Ju h a S i l t
a l a , kirjoittaja hoitaa Suomen ja Skandinavian historian
professuuria Helsingin yliopistossa.
Kuva: J a a n i F
ö h r
Pikkukaupunkilaisuutta korostetaan nyt kansainvälistymisetuna, samoin ihmeitä tekevien insinöörien meikäläisyyttä "tavallisina, vaatimattomina suomalaisina miehinä". Globaali, hallitsemattomien finanssiheilahtelujen armoilla oleva yritysverkottuma tehdään näin kotoisaksi ja läheiseksi näillä mielikuvilla naapurinpojista globaalitalouden suunnannäyttäjinä.
Ryhdyin kerran seminaarissani pohdiskelemalla Espoota mielentilana
havainnollistamaan modernin mentaliteetin piirteitä. Pirkko Saisiohan on
kutsunut Vantaata mielentilaksi eikä paikkakunnaksi, ja myös espoolaisuutta
voitaisiin käyttää tyypittelyyn. Korostin samalla, että
tyypittelyä muistuttavat espoolaiset eivät välttämättä
muodostaisi Espoossa enemmistöä. Eiväthän taistolaisetkaan
olleet taistolaisaikana mikään enemmistö.
Puhtaaksiviljeltyyn moderniin asenteeseen kuuluu usko tieteeseen
ja läpinäkyvään todellisuuteen. Kaikesta haetaan pelkistettyä
kaavaa: psyykeltä ennustettavuutta, taiteesta minimalistisia muotoja, rakennuksilta
riisuttua funktiota. Maailma on hallittavissa, suunniteltavissa ja järjestettävissä
insinööriprojektina. Luonnontieteellinen totuus vaatii hylkäämään
vanhan ja uskomaan uuteen, eikä muuta arvokeskustelua tarvita. Tulevaisuus
on aina parempi kuin menneisyys.
Modernia edelsi romanttinen projekti, joka uskoi persoonan ainutkertaiseen
syvyyteen ja joukkojen historialliseen emansipaatioon politiikan kautta. Modernia
seurasi itsereflektiivinen epäily suhteessa tieteellisiin totuuksiin ja
etenkin arvojen johtamiseen faktoista, mikä taas äärimmillään
on johtanut postmoderniin relativismiin ja tietoteoreettiseen nihilismiin.
Espoo edustaa puhtaaksiviljeltyä modernia, jolla ei ole poliittista
historiaa ja jossa ei (espoolaisten kertoman mukaan) muutenkaan kaivella menneitä
vaan keskitytään tämän hetken mahdollisuuksiin. Vastaavasti
tekniikalla ei ole ollut paikkaa sosiaalisiin liikkeisiin, aatteisiin ja politiikkaan
painottuneessa Suomen historiassa, niin kuin Kalle Michelsen on todennut kirjoittaessaan
insinöörien historiaa.
Matti Klingen mielestä Suomi jakautui 1800-luvun jälkipuoliskolla
kahtia: kansallisromanttista identiteettityötä valtion ja kulttuurilaitosten
kautta tekevään fennomaniaan ja liike-elämää kaikessa
hiljaisuudessa pyörittäviin liberaaleihin, jotka eivät ajatelleet
politiikkaa sielunsa täyttymyksenä vaan välttämättömänä
asianhoitona silloin kun tarvis vaati. Ruotsinkielisten liberaalien mielestä
kansa tarvitsi reaalikouluja yltääkseen teollisen sivilisaation tasolle,
kun taas suomenmieliset halusivat talonpoikien jälkeläisten lukevan
latinaa päästäkseen vanhan sivistyneistön vertaisiksi. Nouseva
suomalainen sivistyneistö havitteli valtion virkoja, kun taas ruotsinkielisellä
puolella oli luontevaa mennä Polille tai Hankeniin.
