät ja vaihtelivat.
En ollut tuolloin vielä huomannut, että käyttäytymiseni
oli muuttumassa, mutta näin jälkikatsannossa arvelen, että tilapäinen
ylikuumenemisvaihe oli erittäin oireellinen enne piakkoin seuraavasta radikaalista
päätöksestä."
Tytti Isohookana-Asunmaa on kansanedustaja, Oulun yliopiston
opettajankoulutuslaitoksen historian ja yhteiskuntatieteen lehtori sekä
Euroopan Neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen jäsen. Hänen raporttinsa
"mediaeducation" hyväksyttiin 27.6.2000 yleiskokouksessa.
Outi Montonen opiskelee Helsingissä Elektronisen kuvajournalismin
maisteriohjelmassa, joka on Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksen ja Taideteollisen
korkeakoulun välinen yhteistyöohjelma.