] T e k
s t i : H a n n a
H o n k a m ä k i
l ä [
Seksuaalisuus tai uskonto eivät yleensä ole argumentteja, joilla perustelemme omaa toimintaamme. Usein pyrimme löytämään rationaalisia perusteluja teoille ja sanoille, vaikka tosiasiassa kyky spekuloivaan analyyttisyyteen on vain pintakerrosta ihmisen evolutiivisen kehityksen kaaressa. Jotkut tutkijat sanovat, että noin 4 % kaikista ihmisistä on homoseksuaaleja, vaikka todellisuudessa meissä kaikissa on piilevä potentiaalisuus homoseksuaalisuuteen.
Kaikilla on käsitys siitä mitä seksuaalisuus
on, mutta pohjimmiltaan sen ydin on tuntematon. 1800 - 1900-lukujen vaihteessa
lääkärit, oikeusoppineet ja humanistit muokkasivat käsityksistään
tieteenalan, jota myöhemmin 1900-luvulla alettiin kutsua seksologiaksi.
Seksologia tarvitsi oman tieteellisen käsitteistönsä. Näin
myös homoseksuaalisuuden käsite luotiin vasta vain 100 vuotta
sitten ja sen synty oli sidoksissa aikaansa. Esimerkiksi nykypäivän
kiistassa homoseksuaalien oikeudesta adoptoida lapsia kiistelemme itse
asiassa homoseksuaali-käsitteen sisällöstä.
1800-luvun loppupuolella ihmisen seksuaalisuuden luonne,
seksuaalisuuden suhde sukupuoleen ja sen merkitys yksilön sosiaalisesti
määrittävänä tekijänä käsitteellistettiin
uudella tavalla. Seksuaalinen kohteenvalinta suhteessa sukupuoleen tuli
keskeiseksi määrittäväksi tekijäksi ja tämän
sukupuolisen suuntautuneisuuden katsottiin selittävän yksilön
toimintaa, ajattelua ja moraalia muutoinkin. Ihmisiä alettiin tyypitellä
seksuaalisuuden perusteella. Tätä ennen esimerkiksi samaa sukupuolta
olevien harjoittama seksi oli paheksuttua, mutta siitä ei voitu vetää
johtopäätöksiä yksilön kyvystä huolehtia
jälkeläisistään tai hankkia elantoa. Sukupuolisen käyttäytymisen
variaatiot luokiteltiin hyvin moninaisiksi ja mielikuvituksellisiksi kategorioiksi.
Seksuaalisuus ei enää liittynyt naisellisuuteen tai miehisyyteen,
vaan anatomiaan ja biologiseen sukupuoleen, jotka puolestaan määrittelivät
yksilön paikan yhteiskunnassa laajemminkin. Seksuaalisuus ei enää
ollut mysteerio tai yksi ihmisen kokonaispersoonallisuuden puolista, vaan
tarkan tieteellisen tutkimuksen kohde, puhdas tekniikkalaji.
Myös moderni käsitys biseksuaalisuudesta luotiin
1800-luvulla. Charles Darwin nosti biseksuaalisuuden sikiönkehitysopillisessa
tarkastelussa keskeiseen asemaan ja antoi asialle luonnontieteellisesti
pätevän leiman. Darwin käsitteli ihmisen evoluutiota erityisesti
vuonna 1871 julkaistussa teoksessa The Descent of Man, and selection in
relation to sex (Ihmisen polveutuminen ja valinta suhteessa sukupuoleen).
Vertailemalla alkionkehityksen varhaisvaiheita, Darwin totesi, että
ihmisen alkionkehitys oli täysin identtinen niiden eläinten alkionkehityksen
kanssa, jotka olivat heti ihmisen alapuolella evoluutiokehityksellisessä
tarkastelussa. Todistaakseen väitteensä lajien polveutumisesta
Darwin pyrki löytämään kehityssarjoja ja kehityssarjoista
todistavia fossiileja tai nykyisiä lajeja vanhempia lajien kantamuotoja.