Kielijako kadotti merkitystään, mutta varmaa oli, että
käytännönläheisiä mutta paremmin palkattuja aloja opiskeleva
katosi historiasta. Se oli näkyvissä 1960- ja 1970-lukujen aatteellisilla
vuosikymmenillä, jolloin poliittinen itsemäärittely näytti
ainoalta autuaaksitekevältä asialta. Yksityiselle puolelle työllistyminen
ikään kuin merkitsi identiteetin laajemman kehän menettämistä
ja privatisoitumista siinä pejorativiisessa mielessä kuin Snellman
tarkoitti. 1970-luvulla voitiin Ylioppilaslehdessä kysyä, olivatko
kauppislaiset ja teekkarit sivistyneitä. Vastaukseksi tuli tietysti halveksiva
arvio "humpuukihumanistien" ja "soopasosiologien" hyödyllisyydestä
yhteiskunnalle.
Espoolais-munkkiniemeläiseen tapaan kuuluu hakeutua työhön
yksityiselle sektorille. Siinä mielessä alue Helsingin niemestä
länteen on ollut ajattelultaan eristetty enklaavi sodanjälkeisessä
Suomessa, enemmän USA:n osavaltio kuin joukko suomalaisia lähiöitä.
Ideoin Raid-sarjaan lähitulevaisuuden maquilatores-alueen, Espoon erikoistalousalueen,
jossa suuryritykset nauttisivat ekstraterritoriaalioikeuksia ja poliisikin olisi
yhtiöitetty myymään suojelupalveluita kilvan Venäjän
mafian ja muiden yrittäjien kanssa. Erikoistalousalueella ay-toiminta olisi
kielletty ja pääomatulot verovapaat.
Yksi sarjassa toteuttamatta jäänyt idea oli laittaa
erikoistalousalueen rajalle kyltti: "Tulet Espooseen - ajattele positiivisesti!"
Kuvittelin, kuinka Espoon valtionuskonnoksi julistettaisiin corporate spirit
-tyyppinen positiivinen ajattelu ja tiimihenki. Positiivisen ajattelun temppelissä
yrityksen konsultti-pastori sitten vihkisi avioon Esconin työntekijät
ja antaisi näille seurakunnan puolesta raamatun sijasta kaksi kappaletta
self improvement -oppaita. Kaksi kappaletta sen vuoksi, että joustavilla
työmarkkinoilla pari kuitenkin eroaisi käytännön syistä
vuoden kuluttua ja kumpikin veisi työn perässä muuttaessaan oman
success-manuaalinsa mukanaan.
Espooseen ei voi kuvitella suurlakkoa eikä joukkomielenosoituksia.
Maailma on suurin piirtein kohdallaan, kunhan vain itse yrittää. Espoolaisen
asenteen sisäistänyt tunnistaa vain teknisiä ongelmia, jotka
voidaan myös teknisesti ratkaista. Espoolaissyntyinen psykohistorioitsija
Jukka Relander on todennut, että yleisönosastossa purnataan parkkipaikkojen
puutteesta tai vesiskootterin melusta. Skootterikeskustelu ei johda pohtimaan
yksityisyyden suojaa tai enemmistön kotirauhan merkitystä verrattuna
yhden elinkeinoon: parannusehdotukseksi tarjotaan lisäystä skootterin
painoon niin, että äänilähde vajoaisi samaan syvyyteen kuin
moottoriveneen potkuri ja melu vaimenisi. Mitä ei voi teknisesti ratkaista,
siitä ei voi puhua. Merkitysten, arvojen ja tunteiden erittelyyn analysointiin
ja parodisten fantasioiden kehittelyyn taipuvainen taiteilijaluonne taas ei
viihdy pitkään teknisissä kysymyksissä.
