NAIDA VAI PALAA NEPALISSA
Asenteet ovat muuttumassa, mutta naimaton nepalinainen
on edelleen kummajainen
] T e k s t
i j a k u v
a : K a i s a V
i l k u n a [
Kirjoittaja on asunut vuodesta 1998 Nepalganjissa Lounais-Nepalissa.
Nepalissa rakkausavioliitot ovat edelleenkin poikkeuksia. Romanttinen rakkaus, toveruus, intohimo tai elämän jakaminen rakastamansa ihmisen kesken kuulostavat hyvin länsimaisilta ajatuksilta, kun puhutaan avioliitosta nepalilaisittain.
Nepalin avioitumiskulttuuria ja yleensäkin kaikenlaista naisten
ja miesten välistä kanssakäymistä säätelee
eniten uskonto. Maailman ainoassa hindulaisessa kuningaskunnassa uskonnolliset
säännöt kuuluvat jokapäiväiseen elämään
paljon kiinteämmin kuin mihin länsimaissa on totuttu. Hindulaisuuteen
olennaisena osana kuuluva kastilaitos elää ja voi hyvin, vaikka
se muodollisesti on lakkautettu jo 1960-luvun alussa. Naisena, aviovaimona
ja pienten lasten äitinä olen kokenut mielenkiintoiseksi ja välillä
suorastaan tyrmääväksi mahdollisuuteni vertailla nepalilaisten
kanssasiskojeni elämää omaan suomalaiseen todellisuuteeni.
Erilaisia eivat ole vain käytäntö ja tottumukset, vaan myos
koko tapa ajatella ja käsitellä elämää ja maailmaa.
Varsinaiset lapsiavioliitot ovat Nepalissa viime vuosikymmeninä
vähentyneet, mutta edelleen lasten vanhemmat saattavat sopia tulevasta
avioliitosta jo silloin, kun lapset ovat pieniä. Lapset ja nuoret
kasvavat tietoisina tulevasta puolisostaan, ja usein avioliittoon saatetaan
suhtautua kuin liikeyritykseen. Kaupankäynniltä avioituminen
vaikuttaa myös myötäjäisperinteen vuoksi. Mitä
rikkaampia ja/tai korkeammalla kastissa perheet ovat, sitä isommat
ovat myös morsiamen mukana tulevat myötäjäiset. Köyhillä
ja kastittomilla voikin olla käytännön ongelmia saada tyttärensä
naitettua, koska myötäjäisiin ei ole varaa.
Naimaton nainen Nepalissa on aina kummajainen. Tästä voi
helposti arvata mikä on tyttölasten asema. Tytöt saavat
yleensä huomata lapsesta saakka, etteivät ole yhtä toivottuja
kuin veljensä, sillä tyttärissään perheet kasvattavat
vain tulevaa työvoimaa sulhasen perheelle, minne tytär sitten
luovutetaan, vieläpä omaisuuden kera. Poikalapsi on muutenkin
välttämättömyys, silla vain poika voi saatella vanhempansa
kuoleman jälkeen matkalle iäisyyteen.
Tytöt ja naiset tekevät Nepalissa raskaimmat työt, kantavat
veden ja polttopuut pitkienkin matkojen takaa ja hoitavat suurimman osan
peltotöistä. Erään laskelman mukaan naiset tekevät
jopa kolme neljäsosaa raskaista töista. Tyttölapset
ovat siis työvoimana tärkeitä, eikä se edistä
heidän pääsemistään kouluun varsinkaan maaseudulla.
Naisten lukutaitoprosentti on Nepalissa yksi maailman alhaisimpia, vain
25 prosentin luokkaa.
Kastijaon rikkoja
suljetaan yhteisöstä
Ihmisen nimi kertoo Nepalissa varsin tarkasti, mistä hän tulee,
mitä kieltä puhuu ja mikä on hänen kastinsa tai asemansa.
