Kuvat ovat viime kädessä mielikuvia, mieleen piirtyneitä
kuvia. Mielikuvat hallitsevat ihmiskuntaa ja sen tekemistä. Kun
vedotaan järkeen, taustalla olevat mielikuvat sanelevat järkevyyden
päämääriä. Mielikuvamaailmaa voi hallita viha
ja tuhoavuus yhtä hyvin kuin eroottisuus ja ahneus. Luovat mielikuvat
ovat omaa lajiaanmielikuvien joukossa. Mikä herättää
luovuuden ja kuljettaa sen henkilöltä toiselle?
Mikä on esteettisen kuvan taustalla javirittää kulttuuria?
Ihmisenalku hahmottaa ulkomaailman ensin emon ruumiin
tai ruumiinosan muodossa. Siitä tulee hänen ensimmäinen
itsen ulkopuolella oleva kuvansa, joka tullessaan yhä tutummaksi saa
lisäpiirteitä hänen myöhemmistä tunteistaan, saa
väriä ja muuttuu muodoiltaan riippuen siitä, kohdistaako
hän emon kuvaan rakkautta, vihaa, kateutta, uhmaa jne. Tunteiden sanelema
kuva muodostaa ensimmäisen kuvan ulkomaailmasta. Myöhemmin kuva
laajenee käsittämään lähi- ja kauempana olevaa
ympäristöä, joka saa kantaakseen emon ruumiin herättämät
tunteet ja siihen kohdistuvat mielikuvat. Tästä tulee kuva maaemosta
kiintymyksen, pelkojen ja muiden voimakkaiden tunteiden tyyssijana. Alkuihmisen
esteettinen kuva vastaa tätä kuvaa ja toimii hänen valintojensa
ja uskomustensa intohimoisena lähteenä.
Sukupolvien saatossa ihmissuku on kehittänyt kulttuuria,
joka on peräkkäisten ikäpolvien elämäntyön
ja elämän synnyttämä kokemus sanallisin, kuvallisin
ja sävelkuvin ilmaistuna ja joka kulkee perintönä sukupolvelta
toiselle oman kulttuurin sisällä. Ihmisen dualistinen tunne-elämä,
hyvän ja pahan toisistaan erillään lohkaisemisena ja sijoitettuna
eri kohteisiin, johtaa siihen, että kulttuurillisetkin tapahtumat
jakautuvat kahtia. Syntyy sisäinen moraali ja ihmisten keskeiset moralistiset
ennakkoluulot, mikä voi heidän esteettisestä kuvastaan sulkea
pois osan ihmiselle kuuluvista tunteista ja mielikuvista hänen esteettisestä
kuvastaan. Seurauksena voi olla esteettinen yksisilmäisyys, joka vaalii
henkilön omia narsistisia arvoja ja luuloja itsestään luomakunnan
kruununa. Poislohkaistu esteettinen "paha" ei kuitenkaan jätä
ihmistä rauhaan, vaan pyrkii aina takaisin siihen yhteyteen, mistä
se kerran on heitetty ulos. Syntyy kaipaus kohdata ja hahmottaa sitä
tuntematonta, joka ihmissuvun alussa on vielä ollut kokonaisena hänen
sisällään.
Mielikuvat tulevat avuksi, ja sisäisten mielikuviensa
kautta ihminen lähestyy nyt kokonaiskuvaa itsestään ja maailmastaan.
Kun mielikuvat saavat kulttuurin siivet allensa, ne voivat nousta sellaisiin
korkeuksiin, missä ihmissuku voi hahmottaa ne aarteekseen ja pyrkiä
niitä lähestymään arkielämässään
ja rituaaleissaan. Syntyy traditio, perinne, joka kertoo että yksi
on arvo ylitse muiden ja syntyy vastaperinne, joka pyrkii sen kumoamaan
ja ambivalenssissaan ihmiset sekä rakastavat että vihaavat omia
perinteitään; kokevat ne sekä omikseen että oman narsisminsa
vastaisiksi. Yksilöllinen luovuus asettuu elämään ristiriidassa
yhteisön luovuuden kanssa, ja kulttuurien kesken alkaa keskustelu
ja valtakamppailu oikeasta olemisesta. Alkaa keskustelu siitä, mikä
on oikea esteettinen kuva, mikä absurdi ja mikä "paha".
Kukin hahmottaa asian oman matkansa suunnan mukaisesti;
sen mukaan pyrkiikö hän eteen vai taaksepäin, vai pysymään
liikkumattomassa tilassa. Postmodernista ihmisestä, joka on syntynyt
kuusikymmentäluvulla tai sen jälkeen sanotaan, että hän
pyrkii takaisin häneltä aikoinaan riistettyyn lapsuuteen mielikuvissaan
ja esteettisissä näkemyksissään, mikä tuntuu vahvasti
pitävän paikkaansa kun katsoo nykyajan TV-ohjelmia. Vanhempi
polvi helposti juuttuu asemiinsa eikä halua liikkua niistä ulospäin,
mutta kaikissa ikäluokissa on myös ihmisiä, jotka pyrkivät
viemään esteettiset kuvat ja elämänkuvat suuremman
kehityksen suuntaan.
Mistä nämä ihmiset saavat voimansa? Luonnollisesti
itsensä sisältä, missä oman elämän kokemukset
ovat jalostaneet sisäiset kuvat kulkemaan kulttuurimme parhaita polkuja
kohti yksilöllistä luovuutta. Yksilöiden luovuus tuo jotakin
lisää yhteiseen esteettiseen näkemykseen ja yhteiseen kulttuuriin
ja kehittää niitä, mutta se edellyttää, että
ihmiset osaavat liitää oman luovuutensa kuvat lankeamaan yhteen
aikaisempaan tradition kanssa, eivätkä ole sitä vastaan
tai liiallisessa ristiriidassa sen kanssa.
