Teksti: Taina Ronkainen - Kuva: Jaani Föhr
Radiopuhelimien Jyrki Mäki roudaa lumisateessa soittokamoja studiolle, vaikka on sairaslomalla, viisi tikkiä takaraivossa. Radiopuhelimet, yksi Suomen tunnetuimmista marginaalibändeistä, äänittää maaliskuussa ilmestyvää kymmenettä levyään. Kipu on kuulemma jo hellittänyt, mutta perjantai-illan tapahtumat pyörivät yhä mielessä.
Savuinen Never Grow Old -pubi oli täynnä, kun
Radiopuhelimet aloitti settinsä puolenyön aikaan. Korokkeen eteen
tuppautuu parikymmentä ihmistä niin lähelle bändiä
kuin suinkin. Soittajien tukat näyttävät saunapuhtailta.
Kitaristin T-paita mainostaa Oulun kuninkuusraveja vuodelta 1994. Mäki
ei mahdu poukkoilemaan yleisön sekaan, mutta menee ovelle ja karjuu
pakkaseen. Parin biisin jälkeen yleisö vähentää
vaatteitaan. Tuulikaapissa karvalakkimies painaa kädet korvilleen
ja kääntyy pois.
Yleisössä on yli kolmekymppisiä vankkumattomia
kannattajia, kavereita ja tyttöystäviä. Uutta sukupolvea
edustaa Ville Valo -tukkainen nuorimies seurueineen. Yleisö taputtaa
encoren ja encorenencoren. Kun bändi menee, parikymppisten seurue
hakkaa yhä vimmatusti käsiään ja kannustaa hyytymässä
olevaa yleisönosaa: "Vanhat äijät rokkaa, vittu taputtakaa
vielä!"
Keikan jälkeen yleisö varmaan jatkaa ravintolakierrosta
kaupungilla. Lähden autolla ajamaan kohti kotia. Pokkitörmän
kohdalla taksi on pysähtynyt keskelle katua ja pariskunta seisoo taisteluasennossa
lumihangessa. Tööttään taksille ja väistän.
Tuiran jälkeen tien varressa on auto, jonka vierellä turkkiin
pukeutunut nainen oksentaa antaumuksella kinokseen. Selväpäisen
ylemmyys humahtaa ylitseni: olo on erityisen puhdas ja biisit soivat päässä
kirkkaasti.
Viime yönä unessa/ näin sinut saatanan
kanssa/ viime yönä unessa/ näin sinut saatanan kanssa/ kolmen
naisen kanssa/ liikuit saatanan porukassa/ No, kerro minulle/ miksi olit
saatanan kanssa/ kerro minulle/ miksi olit saatanan kanssa/ olitko juovuksissa/
vai onko vika minussa
(Viime yönä, san. J. Mällinen /K.O.,Spirit
1989)
Housujen vyötärö ylhäällä
Listahittejä suosiva pitänee Radiopuhelimien
musiikkia liian outona ja ilkeänä. Bändistä ei saa
trendikästä kuvittelemallakaan. Rockkriitikko Ilkka Mattilan
mielestä bändi edustaa äijyyttä. "Ei niillä ole
huumekauppiaan partaa eikä lävistyksiä, ja niiden housujen
vyötärö on riittävän korkealla."
Suuri osa Radiopuhelimien kannattajista lienee meitä
80-luvulla mustiin pukeutuneita, kulturelleja ikiteinejä. Myös
uusi sukupolvi on bändin löytänyt.
Radiopuhelimien keikka on yhdelle pelkkää meteliä,
toiselle taide-elämys. Fanit kertovat keikan olevan parhaimmillaan
totaalisen puhdistava kokemus. "Live-esityksessä on hypnoottisuutta
ja hurmosta, joka saa ajantajun hämärtymään."
Radiopuhelimet on kiertänyt jo 15 vuoden ajan Suomen
klubeja ja vaihtoehtopaikkoja. Keikkoja kertyy kolmisenkymmentä vuodessa.
Ulkomaan kiertueilla on käyty tasaisesti, Skandinaviassa ja Euroo-passa.
