Turhuuden turuilta, taiteen tarinoita
] E l i n a
V i e r u ,
m a a l a u s N
i i l o H y t
i n e n , k u v
a n n u t I l k
k a S o i n i
[
"Aikansa aikaansa seurattuaan hän huomasi, että aika ei
ole seuraamisen arvoista"
Kommentti "Aikansa aikaansa seurattuaan hän huomasi, että
aika ei ole seuraamisen arvoista" liittyi alaotsikkona Niilo Hyttisen teokseen
Ajan hermolla, joka oli esillä oululaisessa Galleria Harmajassa keväällä
1999. Valokuvaa ja maalausta yhdistävässä teoksessa Hyttinen
elehtii alushoususillaan viidessätoista eri positiossa: mies röyhistelee
rinta rottingilla, taipuu ristiinnaulitun kuolonkontrapostoon tai voimailee
ruumiista katkaistun päänuppinsa kanssa. Teos vihjailee ja viittoilee
visuaalisesti ja tekstuaalisesti, mutta merkitykset jäävät
viime kädessä avoimiksi. Tulee mieleen koomikko Harpo Marx, joka
teki 1930-luvulla esiintymismatkan Neuvostoliittoon. Kuuluisan amerikkalaisviihdyttäjän
ohjelmisto ei täysin uponnut neuvostoihmisiin, joita häiritsi
hulluttelun juonettomuus. "Teidän liikkeenne ovat erinomaiset, mutta
missä on kehystarina?", kysyi Harpon avuksi annettu käsikirjoittaja.
Tähän Harpo tokaisi: "Ei ole mitään juonta, tämä
on slapstickiä, puhdasta hölmöilyä - ymmärrättekö?"
- Tämä maailmanmeno on niin sekavaa, että en tiedä
löytyykö minulta puhtia käydä siihen enää
käsiksi, puuskahtaa yhteiskuntakriittisen ja poliittisen taiteen yhtenä
veteraanina ja valppaana rakkikoirana tunnettu Niilo Hyttinen. Samaan hengenvetoon
hän toteaa, että taannoisessa Harmajan näyttelyssä
oli esillä monia "rumia" teoksia, joita hän ei olisi halunnut
tehdä, mutta jotka syntyivät sen vuoksi tai siitä huolimatta.
Hyttisen omakuviin perustuvat kollaasit, naamanväännöt ja
yhden miehen joukkuevoimistelut, näyttävät keskisormea hyvälle
maulle ja harmittomalle hyvinvointiviihteelle. Harvalla kuusikymppisellä,
asemansa jo aikoja sitten vakiinnuttaneella taiteilijalla on kanttia moiseen
itseironiaan ja karnevalistiseen hullunmyllyyn.
- Olen aina ollut tietyllä tavalla asennoituva yhteiskuntaeläin,
mikä sairaus ei näytä paranevan. Kun asiat rassaavat mieltä,
niitä on pakko kommentoida. Se on joskus aika kyllästyttävää.
1970-luvun kehitysaluesarjassa halusin kuvata syrjäseutujen ihmiskohtaloita
totuudellisesti, jotta tilanteeseen voitaisiin puuttua. Nyt sellaisten
asioiden kuvaaminen on käynyt mahdottomaksi... en oikein tiedä
mitä keinoja olisi, jotta ihmiset voisivat löytää toisensa
ja yhdessä edistää asioiden hoitamista. Nyt vähäosaiset
yrittävät selvitä itsekseen, yhteistoiminta on hiipunut.
- Näissä valokuvapohjaisissa teoksissa olen esittänyt
tiettyjä rooleja ja tunnetiloja kuten esimerkiksi epätoivoa.
Rumissa kuvissa käytän mallina ja kohteena vain itseäni,
en koskaan muita. Itsensä kanssa voi jotenkin vapaammin irrotella,
vaikka joku voi käsittää sen narsismiksi.
1990-luvun puolivälistä saakka Hyttinen on suosinut valokuvaa
ja akryyliväriä yhdistelevää sekatekniikkaa, mutta
viime aikoina hän on suunnitellut paluuta öljy- ja akvarellimaalauksen
pariin. Kameran käyttö on liittynyt tiettyyn omakuvalliseen tematiikkaan,
joka on ollut käytännössä helpompi toteuttaa aikaa
säästävällä menetelmällä. Hyttinen ei
käytä itselaukaisinta, vaan kameran takana on touhunnut useimmiten
vaimo Helena tai Arttu, taiteilijan poika. Ohjaajan ja näyttelijän
kaksoisroolit sen sijaan ovat ehtaa Niilo Hyttistä, samoin kuvauspaikan
ja sommittelun suunnittelu.
