] E s k o R
i e p u l a , L a
p i n y l i o p i
s t o n r e h t o
r i [
Kun syksyn avajaispuheessani esitin toivomuksen, että myös
yliopistojen olisi löydettävä tässä ajassa oma itseisarvonsa,
joka ei ole markkinoilla ostettavissa, kiirehti sodankyläläinen yleisönosastokirjoittaja
jo kyselemään, että "mikä ihmeen itseisarvo?".
"Eikö kaiken tutkinnan, kehittelyn, pidä aina ja
ensimmäiseksi olla hyödyllistä ja kannattavaa? Miksi tuottaa
käyttökelvotonta tietoa? Sitä lepää tuhansin hyllymetrein
jo Suomenkin yliopistojen arkistoissa puhumattakaan vanhojen kulttuurikansojen
tallenteista.", hän kirjoitti (Pohjolan Sanomat 10.9.1999).
Asetelma on aikaamme kuvaava ja osoittaa, kuinka syvällä
kulttuurissamme aineelliset arvot ovat. Sellaista mikä ei ole syötävissä,
juotavissa, vaihdettavissa tahi varastettavissa, ei suurelle osalle ihmisiä
enää lainkaan ole - arvona eikä muutoinkaan - edes olemassa.
Heidän maailmansa täyttyy tavaroista, kansatulolaskelmista, kaikesta
siitä, mitä pitää saada lisää... ja vähän
äkkiä!
Puheessani otin yliopistojen rinnalle toisen tuhatvuotisen instituution,
kirkon. Piispojen keväällisen julistuksen hyvinvointiyhteiskunnan
puolesta katsoin heijastavan kirkon halua löytää tässä
ajassa oma itseisarvonsa. Siinä missä se kirkolla on kristinuskon
arvoissa ja sanomassa, yliopistoilla se on totuudellisuuden edistämisessä
uuden tiedon avulla eettisesti ja moraalisesti kestävällä tavalla.
Ja, kuten totesin, mitä enemmän nämä laitokset ovat kietoutuneet
markkinatalouden liekaköyteen sitä vaikeampi niiden on tuoda esille
oma itseisarvonsa ja toimia sen pohjalta.
Tällä en tarkoittanut, että yliopistojen tulisi
kääntyä uudelleen sisään päin ja linnoittautua
omiin norsunluutorneihinsa, vaan paremman tasapainon löytämistä
itseohjautuvan vapaan tutkimuksen ja ulkoa ohjatun muun toiminnan kesken. Sillä
oman itseisarvonsa löytäminen ei merkitse itsekkyyttä, vaan oman
arvon ja aseman tunnistamista yhteisössä.
Vuosikymmenen alun rahoitusleikkausten aikana yliopistot sekä
pakotettiin että opetettiin ahneiksi ulkopuolisen rahan hankintaan. Suuren
innostuksen merkeissä siihen mentiinkin ja huomattiin, kuinka tuloksellista
se oli. Hetkessä leikkaukset oli saatu tätä kautta kompensoitua
ja yliopistojen budjetit uudelleen kasvun uralle. Samaan aikaan entistä
voimavarakehystä alettiin käyttää uusien markkinaperusteisten
tehtävien toteuttamiseen samoin kuin valtion muille viranomaisille aiemmin
kuuluneiden kustannusten kattamiseen (posti, tilat, eläkemaksut jne.).
Eikä tässä kaikki. Tehokkuuteen vedoten yliopistot sopivat opetusministeriön
kanssa lisääntyvien tutkintomäärien tuottamisesta alati
alentuvin kustannuksin. - Sanalla sanoen: ulkopuolisen rahan tuoma hurma johti
vauhtisokeuteen, jossa ei ole nähty, mihin tällä tiellä
lopulta päädytään.