Vanhafrankfurtilainen kulttuurikriitikko Richard Stievers on todennut
kirjassaan Technology as Magic, että nykyihmiset yrittävät hallita
maailmaa näennäiseksaktilla tilastomagialla ja ruokkivat toisaalta
tunteitaan median dramaattisella magialla. Kieli lohkoutuu yhä erikoistuneempiin
teknisiin termeihin ja yhä tyhjempiin plastisiin sanoihin, joille kukin
saa antaa mieleisensä sisällön (esim. visio, missio, verkottuminen,
elinikäinen oppiminen, tietoyhteiskunta). Konkreettinen, kokemus- ja kontekstisidonnainen
yleiskieli häviää sitä mukaa kuin maailma jää
teknisten eksperttien hoidettavaksi ja ennen niin poliittiset kansalaiset tyytyvät
tissiviihdettä kuluttavan sohvaperunan asemaan. Tämä heijastaa
myös politiikan katoa: välittävän politiikan tehtävä
olisi alistaa yhteiskunnan omakieliset alajärjestelmät palvelemaan
kansalaisten tarpeita. Nyt nämä järjestelmät toimivat omillaan,
ja yleissivistynyt kansalainen tyytyy kuluttajan osaan.
Olisi helppo tulkita positiivisten faktojen ylivalta vanhafrankfurtilaiseen
tapaan kriittisen järjen lopuksi ja tavoiterationaalisen toiminnan voitoksi
arvorationaalisesta. Tehdään tehokkaasti asioita, joiden suotavuutta
ei ole pysähdytty pohtimaan päivittäisessä selviämiskamppailussa.
Tältä pohjalta voisi helposti kehitellä pelkoja, kuinka uusi
polvi samastuu suuryritysten menestykseen ja johtaa arvonsa "uusista tieteistä".
Näissä painajaisissa uusi älymystö oikeuttaa evoluutiolla
jatkuvan kilpailun ja sopeutumisen siihen olosuhteiden poliittisen muuttamisen
sijasta tai vaatii epävarmuuden sietoa ja säätelevien rakenteiden
purkua vedoten vaikkapa kvanttimekaniikkaan ja itseorganisoituviin järjestelmiin.
Sotaisan luonnontilan jalostavuuteen uskovat uusnietzscheläiset sivuuttavat
piispojen puheet markkinatalouden rajoittamisesta kilpailua haittaavana humanistisen
eliitin ideologiana. Fasismi ei toteutuisikaan syrjäytyneiden massojen
kansallisvihana vaan neutraalilta vaikuttavan asiantuntijuuden kautta.
Kauhukuvia on helppo luoda, jos lähteeksi valitsee vihaisia
ideologeja ja uskottelee heidän puhuvan teknisten tieteiden äänellä.
Vanhafrankfurtilainen tulkinta tekniikasta on yhtä yksipuolinen kuin jonkun
Donna Harawayn antiessentialistinen toivo ihmisen muuttamisesta teknisten liityntöjen
kautta. Kumpikaan näkökulma ei auta havainnollistamaan tekniikan muuttunutta
asemaa suomalaisten itseymmärryksessä.
Psykohistorioitsijat seuraavat mediaa eräänlaisena itseään
toteuttavana ryhmäfantasiana. Mediasta tekee valveunta sen pyrkimys reaaliaikaisuuteen
sekä täytettävän palsta- tai kanavatilan pohjattomuus; kiireessä
aineistomassaa jäsentävät tarinaksi piilotajuiset selityskehykset.
Valtajulkisuuden ajatellaan toteuttavan yleisintä ryhmäfantasiaa ollakseen
uskottavaa eikä niinkään manipuloivan sitä tietoisesti.
Kyse ei ole yksin uutisoitavista aiheista vaan tarttuvista tunnelmista. Otollisinta
aihepiiriä ovat olleet taloudellisten manioiden ja niitä seuranneiden
itserankaisufantasioiden sykliset vaihtelut.
Suomalainen mediafantasia on vuosina 1996-2000 ollut hyvin kaksijakoinen,
ikään kuin nousukautta ja laskukautta elettäisiin samaan aikaan.