Levyt myyvät tuhannen kappaleen verran. Toinen levy K.O. on myynyt
2000 kpl, mikä on marginaaliyhtyeelle hyvin. Maaliskuun lopulla ilmestyvä
"Tänään!" on bändin kymmenes levy ja kokoelmalevyä
suunnitellaan syksylle.
Bändin musiikki ei asetu lajityyppeihin. Asiaan
vihkiytyneet tietävät alkuajoilta tutun raivokkaan runttauksen
saaneen rinnalleen sävyjä ja kerroksia. Biisintekijä Jarno
Mällisen mukaan uudella levyllä voi kuulla reggae-vaikutteita,
jazz-psykedeliaa, jopa Hurriganes-rokkia.
Meteliä Oulusta
Suomen nuoriso kuunteli 80-luvulla Yötä ja
Dingoa, Eppuja ja Popedaa. Yhtäällä jatkui melodinen genre
suosikkien vanavedessä, toisaalla nosti päätään
synkistelevä taiderock. Pelle Miljoonaa rajumpien punk- ja vaihtoehtobändien
kappaleita ei voinut äänittää Rock-radiosta, mutta
levyjä pystyi tilaamaan kirjoituskonetekstillä täytettyjen
omakustannelehtien takasivuilta. Radiopuhelimet syntyi vuonna 1986.
Jyrki Mäen huolellisesti kootut leikekirjat kertovat
Oulun olleen 80-luvun puolivälissä vireä rokkikaupunki.
Rhythmín blues -äijät olivat aikuistuneet ja Kauko Röyhkä
muuttanut etelään. Rockpiireissä kuunneltiin edesmenneitä
Stoogesia tai Captain Beefheartia - Sielun Veljet oli jo mainstreamia.
Oulussa syntyi bändejä nimeltä Kansanturvamusiikkikomissio,
Ei!Ei!, Kolme Seppää, Faff-Bey ja Electric Blue Peggy Sue And
The Revolutions From Mars. Kaikki tunsivat toisensa Rattori Lupin pöydästä.
Bändeillä riitti keikkapaikkoja: Rattorin lisäksi Rauhala,
Nöömanni ja Leipätehdas.
Kun Kansanturvamusiikkikomissio hajosi, kitaristi-biisintekijä
Jarno Mällisellä oli musiikkia, mutta ei bändiä. Jyrki
Mäki lauloi vielä Ei!Ei!:ssä, joka tuli jäämään
uuden bändin jalkoihin.
"Radiopuhelimien keikoilla kävi kaikki tutut ja
siellä oli hyvä meininki, tosin vähän sellainen totinen
inside-meininki. Bändi oli hyvä ja sillä siisti", muistelee
oululaisfani.
"Niitä kunnioitettiin korkealle jo sen takia, että
ne treenasivat joka ikinen päivä."
Radiopuhelimet eivät soitelleet lähettämiensä
demonauhojen perään. Kun levy-yhtiöistä ei kuulunut,
perustivat rumpali Jyrki Raatikainen, ex-KTMK -solisti Antti Penttilä
ja Kari Heikonen Radiopuhelimia varten oman Bad Vugum -levy-yhtiön.
Samoihin aikoihin EBPSARFM lähti ensimmäiselle ulkomaan keikalle
Tukholmaan, Jumalan teatterille järjestettiin tukikonsertti ja baarinpöydässä
perustettiin Mieskuoro Huutajat.
Valtakunnan rocklehdistössä alettiin oululaisten
bändien yhteydessä jauhaa arktisesta hysteriasta, pohjoisesta
angstista ja pirullisesta Oulu-soundista. Lehdissä näyttäytyi
joukko totisia miehiä, boheemeja, joilla arveltiin vippaavan yläpäässä.
Raatikainen oikoi käsityksiä lakoniseen tapaansa Rumbassa (1/88):
"Ei tää mitään terapiaa ole, perkele. Hermot tässä
menee."
Ilkka Mattila muistelee nähneensä Radiopuhelimet
ensimmäisen kerran vuonna 1987. "Eniten pidin yhtyeen niukasta tyylistä:
soitossa ei ollut krumeluureja eikä teksteissä väkisin pakerrettuja
metaforia. Ne olivat onnistuneet soveltamaan sosialistisen realismin keinoja
moraalisesti korkeatasoiseen vaihtoehtorockiin."
