RISTORANTE PASSETTO IN MEMORIAM
kadonneen paratiisin muistoksi
M A R K U S
H. K O R H O N E
N
Ravintola, jota ei enää ole.
Ravintola isolla R-kirjaimella.
Markus H. Korhonen syö muistoissaan
legendaarisessa Passetossa ja palaa aikaan,
jolloin hyvä ruoka oli vain hyvää ruokaa.
Ei tarvinnut ajatella häkkikanoja,
kohonnutta kolesterolia tai kehitysmaakauppaa.
Via Zanardelli n:o 14, Rooma. Piazza Navonan pohjoispuolella.
Katutason päätyhuoneisto, jonka San Apollinare-kirkon puolella
olevalle pikku aukiolle avattiin kesäisin myrttilaatikoilla katuelämästä
erotettu terassi. Ravintola isolla R-kirjaimella. Ravintola, jota ei enää
ole. Ei enää häivähdystä sotia edeltäneestä
hienostuneisuudesta, ei tuulahdusta hillitystä puolesta dolce vitaa...
Kyseenalainen kiitos tämän kulinarismin ja art deco-henkisen
eleganssin sekä loistavan palvelun linnakkeen tuhoamisesta kuuluu
Italian korruptionvastaiselle kampanjalle! Ravintola Passetto1 oli viaton
? perusasiakaskunta ei.
Passetto perustettiin tietojeni mukaan tämän
vuosisadan alkupuolella. Sen löytää vanhoista punakantisista
Bædeker-matkaoppaista, ja nimeen törmää monissa elämäkerroissa
ja matkakirjoissa. Se ei ollut mikään "trattoria" eikä totisesti
mikään "pizzeria"! Se ei ollut myöskään mikään
vapaamuotoinen turistipaikka, eikä se totisesti voinut ylpeillä
helpoilla hinnoillaan! Italialaisessa hintavertailussa se oli kallis. Suomalaisia
hintoja ajatellen se taas sijoittui hyvän ja korkeatasoisen helsinkiläisravintolan
vaiheille (jos sellaisia enää edes on!). Tosin suomalainen ei
yleensä halua maksaa tyylistä ? ei ainakaan jos se liittyy johonkin
syömisen kaltaiseen perustarpeeseen. Suomalaisiin ei "Passetton" lattioilla
usein törmännyt. Joihinkin ruotsalaisiin kylläkin. Ja valistuneisiin
anglo-amerikkalaisiin, jotka tekivät tilauksensa kunniallisesti italiaksi.
Prim'amore
Minä astuin tuohon kirjoista tuttuun paikkaan ensi
kerran vuonna 1980. Ruokalistojen keräilijänä olin ollut
jo aiemmin kirjeitse yhteydessä omistajaan Antonio di Giammareoon.
Via Zanardellin puolella oli katukäytävällä punainen
matto, joka jatkui yli kynnyksen, kapeahko käytävä ja oikealla
kädellä garderobi. Ulsteri liukui huomaamatta varmaeleisen epolettimiehen
huostaan. Sanoin nimen ja ilmoitin varanneeni pöydän. "Pieni
hetki, olkaa hyvä." Ehdin hädin tuskin katsastaa itseni
peilistä ja korjata ryhtini kun kaksi keski-iän ohittanutta herraa
ilmestyi eteeni. Pitkä ja laiha (omistaja) sekä lyhyt ja pönäkkä
(hovimestari). Kuin harjoiteltuna duona ? englannintorvi ja sorsapilli
? simultaanin kumarruksen myötä he hymyillen sanoivat: "Buona
Sera, Eccellenza!"2 Vatsassani pyörähti suloisesti; Minä
olin myyty, ostettu ja vuokrattu samalla kertaa! Elleivät herrat olisi
olleet niin ihanan-ärsyttävän elegantteja, kohtaus olisi
ollut kuin vanhasta mustavalkoisesta Totò-komediasta! Omistajalla
oli neilikka napinlävessään ja hovimestarilla samalla paikalla
Cavaliere della Repubblica-ritarimerkin kirjava tunnusruusuke. Minut johdatettiin
kehräävänä pitkänmalliseen ravintolasaliin, joka
jatkui pienen välihuoneen toisella puolella samankaltaisena. Sisustus
oli hillitty ja elegantti: puoliväliin seinää ulottuva tummahko
paneeli, valikoituja impressionistishenkisiä maalauksia, silkoisista
laatoista laskettu kivilattia. Hohtavan valkeat liinat, selkeät ja
hienostuneet astiat, linjakkaat pöytähopeat, kunniallinen valaistus
ja harkittu puheensorina muodostivat kokonaisuuden.
