Vuonna 2059 Kauko Röyhkän syntymästä tulee kuluneeksi 100 vuotta. Oulun letkunpuiston pulut tähyävät ohikulkijoita mahtavankokoisen patsaan töyhtötukan päällä. Mutta esittääkö kyseessä oleva patsas kirjailijaa vai muusikkoa? Onko patsasta edes pystytetty?
Äitinsä ja tätinsä kanssa 1970-luvun Oulussa varttuva Jukka-Pekka Välimaa ei ole aivan tavallinen urheilullinen mammanpoika. Liikuntatunteja mieluummin hän käy kuvaamataidon tunneilla. Nuorimies kirjoittaa, kuuntelee The Velvet Undergroundia, yrittää opetella soittamaan - ja halveksii keskinkertaisuutta. Kaupungilla tätä suunsoittajaa pidetään omituisena. Tytöt karsastavat, pojat tahtovat vetäistä turpaan. Mitä ihmettä tällaisesta tyypistä oikein tulee?
"Seksiakti häpäisee Suomen lipun" paljastaa
Ilta-Sanomien maaliskuinen lööppi. Suomalaisuuden liiton puheenjohtaja
on kuullut Kuopion kaupunginteatterissa esitettävästä Kauko
Röyhkän romaanista dramatisoidusta näytelmästä
Kaksi aurinkoa ja paheksuu siinä Suomen lipun alla tapahtuvaa raiskauksenomaista
aktia, jonka suorittavat kaksi SS-miestä vaalean suomalaisnaisen kanssa
saksalaismielisen suomalaisupseerin seuratessa vierestä.
Mielipiteet jakautuvat kahtia. Osa katsojista näkee
kohtauksen osuvana metaforana sodanaikaisesta tilanteesta, jolloin saksalaiset
kohtelivat Suomea miten tahtoivat päällystön pyrkiessä
miellyttämään kotimaassaan kukkoilevia fasisteja.
Idea Suomen lipun ottamisesta mukaan kohtaukseen on ohjaaja
Atro Kahiluodon, mutta poliittisen merkityksen takana seisoo Kauko
Röyhkä. Yli kaksikymmentä vuotta kestäneen uransa jälkeen
hän yhä hätkähdyttää. Röyhkä on
ollut tunnettu satanistina, sekopäänä ja naisseikkailijana
- joka kaiken päälle haukkuu laulussaan paskaksi kaupunkia, jota
yleisesti epäillään vahvasti Ouluksi. Siinä sivussa
hän on ehtinyt tuottaa hieman kirjallisuutta ja musiikkiakin.
Röyhkän muusikon uran huippuhetket sijoittuvat
80-luvulle levyihin Lauralle ja Pikku enkeli, 90-luvun puolella on Tyttöjen
ystävä saavuttanut suurimman suosion. Viimeisimmät levyt
ovat myyneet kolmesta viiteen tuhatta kappaletta - ei kovin paljon. Silti
hän on vuoden 2001 Rumba-lukijaäänestyksessä neljänneksi
suosituin kotimainen artisti ja on saanut peräti 8 sijaa 250:stä
samaisen lehden julkistaman rocktoimittajien paras biisi -äänestyksessä.
Mikään kassamagneetti hän ei kuitenkaan ole koskaan ollut.
Röyhkä tietää, että menestyäkseen
valtakunnallisesti pitäisi laulaa aivan toisenlaisia lauluja:
- No en minä koskaan sopeudu täysin tähän
yhteiskuntaan. Jos haluaisin sopeutua, tekisin aivan toisenlaista musiikkia
ja aivan toisenlaista kirjallisuutta. Kaiken minä tekisin ihan toisin.
Vielä 80-luvulla Röyhkä kuvitteli olevansa
osa suomirockin uutta nousua, mutta sai myöhemmin, kotimaisen tuotannon
vakiinnuttua mollivoittoiseksi iskelmärockiksi, havaita tulleensa
leimatuksi kummajaiseksi. Hänen musiikissaan kun hänen mukaansa
on sellaista psykedeliaa, mitä suomalaisesta harvemmin löytyy:
- Jos haluaisin miellyttää yleisöä,
tekisin loputtomasti Lauralle-tyyppisiä biisejä. Sitten levyni
varmaan myisivät paremmin. Musta vois tulla joku uusi Mikko Kuustonen
(naurua)!
Musiikkitoimittaja Arto Kiurun mukaan Röyhkä
on edistänyt suomalaista musiikkia yhdistämällä rockin
korkeakulttuuriin. Hänen älykkömusiikkinsa on avannut tietä
muun muassa CMX:n A.W. Yrjänälle sekä YUP:n Jarkko Martikaiselle.
Kiuru pitää merkittävänä myös Röyhkän
tapaa kertoa lyriikoissaan tarinoita, ja nimenomaan suomeksi, usein Oulusta.
