- T U
U L I K
K I K
A R J A
L A I N
E N -
"Kehitys vailla inhimillistä tai kulttuurista sisältöä on kasvua vailla sielua".
Suomalaisen kulttuurin perusrakenteet ovat heikentyneet
selvästi 1990-luvulla maamme koko laajalla maaseudulla ja siten myös
erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa. Osallistumisen mahdollisuudet
kapenevat kansalaisopistoissa, kirjastoissa, musiikkiopistoissa, taiteen
perusopetuksessa. Elävät taide-esitykset ovat harvinaistuneet.
Koulujen taideaineiden opetus kuihtuu. Eikö perinteiselle pohjoismaiselle
kansansivistysaatteen läpäisemälle henkiselle kasvulle ole
enää tilaa?
Sarjakuvat, televisio, videot, rock, internet ja liveroolipelit
ovat nykyaikaa. Niiden tekemisestä ja seuraamisesta nuoret ovat kiinnostuneita.
Kuitenkin myös niiden sisältöjen luomiseen tarvitaan perinteistä
taiteen ja kulttuurin ymmärtämistä ja ammattitaitoa, joiden
edellyttämä infrastruktuuri on heikkenemässä.
Kulttuurimme kulttuuritonta
kehittämistä
Kulttuurinäkökulma on äärimmäisen
niukasti edustettuna nykyhetken suomalaisissa kehittämisvisioissa.
Valtioneuvoston tulevaisuusselonteko (13.10.1998) eduskunnalle
on laaja ja kiinnostava asiakirja. Sen taustaksi hahmottuvat 90-luvun alun
yhteiskunnalliset ja kansantaloudelliset vaikeudet, jotka kulminoituivat
työttömyytenä. Selonteon tulevaisuusnäkemys keskittyy
näiden ongelmien ratkaisemiseen. Ratkaisun avaimiksi kiteytyvät
tieto, vuorovaikutus, osaaminen ja korkea teknologia. Tulevaisuuden päämäärä
on älykäs hyvinvointivaltio.
Kulttuuripoliittisia tavoitteita ei tulevaisuusselonteossa
eikä myöskään Itä- ja Pohjois-Suomen työryhmien
strategiamietinnöissä pohdittu eikä asetettu.
Tulevaisuusselonteossa kahden lausumaehdotuksen näkökulma
on kuitenkin muita selkeämmin kulttuurinen. Ehdotuksessa nro 1 edellytetään,
että koulutuksen sisällössä varataan riittävästi
aikaa ihmisyyteen kasvuun ja ehdotuksessa 2, että hallitus ryhtyy
toimenpiteisiin kokonaisvaltaisen elämyskasvatuksen aikaansaamiseksi.
Tässä toiminnassa käytettäisiin apuna taiteilijoita.
Avantgarde ja innovaatio
Kulttuuri ja taide ovat erottamaton osa yksilön ja
yhteisön kehitystä. Ne kasvavat elämästä itsestään,
kertovat siitä ja kuvastavat sitä, muodostavat identiteettimme
ja tekevät sen näkyväksi.
Ne sisältävät välttämättä
myös luovuuden ja uusiutumisen, siis avantgarden ja innovaation vaatimuksen,
joka on yhteisön kehitykselle yhtä välttämätöntä
kuin perinteen tuoman kokemuksen kivijalka. Kansalaisten osallistuminen
kulttuurin tekemiseen ja kokemiseen on elävän yhteisön tunnusmerkki
ja kulttuurin moninaisuus vuorovaikutuksen, kansainvälisyyden ja suvaitsevaisuuden
edellytys.
Koska kulttuuri on ihmiskunnan omalakisesti uudistuva
henkinen voimavara, tulee sillä olla tietty autonomia. Kulttuuripolitiikan
peruskysymyksiä on löytää sopiva suhde kulttuurin julkisen
rahoituksen ja markkinaehtoisen toiminnan välillä. Tämä
on tärkeää pienten kulttuurien säilymisen kannalta
nykyisessä kansainvälistyneessä markkinatalouteen liittyvien
megatrendin hallitsemassa kehitysvaiheessa. Kulttuurin ja taiteen kaupallinen
hyödyntäminen tarjoaa lyhyen tähtäimen etuja, mutta
pääpaino olisi asetettava niiden arvioimiseen pitkällä
aikavälillä kestävän kehityksen lähteenä.