Ja niinhän käytännössä tapahtuukin: julkinen sektori
leikkaa lisää ja nääntyy loppuun, kun taas yksityisellä
puolella eletään ennätysnousua ja pelätään talouden
ylikuumenemista. Puhdistavaa uhria toimitetaan kaiken aikaa, vaikka synnintekokin
on vielä täydessä vauhdissa. Aivan ristiriidatta dissosiatiivinen
tunnehuolto ei ole sujunut, sillä viime aikoihin asti voittajat ovat pelänneet
pröystäilyä 1980-luvun juppikasinon malliin. Opel Vectra ja Volkswagen
Passatt - keskitason perheautot - ovat korvanneet Bemarit työsuhdeautojen
statuspalkintoina. Rangaistuksenpelko on tehnyt menestyshuuman hiukan epätodelliseksi,
ja tietoverkkovetoisen osakekuplan on odotettu lopullisesti puhkeavan minä
hetkenä hyvänsä. (Emmehän me tätä ansainneet,
varsinkin kun niin monet ovat syrjäytyneet!)
Mutta talous on odotetuista korjausliikkeistä huolimatta
jatkanut ennätyspitkää nousuaan länsimaissa, juuri niin
kuin optimistisimmat uuden syklin profeetat olivat ennustaneet tietointensiivisen
kasvun käyttäytyvänkin. Ilmiö on pannut monet pohtimaan
mahdollisuuksien rajoja uudestaan.
EU-puheenjohtajuus tai Ahtisaaren esiintyminen antautumisehtojen
sanelijana Milosevicsille eivät ole nostattaneet vastaavaa kansallisen
minäkuvan uudelleenarviointia kuin Nokian maailmanmenestys. Nokian kilpailukyky
on nykyisin vallitsevassa symbolisessa yhtälössä yhtä kuin
Suomen toimintakyky ja Jorma Ollila Suomen fantasiajohtaja, jonka odotetaan
johdattavan valitun insinööri-kansansa luvattuun maahan. Moni suomalainen
tavoittelee kokemusta toisten tunnustamasta osaamisesta samastumalla mielessään
Nokiaan, mutta Nokia toimittaa huomaamatta määreet myös käänteiselle
identiteettityölle vaikkapa Ollilan henkilöön keskittyvässä
kohunäytelmässä Ostetaan pientä ihmistä.
Lamaksi kutsutun globalisoitumisen aikana 1990-luvulla väestön
enemmistö koki perustellusti muutoksen uhaksi. Nokian johto taas hoki,
että vain muutos on pysyvää. Yhtiön yllettyä 1997 maailmanluokan
supersarjaan taloustoimittaja Anssi Miettinen totesi nöyryyden kaikonneen
johdon puheista sen arvioidessa tuotevalikoimansa riittävyyttä. Koska
se oli ennustanut markkinoiden kehityksen oikein ja ohittanut kilpailijansa,
hybris ei kostautuisi kuolemansyntinä. "Nokiassa ei manifestoidu perisuomalainen
ajattelutapa, jossa riski on piruista pahin. Nokialle, kuten amerikkalaisille,
riski on ystävä. Amerikkalaista on myös itseluottamus, josta
suomalaisia ei kovin usein pääse syyttämään."
Nokia uskoo maailman muuttuvan ennusteidensa mukaan. "Emme pelkästään
ole osallisena muutoksessa, vaan myös muovaamme sitä ja vaikutamme
sen suuntaan ideoillamme, strategioillamme ja erikoisosaamisellamme", kirjoitti
Ollila osakkaille vuosikertomuksessa. Miettisen kirjoituksesta päätellen
Nokian asenne muovasi ennen muuta suomalaista käsitystä sallitun elämän
rajoista. Nokia teki menestyksen syntiä rankaisematta, voisivatko muutkin
tehdä?
Uusmedia-alaan kiinnittyi äskettäin paljon odotuksia
paremmasta elämästä, että yritykset eivät mahtuisi
maapallolle, mikäli täyttäisivät niihin osakemarkkinoilla
kohdistetut odotukset toistaa Nokia-sagaa.
Viime joulusta lähtien epäusko väistyi ja alkoi
mielestäni uusi vaihe myös suomalaisessa ryhmäfantasiassa. Käänteen
lausui ilmoille kirjailija Hannu Raittila millennium-jutussaan, jossa hän
teki suomalaisten vikoina pidetetyistä kansallispiirteistä uuden ajan
valintaetuja.