Istuin selkä seinää vasten, hymyilevä
omistaja ja hovimestari olivat taikoneet käteeni ruoka- ja viinilistat.
Äänetön aputarjoilija (taas erilaiset epoletit!) laski herkin
sormin kattauksen lomaan, pöytäliinalle lepäämään
kolme vaaleanpunaista neilikkaa, joiden terälehdillä kimmelteli
kirkkaita vesipisaroita. Ei hoputtamista, ei hössöttämista
- aistien paratiisi loi läsnäoloaan olevaisuuteni vaiheille...
Katseeni kulki maisema-aiheisessa seinämosaiikissa.
Ruoka - loppujen lopuksi pääasia
Niin tietysti, tietysti! Vaikka tässä kohden
mieleeni nousee Matka-Rasilan legendaarisen Rooman-oppaan, Silja Tuomisen
osuva lausuma: "Se ëeccellenzaí vastasi kaiketi yhtä ruokalajia?"
Eikä se sitä paitsi siinä paikassa ollut imartelua ? asiaankuuluvaa
kohteliaisuutta vain. Mutta ? asiaan! Passetton ruokalista vaihtui vuodenajan
mukaan ja se käsitti kausiherkut mukaan lukien keskimäärin
80 nimikettä. Erikoisuuksia olivat mm. cannellonit talon tapaan ja
vitello allíuccelletto con funghi, eli linnunpoika-vasikkaa sienien kera.
Omalaatuinen nimi selittyy sillä, että muhkea vasikanfileen kappale
kypsennettiin lopuksi sienipedillä suuressa paperipussissa, joka uunin
kuumuudessa pullistui suureksi "munaksi". Tämä sitten pöytään
tuotaessa pamautettiin suurieleisesti veitsellä halki ja vasikka sienien
kera "kuoriutui" asiakkaan syötäväksi.
Muita ikiherkkuja olivat tietysti carciofi alla romana
eli kuulut roomalaiset artisokat ja erilaiset risotot, jotka poikkeavat
pohjoismaisista risotoista siinä, että ne olivat italialaisittain
muhevia, puuromaisia luomuksia ? suloisen kermamaisen kastikkeen ja riisin
sekoituksia. Parman kinkku leikattiin asiakkaan nähden. Samoin sekoitettiin
salaatti. Salaatin saattoi käydä sekoittamassa itse omistajakin.
Siihen tarvittiin lisäksi kaksi tarjoilijaa; toinen piteli tarvekaluja,
toinen taas puki ja riisui Direttoren ylle hohtavan valkoisen esiliinan,
jota tarvittiin sen seremoniallisen minuutin ajaksi, jonka hän tarkoitukseen
käytti keskustellen samalla vieraidensa kanssa. Yhden tarjoilijan
tehtävänä oli kävellä huopa-anturaisin kengin
ääneti salissa ja täyttää huomaamattomasti asiakkaiden
laseja. Kaikkina niinä kertoina, joina kävin paikassa en kertaakaan
koskenut pulloon! Paikan muita mainittavia herkkuja olivat kermamuhennettu
kana vannikkeessa, aivot milanolaiseen tapaan, jänismuhennos polentan
kera ja suloisen muheva juottoporsas. Anteeksi vain. Tai mitäpä
turhia! Minä hymähdän plebeijisille vastalauseillenne. Vaihteeksi
saan minäkin olla arrogantti! Teidän rössypottunne ja koparakeittonne,
mämmi ja talkkuna. Hahaa! Kuin fantasiakirjailija J.R.R. Tolkienin
keittokirjasta peikkolapsia varten. Suurinta riemujuhlaannekin kunnioitatte
syömällä puuroa ja imelältä kellarinlattialta
maistuvaa lanttulootaa. (Pohjolassa jaloa on vain jankki.)