Eräs tärkeä välimuotoeliö oli
merivuokko (Ascidia intestinalis), jonka toukkavaiheessa on havaittavissa
alkeellinen selkäjänne. Merivuokko, jota pidetään yhtenä
välimuotona selkärangattomien ja selkärankaisten, kuten
myös ihmisten, välillä, on hermafrodiitti. Hermafrodiitti
on yksilö, jossa on sekä naaras- että koiraspuoleisia (sukupuoli)kudoksia,
jotka kykenevät tuottamaan sekä munasoluja että siittiöitä.
Nimi viittaa Hermafroditoksen myyttiin, jonka Ovidius kertoo teoksessa
Muodonmuutoksia. Kantabiseksuaalieliön ohella erittäin keskeinen
perustelu ihmisen evolutiivisesta biseksuaalisuudesta oli sikiönkehityksessä
tehty havainto. Tutkittaessa ihmisen alkion anatomista kehitystä,
huomattiin, että kolmannelle - neljännelle raskauskuukaudelle
asti alkiolla olivat näkyvissä molemmat, sekä miehen että
naisen sukuelinten aiheet eikä sukupuoli ole vielä tässä
vaiheessa eriytynyt. Tämä oli keskeinen evoluutioteoreettinen
perustelu sille, että ihmisen seksuaalisuuden kehityksessä oli
biseksuaalinen vaihe.
Sigmund Freud käytti Darwinin evoluutioteorian argumentteja
muotoillessaan psykoanalyyttistä teoriaansa. Freudille ihmisen kehittyminen
merkitsi seksuaalisuuden kehittymistä. Freudin tarkastelu ihmisen
seksuaalisuuden kehityksestä perustui Darwinin evoluutioteorian sovellukseen
ja kehittymisen tarkastelemiseen historiallisena prosessina. Johtuen evoluutioteoreettisesta
näkökulmasta Freud yhdisti tulkinnassaan seksuaalisuuden kehittymisen
yksilöllä ja koko ihmislajilla. Niinpä viitaten edellä
mainittuun sikiönkehitysopilliseen faktaan Freud totesi vuonna 1905
teoksessaan Drei Abhandlungen zur Sexualtheorie (Kolme seksuaaliteoreettista
tutkielmaa) seuraavasti: "Jo kauan tiedossa olleiden tosiasioiden pohjalta
päädytään siihen, että ihminen alkuaan on ollut
fyysisesti biseksuaalinen ja vasta evoluution kuluessa kehittynyt siten
monoseksuaaliseksi, että toisen sukupuolen elimet hänessä
ovat surkastuneet vähäisiksi jäänteiksi." Freudin mukaan
myös tietynasteinen anatominen hermafroditismi oli norminmukaista.
Tästä ei Freudin mukaan kuitenkaan pidä vetää
psyykeä koskevia johtopäätöksiä.
Freud käsitteli ihmisen biseksuaalisuutta psykologisena
tekijänä tapauskertomuksessaan Dorasta, joka ilmestyi samana
vuonna kuin Kolme seksuaaliteoreettista tutkielmaa. Siinä hän
toteaa, että on tunnettu tosiasia, että pojilla ja tytöillä
on puberteetti-iässä selviä merkkejä biseksuaalisista
tuntemuksista samaa sukupuolta olevia kohtaan. Suotuisissa olosuhteissa
homoseksuaaliset yllykkeet häviävät kokonaan. Mutta jos
tyttö, kuten Freudin mukaan Dora, kokee pettymyksiä suhteessa
miehiin, voi yllyke saada uutta virtaa.
Freudia kuitenkin vaivasi ristiriita, joka liittyi biseksuaalisuuden
käsitteen psykologisen ja biologisen puolen yhdistämiseen. Biseksuaalisuudelle
oli olemassa evoluutiobiologinen perustelu ja siitä oli psykologista
näyttöä, mutta näitä kahta asiaa hän ei kyennyt
tieteellisesti aukottomasti yhdistämään toisiinsa. Freudin
elinaikana 1800 - 1900-vaihteessa ei tunnettu geenejä eikä dna:ta.