Pitäisi perustaa teatteriryhmä
Hyttisen valokuvapohjaisista teoksista keriytyy lankoja taiteilijan nuoruusaikaisiin
teatteriharrastuksiin. Ei ollut laisinkaan itsestään selvää,
että Hyttisestä tulisi kuvataiteilija; 1960-luvun alussa kauppaopiston
päätyttyä teatteriharrastus oli vetää pitemmän
korren.
- Olin silloin Oulun teatterissa avustajana, mutta siellä oli
jotenkin sellainen ilmapiiri, että ajattelin, tämmöiseen
en kyllä lähde. Monia hyviä näyttelijöitä
jäi tuolta ajalta kyllä mieleen. Tykkäisin vielä nykyisinkin
työskennellä porukassa, kun tämä taiteilijan homma
on tällaista yksinäistä temppuilua itsensä kanssa.
Kesällä 1999 Niilo Hyttiselle tarjoutui viinaan menevän
kulkurisotilaan, Pyssy-Petterin rooli Raija Orasen kirjoittamassa Kauniin
Kaijan balladissa, jota esitettiin Hyttisen kotikunnassa, Askanmäen
kesäteatterissa Puolangalla. Lisäksi hän on toiminut toisena
käsikirjoittajana kahdessa Markku Lehmuskallion ohjaamassa elokuvassa.
Toisessa niistä, Sinisessä imettäjässä (1985)
Hyttinen joutui itse näyttelemään pääroolia, kuuroa
maalaria Joel Strömiä, koska sopivia ehdokkaita ei tuntunut löytyvän.
- 80-luvun puolivälissä olin mukana Lehmuskallion Markun
elokuvapuuhissa. Se oli niin mukavaa, että kun Inuksukin käsikirjoitus
oli saatu valmiiksi, sanoin Markulle, että minun on pakko luopua tästä.
Muutoin en olisi enää voinut palata yksinäiselle työhuoneelle.
Markku oli pyytänyt minua siinä vaiheessa apulaisohjaajaksi.
- Harrastajateatteritoiminta kyllä houkuttelisi, mutta ongelmana
on sen sitovuus. Kun olen viime aikoina miettinyt näitä toteutumattomia
haaveita, olen joskus sanonut, että kyllä tässä pitäisi
vielä perustaa teatteriryhmä.
Huonot ajat tuottavat hyvää komediaa
Teatterin lajityypeistä Niilo Hyttinen on soveltanut maalaamiseensa
eniten tragikomiikkaa, joskin hän on käsitellyt puhtaasti traagisiakin
aiheita. Viime vuosien valokuvakollaaseja on sävyttänyt groteski
vääntö, liioittelu ja jopa hillittömyys. Hyttisen musta
nauru on sekä vapauttavaa että ahdistavaa. Yksittäisen ihmisen
vaikutusmahdollisuudet jäävät vähäisiksi, mutta
aina voi yrittää heittää hiekkaa rattaisiin ja vaalia
yksilön vastuuta. Onkin sanottu, että nauru ei muuta maailmaa,
mutta säilyttää orjan itsekunnioituksen isännän
mielivallan edessä.
Venäläinen kirjallisuudentutkija Mihail Bahtin on kirjoittanut
naurun kapinallisesta, emansipatorisesta luonteesta: keskiajalla, jolloin
ideologiset muodot ja instituutiot olivat tulleet valheellisiksi ja elämä
raaistunut, faabelit, satiirit ja pilapuheet asettuivat horjuttamaan näitä
tendenssejä ja veijareista, narreista ja kylähulluista tuli aidon
ihmisen symboleja. Naurulla on samankaltainen funktio myös Niilo Hyttisen
maalauksissa, jossa henkilöt on kuvattu sekä uhreina että
sankareina. Koettelemukset ja epätäydellisyys varjostavat taivalta,
mutta elämä jatkuu tavalla tai toisella. Naurun kapinalliseen
voimaan liittyy myös ajatus aggressiivisuudesta, sillä vapauttaakseen
naurun on myös suuntauduttava jotakin vastaan. Antiikin komiikan teorioissa
nauru esiintyykin "ruman" alalajina, koska se sisältää olettamuksen
naurajan ylemmyydentunnosta.
- Ilman huumoria elämästä ei tulisi mitään.
Se on selviytymiskeino ja tehokas menetelmä saada sanottavansa esille.
Ehkä siinä on taustalla alitajuinen tarve vaikuttaa. Halu sanoa,
että kaikki ei ole yhdentekevää, Hyttinen pohdiskelee.