Hän myöntää, että Röyhkä olisi voinut
ajoittaa musiikillisen esiintulonsa paremminkin: punkhenkisessä ympäristössä
ei ymmärretty ranskalaisesta elokuvasta napatun päätä
muita pidemmäksi kasvaneen intellektuellin snobitakkia ja piikkitukkaa.
Röyhkä oli aggressiivinen, suorasanainen, jopa osoitteleva. Nuori
mies, jolla oli kova tarve näyttää kotikaupungin epäilijöille.
Pro gradu -tutkielmansa (1993) Kauko Röyhkän
levytetystä rocklyriikasta kirjoittanut Johanna Westersund näkee
Röyhkän sanoitustuotannossa satiirisia, kapinallisia ja yhteiskunnallisia
piirteitä. Kuvaukset ovat usein mystisiä ja irreaalisia. Sanoitusten
läpi kantavana teemana toimii etsiminen, ja sen ympärille rakentuvat
muut teemat; ulkopuolisuus, yksinäinen ratsastaja - hahmo, sekä
saalistuspeli miehen ja naisen välillä. Tekstit ovat intuitiivisen
tuntuisia eikä pintataso kerro koko tarinaa - piilotekstitasoja on
runsaasti.
Ensimmäisen romaaninsa Tien laidalla Waterloo Röyhkä
julkaisi vuonna 1980 - siis samana vuonna kuin ensimmäisen levynsä
Steppaillen. 1980-luvulla musiikillisen suosion ollessa huipussaan hän
kirjoitti kolme muutakin romaania, Aave joka maalasi taulun (1982), Oskar
Koposen Seikkailut (1985) sekä Magneetti (1987). Magneetin jälkeen
hän piti lähes kymmenen vuoden julkaisutauon kyllästyttyään
kaunokirjallisuuteen kokonaisuudessaan ja yllätti seuraavan kerran
vasta vuonna 1996 menestysromaanilla Kaksi aurinkoa, jonka jälkeen
ovat ilmestyneet Silvia (1997), Ocean City (1999), Faust ja muita kertomuksia
(2001) sekä hänen toimittamansa Get On - 101 rocklyriikan parasta
(2000).
1980-luvun lopussa hän piti musiikkia itselleen
tärkeämpänä, mutta nykyisin kirjoittaminen merkitsee
yhtä paljon kuin musiikin tekeminen. Röyhkä kirjoittaa aikaisempaa
enemmän, mutta levytystahtikin on pysynyt samana - keskimäärin
yksi levy vuodessa. Hän kertoo nauttivansa kirjoittajan taustatyöntekijän
roolista ja on tänä päivänä suuntautunut niin
elokuviin, radiokuunnelmiin kuin TV-produktioihinkin.
Röyhkä ei pidä 2000-luvun kirjailijan arvostusta
kovin korkeana:
- Silloin, kun aloitin oman kirjallisen tuotantoni 70-luvun
lopulla, kirjailijat olivat suuria tähtiä. Oulussakin joku Aku-Kimmo
Ripatti oli tosi arvostettu tyyppi. Nykyään kirjat myyvät
alle tuhat kappaletta, kirjailija joutuu kamppailemaan pysyäkseen
hengissä.
Hänen itsensä asiat voisivat kuitenkin olla
hullumminkin. Vuoden 1996 Finlandia-palkintoehdokasromaanin Kaksi aurinkoa
- johon Kuopiossa esitettävä näytelmä pohjautuu - myötä
kiinnostus Röyhkän kirjalliseen tuotantoon on kasvanut pikkuhiljaa,
mutta bestselleriksi on vielä matkaa. Menestysromaanin jälkeen
julkaistuja teoksia on myyty kutakin suunnilleen kolmesta neljään
tuhatta kappaletta, ja vanhempia romaaneja on alettu julkaista uudelleen
pokkariversioina. Tuotantoa ei kuitenkaan vielä ole pidetty oikein
sopivana kirjakerhokuvastoihin.
Oulun yliopistossa Röyhkän Kaksi aurinkoa -romaanista
pro gradu -työtä kirjoittava Maarit Pakarinen pitää
Röyhkää ennen kaikkea rohkeana lajityyppien kokeilijana:
- Sotaromaaneja ovat Magneetti ja Kaksi aurinkoa, joka
on myös taiteilijaromaani, Ocean Cityssä yhdistyvät melko
irvokkaastikin sci-fiparodia ja uskonnollisuus, Oskar Koposen seikkailut
on veijariromaani, ensimmäiset romaanit enemmänkin nuorisokirjallisuutta.
Uusi romaani Faust ja muita kertomuksia on novellikokoelma, jossa näkyvät
Röyhkän tutut teemat okkultismista taiteilijaelämään.
Toistuvaa on rockmusiikin ja rockkulttuurin yhdistäminen kirjallisuuteen,
näin esimerkiksi romaanissa Silvia.