Silti luonnontiede dominoi keskustelua. Luonnontieteellisesti katsottuna
ihmisen keho, fysiologia ja etenkin seksuaalisuus katsottiin voimakkaasti
ihmisen toimintaa ja ajattelua ohjaaviksi tekijöiksi. Samoihin aikoihin
kuitenkin jotkut, Sigmund Freud mukaan luettuna, epäilivät, että
kasvatuksella, kokemuksilla ja tunteilla saattoi olla merkitystä sille,
minkälainen ihminen sikiöstä kasvoi. Freud kuitenkin piti
kiinni ruumiin ja sielun välisestä dualismista.
Sigmund Freudia olisi saattanut suuresti helpottaa hänen
kollegansa neurologi Antonio Damasion sata vuotta myöhemmin esittämä
väite. Damasion mukaan, "Meillä on tietoisuus, kieli, muisti
ja kaikki hienot asiat, koska ylläpidämme biologista organismia.
Kyse on elämästä." Sielua ja ruumista ei tule tarkastella
toinen toisilleen vastakkaisina ilmiöinä, koska ne edellyttävät
toinen toisensa. Ilman biologista kehoa ei voi olla psykologista mieltä,
joka tarkastelisi kokonaisuutta nimeltä ihminen. Ilman tietoisuutta,
muistia ja kieltä emme pohtisi biologisen perustamme ihmeellisyyttä.
Damasion mukaan ennen tietoisuutta tulevat tunteet, ja
ne ovat tietoisuuden synnyttyäkin organismin tärkein säätelijä.
Tiedostuneet tunteet vahvistavat emootioiden vaikutusta. Näin ollen
biseksuaalisuus voi olla evoluutiobiologinen tosiasia joka, jos näin
on, osaltaan on syy tietoisuutemme synnylle. Biseksuaaliset tuntemukset
itsessään ovat todiste asian fysiologisesta perustasta. Seksuaaliset
tunteet ovat osa ihmisen kokonaispersoonaa eikä niiden moninaisesta
vaihtuvuudesta voi johtaa tarkkoja tieteellisiä kategorioita.
Freud tarvitsi biseksuaalisuuden käsitettä
vain siksi, koska hän pyrki sen avulla selittämään
mistä homoseksuaalisuus johtuu. Darwinin ja Freudin pohjalta voidaan
väittää, että meissä kaikissa on potentiaalisuus
homoseksuaalisuuteen yhtä lailla kuin meissä on potentiaalisuus
biseksuaalisuuteen tai heteroseksuaalisuuteen. Nämä käsitteet
ovat vain yksi tapa ilmaista ihmisen seksuaalisuutta. Freudin ja Darwinin
ajoista on kuitenkin kulunut jo reilu tovi. Syyt seksuaalisuuden tieteellistämiselle
1800-luvulla olivat sidoksissa yhteiskunnassa tapahtuneisiin isoihin muutoksiin.
Tarvittiin normittavaa, leviäviä sukupuolitauteja hillitsevää
ja väestön kasvua säätelevää väestöpolitiikkaa.
Todennäköisesti emme voi koskaan varmuudella
sanoa, johtuuko homoseksuaalisuus kasvatuksesta, geeneistä, evoluutiosta
tai ympäristötekijöistä, mutta meissä kaikissa
on mahdollisuus kokea bi- ja homoseksuaalisia tuntemuksia. Merkille pantavaa
kuitenkin on, että nykyistä seksuaalipoliittista keskustelua
käydään 1800-luvulla luodussa kehyksessä eikä
tätä kehystä kyetä kyseenalaistamaan. Seksuaalisuus
pyritään ulkoistamaan objektiiviselle tieteelliselle tarkastelulle.
Tämä johtaa meidät harhaan ja saamme lukea tutkimuksista,
joissa päätuloksena on, että "homoseksuaalien vanhempien
lapset kykenevät heteroseksuaaliseen parisuhteeseen" aivan kuin homoseksuaalisuus
olisi tarttuva tauti. Seksuaalisuudella on tärkeä merkitys ihmisen
identiteetin ja omakuvan muodostumiselle. Tärkeämpää
kuin tietää tieteellisen täsmällisesti mitä biseksuaalisuus
tai homoseksuaalisuus tarkoittavat, on pyrkiä hyväksymään
erilaiset sukupuoliset tunteet. Tunteminen on tietämistä, mutta
ei koskaan toisinpäin. ï