Meidän on raivattava tietoisesti tilaa taiteen ja kulttuurin omalakiselle
kehitykselle.
Kulttuuriosaaminen osaamiskeskuksiin
Koska tulevaisuusselonteko ei kiinnittänyt huomiota
maamme kulttuuripolitiikkaan, on mahdollista olettaa, että se
ei ole antanut aihetta huolestumiseen. Onko siis pääteltävä,
että kulttuuripolitiikkaa on vuosikymmenen alkuun asti hoidettu maassamme
taitavammin kuin talouspolitiikkaa? Jos näin olisikin, onko varmaa,
että suotuisa kehitys jatkuu, kun 90-luku on avannut myös kulttuuripolitiikalle
aivan uusia haasteita, joihin ei vielä ole pystytty vastaamaan?
Suurelta osin nämä mahdollisuudet ja
uhat liittyvät samaan tekniseen kehitykseen, jota tulevaisuusselonteko
käsitteli. Liian pieni osa saatavillamme olevasta kulttuuriteollisuudesta
on kotimaista. Maassa, jossa valmistetaan korkean teknologian huippulaatua,
on jääty kehitysmaan tasolle modernissa sisältötuotannossa
ja perinteisten sisältöjen tuottamisessa teknisiin välineisiin.
Tulevaisuusselonteon jälkeen on kulttuurin merkitystä
kehitystekijänä ilmeisesti tarkasteltu erikseen valtioneuvoston
tasolla. Tästä merkkinä kulttuurialan osaamiskeskukset voivat
nyt ensimmäistä kertaa hakeutua osaamiskeskusohjelmaan. Joulukuussa
1998 sekä Lapista että Kainuusta määrättiin kulttuurialan
keskukset osaamiskeskuksiksi: Lapin elämysmatkailukeskus ja Kuhmon
kamarimusiikkikeskus. Itä- ja Pohjois-Suomessa on siis monta syytä
panostaa kulttuuriin. Valtakunnallisesti on jo harkittu viisaaksi tukea
pohjoisen ulottuvuuden kulttuuriosaamista alueen strategisena voimavarana.
Itä- ja Pohjois-Suomen
omaleimaiset kulttuurialueet
Perinteiltään Itä-Suomi kolmine maakuntineen:
Karjala, Savo ja Kainuu, on omaleimainen kulttuurialue. Rajan läheisyys
antaa erityisesti Kainuulle ja Karjalalle ominaislaatunsa. Rajaseudut ovat
Kalevalan laulumaita. Sieltä Lönnrot keräsi kansalliseepoksemme,
karelianismin taiteilijat - Gallen-Kallela ja Sparre maalasivat kansallisia
merkkiteoksia Kuhmossa ja Sibelius sävelsi Kolilla. Myös sanallinen
perinne on vahva. Juhani Aho, Minna Canth, Ilmari Kianto, Eino Leino, Veikko
Huovinen ja Heikki Turunen ovat kirjoittaneet Itä-Suomen kansalliskirjallisuuden
ytimeen.
Pohjois-Suomessa voidaan erottaa kaksi, kolme, neljä,
jopa useampiakin alueita. Pohjois-Pohjanmaan alueella on ainakin kolme
toisistaan selvästi erottuvaa seutua: Koillismaa, jokilaaksot ja Oulun
seutu. Lapissa Rovaniemen seutu, länsirajan alue ja tunturi-Lappi
erottuvat kaukaakin katsoen omikseen.
Osaksi suomalaista kulttuuria ovat Pohjois-Suomessa kirjoittaneet
ja kuvanneet kymmenet taiteilijat: Franzén, Koskenniemi, Paulaharju,
Rintala, Mukka, Särestöniemi, Valkeapää, Lampi, Paltto,
Liksom, Tervo, Paasilinna, Päätalo, Männikkö, Hukkanen,
Hyttinen... Yrjö Kilpisen säveltämät Tunturilaulut
ja Erik Blombergin elokuva Valkoinen peura ovat syntyneet samalla tavoin
oman maan eksotiikan löytämisen innoittamina kuin karelianistien
teokset.
