|
|
|
|
] H a n n u
L a l l u k k a [
] K u v a a j a t v a s e m m
a l t a o i k e a l l e : I r m e l i J u n g ,
N. N a u m o f f , P e k k a
M u s t o n e n , I r m e l i J u n g
[
Pohjoisen naiskirjailijan ääriviivat on vedetty. Oululaiset kirjallisuusalan tutkijat kaivoivat esiin neljä sukupolvea kohtuihmisiä, joilla kynä on pysynyt kädessä. Vaikeaa on ollut. Naisilla. Pohjoisilla kirjailijoilla. Tutkijoilla. Miksi ihmeessä?
Pari vuotta sitten automatkalla kohti Rovaniemeä
kerroin siellä syntyneelle kirjallisuutta opiskelevalle naiselävälle
rippileiristäni Lapissa. Syntyi tulenkatkuinen väittely. Olin
erehtynyt: minun olisi pitänyt puhua rippileiristä Saariselällä,
Helsingin uloimmassa lähiössä, kuten Pekka Kejonen on ripittänyt.
Etelän miehen artikulaation oli johtanut harhaan kolonialistisen valtakulttuuriajattelun
yksinkertaistamat asenteet. Pohjoinen nainen oli ylpeä juuristaan.
Aina ei ole näin, tai jos onkin, se on kannattanut
ehkä jättää sanomatta. Kaksinkertaisen marginaalin
taiteilijat eivät ole päässeet helpolla. Kirjailijaa täydentävinä
attribuutteina niin pohjoinen kuin nainenkin lienevät valmiiksi kielteisesti
latautuneita. Pohjoinen nainen - yhdistelmä kuulostaa vaaralliselta.
Aiemmin naiset saattoivat kenties esiintyä miehen nimellä ja
kirjoittaa kuten he, ja täten oikeuttaa kirjoittamisensa. Nykyään
yhä useampi muuttaa pois ja luopuu pohjoisesta identiteetistään.
Pohjoisen naisen taakka
Henkinen elämä kokee kovia Pohjois-Suomessa.
Helsinki näyttää napanneen pääkaupungin aseman
myös kirjallisuudessa. Taiteilijat muuttavat kaukaa keskuksiin. Rahaa,
tukea ja yhteyksiä järjestyy sitä vaivattomammin, mitä
lähemmäs kaupunginvaloja Suomenlahdella tullaan. Pohjoinen on
etäistä periferiaa. Jälkikolonialististen oppien mukaisesti
on oikeutettua puhua keskustasta ja marginaalista.
- Eihän jakoa virallisesti ole olemassa, mutta yhteiskunta
ja sosiaaliset faktat näyttävät, että asetelma on täysin
perusteltu, Oulun yliopiston kirjallisuuden professori Sinikka Tuohimaa
toteaa.
Erityisen vaikeaa näyttää olleen ja yhä
olevan pohjoisella naiskirjailijalla. Vasta virinnyt tutkimus on lähtenyt
jäljittämään heidän harvoja jälkiään.
Kirjallisuushistorioista pohjoisia kirjailijoita, saati
naiskirjailijoita, saa etsiä suurennuslasilla; löytääkseen
muutaman. Lokaalisen ja sukupuolisen aseman luomat paineet ovat tukahduttaneet
(pohjoisen) naisäänen tai saaneet kriitikot katsomaan valmiiksi
kieroon. Tuohimaa kauhistelee tilannetta:
- Shokeeraavaa, eräskään eturivin kriitikkomme
ei näe naisia pohjoisessa laisinkaan.
Kuten maamme johtaviin naistutkijoihin kuuluva Sara Heinämaa
on huomauttanut, huomion kohteiksi ylipäätään päässeidenkin
naisten teoksien arvosteluissa on keskitytty usein epäolennaisuuksiin.
Naisten osaksi on tullut olankohautukset ja väheksyntä. Onko
se kaiken vaivan väärti? Milloin nainen kelpaa tervoksi tai tabermanniksi
koko perheen lauantai-iltaan?
Suomi on Euroopan periferiaa, pohjoinen Suomen periferiaa.