Yksityinen on poliittista
Viime vuosikymmeninä kuvataiteen tutkimuksessa on tapahtunut poliittisuuden
käsitteen uudelleen määrittelyä. Perinteisessä
taidepuheessa poliittinen yhdistettiin yksioikoisesti julkisiin instituutioihin:
valtio- ja puoluepolitiikkaan, vasemmisto-oikeisto -jakoon ja 70-lukulaisuuteen.
Nykytaiteessa poliittisuus ymmärretään laajemmin merkitysten
tuottamisena ja monenlaisina tekoina ja käytäntöinä,
jotka ilmenevät arkisina valtasuhteina, elämäntapoina ja
identiteetteinä. Ajalle on tyypillistä yksityisen alueen julkiseksi
tuleminen, henkilökohtaisten mikropoliittisten alueiden kuten sukupuolen,
seksuaalisuuden, iän ja rodun pohdinta. Poliittisuus ymmärretään
nykyisin pyrkimyksenä yksilötason vuorovaikutukseen eikä
niinkään ylhäältä ohjattuna muutostahtona tai
massojen agitoimisena.
Niilo Hyttisen taiteilijakaari noudattelee poliittisuuden käsitteen
yleistä muutosprosessia. Hyttisen yhteiskuntapoliittiset kannanotot
1970-luvulta ovat lunastaneet paikkansa kotimaisessa taidehistoriassa,
mutta myöhemmät vuosikymmenet ovat johtaneet henkilökohtaisempaan
ohjelmapolitiikkaan. Sukupuolen ja seksuaalisuuden rakentuminen oli yksi
1980 - 90 -lukujen keskeisistä teemoista. Hyttisen miehen identiteettiä
ruotivat kuvat osuivat ajankohtaiseen saumaan, vaikka Hyttinen näkee
tematiikan ennemminkin luonnollisena kehityskaarena kuin yhtymisenä
nykytaiteen trendeihin.
- Olen käyttänyt omaa olemustani viime aikoina paljon mallina.
Aikaisemmin en tehnyt juurikaan niin, mitä nyt maalasin muutamia omakuvia.
Taiteilijat ovat aina kuvanneet ihmiseloa sen mallin kautta, jonka parhaiten
tuntevat. Minä olen maalannut enimmäkseen mieshenkilöitä
ja se johtuu yksinkertaisesti siitä, että olen ajat sitten käsittänyt,
että parhaiten mies tietää minkälainen otus se on.
Naista katselee jotenkin idealistisemmin. Joku myöhempi tutkija tekee
minusta varmaan homoseksuaalin, kun olen kuvannut niin paljon miestä,
Hyttinen naurahtaa nykytaiteessa niin muodikkaalle homoerotiikalle.
- 70-luvulla maalasin enimmäkseen täkäläisiä,
sanoo Hyttinen viitaten kotikuntaansa Puolankaan.
- Ikävöin kovasti edesmenneitä tästä lähiseudulta,
he olivat niin hienoja ihmisiä yksinkertaisessa elämisen piirissään.
Olen sitäkin miettinyt, että pitäisikö minun ruveta
tekemään uusia maalauksia niistä ihmisistä, kun vielä
jotakin muistan ja voisin käyttää tueksi valokuvia.
Niilo Hyttinen kertoo käyneensä lävitse vanhoja, keskeneräisiä
maalauksia, piirustuksia ja akvarelleja. Vuosikymmenien takaiset luonnokset
ovat ruvenneet kiinnostamaan. Hän on pohtinut menneisyyden inventoinnin
ja ikääntymisen välistä yhteyttä.
- Joidenkin teosten keskeneräisyys on jäänyt harmittamaan.
Nyt olen henkisesti valmis saattamaan tietyt maalaukset päätökseen.
Ennen talven tuloa otan ne esille, jäsentelen ja mietin mitä
ehkä on toteutettavissa. Tarkoittaako tämä sitä, että
uusia asioita ei enää tule mieleen. Välillä on ollut
sellainen tuntu, että joko se tekeminen loppuu.
- Sen verran tämä mietintövaihe kuitenkin on selkiyttänyt
tilannetta, että jotakin on itämässä. Vaikka tämä
maailmanmeno onkin sotkuista, minua ilahduttaa henkilökohtaisesti se, että
voin suunnitella rauhassa, ei tarvitse joutua mihinkään. Tällainen
miettimisjakso voi tuottaa uusia, esteettisempiä painotuksia. Ehkä minä
joskus vielä maalaan kauniistikin.