Röyhkä itse kokee, että koska hänen
tuotantoaan ei ole osattu luokitella yhteen lokeroon, on monella suhtautumisvaikeuksia.
Vaikka nykyään tässä pikku hiljaa synkistyvässä
yhteiskunnassa saa tehdä masentavaakin taidetta, on Röyhkän
tavassa tehdä asioita ollut useille liikaa. Hänen uskomuksensa
mukaan ihmiset eivät halua elämäänsä mitään
sellaista uhkaavaa, mikä voisi asettaa kyseenalaiseksi heidän
olotilansa, riippumatta siitä, onko heillä hyvä olla:
- Semmoinen, joka heiluttaa venettä, on liian levoton
heille. Minä olen ollut ehkä sitten liikaa semmoinen veneenheiluttaja.
Röyhkän romaanien päähenkilöt
ovat useimmiten sivullisia tai marginaalisia hahmoja, jotka joutuvat ristiriitoihin
ympäristönsä kanssa. Röyhkä pyrkii välttämään
yksiulotteisia, joko hyviä tai pahoja henkilöitä, vaikkakin
usein vähemmän mieluisia hahmoja kuvataan suoranaisen vittumaiseen
sävyyn. Kyseenalaisiakaan aiheita, kuten okkultismia, väkivaltaa
tai ronskeja seksikohtauksia, ei kaihdeta.
Oulun yliopiston kirjallisuuden professori Liisi Huhtala
arvostaa Röyhkän tuotantoa ja erityisesti tapaa, jolla Röyhkä
kuvaa sotaa illuusiottomana, groteskina tilana, joka nostaa ihmisen perusvaistot
pintaan ilman isänmaallista tai kansallista silausta. Huhtalan mukaan
hän on kirjoittajana röyhkeän piittaamaton, perinnäisten
ainesten illuusioton uuskäyttäjä, joka parhaimmillaan irrottelee
ja käyttää kuvaavaa kieltä hyvin ja luontevasti, joskin
toisinaan hiomattomasti.
Tänään, Kuopion ensi-illan ollessa jo
historiaa, Röyhkä suhtautuu Suomen lippu -episodiin virnuillen,
vaikka toivookin kielteissävytteisten kohujen loppuneen. Viime ajat
ovat olleet rauhallisempia - hän on keskittynyt perheeseensä
ja töihin; lähinnä tv- elokuva- ja kuunnelmakäsikirjoitusten
tekemiseen. Uusi, pohdiskelevaksi luonnehtimansa levy ilmestynee syksyllä,
ja Aleksanteri Suuren ympärille sijoittuva romaani on tekeillä.
Röyhkä on tutustunut laajalti antiikin kirjallisuuteen ja etsii
valmistuvaan teokseen muinaista ilmapiiriä.
Aikaisemmat tavaramerkit, juhliminen ja naissekoilut,
ovat saaneet jäädä vähemmälle:
- En jaksa enää bailata niin paljon kuin ennen,
jo lasten takia on vuorokausirytmi muuttunut semmoiseksi, että pitää
mennä aikaisemmin nukkumaan. Fysiikka ei enää oikein kestä
semmoista.
Linjaansa Röyhkä ei kuitenkaan ole muuttanut
silotellumpaan suuntaan. Hänellä ei ole taloudellista pakotetta
muuttaa tyyliään enemmän kohti valtavirtaa, sillä tulonlähteet
eivät ole riippuvaisia vain yhdestä ammatista. Kaksi kolmasosaa
tuloista tulee kirjoittamisesta, tulevaisuudessa myös tällä
erää keskeneräiset elokuvaprojektit tullevat vaikuttamaan
tienesteihin. Toteutumaisillaan on ohjaaja Joona Tenan kanssa pienen budjetin
elokuva tytöstä, joka tulee avecina juhliin ja aiheuttaa siellä
sekaannusta. Kauempana tähtäimessä on saman ohjaajan kanssa
isompi elokuvaprojekti Pohjoinen taivas.
Tulevaisuudessa hän toivoisi näkevänsä
itsensä mukavassa lepotuolissa katsomassa auringonlaskua merellä.
Ollakseen miljonääri ja omistaakseen hyvän kämpän
Suomesta ja oman asunnon ulkomailta olisi kenties elänyt tylsää
elämää:
- Koetan elää omaa elämääni, jossa
olisi persoonallisia asioita ja jossa naiset eivät ole mitään
missejä, ja sankarit eivät ole mitään mika häkkisiä,
vaan ihan toisia tyyppejä. Minua ei kiinnosta yhtään, kuka
ajaa nopeimman kierroksen jossain vitun kilpailussa. Se ei kosketa minun elämää
millään tavalla, eikä se kosketa muidenkaan elämää,
mutta ne on saatu uskomaan, että se koskettaa.
jussi.vilkuna@kaltio.fi | ||
Tulosta artikkeli | Palautetta päätoimittajalle | Kaltion pääsivulle |