Nykyisinkin voidaan Itä- ja Pohjois-Suomesta osoittaa
mittavia kulttuuritahdon ilmauksia. Kaupungit ylläpitävät
orkestereita, teattereita, museoita ja alueoopperoita. Maamme arkkitehtuurin
ylpeys ovat uudet kulttuuritalot. Niitä rakentaneista kunnista puolet
on alueella. Kesäfestivaaleista neljännes soi, tanssii ja väikkyy
kuvina täällä. Savonlinnan oopperajuhlat, Kuhmon Kamarimusiikki,
Kuopio tanssii ja soi, Imatran Big Band -festivaali ja Mikkelin musiikkijuhlat,
Salmelan kuvataidekesä, Retretti ja Lapinlahden taidekeskus ovat valikoitumassa
tekeillä olevan matkailun kansainvälisen Lakeland-hankkeen kärkituotteiksi.
Omaleimainen itäsuomalainen kulttuurijuonne kulkee karjalais-ortodoksista
polkua pitkin Iisalmen Evakkokeskuksesta Heinäveden Valamoon ja Ilomantsiin.
Kainuussa kalevalaisuutta vaalitaan Kajaanin Lönnrot-keskuksessa,
Kuhmon Kulttuurikornitsassa ja rakenteilla olevissa Juminkeoissa rajan
molemmin puolin. Carelicum Joensuussa tekee karjalaisuutta tunnetuksi
ja tuotteistaa sitä matkailun ja yritystoiminnan käyttöön.
Arcticum Rovaniemellä tutkii pohjoista elämäntapaa ja kertoo
siitä tieteen ja audiovisuaalisen tekniikan keinoin. Sodankylän
elokuvajuhlat on alansa kulttitapahtuma. Täydenkuun tanssit Pyhäjärvellä,
Hetan musiikkijuhlat, Jutajaiset, Kalotti-Jazz Torniossa ja Haaparannassa
kertovat pohjoisen ulottuvuuden kulttuurinäkökulman vahvuuksista.
Loppuuko taide,
katoaako kulttuurista innovatiivisuus?
Maakuntien liittojen kehittämisohjelmissa elinkeinoelämän
kehittäminen on pääasiana. EU-rahoitus on lähtökohtana
hankesuunnittelulle ja näin ollen se ohjaa tehokkaasti aktiviteettien
luonnetta ja suuntautumista.
Koska EU-tukien kohdentaminen on nykyisten aluekehitysohjelmien
päätarkoitus, ohjautuvat kulttuurialankin hankkeet tyypillisten
rakennerahastokriteereiden mukaisiksi. Niiden tulee lisätä työllisyyttä
ja yritystoimintaa, ja useimmiten ne alueilla liittyvät perinteen
hyödyntämiseen ja matkailuun. Kulttuuri on hyväksytty painopistealueeksi
pääasiassa juuri matkailun ohjelmapalvelujen tuottajana vastaamaan
"postmaterialistisen ihmisen yksilöllisiin elämystarpeisiin"
(tulevaisuusselonteko) ja historiallisten turistikohteiden tarjoajana.
Kulttuuritoimintaa ei välttämättä
enää nähdä sellaisena asenteita ja rakenteita muuttavana
voimana, jota se innovatiivisempien hankkeitten kautta voi edustaa.
On myös huolestuttavaa, että yhä hankeperusteisemmaksi
muuttuvassa kulttuurialan rahoituksessa ei ehkä pystytä turvaamaan
edes kulttuurialan "elinkeinoelämän" raaka-aineen tuotantoa ja
tuotekehittelyä - eli taidetoimintaa. Kun kunnat taloudellisen tilanteensa
vuoksi vähentävät kulttuurimäärärahojaan,
ja jos rakennerahastoista ei taidetoimintaa tueta, ei alalla ole kohta
paljonkaan "tuotteistettavaa". Tämä on erityinen ongelma Pohjois-
ja Itä-Suomen laajoilla, harvaanasutuilla ja useimmiten kohtalokkaasti
kuntavetoisilla alueilla.
Kulttuuritoiminnan
alueellisesta merkityksestä
Kaikki kulttuuritoiminta on luonteeltaan paikallista.
Syntyessään se kuvastaa tietyn paikan ja ihmisryhmän elämisen
tapaa ja arvoja. Jos jollain kulttuuritoiminnan ilmauksella on erityisen
syvällistä yleisinhimillistä sisältöä tai
sen vaikutus muuten ulottuu paikallisuutta laajemmalle, on kysymys alueellisesta
tai jopa maailmanlaajuisesti puhuttelevasta kulttuuritoiminnasta.
