] A l p o
R u s i [
Kansainvälisten suhteiden ytimessä säilyy valtio vielä pitkään. Presidentti Jacques Chirac ja presidentti Vladimir Putin tapasivat Pariisissa lokakuun viimeisellä viikolla. Tapaamisen tarkoitus oli vahvistaa EU:n ja Venäjän yhteistyötä, mutta EU:n ydinvaltiona itseään pitävä Ranska teki tapaamisesta ranskalais-venäläisen, kahdenvälisten suhteiden demonstraation.
YK:ssa pysyvät turvallisuusneuvoston jäsenet operoivat
kansallisten intressien pohjalta. EU:n "edustajina" TN:ssa ovat Iso-Britannia
ja Ranska.
Teesiini on: Suomen asema kansainvälisessä yhteisössä
riippuu olennaisesti siitä, onko Suomi sisäisesti uudistumiskykyinen,
sen kansainvälinen asema "vapaa" ja turvallinen ja onko se osannut
ryhmittäytyä kansainvälisessä vuorovaikutuksessa näitä
tavoitteita edistävällä tavalla.
Kansainvälisten suhteiden tutkimusala selvittelee perustellusti
valtioiden välisien sotien ja konfliktien syitä. Sodan olosuhteissa
eivät lait päde, eikä esimerkiksi integraation kehittämiselle
löydy paljoa maaperää. EU:n menestystä ei ole mahdollista
selittää ilman Naton olemassaoloa. Nato on monen integrationistin
mielestä tehnytkin tehtävänsä: se voidaan korvata unionin
sotilaallisen ytimen kehittämisellä. Näin kuitenkaan tuskin
tulee tapahtumaan, koska Naton rooli ja asema muuttuivat 1990-luvun lopulla
melko dramaattisesti. Lisäksi Natosta luopuminen sisältää
riskin, jota on turha ottaa.
On siten selvää, että rauhan uhkien arvioiminen pysyy
kansainvälisten suhteiden havaintokentän keskiössä.
Tutkimuksen jonkinlaisena moraalisena prinsiippinä on rauhan ja turvallisuuden
edistäminen: lakiin nojaavan kansainvälisen yhteisön synnyttäminen.
Tähän yhteisymmärrys aika pitkälle sitten päättyykin.
Analyysin tasolla tutkimusyhteisö on melkeinpä yhtä hajallaan
kuin koko kompleksinen maailmanyhteisökin.
Järjestelmän tutkimus
Uhka- analyysien rinnalla on versonut normi- ja järjestelmätutkimus.
Jossain määrin tämä on kehittynyt myös voimatasapainoa
ja strategiaa korostaneesta tutkimusperinteestä. Valtioiden ja niiden
välisten suhteiden nähtiin muodostavan myös "kansainvälisen
järjestelmän". Väkivallan eliminointiin liittyi voimatasapaino,
ydinaseiden pariteetti ja näiden rakenteiden ylläpitoon tähdännyt
diplomatia. ETYK-prosessi oli alun perin tarkoitettu vallitsevien olosuhteiden
sementointiin, ei Berliinin muurin murtamiseen. Korkein normi oli rauhan
ylläpito, ei esimerkiksi ihmisoikeuksien toteuttaminen.
Ajan oloon rauhan ja turvallisuuden kannalta ihmisoikeuksien toteuttaminen
nähtiin yhtä tärkeäksi kuin vaikkapa voimatasapainosta
huolehtiminen. Yhdysvaltain presidentit, Jimmy Carter 1976-80 ja Ronald
Reagan 1980-88 nostivat ihmisoikeudet kansainvälisten suhteiden keskiöön.
Reagan puhui maailmanlaajuisen ihmisoikeuksien ja vapauden "infrastruktuurin"
luomisesta. Paradoksaalisesti 2000-luvun alussa harva muistaa, että
Reagania on paljolti kiittäminen siitä, että kylmän
sodan aika päättyi. Monet kylmän sodan järjestelmän
tukijat ovat nyt mielellään vankkoja ihmisoikeustaistelijoita.