Oulu-ilmiöstä jäi elämään
Mieskuoro Huutajat ja Radiopuhelimet.
Etelän vetelät
Siellä rannikolla etelässä/ laiskat
raakit
kehässä/ löysää lihaa diskoissa/
kuparirantuja housuissa/ Ja puhutaan paljon ja paljon paskaa/
Mitä tapahtuu ja mitä maksaa/ Se mikä
muualla on jo koettu/ on vellihousuille kova juttu.
(Etelän vetelät, san. J.A. Mäki / Rokkiräjähdys,
Spirit 1988.)
Pohjoinen-etelä -vastakkainasettelu eli 80-luvun
rockelämässä vahvana. Oululaisbändit viljelivät
"etelän vetelät" -ilmaisua mielellään. Innokas rocktoimittaminen
nosti päätään ja molemminpuolinen nuoruuden palo johti
ylilyönteihin. Mäen mukaan osapuolet ruokkivat toisiaan.
"Toimittajille Oulu oli Lappi, eivätkä ne viitsineet
ottaa selvää asioista. Myös meidän kokemukset etelän
rockpiireistä oli huonoja: kuljetaan fiksuissa vaatteissa baareissa
vouhottamassa, muttei saada mitään aikaan. Lespaaminen ja löysä
asenne rasitti."
Sittemmin helsinkiläistynyt Kari Heikonen ymmärtää
ilmiötä: "Oulusta oli muutenkin niin hankala nousta pinnalle,
että kaikenlainen yleisön mielistely oli kaukana soittajista."
Oulussa raskaaseen musiikkiin erikoistuminen sinänsä
oli todellinen ilmiö. Joku sanoisi, että piiri pieni pyöri
ja muiden tekeminen tarttui. Jarno Mällisen mielestä kovaäänisyydelle
ei tarvitse etsiä selityksiä lestadiolaisuuden kalvavasta piilovaikutuksesta
tai täkäläisestä ilmapiiristä.
"Se oli yksinkertaisesti sukupolvikysymys: oltiin kaikki
kasvettu punkin ja hevin myötä pitämään kauheaa
mekkalaa luonnollisena ilmaisun osana".
Ilkka Mattilan mielestä "Oulu-ilmiö" oli vastaisku
80-luvun lopun juppi- ja city-kulttuurille. "Hassua sinänsä,
sillä 90-luvun nousukaudella juuri Oulu oli täynnä IT-nousukkaita
ja uusia baareja."
Radiopuhelimia alusta asti seuranneelle kannattajalle
bändistä tuli oululaisen ankaruuden ruumiillistuma sen jälkeen,
kun hän muutti Oulusta.
"Hehkutin aina ostamiani Radiopuhelimet-levyjä Etelä-Suomen
kavereille kovaan ääneen."
Oulu on kaupungin nimi/ Keski-Suomen harmaa helmi/
kirosana ja vanha kaveri/ suhde josta ei pääse irti".
(Oulu on kaupungin nimi, samannimiseltä levyltä,
san. J.A. Mäki/Bad Vugum 2000)
Haluan naida sinun tyttöystävääsi
Radiopuhelimet on pelottava yhtye. Kuulemma. Oululaisfani
muistaa kuulleensa kysymyksen "voiko niiden kanssa jutella ihan normaalisti".
Bändin teksteissä ruoditaan nykyajan ilmiöitä
varsin pisteliäästi ja sanotaan rumat sanat rumina. Esiintyminen
MTV3:n nuoriso-ohjelma Jyrkissä 90-luvun puolivälistä muistetaan
hyvin. "Radiopuhelimet esiintyi livenä ja teinit notkuivat soittajien
ympärillä. Ohjelmassahan oltiin niin kansainvälistä
eli täynnä suomalaista, periferistä itsehäpeää
että. Mieleenpainuvinta oli Radiopuhelimien biisi ëHaluan naida sinun
tyttöystävääsií. Kotikatsomoon näkyi, että
monella oli vaikeaa, kun relailu ei toiminut. Ihmiset olivat vakavina pitkin
seiniä."
Biisin nimi oli pehmennetty TV-ruutuun sopivaksi: "Haluan
naida sinun tyttöystäväsi".