Rajan ylittäminen muuttaa esteettisen kuvan epäesteettiseksi
ja kuitenkin yksilö joutuu ensin sisäistämään
ulkoisen traditionsa sisäiseksi kokemuksekseen voidakseen kehittää
ja muuttaa sitä, ensin sisäisissä kuvissaan ja myöhemmin
ulkoisissa. Luova henkilö kamppailee aina sisäisen ristiriitansa
kanssa oman luovuutensa ja tradition välillä, ja tämä
sisäinen ristiriita synnyttää taiteellisen kuvan. Kuvien
ketjun viimeisenä tulokkaana näemme taiteen vanhan tradition,
tieteiden ja uskontojen edelläkävijänä. Taiteelliset
kuvat ravistavat ihmiskuntaa ja saavat ihmiset avaamaan silmänsä
uudelle ajattelulle; jos ei taiteilijan eläessä ja ollessa kriitikkojensa
pahoinpitelemänä, niin kummankin osapuolen kuoleman jälkeen,
kun sisäiset ristiriidat ja valtakamppailu oikeasta esteettisestä
kuvasta on laantunut. Silloin historia kirjoitetaan uudelleen ja uudesta
näkökulmasta, altavastaajan näkökulmasta.
Mielikuvien synty
On helppo ajatella, että mielikuvat ovat ihmisen
pitkän kehityksen tulos ja hänen kokemustensa aikaansaamat. Kuitenkin
on jo tämän vuosisadan alkupuolelta saakka tiedetty, että
mielikuvat ovat ihmismielen ensimmäinen elonmerkki. Mieli erottautuu
ruumiillisuudesta mielikuvien avulla ja mikä ennen oli yhtenäinen
psykofyysinen möykky, kehkeytyy toisaalta ruumiillisiksi tuntemuksiksi
ja toisaalta mielenliikkeiksi. Ihmisenalun mielikuva äidistään,
äitinsä rinnasta, on olemassa jo ennen hänen kokemustaan
äidistä. Mielikuva saa ihmisenalun tavoittelemaan suullaan sitä,
mitä hän kaipaa ja kun hän löytää sen ulkomaailmasta,
kokee hän äidin rinnan omaksi luomuksekseen. Mielikuvat ja luovuus
alkeellisissa muodoissaan ovat siten ihmismielen ne lähtökohdat,
joista kehittyneempi mieli kuvineen saa alkunsa.
Tämä tosiasia auttaa meitä ymmärtämään
mielikuvien ja luovuuden voimaa. Mikään ei voita sitä, ei
mikään muu kuin kuolema, ja juuri siksi luovuuden vastustajat
pyrkivät tappamaan toistensa mielikuvat elämänvoimineen,
koska tietävät muuten jäävänsä toiseksi.
Mielikuviensa kautta ihminen uusiutuu, voi uusiutua, ja mielikuvien kuoleminen
merkitsee hänen kehityksensä pysähtymistä. Kun aloitetaan
taistelu toisten ihmisten mielikuvia vastaan, on oma mielikuvamaailma jo
kuollut ja valtaanpääsy ainoa elämän tavoite. Siksi
varhainen mielen kyky uusiutua mielikuvien kautta ja myöhemmin kehittynyt
kyky taistella ulkomaailmaa vastaan tulevat olemaan ikuisia vastapelureita;
sanomalehdistön kulttuuritoimitus ja ihmiskunnan kulttuuri ovat ajankohtaisia
vastapelureita toisen pyrkiessä repäiseviin sensaatioihin ja
toisen luovuuteen.
Luovuuden virkistävä voima syntyy siitä,
että ihminen käy alkulähteellään hakiessaan uusia
kuvia elämäänsä; hän ei pyri järkeilemällä
rakentamaan vahvempaa suojaa tunne- ja elämysmaailmaansa vastaan,
vaan ohittamalla ne hän turvautuu luovuuteensa ja antaa sen puhua.
Kaikki syvät kokemukset, jotka herättävät mielikuvien
alkulähteen kiehumaan saavat hänet uusiutumaan. Uusiutumien voi
syntyä syvästä rakkaudesta johonkin, inspiraatiosta tai
se voidaan antaa hänelle yö- tai päiväunien muodossa,
se voi kehkeytyä syvästä kauneuden kokemuksesta luonnon
tai ihmisen edessä tai hän voi löytää jumaluuden
itsensä sisältä.
Mielikuva ei ole sama asia kuin narsistinen kuva omasta
itsestä tai itsestä luomakunnan kruununa. Narsistinen omakuva
on intellektuaalinen suoja omaa pienuutta vastaa kun ihminen on estynyt
pääsemästä luovuuden lähteelleen. Sikäli
kun postmoderni ihminen pyrkii takaisin häneltä riistettyyn lapsuuteensa
se merkitsee sitä, että hänessä elää vielä
toivo löytää kadotettu luovuuden lähteensä mielikuvineen,
ja siinä mielessä hänen suuntansa on oikea ja ainoa mahdollinen.
Koska kuka haluaisi kuolla pystyyn! Vain kuvat, esteettiset elämykset
ja mielikuvat auttavat meitä pystyynkuolemista vastaan. Siinä
ei järjen tuotteista ole apua.