Nyt näyttää pää tulleen vetävän
käteen. Kun vuosia 1999-2004 koskevassa koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaehdotuksessa
yliopistoilta edellytetään edelleen tutkintomäärien kasvattamista,
osallistumista uusiin hankkeisiin ja tehtäviin sekä vielä olemassa
olevien voimavarojen uudelleen kohdentamista, yliopistoissa on jo herätty
näkemään, miten vapaan tutkimuksen tässä formulassa
käy. Tulevalla vuosikymmenellä sille ei näytä enää
olevan tilaa Suomen yliopistoissa.
On vaikea nähdä, kuka tätä politiikkaa oikein
tahtoo ja ohjaa. Mielestäni ei kukaan. Se on vain ajelehtimista ulkomaisten
mallien ja kotimaisten (valtiovarainministeriön) tehokkuusvaatijoiden ristipaineessa.
Sitä sokaisee vielä opetusministeriön linjattomuus ylimmän
asteen koulutuksen kehittämisessä, kun ei oikein tiedetä, millaisen
roolin ammattikorkeakoululaitos sen sisällä itselleen ottaa.
Mutta onko yliopistolla tämän päivän Suomessa
omaa itseisarvoaan ja jos on, miten se ilmenee?
Vastaan, että on. Tänä päivänä se
näyttäytyy kuitenkin enemmän tutkintojen ja institutionaalisen
toiminnan kuin muiden piirteiden kautta. Yliopistojemme tutkintoja ja niiden
tuottamaa pätevyyttä ei aseteta missään kyseenalaiseksi,
vaan niiden arvo tunnustetaan. Ammattikorkeakoulujen kehittyessä tilanne
tulee kuitenkin muuttumaan. Todelliseksi yliopiston itseisarvon pohjaksi silloin
jää vapaa tutkimus ja siihen perustuva ylimmän opetuksen taso.
Vapaan tutkimuksen ohella yliopistojen itseisarvo perustuu myös
niiden intellektuaaliseen vapauteen, tiedon kansainväliseen tasoon, kriittisyyteen
ja yhteiskunnan omana tuntona toimimiseen sekä niiden tutkimusalojen laaja-alaisuuteen.
Näillä ominaisuuksilla varustettu yliopistolaitos säilyttää
Suomessakin itseisarvonsa. Jos nämä ominaisuudet siltä riistetään,
tahi - niin kuin Suomessa on parasta aikaa tapahtumassa - jos yliopistolaitos
itse korvaa ne, vaikkapa taloudellisista syistä, ulkoa tulevilla toimeksiannoilla
ja niihin liittyvillä odotuksilla, se menettää itseisarvoaan
samalla kun siitä tulee yhteiskunnan muille organisaatioille alisteinen.
Jos näin pääsee laajasti ottaen tapahtumaan, yliopisto
lakkaa olemasta yliopisto ja muuttuu vain osaksi ylimmän asteista koulutusjärjestelmää
vailla omaa identiteettiään. Yhteiskunnan kannalta itseisarvonsa
menettänyt yliopistolaitos on sananmukaisesti arvoton - siis tarpeeton!
Tässä globalisoituvassa markkinatalouden ja lisääntyvän
ulkoisen ohjailun maailmassa erityisesti yliopistojen kyky toimia yhteiskunnallisten
ilmiöiden kriitikkona joutuu koetukselle. Täällä nopeiden
muutosten Suomessa tämä on näkynyt erityisen selvästi. Kun
voimavarat sidotaan muiden asettamia tavoitteita palvelemaan ja yhteiskunnallinen
kriittisyys koetaan jopa uhkaksi yliopistojen rahoitukselle, tulokseksi saadaan
yhteiskunnallisista asioista vaikeneva yliopistolaitos, jollaiseksi se Suomessa
on kuluneen vuosikymmenen aikana muuttunut. Olen kuitenkin varma, että
kehityksen dialektiikka huolehtii siitä että ensi vuosikymmenellä
tulemme täälläkin näkemään keskustelevan ja kantaa
ottavan yliopistolaitoksen.