Teksti:
Maritta Mellais. Kirjoittaja on taidehistorioitsija,
joka
työskentelee tutkijana Kuvataiteen Keskusarkistossa.
Kuva:
Ismo Kajanderin esinekooste
Homo Nagasakiensis.
Heijastuvatko syyskuun 11. päivän tapahtumat ja Lähi-Idän kriisi nykytaiteeseen? Missä on tämän päivän yhteiskuntakriittinen suomalainen kuvataide? Eikö maailmanrauhaa enää ajeta taiteen keinoin?
Uutisvälityksen nopeus on ehkä yksi syy siihen, ettei nykytaide ole enää pureutunut yhtä suoraan kuin aiemmin sodan kysymyksiin. Kuitenkin kansainvälisessä taiteessa on reagoitu jo esimerkiksi syyskuun 11. päivän tapahtumiin. Kwangju-Biennalessa Etelä-Koreassa parhaillaan esillä oleva etelä-korealaisen taiteilijan Jee-whan Joon teos (1/10) Scale comparison, B-52 : Bin Laden (2001), käsittelee tämän päivän hämärtynyttä todellisuutta ja terrorismia. Itävaltalainen taiteilijaryhmä Gelatin on samaten tuonut performanssillaan True Love (2001) julki kantansa syyskuun tapahtumiin. Brittiläisen Lyn Löwensteinin aiheina ovat olleet antiglobalisaatio, USA:n sotilaalliset toimet Afganistanissa ynnä muut protestiluontoiset kannanotot.
1960-luvulla Vietnamin sota aktivoi kansanjoukot ja erityisesti
nuorison miettimään sotaa ja sen oikeutusta. Amerikkalaisen toisinajattelijan
H. D. Thoreaun (1817-1862) ajatukset vaikuttivat 60-luvun "nuorten radikaalien"
ajatusmaailmaan: "...on monia, jotka istuvat selittäen, että
jotain pitäisi tehdä. Mitään he eivät kuitenkaan
tee." Lauseeseen kiteytyi ajatus valinnasta: yksilö voi ja hänen
tulee tehdä valintoja. Thoreaun essee Kansalaistottelemattomuus julkaistiin
jo vuonna 1848, mutta itse idea - valinta ja toiminta - oli tuttu jo aikojen
takaa.
Sodanvastaisuudesta tuli Suomessakin 1960-luvun merkittävin
kantaaottava aate. Vuonna 1963 perustettu Sadankomitea kyseenalaisti toiminnallaan
perinteisiä valtarakenteita ja ravisteli armeijan merkitystä
vaatien yksilölle oikeutta valintaan. Äärimmilleen toiminta
huipentui julkisena sotilaspassien polttamisena Runebergin patsaan juurella
Espan puistossa vuonna 1967. Passinpolttajien joukossa oli kulttuurin edustajia
niin teatterista kuin kirjallisuudenkin piiristä. Missä olivat
kuvataiteilijat?
Totta on, että kuvataiteilijoiden protesti päätyi
tuolloin lähinnä kuviksi kankaalle, aktiivitoiminnassa ei heitä
juuri nähty. Koko modernistinen taidekäsityshän lepäsi
yksittäisen teoksen, taiteilijapersoonan ja taiteen autonomisuuden
varassa. Kollektiivinen toiminta tai suorat kannanotot eivät kuuluneet
sen piiriin. Taide sinänsä liitettiin myös enemmän
rauhan kuin taistelun puolelle. Vuodelta 1967 on Arvo Salon ja Kaj Chydeniuksen
"Laulu entiselle armeijalle", joka esitettiin "Pax kabareessa" Helsingin
Kulttuuritalolla. Sen eräässä säkeessä taide asetettiin
vastakohdaksi aseille, sodalle:
"Mitä me teemme, ystävät kalliit
aseille ja ammuksille?
Niistä me juuri työmme alamme:
sulatamme ja patsaiksi valamme.
Siten me saamme, ystävät kalliit
patsaita kaikille tarvitseville."
Television yleistyminen 1960-luvulla vaikutti ihmisten
maailmankuvaan ja kuvataiteilijoiden kuvamaailmaan. Maailman tapahtumat,
joita Vietamin tapahtumat paljolti hallitsivat, avautuivat lähes reaaliaikaisesti
ensimmäistä kertaa eteemme. Poptaiteesta lähtenyt uusrealismi
ja valokuvan käyttö ohjasivat uutiskuvien käyttöön
myös maalaustaiteessa.
