] J u s s i V i l k u n a [
Liisa Rautiainen (s. 1919) on 60-70-luvuilla vaikuttaneen Ryhmä
Kemin jäsen. Ryhmän perustaja, jo edesmennyt Harry Porko oli akvarellisti.
Ryhmän sielu, vuonna 1977 kuollut Nina Vanas yhdisti töissään
ortodoksisia itäisiä ja läntisiä vaikutteita. Toivo Hoskari
tunnetaan konkretistina, Olavi Korolainen abstraktina koloristina ja Lea Kauppi
naivistina. Lyhyemmän aikaa ryhmässä olivat mukana myös
Etelä-Suomeen muuttanut taidemaalari ja graafikko Pauli Pyykölä
ja hänen tilalleen tullut Osmo Rautiainen. Ryhmän jäsenistä
ainoastaan Liisa Rautiainen, Korolainen ja Pyykölä enää
maalaavat.
Onko Ryhmä Kemillä ja siinä mukana olleilla kuvataiteilijoilla
ollut vaikutusta suomalaiseen kuvataiteeseen?
- Ei ole, Rautiainen toteaa napakasti. Mietittyään hän
jatkaa: - Haluaisin tietää kenellä yksittäisellä taiteilijalla
yleensäkään on vaikutusta suomalaiseen kuvataiteeseen.
Rautiaisen kriittinenkin näkemys ei kerro ryhmästä
koko totuutta. Ryhmä eli tiiviisti 1960-luvulla vuosikymmenen ismejä:
informalismia, kinetismia, konstruktiivismia, naivismia, surrealismiakin, ja
järjesti näyttelyitä kotimaan lisäksi Saksassa, Hollannissa,
Tanskassa ja Norjassa. Vuoden 1973 näyttely Emmenissä, Hollannissa,
sai niin hyvän vastaanoton, että se sai kaupungin järjestämään
Suomi-viikon.
Sodan jälkeisistä pohjoisista kuvataiteilijoista vain
Reidar Särestöniemi on saanut ansaitsemansa huomion Suomen kuvataiteen
historiassa. Otavan kustantamassa teoksessa "Suomen taidetta 1940 - 1975"
Särestöniemi on ainoa, joka on löydetty Oulun pohjoispuolisesta
Suomesta. Vaikka Suomen taiteesta kertovat kirjasarjat eivät kaikkea mittaa,
on merkillepantavaa, että myös WSOY:n (1986) ja Otavan (1990) kummankin
kustantamasta kuusiosaisesta "Suomen taide" ja "Ars Suomen taide"
ei löydy mainintaa yhdestäkään ryhmä Kemin jäsenestä.
Suomen Taiteilijaseuran matrikkelista toki Ryhmä Kemin jäsenet löytyvät
Osmo Rautiaista lukuun ottamatta. Matrikkelia selaamalla saa hyvän käsityksen
siitä, miten paljon Suomessa on taiteilijoita, jotka saavat vain vähän
jos ollenkaan kuuluisuutta, ja myös miten Etelä-Suomesta käsin
kuvataiteen historiaa rakennetaan.
Onneksi Lappi tuntee omansa. Torniolainen Aineen taidemuseo on
vuosien varrella pitänyt Liisa Rautiaisen töitä hyvin esillä
ja Lapin yliopisto promotoi Rautiaisen taiteen kunniatohtoriksi vuonna 1992.
Rautiainen on jo tunnustettu ja tunnettukin Pohjois-Suomessa. Suomen kuvataiteen
historiasta puuttuu kuitenkin vielä maininta - ryhmä Kemin osalta.
Myös Ryhmä Kemin historian kirjoittaminen olisi tärkeää
jo pelkästään alueellisessakin mielessä.
Rautiaisen mielestä suomalainen nykymusiikki on tällä
hetkellä taiteen kentässä se, mikä maailmalla näkyy
parhaiten. Hän on innostunut nuorten suomalaisten muusikoiden "maailmanvalloituksesta".
- Suomalainen nykymusiikkihan on suorastaan räiskähtänyt
maailmalle. Meillä on kapellimestareita, jotka yltävät vaikka
mihin ja yhä nuorempia tulee, kuten Mikko Franck. Näin Esa-Pekka Salosen
ja klarinetisti Kriikun ja Lindbergin Kraft'in suoran esityksen televisiossa.
Näki miten onnellisia ne miehet ovat. Olin myös Olli Mustosen konsertissa.
Siellä on aina ne saman ikäiset ja ne on niin onnellisia, että
tuntuu että tämmöisen onnellisen miehen musiikki menee koko Eurooppaan
ja niinhän ne on mennytkin.
On Suomessa paljon hyviä kuvataiteilijoita ja kirjoittajiakin,
mutta kirjallisuuden osana on jäädä omaksi eristyneeksi saarekkeekseen.