Nepali on täynnä etnisiä ryhmiä, joista varsinkin etelän
tasankoalueella asuva väesto on täysin hindulaista toteuttaen
vuosituhantista monimuotoista kastilaitosta ja hindulaisuuden perinteitä.
Kukkuloilla ja vuorilla elävien heimojen uskontoon antaa buddhalaisuus
omat erikoispiirteensä, ja siellä ei kastilaitos ole yhtä
voimakas kuin etelämmässä, mutta tietty hierarkia on hyvin
vahva. Vaikka Nepalissa elää kymmeniä etnisiä ryhmiä
pienellä alueella, ovat ne pysyneet varsin sekoittumattomina. Yksi
tätä monimuotoisuutta ylläpitänyt tekijä on avioliittokäytäntö.
Avioliitto solmitaan perinteisesti vain oman etnisen ryhmän ja oman
kastin piiristä, ja joissakin heimoissa on suositeltavinta naida serkku.
Poikkeuksia kuitenkin löytyy. Pabitra Pariyar on 21-vuotias nepalinainen.
Etniseltä ryhmältään han on bahun, syntyperäisesti
korkeakastinen. Pabitran perhe on brahmineja eli hindulaisuuden korkeinta
kastia. Pabitra kuitenkin katkaisi omalta kohdaltaan vuosisataisen kastiketjun
rakastuessaan ja solmiessaan rakkausavioliiton. Pabitran mies Sunil kuuluu
alhaiseen kastiin, jonka jäseniä kutsutaan myos ìkoskemattomiksiî,
sillä korkeampikastiset välttävät fyysistä kontaktia
heidän kanssaan eivätkä esimerkiksi käytä samoja
kaivoja ja vesiastioita.
Sunilin kanssa avioituessaan Pabitra joutui perheensä hylkäämäksi
eikä nähnyt äitiään eikä muitakaan sukulaisiaan
kahteen vuoteen, eivätkä nämä puolestaan nähneet
Pabitran ja Sunilin parivuotiasta poikaa. Kastiaan Pabitra ei avioiduttuaan
menettänyt, mutta siitä ei ole mitään hyotyäkään.
Perinteiden mukaisesti Pabitra asuu aviomiehensa kotona anoppinsa, aviomiehensä
kahden veljen perheen ja naimattoman sisaren kanssa. Pabitran tapauksessa
aika paransi haavat, ja hän on nyttemmin tavannut kahta veljeään
ja äitiään. Pabitra ei kuitenkaan voi vierailla synnyinkodissaan,
sillä vaikka oma perhe hänen ratkaisunsa jo hyväksyisi,
ympäristön paheksunta olisi liian suuri.
Muodollisesti asenteet ovat hitaasti muuttumassa. Kouluttautumalla
voi Nepalissakin päästä hyviin töihin tai yrittämällä
voi vaurastua, mutta totuus on, että parhaat virat on varattu vain
syntyperäisesti korkea-arvoisille. Pabitran asiat ovat sinänsä
hyvin, onhan hänellä ympärillään hyvä perhe,
jolla nepalilaisittain on kohtuullisesti toimeentuloa. Hän itse käy
kodin ulkopuolella tekemässä kotitaloustyötä, mitä
hän ei varmasti tekisi, jos olisi pysynyt niin sanotusti kastissaan.
Surullista Pabitran kohdalla on, että hänen on täytynyt
katkaista suhteensa yhteisöön, jossa hän kasvoi.
Yhteisö ennen yksilöä
Yksilön itsemääräämisoikeus, niin kuin suomalainen
sen ymmärtää, on nepalinaiselle tuntematon käsite.