Kansainvälisten suhteiden tutkija on ymmällä. Voidaanko
tätä ilmiökenttää ymmärtää, hallita
tai siihen vaikuttaa ollenkaan? Yrjö Ruutu määritti vuonna
1934 kirjassaan Nykyajan kansainvälinen politiikka tutkimusalan tehtäväksi
"tarkastaa kansainvälistä vuorovaikutusta intressien eli etupyrkimysten
ja muuttuvaisuuden järjestelmänä". Ruutu käsitteli
valtiota "kansainvälisen politiikan toimihenkilöinä" sekä
lisäsi alan aiheistoon muiden muassa riitojen sovittamisen, aseistuksen
rajoittamisen ja supistamisen, Kansainliiton, imperialismin ja siirtomaapolitiikan.
Ruutu kartoitti hyvin kansainvälisten suhteiden perusongelmia.
Ennen muuta hän typisti tutkimustehtävän hyvin: (1) kansainvälisen
vuorovaikutuksen tarkastaminen, (2) intressien eli etupyrkimysten ja (3)
muuttuvaisuuden järjestelmänä.
Nykyisin voisimme lisätä Ruudun luetteloon integraation,
globalisaation ja vaikkapa ympäristöongelmat, uudet turvallisuushuolet
yleensäkin. Tutkimustehtävän järjestämisessä
seuraan mielelläni Charles Kegleyn ja Eugene Wittkopfin käyttämää
typologiaa teoksessa World Politics: Trend and Transformation (1999). Näin
ollen tutkimusalan ydintä ovat valtioiden suhteet ja asema (voimavarat,
arvot), myös integraatiossa tai integraation kautta, valtioiden ulko-
ja turvallisuuspoliittiset ratkaisut, niiden muotoutuminen, niitä
ohjaavat arvot ja voimat sekä ihmiset valtioiden ratkaisujen muovailijoina.
Keskeistä on ymmärtää kansainvälisiä suhteita
hallitseva ja niihin vaikuttava politiikka, missä voiman käytöllä
on erityinen merkityksensä. Kegley ja Wittkopf kiinnittävät
laajalti huomiota myös globaaliin agendaan, joka kasvaa hyvinvointi-
ja turvallisuuskysymyksillä.
Mutta kansainvälisten suhteiden perusluonnetta ei hevin muuteta:
valtiot ajavat intressiään vuorovaikutuksen ja muuttuvaisuuden
kansainvälisessä järjestelmässä.
Maailmankuva ja muutos
Tapa arvioida kansainvälisiä suhteita määräytyy
paljolti myös maailmankuvan varassa. Omaan maailmankuvaani ovat vaikuttaneet
1960-luku, etenkin Tshekkoslovakian miehitys 1968, kylmän sodan vastakkainolo,
Neuvostoliiton Suomeen kohdistama painostus ja Berliinin muurin murtuminen
1989. Vaikka ymmärsin Paasikiven, Kekkosen ja Koiviston reaalipolitiikkaa,
pidin sitä kuitenkin täysin olosuhteisiin sidottuna ratkaisuna.
Mikäli olosuhteet muuttuisivat, olisi syytä tarkistaa politiikkaakin.
Tätä kahdenkymmenen vuoden jaksoa Prahan keväästä
1968 Yhdysvaltoihin muuttooni 1988 pidän myös kansainvälisten
suhteiden jäsentämisen aikajaksona , "formatiivisina vuosinani".
Kun Berliinin muuri murtui marraskuussa 1989, olin ikäänkuin
ollut odotustilassa; nyt käynnistyi murros, jota olin pitänyt
välttämätttömänä, jotta Suomi voisi tehdä
pesän selvityksen toisen maailmansodan kanssa.
Suomessa kuitenkin tuli tavaksi korostaa, että meidän asemamme
oli toinen kuin esimerkiksi Baltian maiden kohdalla. Totta toinen puoli.
Olimme selvinneet sodasta ilman miehitystä. Mutta olimme menettäneet
yli 10 prosenttia maasta, lähes 100.000 sotilasta sekä joutuneet
evakoimaan yli 400.000 karjalaista. Lisäksi Stalin saneli yya-sopimuksen
1948, joka liitti Suomen Neuvostoliiton strategiseen etupiiriin. Berliinin
muurin murtuminen päästi meidät tästä satimesta.