- Olen lukenut suomalaisia kirjailijoita saksaksi ja ruotsiksi
ja aina ne jotain menettää. Koko se kielen kaunis soinnikkuus katoaa.
Suomalaisesta kuvataiteesta Rautiainen ei kerro saaneensa vaikutteita
omaan maalaamiseensa. Tosin hän toteaa joskus kokevansa Kemin alueen liian
pieneksi ja eristyneeksi, ei tule aina matkustettua katsomaan uutta suomalaista
kuvataidetta muualle Suomeen.
- Suomen kuvataiteesta ei lähde mitään suuntausta,
joka antaisi ja joka loisi ympärilleen semmoista tilaa, että joku
muukin muualla maailmalla sitä samaa koettaisi. Ei myöskään
ole ollut suomalaisia kuvataiteilijoita, jotka olisivat paljoa vaikuttaneet
ainakaan minuun. Outi Heiskanen on hyvä ja on paljon muitakin. Ehkä
tunnen tämän alueen liian pieneksi, ei tule aina mentyä tuonne
Helsinkiin.
Rautiainen on vuosien varrella elänyt läpi informalismin,
konstruktivismin, optiskineettiset vaiheet. 1980-luvun alussa hän palasi
takaisin vapaaseen abstraktiin ilmaisuun. Vaikutteensa hän on saanut ulkomailta.
Elämyksistä merkittävimpiä ovat antaneet Gogh,
Cèzanne, Gauguin, Munch, Klee...
- Saadut elämykset, joita saan maailman taiteilijoista, ovat
niin hirveän voimakkaita ja menevät niin syvälle, että ne
ylittävät aivan täysin tämän suomalaisuuden, ainakin
miten minä sen koen
Rautiaisen abstraktien töiden lähtökohtana on sisäinen
tunnemaailma, ei sommitelmat tai todellisuus, jota hän töissään
vieraannuttaisi. Tunnemaailmaa inspiroi usein musiikki. Dutilleuxín, Pärtin,
Scelsin ja Bachin musiikit aukaisevat ovia töiden sisäiseen maailmaan.
Tunnemaailmaa sävyttävät joskus raskaat henkilökohtaiset
elämänvaiheet. Kuluvan vuosikymmenen alku oli vaikeaa aikaa Rautiaiselle.
Hän maalasi usean vuoden ajan suuria ja hyvin tummasävyisiä tauluja,
useita Rautiaisen sukulaisia ja ystäviä kuoli.
- Kyllä minä olen ihan sen armoilla mitä elämä
minulle antaa. Ystävien ja omaisten menetykset ovat olleet kaikkein pahimpia.
Varsinkin kun oli väkivaltaisia menetyksiä ja nuorten ihmisten syöpää.
Ne kaikki tulivat sellaisena ryppäänä, ja ne on leimanneet 90-luvun
töitä ihan täysin.
Ensivaikutelma syyskuussa 80 vuotta täyttäneestä
taiteilijasta on rauhallinen. Taiteilija jää kuitenkin kiinni tuikkivista
ja ilkamoivista silmistään. Haastattelun aikana vahvistuu näkemys,
että pienessä, pirteässä hahmossa yhdistyvät tahto
ja herkkyys. Taiteilijaa maalaa kolme, neljä kertaa itseään suurempia,
nyt valoisia teoksia ateljeekodissaan Kemijoen rannalla. Värit ovat puhjenneet
kukkaan. Aikaisemmin harvinainenkin vihreä väri murtuu uusimmassa
työssä esiin.
- Tämän hetkinen elämäntilanne on hyvin tasapainoinen.
Tarve tehdä työtä on suuri. Haluan maalata isoja töitä,
pieniä minä en osaa.
Tavoitteena on näyttely Arkangelissa.
- Argangelin museo on pyytänyt minulta näyttelyn. Se
on ihan mielenkiintoista kun se kuulema on kaupunki, jossa ei ole keskustaa.
Se on sitä yhtä samaa talomerta.
Rautiaisen töitä, suurin siveltimenvedoin maalattuja
laajoja väripintoja ja lyijykynätöitä katsoessa miettii
kumpaa taiteilija enemmän rakastaa, viivaa vai väriä.
- Ihan varmasti viivaa, aivan varmasti viivaa. Kumma kyllä
tätä ei ole kysynyt kukaan aiemmin. Minusta viiva on hirveän
lähellä oboen ja huilun ja viulunkin ääntä. Pianolla
on väri, orkesteri on väri, mutta kvartetissa voi jo nähdä
viivoja.
Työ on kesken. Elämä on viivan pohtimista ja viivan
muodostaman kuvien luomista. Yritetäänpä vielä. Jos Liisa
Rautiainen joutuisit autiolle saarelle, ottaisitko mukaan lyijykynän ja
paperia vai värit?
- Lyijykynä mukaan, useampia, ja hyvin mielellään
sähkökäyttöinen teroituskone.