Osa raaka-aineista oli luonnollisesti vieraiden nähtävillä
suurella pöydällä, joka runsaudessaan toi mieleen menneen
ajan maalausten uhkeat asetelmat: tuijottavia kaloja, hedelmäpyramideja,
vihreiden lehtien keskellä lepäävää mustanverevää
lihaa, josta hohtivat kalvakkaat kylkiluut, punahehkuisia hummereita ja
krapuja, kimaltelevia hyytelöitä, dekoratiivisia patéita
ja leik-kauskohdasta sisältöään verkkaasti vuodattavia
torttuja sekä loppumattomasti erilaisia juustoja, joiden hajut saivat
mielleyhtymät epätasapainon tilaan!
Jälkiruoista puheen ollen muistan erään
kerran kun sain kunnian olla tässä ravintolassa viiden ylvään
eteläsuomalaisdaamin kavaljeerina. (Hovimestarit melkein katkaisivat
selkänsä ja reväyttivät hymyilemällä poskensa
hyöriessään eleganttien rouvien ja neitien mieliksi. Minutkin
ehkä otettiin astetta vakavammin...?) Valitsimme kauan jälkiruokia,
itse valitsin jälleen kerran paksulla kermalla ja suklaavaahdolla
täytettyjä tuulihattuja macedonian eli hedelmäsalaatin kera.
Helsinkiläinen neiti Elina Pajamies, joka oli Roomassa yhtälailla
"katseita kääntävän" ja elegantin äitinsä
Anjan kanssa, lankesi ottamaan pullean päärynän, joka hohti
oranssin-punaiseksi värjäytyneenä kirkkaan liemen keskellä.
Hyvältä se näytti. Söimme jälkiruokia ihastuksen
huokausten säestämänä, paitsi Elina, joka nieli annostaan
kasvot kivettyneinä tuskainen katse silmissään. "Tämä
on aivan hirveätä!" Kuiskasi hän kainosti. "Varmasti myrkyllistä!
Tähän on täytynyt kaatua kynsilakanpoistoainetta... tai
jotakin!" No, ei ihan. Jossakin voimakkaan aromaattisessa, luultavasti
jossakin 90-prosenttisessa grappassa ja makeuksissa tyrmäävän
voimakkaaksi kyllästetty päärynä vain sattui olemaan
epäinhimillisen "jyty" jälkiruoka. Se todellakin haisi kynsilakanpoistoaineelta
- samalta se maistuikin! Hyvinkasvatettuna ja nokkelana neitona Elina salakuljetti
kappaleita tuosta "asetonipäärynästä" muiden lautasille,
ja yritimme tehdä siitä joukolla selvää. (Siivoja pohjoiseurooppalaisia
kun olimme.) Sammutimme varmuuden vuoksi kynttilät, ettemme olisi
räjähtäneet päärynästä nousevan kaasun
saavuttaessa liekin.
"Passetton" asiakaskunnassa vilahteli varttuneempaa kansainvälistä
jet-setíiä, paikallisia aristokraatteja ja seesteistä elämäntyyliä
hakevia kokeneita matkailijoita. Raffinoitua roolipeliä mittatilausvaatteissa
ja antiikkikoruissa. Itse yritin sulavasti kuulua kai jokaiseen ryhmään.
Kuin huomaamatta, sotien jälkeisinä nousun vuosikymmeninä,
asiakaskuntaan olivat luontevaksi osaksi tulleet myös parlamentin,
ministeriöiden ja läheisen senaatin sulavaeleiset virkamiehet.