Kaukana kehityksen eturivistä käyneiden peräkylien historia
kertoo omaa karua kieltään. Tyttöjä ei koskaan ole
liiemmin rohkaistu kouluttautumaan, saati kirjoittamaan. Raskas elämä
on vaatinut myös lasten työpanosta ja naisten hartiavoimia. On
lopulta tajuttu, että kunnon sivistyksen ja työn perässä
on lähdettävä etelään; syrjäytyneisyys korostuu
entisestään, kun kaukaisista kylistä katoavat pian työpaikkojen
lisäksi naiset.
Pakonomainen trendi pätee niin ikään kirjailijoiden
kohdalla. Päivän tunnetuimmista naiskirjailijoistamme monet ovat
syntyneet pohjoisissa: taiteilijoiden muuttovirta etelään valitettavan
yleisenä tendenssinä on ajanut evakkoon muun muassa Limingasta
Anna-Leena Härkösen, Haukiputaalta Päivi Alasalmen, Kalajoelta
Maarit Verrosen ja Ylitorniolta Rosa Liksomin. He ovat nykyään
kansallista omaisuutta eikä kukaan puhu heidän synnyinsijoistaan.
Liksom ahdistavine henkilöhahmoineen on ehkä vahvimmin pystynyt
säilyttämään pohjoisen perintönsä. Syrjäseutujen
ihmiselle historia painaa; perinteet, yhteiskunnalliset ajattelutavat ja
asenteet, taloudelliset ja sosiaaliset elämänrealiteetit ajavat
hakemaan - joskus tarpeellistakin - etäisyyttä.
Kirjailijan ja kirjallisuuden luonne kaamoksessa
Pohjoisuus kirjallisuudessa ei ole tiukasti rajattu: Anu
Kaipainen Oulua käsittelevine kirjoineen kelpaa tasaveroisena saamelaisten
rinnalle. Lapin ja Saamenmaan erottamisessa lienee paikallisillakin oma
päänvaivansa. Pelkän maantieteen sijaan on ongelmaa tarkoituksenmukaisempaa
lähestyä tietyn mielentilan kannalta.
- Täältä pois muuttanut ei välttämättä
ole pohjoinen kirjailija, kun taas muualta tänne tullut ja oloihin
identifioitunut hyvinkin saattaa olla, Tuohimaa valottaa tutkimuksen lähtökohtana
olevia periaatteita.
Käsityksemme pohjoisen kulttuurista ja elinolosuhteista
ovat osittain vääristyneet laskettelurinteillä ja sähkönsinisen
iltanuotion loisteessa. Kuva pohjoisesta, stereotypia eksoottisesta Lapista,
on ollut vallitsevasti sen ulkopuolisen toisen luoma. Kuvaavaa on, että
ensimmäinen Lapissa syntyneen omasta kulttuuritaustasta ponnistava
romaani ilmestyi vasta vuonna 1952. Pohjoista naisääntä
edustavimmillaan käyttänyt rovaniemeläinen Annikki Kariniemi
on hänkin jäänyt yleensä historioiden ulkopuolelle.
Eritoten luonnolla on ollut keskeinen sija pohjoisen kirjallisuudessa.
Kariniemi osasi jo nähdä muualta tulleiden luontoihailun todelliset
varjot:
- Hän koki vaaratekijöinä tekojärvet,
valjastetut joet, matkailun ja epäaidon lappalaiselämän.
Kariniemen imago viihdekirjailijana vaatisi yhtä lailla uuden analyysin,
Tuohimaa tuumii.
Romanttisen soiden ja tuntureiden hurman rinnalle nousee
toisaalta ympäristön pimeä ahdistavuus. Elämästä
saattaa tulla rankkaa kamppailua pitkiä talvia ja eristäytyneisyyttä
vastaan. Rosa Liksomin novelleissa vaikeudet ja naiset kohtaavat: väkivalta
ja itsemurhat ovat läsnä. Maailmankansalaisen tiensä kulkenut
Liksom näyttäisikin etäältä etsivän vastauksia
pohjoisen yksilön ja yhteisön väliseen jännitteeseen.