Suomen ensimmäisiin ja kansainvälisestikin
varhaisiin Vietnamin sotaa kritisoiviin teoksiin kuuluu Niilo Hyttisen
(1940-) maalaus Vietnam, rakastettuni. Teos valmistui loppukesällä
1965. Nuori taiteilija oli valmistunut Taideakatemian koulusta aiemmin
keväällä, saanut jo talvella kutsun asepalvelukseen ja kieltäytynyt
siitä - Hyttinen oli aivan ensimmäisiä siviilipalvelusmiehiä
maassamme. "Jenkkien Vietnam-touhujen" innoittamana hän oli maalannut
kyseisen teoksen, tarjonnut sitä turhaan Ateneumin kolmivuotisnäyttelyyn
ja osallistunut syksyllä muutaman muun taiteilijan kanssa varjonäyttely
"Reputettujen salonkiin" Helsingin kulttuuritalolla. Maailmanpolitiikka
oli siis kyllä ollut teoksen aiheen taustalla, mutta Hyttisen henkilökohtaiseen
sodanvastaisuuteen vaikutti kuitenkin eniten pienviljelijäisältä
peritty väkivallan vastustamisen vakaumus.
Sadankomiteassa oli tuolloin muitakin taiteilijajäseniä;
Raimo Reinikainen ja Kari Jylhä esimerkiksi. Heidänkin teoksissaan
Vietnam-kannanotot näkyivät, Reinikainen teki tunnetun Jasper
Johns -vaikutteisen Luonnos Yhdysvaltain lipuksi -teoksensa ja Jylhä
maalaukset Tiikerinpennut ja My Lai. Järjestöjen ulkopuolella
sen sijaan pysytteli Ismo Kajander, jonka sodanvastainen kannanotto oli
esitetty jo vuonna 1964 esinekoosteena Homo Nagasakiensis.
1960-luvun sodanvastaisuus jatkui aina 1980-luvun alkuun
asti ydinvarustelun vastustamisena. Taiteilijat olivat mukana esimerkiksi
Rauhanjuna-tempauksessa. 1983 perustettu kansainvälinen Pand-järjestö
- Taiteilijat rauhan puolesta -liike - sai taiteilijoita mukaansa myös
Suomessa. Niilo Hyttinen oli jälleen yksi heistä.
Entä nyt? Missä on tämän päivän
kantaaottava suomalainen kuvataide? 1990-luvulla rauhanliike on laajentunut
esimerkiksi kestävän kehityksen vaatimukseksi. Reilun kaupan
tuotteet, jotka pyrkivät turvaamaan viljelijöiden toimintamahdollisuudet
ja siltä osin myös rauhan, ovat löytäneet tiensä
suomalaisten kauppaketjujen hyllyille. Ihmisten oikeus turvalliseen elämään
ja erityisesti pakolaisuudesta nousseet kysymykset ovat puolestaan olleet
ajankohtaisia jo vuosikymmenien ajan. Kuvataiteilijoiden teosten kautta
välittyy ongelmien maantieteellisen sijainnin muutos: Niilo Hyttisen
Etelä-afrikkalainen kohtaaminen (1979) ja Sirpa Alalääkkölän
maalaussarja Asuu ja työskentelee Suomessa (1998) kertovat hyvin tästä
muutoksesta. Pakolaisuus on siirtänyt sekä ihmiset että
ongelmat kotiseuduiltaan vaikkapa Suomeen.
Viime vuosina suomalaisessa kuvataiteessa päällimmäisinä
ovat olleet yksilökohtaiset kysymykset toimeentulosta, minuuden pirstoutumisesta,
selviytymisen vaikeudesta. Tiina Ketaran turvaverkkonsa kadottanutta yksilöä
kuvaava teos Sinä ja minä (1996) tai Anu Tuomisen Nälkä
(1997) ovat teoksia tästä päivästä. Timo Heinon
installaatio Kasvatuslaitos (2001) on sekin eräänlainen vastine
poptaiteesta ponnistaneille sodanvastaisille teoksille. Sen suurikokoiseen,
turkispalloin koristeltuun häkkiin katsoja voi halutessaan astua sisälle.
Teos tuo näkyville paitsi tarhauskysymyksen, mielleyhtymänä
myös pakolaisleirien ahtauden, vankeuden ja uhan. Suloisten karvapallojen
tursutessa häkin verkonsilmistä, kuin pyydykseen jääneinä,
vangittu/kuollut, vapaa/elävä pyörivät konkreettisina
kysymyksinä teoksen ympärillä.
Täällä Suomessa taide pysyttelee etäisyyden
päässä maailmanpoliittisista tapahtumista. Kuinka monta
sotaa, kuinka monta kriisiä tarvitaan, jotta myös suomalainen
kuvataide tarttuisi pensseliinsä ja talttaansa? Vai onko 1990-luvun
nuorison paljon puhuttu tulevaisuuden näköalattomuus tehnyt kannanottamisesta
turhan tuntuista ajanhukkaa? Historiantutkija Jukka Relander on provokatiivisesti
esittänyt: "koska ihmistä ei rakentuneesta todellisuusloukustaan
voida vapauttaa, vapautettakoon edes ketut".
Klikkaa - tuloste | jussi.vilkuna@kaltio.fi | |
Tulosta artikkeli | Palautetta kirjoituksesta | Kaltion pääsivulle |