Kulttuuritoiminnan tärkeimpiä vaikutuksia on
vaikea mitata. Tiedetään, että kulttuurisesti vireä
yhteisö on vireä myös yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti.
Taide ja kulttuuri ovat ihmisenä olemisen ja kasvamisen erityispiirteitä.
Ihmisyhteisöä ei ole olemassa ilman kulttuuria - se on mukana
kaikessa ja vaikuttaa kaikkeen.
Kulttuuritoiminnan taloudellisia vaikutuksia on helpompi
mitata, joskin kulttuurin taloustiede on vielä kovin nuorta. Usein
nämäkin vaikutukset ovat välillisiä ja pitkäaikaisia.
Kulttuurimatkailutapahtuma Kuhmon Kamarimusiikki tuottaa
Kuhmoon n. 9 miljoonaa markkaa matkailutuloja. Tapahtumasta kirjoitetaan
koti- ja ulkomaisissa lehdissä noin 400.000 palstamillimetriä
vuosittain, mikä merkitsee Kuhmolle 4-6 mmk:n arvosta myönteistä
mainosta. Voitaneen sanoa, että Kuhmon kaupunki saa festivaaliin sijoittamastaan
noin 400.000:n markan avustuksesta paikkakunnalle kohtuullisen tuoton.
Kulttuuriala on yksi nopeimmin kasvavista työllistävistä
aloista koko maailmassa. Tämä johtuu toisaalta alan työvoimavaltaisuudesta,
toisaalta teknologian kehityksen mahdollistamasta kulttuuriteollisuudesta.
Kulttuurinäkökulma laajan
pohjoisen alueen yhteistyöhön
Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Pohjois-Karjala ovat
lukemattomin säikein sidottuja Barentsin alueeseen ja sen asukkaisiin
historiallisesti ja niin muodoin myös kulttuurisesti. Vuorovaikutuksen
ja historian muistijälkien täytyy olla näillä raja-alueilla
tiheämpiä ja syvempiä kuin muualla Suomessa, koska kulttuuriset
vaikutteet ovat suodattuneet rajan yli puolelta toiselle juuri täällä.
Tuntui oudolta ja samalla kertaa tutulta kuunnella Arkangelin
pääkirjaston luokkahuoneessa tutkija Alexandr Davidovin marraskuussa
1997 kertovan suomalaisille kulttuurimanagerikoulutukseen osallistuville
opiskelijoille niistä lukemattomista vaikutuksista, joita suomalaisilla
on ollut Arkangelin alueen tapoihin ja kieleen. Karjalaisuus on puolestaan
ollut niin samaa ainesta molemmin puolin rajan, ettemme me itäsuomalaiset
kunnolla tiedä, missä "suomenkarjalaisuus" loppuu ja vienankarjalaisuus
alkaa, emme edes omassa mielessämme. Jo ruotsalaiset sen selvästi
näkevät: suomalaisissa on jotain itäistä, luulevat
venäläiseksi vaikutteeksi. Ja onhan se sitäkin: missä
loppuu karjalaisuus, missä alkaa venäläisyys? Ortodoksinen
uskonto on ollut meille yhteinen asia, ja vaikka luterilaisuus on maassamme
valtauskonto, on ortodoksisuus kuitenkin toinen kansankirkkomme.
Pohjoisen Suomen väki taas tuntee hyvin "meän
kielen" puhujat Tornion laakson länsipuolella. Poikkinainti on vahvistanut
sukusiteitä ja sekoittanut kulttuurivaikutteita Tornionjoen ylitse.
Saamelaiset ovat aina vaeltaneet Kalottialueella neljän valtakunnan
rajoista paljon välittämättä porotokkien laidunmailla.
Rajat ovat yleensäkin olleet hämäriä, liukuvia pohjoiseen,
länteen ja jopa itään päin.