Kirjoittamisen henkistä prosessia voi lähestyä
kahdesta eri näkökulmasta. Yhtäältä on naisen
henkilökohtainen kirjoittava persoona, aina ja kaikkialla, toisaalta
mahdollisuus tietoisesti pukea teksti vieraaseen asuun. Maarit Verronen
tuo todellisuuden etäisen fantasian kautta lähemmäs ja saa
meidät epäilemään sitä. Nainen ilmaisee paitsi
läsnä-, myös poissaolollaan. Entiset kokemukset eivät
häviä mihinkään, ympäristön vaikutukset ovat
olemassa, niin vanhan kuin uuden.
- Sekä - että, pohjoinen kirjoittaa kirjailijaa
ja kirjailija pohjoista, Tuohimaa vastaa.
Tutkimuksen aamuhämärä
Oulun yliopistossa ideoitu Pohjoiset naiskirjailijat -projekti
aloitti 1993 ponnistelunsa täysin tutkimattoman alueen kartoittamiseksi.
Mukana on eri oppiaineiden opiskelijoita ja opettajia, jotka ovat tutkimuksissaan
hyvinkin eri vaiheissa: yhdistävänä iskusanana toimii pohjoinen
kirjallisuus. Ensimmäinen käytännön yhteinen työnjälki,
Jäiset laakerit -artikkelikokoelma, esittelee enemmän tai vähemmän
unhoon painuneen joukon naiskirjailijoita. Työ on kuitenkin vasta aluillaan.
Historia hahmottuu vielä hajanaisena ja itseisarvoisesti.
- En tiennyt itsekään pohjoisesta naiskirjallisuudesta
juuri mitään, kun lähdin mukaan. Haaste on melkoinen, Tuohimaa
puhaltaa.
Kaiken kaikkiaan pohjoinen kirjallisuus näyttää
selvästi myöhäsyntyisemmältä kuin muualla maassa. Tehdyssä
jaottelussa pioneereiksi löydettyjen varhaisten virsirunoilijain Maria
Simointyttären ja Elsa Holmstenin ja 1800-luvun lopun naiskysymyksen parissa
askaroineiden Oulussa vaikuttaneiden Mimmi Berghin (synt. Kuopiossa) ja Fredrika
Pietilän jälkeen olemme jo 1950-luvun isoäitien sukupolvessa
ja Annikki Kariniemessä romanttisine lappineen. Vauhtiin päästiin
vasta 1970-luvulla, kun myös saamelainen kirjallisuus heräsi henkiin
tiedostamaan itsensä ja oman kielensä tärkeyden. Vetsikossa syntyneen
ja 30 vuotta Norjassa asuneen Rauni Magga-Lukkarin joikurunot edustavat saamelaisen
perinteen sisimmäistä laatua. Uneksunnasta nousseen kirjallisuuden
myötä myös paikallinen joka päivän elämä
alkoi saada muotoa. Ÿitien sukupolven tunnetuin edustaja lienee oululaisuutta
edelleen yllään pitävä ja Eurooppaan viimeisimmissä
teksteissään tähyävä Anna-Maija Ylimaula, joka otti
esikoisellaan Papintyttö (1976) myös lestadiolaisaiheen avoimesti
käsittelyyn.
Tyttärien sukupolveen kuuluu monta eturivimme naiskirjailijaa
Härkösestä Alasalmeen ja Verrosesta Liksomiin. Etelään
muuton seurauksena pohjoiset juuret tosin ovat saattaneet katketa - lopullisesti.
Iso aapa odottaa yhä. Dokumentteja kirjoittavien naisten
tuntemuksista on ollut vähän, jos lainkaan. Vaikka nimet ovat harvassa,
pintaa on raapaistu ja tieto matkan varrella karttunut; yli 200 naiskirjailijaa
on kirjattu myöhemmin julkaisuun aiottua bibliografiaa varten.
- Historiankirjoittamiseen on vielä matkaa, Tuohimaa päättää.
Jäiset laakerit sai taakseen paikallisen kustantajan. Kalliista
taidepaukuistaan tunnetuksi tullut Pohjoinen osallistui nyt julkaisemaan täysin
kuvatonta asiaa suoraan yliopiston kirjallisuuden tutkintovaatimuksiin.
Kaikki alkaa jostakin.