Bändin maine on niin vahva, että kyseessä
saattaa olla myös pelonsekainen kunnioitus. Fani vertaa bändiä
pelottavuudessaan Remu Aaltoseen: "niitä ei silti onneksi kutsuta
shamaaneiksi". Ilkka Mattila on samoilla linjoilla.
"Radiopuhelimien musiikki vaatii kuulijalta hieman enemmän
rohkeutta ja omistautumista kuin vaikkapa Anssi Kelan tai Samuli Edelmannin
musiikki".
Mattila muistelee Jimi Tenor and His Shamans -aikojaan,
jolloin kävi keikalla Rauhalassa. "Tulimme Jimin kanssa junalla. Raatikainen
ja Heikonen olivat meitä vastassa asemalla ja veivät meidät
syömään eväitä. Raatikaisella oli mukana piimää,
savustettuja ahvenia ja äidin leipomaa anisleipää. Meistä
se oli hienoa."
Ristiriita yhtyeen vimmaisen musiikin ja jäsenten
leppoisaksi havaitun luonteen välillä kiinnosti teatteriohjaaja
Juha Hurmetta niin paljon, että hän ehdotti Radiopuhelimet -näytelmän
tekemistä pari vuotta sitten. Näytelmä esitteli juuristaan
ja kotikaupungistaan kiinnostuneet Radiopuhelimet-yhtyeen jäsenet.
Aikuiset miehet esittivät isiään ja vaarejaan, ja kertoivat
koskettavia tarinoita sukunsa vaiheista. Jos Radiopuhelimien laulutekstit
kaikessa raadollisuudessaan saavat nauramaan, oli näytelmä suorastaan
hulvaton.
Papparaisiksi asti
Selityksiä sille, miksi Radiopuhelimet yhä
jatkavat 15 vuoden jälkeen, on tarjottu runsaasti. Mielessä käy
ajatus, ettei kukaan Radiopuhelimet-yhtyeen jäsenistä oikeastaan
tarvitsisi bändiä. Kaikki bändin jäsenet ovat lähempänä
neljääkymmentä. Kaikilla on muu elämä. On koulutusta
ja ammatit. Graafinen suunnittelija, toimittaja, puutarhuri, lastentarhanopettaja
ja elokuvantekijä. On vaimot tai pitkäaikaiset tyttöystävät,
perhettäkin.
Jyrki Mäki on teatraalisin elkein karjuva laulusolisti,
jonka lavashowssa ei ole mitään kornia. Hänellä on
tarvittava rock-karisma. Bändikaverit pitävät häntä
maltillisena, vanhat fanit kilttinä ja huomaavaisena ihmisenä.
Mäelle Radiopuhelimet on tärkeämpi kuin mikään.
Joskus on mennyt vakituinen työpaikka ohi, kun on pitänyt lähteä
keikoille.
"Treenit, keikoille lähtö, tekstien kirjoittaminen
ei ole pelkkä harrastus. Kliseistä ehkä, mutta elämäntapa
se on. Liittyy peruskysymykseen: mikä on oikeasti tärkeää."
Jarno Mällinen on bändissä vähemmän
esillä kuin Mäki - silti hän on bändin sielu ja sydän.
Mällinen on bändin vähiten rockhenkilön näköinen
kitaristi ja biisintekijä (sekä säveltäjä että
sanoittaja). Fani kuvailee Mällistä älyköksi vaatimattomissa
vaatteissa.
Mällistä pitää bändissä
kunnianhimo biisien tekemiseen. Hänelle on tärkeää
saada levy käteen ja kuulla onnistuneensa. Bändillä on merkitystä
myös sosiaalisen elämän kannalta: kaveripiiri pysyy koossa.
Joskus bändi häiritsee perhe-elämää ja vastaavasti
bändihommat häiriintyvät jäsenten muista hommista.
"Ikääntyminen ei silti saisi olla pelkkää
luopumista, vaan asettumista jonnekin."
Bändin rumpali Jyrki Raatikainen kuulemma vihaa
Twin Peaksia. Häntä on liiaksi verrattu Laura Palmerin painajaisten
Bobiin. Tosielämässä Raatikainen on bändin sosiaalinen
lahjakkuus, joka tulee toimeen kaikkien kanssa. Hänet tunnetaan Bad
Vugumin lisäksi Mieskuoro Huutajien perustajajäsenenä. Hän
on ollut lehtien palstoilla myös kulttuuritekonsa ansiosta: Raatikainen
kunnostaa yhdessä vaimonsa Annan kanssa Oulusta 60 kilometriä
lounaaseen sijaitsevaa Tuomiojan vanhaa asemapäällikön taloa.