Tai ainakin se loi edellytykset irtipääsylle.
1990-luvulla syntyi epäsymmetrinen, mutta monin tavoin globaali
maailmanjärjestys. Globaalit rahamarkkinat, Kiinan nousu ja Venäjän
romahdus osoittavat, että muutoksia on tapahtumassa. Kahden valtakeskuksen
tilalle syntyy monimutkaisempi järjestys. Internet-sukupolvi ei vain
katso CNN:n lähetyksiä, vaan käy keskustelua Belgradin kansannousuun
osallistuneiden opiskelijoiden kanssa tietokoneensa kautta. Kirjassani
Dangerous Peace (1997/98) arvioin, että muotoutumassa oli monen talousalueen
järjestys. "Talousblokit tekevät tuloaan", kuten Markku Salomaa
kirjoitti arviossaan.
Nämä mantereelliset talous- ja rahaliittoumat olivat myös
kehittymässä poliittisiksi valtakeskuksiksi. Johdin oman paradigmani
siten tulevaisuuden taloudellisista ja poliittisista muutostekijöistä,
enkä niinkään elettyjen historiallisten kokemusten tai liikahtamattomien
geo-poliittisten seipäiden kautta.
Muitakin näkemyksiä on esitetty. Harvardin yliopiston maineikas
professori Samuel Huntington sävähdytti seitsemän vuotta
sitten tutkijoita ennakoimalla, että ajan oloon ajaudumme sivilisaatioiden
välisiin konflikteihin. Totta kai Huntington kärjisti, esitti
yksinkertaistuksen, mutta Balkanin sotien raivon keskellä tällainen
uhkakuva ei ollut täysin epäuskottava. Olihan toinen maineikas
professori, Johan Galtung, esittänyt aiemmin, että Jugoslavia
on maailman vakain valtio.
Pohjoinen tutkimuksessa
ja politiikassa
Lappi on Euroopan unionin pohjoista aluetta. Tämän ulottuvuuden vahvistaminen
turvallisuuspoliittisesti ja taloudellisesti on alueen väestön edun
mukaista. EU:n tulisi osoittaa, että se kantaa vastuunsa. Ensin on vahvistettava
unionin omaa,"sisäistä" pohjoista ulottuvuutta, sitten sen
suhteita muihin pohjoisen alueisiin. Viime vaiheessa EU:n pohjoinen ulottuvuus
kasvaa unionin aluetta laajemmaksi strategiaksi. Se ei voi olla EU:n Venäjän
strategian korvike tai kilpailija; EU:n pohjoinen ulottuvuus on laaja-alainen
prosessi, jota ollaan vasta hahmottelemassa. Tässä Arktisella keskuksella
on oma ja yhä tärkeämpi roolinsa prosessin konkretisoimisessa
pohjoisen arktisessa.
Presidentti Martti Ahtisaari määritteli EU:n pohjoisen ulottuvuuden
Tartossa kesäkuun alussa 1994 niin, että tavoitteena on Euroopan pohjoisen
kehittäminen EU:ssa ja EU:n kautta. Hän puhui myös Euroopan pohjoisesta
vihreästä vyöhykkeestä. Naturan avulla on turvattu alkuperäisen
luonnon arvoja. Luovutetussa Karjalassa Koivistoon rakenteilla oleva öljyterminaali
osoittaa kuitenkin, että "pohjoisen" sisällä noudatetaan
eri normeja ympäristön suojelussa. Koiviston rannat olisi tullut säilyttää
koskemattomina. Itämeri on jo tarpeeksi vaurioitunut ilman, että sitä
enää tulisi lisäkuormittaa öljypäästöillä.
EU:n pohjoisen ulottuvuuden testiksi noussee geoekologian haaste: unionin sisäiset
luonnonsuojelunormit tulee ulottaa sen lähialueille. Onkin perusteltua
nostaa geopolitiikan ja geotalouden rinnalle geoekologia. Suomen asemaa
ei määrää niinkään vanha geopolitiikka kuin uusi
geotalous ja geoekologia. Vanhoilla keinoilla ei näihin muutoksiin voitane
vastata.