Onko olemassa erityistä "Pohjoista identiteettiä",
joka kattaa Pohjoisen ulottuvuuden alueet, siis Itämeren piirin, ehkä
Skotlannin, pohjoismaat, Venäjän? Pohjoismainen identiteetti
maailmalla on vuosikymmenet merkinnyt hyvinvointiyhteiskuntaa, tasa-arvoa,
korkeaa teknologiaa, viileää järkevyyttä, tehokkuutta
ja täsmällisyyttä. Miten tähän identiteettiin
yhdistyvät ikiaikainen "venäläinen sielu" tai Venäjän
tämänhetkinen taloudellinen ja yhteiskunnallinen murros?
Kun käsittelemme rajatumpaa aluetta, Suomen itäisiä
ja pohjoisia osia, voimme varmasti puhua yhteisen identiteetin aineksista
itäisten naapureittemme kanssa. Yhteiset historialliset juuremme perustelevat
tätä sisaruutta, samoin yhteiset ilmasto- ja luonnonolot.
Taloudesta ja yhteiskunnasta puhuttaessa on muistettava,
ettei Venäjä vaikeuksistaan huolimatta ole "kehitysmaa", koska
siellä koulutuksen, tutkimuksen ja kulttuurin taso on parhaimmillaan
hyvinkin korkea. Vanhojen rakenteiden romahtamisen takia maan järjestelmällinen
kehittäminen on nyt hidasta ja vaikeaa. Arkangelin kulttuurijohtaja
Lev Vostrjakov kuvaa tilannetta Venäjällä seuraavasti: "Venäjä
on yhä keskellä muutosprosessia eikä kukaan voi ennustaa
varmasti, kuinka pitkään se kestää ja koska se loppuu.
Voidaan olla varmoja vain yhdestä asiasta: institutionaalisten ja
taloudellisten olojen vakautuminen ei ole näkyvissä". Eikö
meidän ole kuitenkin toimittava juuri pohjoisen ulottuvuuden hyväksi
siinä lujassa uskossa, että vapaan tiedonkulun ja demokraattisen
kehityksen vahvistuessa olot Venäjällä vähitellen vakiintuvat?
Kulttuuritoiminta on kaikkina aikoina - jopa rautaesiripun
rakosista - toiminut polunraivaajana itärajan yli. Ystävyyskaupunkitoiminta
oli vielä vuosikymmen sitten lähes ainoa mahdollisuus tehdä
yhteistyötä kuntien ja kuntalaisten välillä. Tällä
vuosikymmenellä kulttuuriyhteistyö on saanut uusia muotoja: toisaalta
se on jo kohtalaisen vapaata kanssakäymistä ja kansalaistoimintaa
rajan molemmin puolin, toisaalta antavat EU:n raja-alueohjelmat mahdollisuuden
sellaisten kulttuurihankkeiden rahoittamiseen, joiden vaikutukset ulottuvat
Venäjälle.
Kulttuurihankkeita on meneillään sekä
Karjala Interreg -ohjelmassa että Barents Interreg -ohjelmassa. Karjala-Interreg
-ohjelmassa oli syyskuussa 1998 rahoitettu 15 kulttuurialan hanketta vuosille
1997-99 ja Barents-Interreg -ohjelmassa 9 kulttuurihanketta. Hankkeiden
kokonaisbudjetti on 32,5 miljoonaa markkaa, johon on myönnetty EU-rahoitusta
yhteensä 13,3 miljoonaa markkaa.
Pohjoisen kulttuuritoimijat
avainasemassa
Norjalaisten ja ruotsalaisten naapurien kanssa toimiminen
ei ole meille pohjoismaisina sisaruksina kovin vaikeaa. Heidän tapansa
uskomme tuntevamme ja hallintokin vaikuttaa tutunomaiselta. Lähempi
yhteistyö tuottaa tosin yksityiskohdissa joskus melkoisia yllätyksiä
puolin jos toisinkin - onneksi olemme vielä erilaisia! Olot ovat kuitenkin
vakaat, ja julkisen talouden kiristymisestä huolimatta kulttuurielämän
perusrakenteet ovat säilyneet.
Luoteis-Venäjän olosuhteet ovat meille paljon
vieraammat. Lev Vostrjakov toteaa, että rahoituksen ja hallinnon keskittyminen
toisaalta ja vapaa markkinatalous toisaalta muodostavat kulttuurinvälittäjille
erityisen haasteen. Nykyisin aluetasolta voidaan rahoittaa vain kulttuurilaitosten
henkilöiden palkkakulut ja eräitä muita kiinteitä kuluja.