Pariskunta herätti huomiota hakemalla itse talolle suojelupäätöstä.
Mäki, Mällinen ja Raatikainen ovat alkuperäisjäseniä.
Antti Annunen ja Ray Katz ovat viimeksi tulleita, mutta kukaan ei pystyisi
enää kuvittelemaan bändiä ilman heitä. Annunen
löytyi basistiksi nopealla varoitusajalla vuonna 1994, kuukausi ennen
ulkomaankiertuetta. Monista oululaisbändeistä tuttu Katz taas
palasi Berliinistä Ouluun Radiopuhelimien takia pari vuotta myöhemmin.
Kari Heikoselle Radiopuhelimet on ollut yksi Suomen rockhistorian
tärkeimpiä orkestereita, ensimmäisiä, joilla oli kunnianhimoisempaa
otetta musiikkiin.
"Nyt tuntuu, että pystyvät jatkamaan papparaisiksi
asti."
Musiikin ammattilaiset pitävät bändiä
jopa käsittämättömän ammattitaitoisena ja hioutuneena.
Kannattaja myöntää tietyn nihilismin olevan vaarallisen
lähellä Radiopuhelimia. "Radiopuhelin-fani voi joskus tuntea
olevansa älykkäämpi kuin muut".
Radiopuhelimet on harvinainen ilmiö aikana, jolloin
bändit ovat yhä selkeämmin tuotteita - tähtiä,
joiden arvo ja imago luodaan markkinointikoneiston avulla. Bändin
kannattajat arvostavat oman tien kulkemista ja realistista asennetta. "Ei
tarvitse itkeä breikkausta tai sen puutetta. Eikä ylipäänsä
tarvitse huolehtia maineesta, seppovesterisistä, naisista, tupakoinnista,
potenssista tai kuuluisuudesta, kun mitään niistä ei ole
tulossa tai menossa".
Radiopuhelimet eivät jatka maallisen mammonan, eivät
edes terapian vuoksi. Heille bändistä on tullut osa omaa persoonaa.
Ja me, 80-luvun punk-sukupolvi, tarvitsemme silloin tällöin muistutusta
ihanteistamme.
Juhlan jälkeen
Perjantai-illan Never Grow Old -keikan jälkeen Jyrki
Mäki lähtee kaupungin yöelämään Antti Annusen
kanssa. Annunen jää pankkiautomaatille, Mäki kuulee avunhuutoja
ja menee katsomaan, mistä on kyse. Verta valuva nainen istuu jalkakäytävällä
ja huutaa. Hänen lihaksikas kavaljeerinsa on juuri lyönyt. Mäki
asettuu avuksi miehen ja naisen väliin. Väkijoukosta kukaan ei
tule auttamaan, vaikka mies huitaisee Mäen katuun. Lyöjän
kaveri varoittaa, että tästä eteenpäin Mäki on
omalla vastuullaan. Mäki ei voi lähteä, koska nainen tarvitsee
apua. Hän kuvittelee jonkun väkijoukosta soittaneen poliisille.
Potkiminen ja lyöminen jatkuvat. Kun Annunen ehtii avuksi, lyöjä
kavereineen on jo pakenemassa, nainen juoksee heidän mukanaan. Mäki
viedään ambulanssilla sairaalaan.
Näetkö tuon jätkän/ Se haluaa hakata
sinut/ Yritä puhua järkeä/ Ei auta/ Nyrkki soi ja veri lentää/
Olet voimaton tyhmyyden edessä/ Se taitaa olla juuri se jätkä/
joka jo pienenä/ pisti useammin kuin kerran/ kielensä jäätyneeseen
rautatankoon
(Iltatunnelmia, san. J. Raatikainen /K.O., Spirit 1989).
Klikkaa - tuloste | jussi.vilkuna@kaltio.fi | |
Tulosta artikkeli | Palautetta kirjoituksesta | Kaltion pääsivulle |