Vaikka Pabitra ja Sunil päätyivät rakkausavioliittoon, eivät
he perustaneet omaa kotia, vaan Pabitra muutti miehensä kotiin niin
kuin tapana on. Vaikka varsinkin nuorten naisten asema on Nepalissa maailman
heikoimpia, voi yhteisönsä vanhimmalla naisella olla paljonkin
määräysvaltaa perheessään. Pabitrankin perheessa
todellinen perheen pää on leskianoppi. Kaikki perheenjäsenet
tuovat palkkarahansa hänelle, ja hän muun muassa ostaa vanhimman
veljen vaimon kanssa vaatteet koko perhekunnalle. Jos Pabitra tarvitsee
rahaa pieneenkin henkilökohtaiseen menoon, täytyy hänen
pyytää raha anopilta. Tosin henkilökohtaiset menot ovat
aika tuntematon käsite Nepalissa, ja viikkoraha on tuntematon niin
lapsille kuin aikuisillekin. Pabitran velvollisuuksiin kotona kuuluu lounaan
valmistaminen joka päivä, toinen miniä puolestaan valmistaa
illallisen päivittäin. Siivous, pyykinpesu ja lastenhoito on
jaettu myös tasan kaikkien naispuolisten perheenjäsenten kesken.
Yksityisyyttä aviopareilla ei ole kuin yhteisen makuuhuoneen verran,
köyhemmissä perheissä ei senkään vertaa. Ja yleisen
tavan mukaan lapset nukkuvat vanhempiensa välissä viisivuotiaiksi
saakka. Lapset oppivat nimittämään serkkujaan veljiksi ja
siskoiksi, miniä kutsuu anoppiaan äidikseen ja yleensäkin
sukulaisuussuhteiden rajat meikäläisittäin hämärtyvat.
Vaikka tämä voi kuulostaa idylliltä, uuden miniän on
aina ansaittava arvostuksensa ja paikkansa perheessä kovalla työllä.
Ja usein anoppi purkaa itse nuorena miniänä sisälleen keräämäänsä
katkeruutta suhtautumisessaan omiin miniöihinsä.
Nepalissa aviossa olevan naisen voi erottaa pukeutumisesta ja koruista.
Vain naimisissa olevat naiset pukeutuvat sariin ja käyttävät
pienistä muovi- tai lasihelmistä tehtyjä helminauhoja ja
ohuita lasisia rannerenkaita vihkisormuksien tapaan. Usein naimisissa oleva
nainen myos värjää jakauksensa punaisella jauheella. Yleensäkin
punainen on naimisissa olevan naisen väri, ja joka päivä
käytetään joko punaisia vaatekappaleita tai punaisia koruja.
Nepalilaisia kiinnostavat kovasti länsimaiset avioitumiskäytännöt.
Heistä on kummallista, että länsimaissa pojat ja tytöt
ovat jo lapsesta lähtien tekemisissä keskenään ja että
nuoret tutustuvat, ystävystyvät ja rakastuvat toisiinsa ja päättävät
keskenään avioliitosta. Avoliittoa on lähes mahdotonta edes
selittää, koska nepalilaisille sellaista käsitettä
ei ole olemassa. Myös länsimainen pukeutuminen kiinnostaa, ja
yleinen kysymys onkin, miten naiset lännessä pukeutuvat avioitumisensa
jälkeen. Nepalilaisesta tuntuu oudolta, ettei naisesta pukeutumisen
perusteella voi nähdä onko tämä naimisissa vai ei,
sillä vaimon status on tärkeä.
Koska avioliitto ei useinkaan perustu kahden ihmisen toisiaan kohtaan
tuntemiin tunteisiin, voi vain arvailla missä määrin perheväkivaltaa
ja muunlaista vallankäyttöä perheissä tapahtuu. Avioero
varsinkin hindulaisimmissa yhteisöissä on harvinainen. Vuoristoheimojen
parissa karkaaminen toisen miehen vaimon kanssa on yleisempää,
ja tapauksia varten onkin olemassa oma käytäntönsä.
Jos jo naimisissa oleva nainen haluaa jäädä uuden miehen
luokse, maksaa hänet siepannut mies entiselle miehelle tietyn rahasumman.