Kaikki muu rahoitus on anomuksiin perustuvaa harkinnanvaraista hankerahoitusta.
Hankehakemukset ovat usein heikosti tehtyjä, koska ei ole totuttu
markkinatalouteen. Erityisesti toivotaankin eurooppalaista koulutusta kulttuurialan
yritys- ja johtamistaidoissa.
Karjalan kulttuuriministeri Tatjana Kalashnik sanoi Kuhmon
kesäakatemian seminaarissa puhuessaan Karjalan ja Suomen kulttuuriyhteistyöstä
heinäkuussa 1997: "Satunnaisten kulttuuriyhteyksiemme aika on ohi".
Hän luetteli alueet, jotka tekevät yhteistyötä: Pohjois-Karjala,
Mikkeli, Oulu ja Lappi. Kaikkein laajinta yhteistyötä hän
totesi toteutettavan edelleen ystävyyskaupunkisuhteiden kautta: "
Kaikilla alueilla, joita on yhteensä 18, on Suomen eri kuntien ja
kaupunkien kanssa 72 kulttuuri- ja taideyhteistyösopimusta. Vuonna
1996 meidän kaupunkimme ja alueemme ottivat vastaan 153 valtuuskuntaa,
yhteensä 2276 henkilöä."
Ministeri Kalashnik totesi edelleen, että Suomen
liityttyä EU:iin, Karjalan, Suomen ja EU:n kannalta kiinnostaviksi
hankkeiksi ovat muodostuneet perinteen, historian, kulttuurin, kielen ja
kirjallisuuden säilyttäminen, lasten ja nuorten välinen
kanssakäyminen sekä asiantuntijoiden välisten yhteyksien
lisääminen.
Lopuksi
Pohjoinen ulottuvuus antaa Pohjois- ja Itä-Suomen
alueille erityisen historiallisen pohjan, pätevyyden ja kiinnostuksen
toimia yhteistyössä Barentsin alueella ja varsinkin Luoteis-Venäjän
alueitten kanssa. Pohjoisen ulottuvuuden toimintasisällöissä
tuleekin kulttuuritoiminnalla olla tasaveroinen asema elinkeinoelämän
ja teknologian alan hankkeiden rinnalla.
Suomen lähialueyhteistyössä ja EU:n raja-alueohjelmissa
tulee kulttuurialan hankkeet rahoittaa strategisina projekteina. Interreg-
ja Tacis-ohjelmat tulee koordinoida niin, että samaa hanketta voidaan
rahoittaa sekä Suomen että Venäjän alueella tapahtuvan
toiminnan osalta.
Aluekehitysohjelmissa kulttuuri on huomioitava painopistealueena
sekä oman alueen kehittämisessä että alueiden välisessä
yhteistyössä Pohjoisen ulottuvuuden kansainvälisen yhteistoiminnan
piirissä. Sekä Suomen valtion että alueiden tulee panostaessaan
Barentsin neuvoston työskentelyyn ottaa nykyistä mittavammin
huomioon kulttuuriyhteistyön tarpeet.
Rahoitettaviksi hankkeiksi tulee hyväksyä selkeästi
elinkeinopainotteisten kulttuurialan hankkeitten rinnalle myös alan
omista lähtökohdista toimivia, alan erityistä osaamista
kehittäviä ja yhteistyötä rakentavia hankkeita. Kulttuurialan
asiantuntemusta on kuultava, kun alan hankkeita käsitellään
rahoituksesta päättävissä hallintoelimissä.
Lisää aiheesta:
- Cantell, Timo 1993. "Musiikkijuhlien yleisöt". Tilastotietoa
taiteesta nro 7. Helsinki. Taiteen keskustoimikunta.
- Heininen, Lassi 1993. "Valtakuntien rajat erottajana ja
yh- distäjänä" teoksessa Heininen (toim.)Petroskoi - Kostamus
- Kuhmo. Kuhmon kesäakatemia. Kuhmo
- Kainuun liiton Interreg-sihteeristö 1998. Karjala-Interreg-
ohjelmasta rahoitetut hankkeet syyskuuhun 1998 mennes- sä. Muistio.
- Unesco 1998. "Moninaisuus luovuutemme lähteenä.
Kulttuurin ja kehityksen maailmankomission raportti". Keu- ruu.