Hänen mukaansa Suomi alistaa EU:n latinalais-bysanttilaisen
tehottomuuden kirjaimellisella lainkuuliaisuudellaan ja puheiden ottamisella
todesta. "Kylmän rationaalinen hallintokulttuuri syrjäyttää
sekavan bysanttilaisuuden ja tehottoman latinalaisuuden. Vastuusuhteet selkiytetään,
rönsyt karsitaan ja korruptio pannaan ahtaalle. Ei siksi, että se
on oikein, vaan siksi, etä se on tarkoituksenmukaista. Nykyinen meno on
bad for business." Luterilainen synnintunto ajaa Raittilan mukaan jatkuvaan
ponnisteluun ja taloudelliseen rationaalisuuteen eikä nautiskeluun saavutusten
varassa. Siksi Suomi ei rappeudu naapuriensa tapaan. Suomessa työ on tehostettu
äärimmilleen: saksalaisen korttelikaupan miehityksellä pyöritettäisiin
täällä automarkettia eikä putkimies tarvitse kahta apulaista,
sillä hänellä on pyörillä liikkuva varasto, verstas
ja konttori. Suomessa ei palveluita edes tarvita, sillä teknisesti uskomattoman
kätevinä suomalaiset tekevät kaiken itse. Muualla löysien
karsiminen työelämästä olisi vasta edessä. Suomalaiset
omaksuivat uusia käytäntöjä ja tekniikkaa traditionsa ohuuden
vuoksi helpommin kuin muut. "Kun Jumala loi markkinatalouden, hän
tarkoitti asuttaa sen nimenomaan sellaisilla ihmisillä kuin suomalaiset.
Aina suurempaan tehokkuuteen pyrkivässä järjestelmässä
ei ihmisillä saa olla rasittenaan kaikenlaista perittyä roinaa: tapoja,
käsityksiä ja uskomuksia." Ei tarvita palvelijoita, kotirouvia
eikä siestaa. Tunneköyhyys tekee suomalaisista maailman parantajia
myös diplomaattisella näyttämöllä, sillä he pystyvät
suhtautumaan asiallisesti toisin kuin muut. "Kun pohjoisen kireä tehoyhteiskunta
vääjäämättä syrjäyttää leppoisan
eteläisen oleiluyhteiskunnan, niin mitä sillä on tarjota menetetyn
elämäntaidon ja epäaineellisen mukavuuden tilalle", epäilee
hän kuitenkin. "Onko elämän tarkoitus vielä uudet viisi
prosenttia bruttokansantuotteeseen?" Suomalaisen miehen yritys korvata
teknisesti hallittavalla koneistolla vaikea sosiaalinen todellisuus kantaakin
kansakunnan maailman johtoon.
Raittilan kirjoitus tempaa optimistiseen imuun, vaikka siinä
luetellaan synkkiä tosiasioita. Miksi? Ristiriita Raittilan kertomien ikävien
kehitystendenssien ja jutun tunnelman välillä on ilmeinen.
Sama reseptio-ongelma toistuu Raittilan muun proosan äärellä.
Ammattitaitoisena kirjoittajana hän pystyy niukoin keinoin päästämään
lukijan osalliseksi työn sujumisen tunnelmasta. Kuvatessaan Ei minulta
mitään puutu -romaanissaan vanhoillislestadiolaisten suviseurojen
organisaattorin ja uusmediaa edustavan äänimiehen yhteisiä ponnisteluja
massatapahtuman hoitelemiseksi kirjailija tulee virittäneeksi ylistysvirren
instrumentaaliselle rationaalisuudelle, vaikka aiheena olisi kaiken järjen
mukaan pitänyt olla transendentin syvyysulottuvuuden katoaminen nykyuskonnosta
syyllisyyden ja vanhurskauttamisentarpeen myötä. Vanhoillislestadiolainen
patriarkka ja ponnaripäinen rokkari pystyvät eläytymään
toisiinsa käytännöllisinä vastuunkantajina, jolloin muut
arvokysymykset väistyvät joutavina taka-alalle. Homman hoituminen
ratkaisee asioiden oikeellisuuden.