He myös tahtomattaan koituivat paikan tuhoksi! Määrä-
ja edustusrahoja oli näetsen mukava käyttää, alati
enenevässä määrin, omaksi ja vieraiden iloksi. "Passetto"
säilyi täten hintavana ja maailmanaikaan nähden poikkeuksellisen
tasokkaan palvelun paikkana. Runsaat "korruptiohenkiset" lounaat ja pitkät
illalliset, jotka Italian Tasavalta maksoi, takasivat ravintolalle hyvän
katteen. Henkilökuntaa oli valtava määrä. Useana jouluna
Direttore di Giammereo lähetti minullekin design-joulukortin. Talossa
ei kuulemma koskaan lakkoiltu. Mukavuudenhaluinen ja avokätinen virkamies-asiakaskunta
takasi ostovoimallaan ravintolan olemassaolon kunnes...
"Italia ryhdistäytyi"
Ja kiristi valvontaa. Supisti määrärahoja
ja alkoi tarkkailla virkamiesten edustusmäärärahoja ja tarkasti
kuitit uudelleen muutamaan kertaan. Seurauksena oli, että perusasiakaskunta
ei enää uskaltanut, eikä voinutkaan tulla nahkapohjakengillään
"kulman taakse", Via Zanardellin numeroon 14. Piti tyytyä työpaikkalounaisiin,
pizzaan ja omiin eväisiin! "Passetto" puolestaan ei voinut muuttua.
Ei ainakaan riittävän nopeasti ? se oli "hinnoitellut itsensä
ulos", eikä se enää kyennyt löytämään
entisessä muodossaan uutta asiakaskuntaa. Direttore di Giammareon
johtama "Passetto" lakkasi olemasta. Joku sen osti ja säilytti osaksi
vanhan nimen.
Mutta "Passetto" se ei enää ole. Minä
kävin "haudalla": Ovat vain paljon nähneet seinät,
osittain sama kalustus, sekalaiset astiat, hapan ja takkuinen henkilökunta,
lähes olematon palvelukin suorastaan hävytöntä. Ja
ravintolasali - tyhjä. Söin kylmettyneen "koelounaani" yksin.
Keittiöstä kuulin kolme kertaa mylväistävän yhden
tunnetuimmista rumista sanoista ja jostakin tuli nenääni paloöljyn
löyhkä. Lasku oli ainoa, joka tuli nopeasti. Huonoryhtinen tarjoilijan-retku
vitkutteli vaihtorahojen kanssa ja laski ne useaan kertaan minun nähteni.
Kiitin kuitenkin kohteliaasti saamatta vastausta. Kiskoin itse takin ylleni.
Katseeni osui valkoiseen, posliiniseen tuhkakuppiin. Se oli "Vanhasta Passettosta"!
Tyynesti poimin sen taskuuni. Kävelin ulos ja aina Piazza Navonalle,
jossa istuin travertiini-kivipenkille. Talviauringossa muistelin "Vanhaa
Passettoa" ja sen kutkuttavaa, hieman dekadenttia, eksklusiivista ja sydämellistä
tunnelmaa sekä ylitsevuotavan kohteliasta palvelua. Tuoksuja, makuja,
rauhoittavaa puheensorinaa, satunäytelmän prinssien näköisiä
tarjoilijoita, ritarillista omistajaa ja ruokakulttuurin ympärille
muodostunutta ainutkertaista kauneuden maailmaa. Tuota kadonneen ajan ja
suloisen turhuuden elämäntanssia... kuin myös monia riipaisevan
ihania asioita, joita en käy tässä kertaamaan. Jääkää
hyvästi aistien hempeät syleilyt!
Muistelen yhä kaikkea sitä mikä on nyt kadonnut ja elää ainoastaan toisessa ulottuvuudessa. Jossakin on oikea "Passetto"... "Buona Sera!"...."Buona Sera, Eccellenza!" . Ja katso, minä syön jälleen. ï
1 Passetto = pieni askel. Suomeksi kai voisi sanoa "kukonaskel".
Passettoksi kutsutaan myös Roomassa olevaa, historiallista rakennelmaa
- muurikäytävää - jota myöten Vatikaanista oli
mahdollista siirtyä turvaan Sant' Angelon linnaan. Näin tapahtuikin
vuonna 1527, jolloin epäonninen Paavi Clemens VII pakeni keisari Kaarle
V:n armeijaa Sacco di Roman eli Rooman ryöstön aikana.
2 "Hyvää Iltaa, Ylhäisyys!"