Käytännössä nainen siis ostetaan yhdeltä mieheltä
toiselle. Ja tunteista maksettu hinta on usein kova, sillä maksamaan
jotunut osapuoli joutuu monesti myymään omaisuuttaan, mikä
heikentää arkielämästä selviytymistä. Agraariyhteisöissä
naisten häälahjoihin kuuluvat raskaat kultaiset nenäkorut
ja kaula- ja korvakorut, jotka ovat paitsi näyttävän näköisiä,
myös naisen sosiaaliturva. Jos nainen tulee hylätyksi, koska
hän ei esimerkiksi ole synnyttänyt poikalapsia tai on miehen
mielestä muuten kelvoton vaimo, on hänellä koruissaan pieni
taloudellinen omaisuus. Vaikka moniavioisuus on kiellettyä, esiintyy
sitä paikoitellen syrjäisillä seuduilla. Siihen saattaa
ajaa myos avioeron harvinaisuus. Mies ottaa talouteensa uuden vaimon, mutta
ensimmäinen vaimo jää myös asumaan ja työskentelemään
perheeseen. Tapahtuupa moniavioisuutta joskus myös toisinpäin;
monta veljestä yhdessä ottaa yhteisen vaimon, jolloin heidän
ei tarvitse jakaa omaisuuttaan ja taloaan, ja perillisten tulo on turvattu.
Liitossa säilyy jännitys
Järjestetyn avioliiton lisäksi on toki muitakin tapoja avioitua.
Pabitran ja Sunilin malli on yksi, mutta harvinainen, koska siinä on murrettu
kastihierarkiaa. Itse Pabitra sanoo ylpeänä heidän olevan intercaste,
eli kastien välisiä tai niistä riippumattomia.
Eräs tapa avioitua on karkaaminen. Rakastunut pari karkaa yhdessä
ja menee naimisiin temppelissä pienessä seremoniassa monta päivää
kestävien järjestettyjen häiden sijaan. Ja koska yleensä
parit ovat samasta ryhmästä tai kastista, hyväksyvat perheet
avioliiton. Tämä avioitumistapa vastaa ehkä eniten länsimaista
avioliittokäsitystä.
Eräs nepalilainen hindumies, joka on paljon tekemisissä länsimaalaisten
kanssa, sanoi tietävänsä syyn länsimaalaisten lukuisiin
avioeroihin: avioparit ovat aivan liikaa tekemisissä keskenään
ja kyllästyvät toisiinsa ja ennättävät myös riidellä
paljon enemmän. Nepalimiehen mukaan aviosuhteessa säilyy tietty
jännitys ja kutina, kun aviopuolisot eivät ole liikaa tekemisissä
keskenään. Myös ystävyys ja toveruus avioparin välillä
kuulostaa nepalilaisesta varsin oudolta. Nepalissa miehet ja naiset elävät,
kommunikoivat ja työskentelevät enimmäkseen päivän
mittaan oman sukupuolensa kanssa. Täysin tavallista on, etta häiden
jälkeen nuorikko muuttaa joskus kauaskin synnyinkodistaan miehensä
kotiin, mutta mies puolestaan saattaa olla satojen kilometrien päässa
töissä ja käydä vuodessa vain kerran tai pari kotona. Nuorikko
joutuu elämään ja asumaan aluksi täysin outojen ihmisten
keskellä.
Perinteet elävät syvällä, ja laaja intialainen Bollywood-elokuvateollisuus,
joka Nepalissakin on hyvin suosittua, tukee usein vanhoja tapoja. Elokuvat ovat
yleensä musiikin ja tanssin täyttämiä yltiöromanttisia
ja yltiöseikkailullisia kolmiodraamoja, joissa sankaritar lopussa huomaa,
että juuri se vanhempien valitsema aviomiestarjokas on kuitenkin se oikea.
Eli kyllä vanhemmat sittenkin tietävät paremmin.