Uusi kirja Miesvahvuus pohtii etäännytetystä näkökulmasta
pätevän kansalaisen katoa monitaitoisen pienviljelijän myötä,
mutta saa lukijan miltei jakamaan tunteen uuden maailman parhaasta mahdollisesta
järjestyksestä kuvatessaan satelliitin ohjaaman kuljetusyrittäjän
kulkua puupinolta toiselle siirtämässä metsäyhtiöiden
avovarastoa tunnin tarkkuudella tuotantoketjussa eteenpäin. Sisällöltään
masentava novelli tuottaa katarsiksen siksi, että päähenkilö
ei jää asioiden armoille vaan keksii aina keinot.
Raittila on koettu jopa uudeksi kansalliskirjailijaksi sillä
perusteella, että "seikkaillessaan metsissä Raittilan miehet
puhuvat kännyköihin, suunnistavat kannettavan tietokoneen avulla ja
tekevät suoraa lähetystä Radiomafiaan", ironisoi Imagen
kriitikko Samuli Knuuti. "Ajat muuttuvat, mutta miehet pysyvät samoina
käytännönläheisinä ja toimeliaina tunnevammapankkeina
kuin he ovat aina ennenkin olleet. Kun isoisä laptopin osti."
Ajat muuttuvat, ja kirjailijan tekstistä voi aueta aivan
uusia puolia kansainvälisten kasinopelureiden seuraavan paniikkiliikkeen
jälkeen. Ehkä Raittilaa ei sitten enää muisteta niinkään
Manuel Castellsin kaltaisena informaatioyhteiskunta-selittäjänä
kuin osaavan pientilallisen monitaitoisuuden juurruttajana muuttuneisiin oloihin,
subjektina toimimisen tunteen palauttajana. Raittila taritsee kokemusta subjektin
jatkuvuudesta osaamisen avulla, vaikka maan talous on joutunut riippuvaiseksi
yksittäiselle toimijalle hallitsemattomista raha- ja bittivirroista.
Minätunnetta suojeleva ideaali on fantasiaa mutta se vahvistaa
paradoksaalisesti otetta todellisuudesta rohkaistessaan arvioimaan oman kokemuksen
nojalla, mikä on totta ja mikä harhaa. Esimerkiksi informaatioteknologiayhtiöiden
äskeinen kupla ei perustunut oikeaan osaamiseen, vaan lupauksiin sijoittaa
lupaaviin IT-yhtiöihin rahaa, jota pörssitiedotteilla ehkä kerättäisiin.
Aiemmat pörssikuplat kesällä 1918 ja 1986-1990 perustuivat nekin
lainarahalla keinotteluun, kurssieroihin ja halvalla ostetun myymiseen kalliilla
puutteessa oleville - eivät niinkään uuden luomiseen.
Vaikka verkkoyhtiöt menettäisivät merkityksensä
helpon menestyksen uskontona, teknoinnostuksen tarkoittamattomaksi jälkivaikutukseksi
voi jäädä se, että insinöörit saavat ansaitun
paikkansa Suomen historiassa ja sivistyksen käsite laajenee arvojen ja
merkitysten pyörittelystä kattamaan myös käytännöllisen
osaamisen. Paha tuottaa vahingossa vähän hyvääkin.
Insinöörien eristyksen loppuminen merkinnee sitä,
että torjuttu Salo, Oulu tai Seinäjoki tunnustetaan osaksi muuten
niin nousukasmaista, maalaisuutensa kieltävää suomalaisuutta.
Näihin paikkoihinhan ei tähän mennessä ole liittynyt erityistä
merkityslisäarvoa. Kuitenkin suomalaisten enemmistö on kotoisin pikkukaupungeista
ja taajamista.
Suomen Kuvalehti on kiinnittänyt huomiota Nokian johdon pohjalaiseen
syntyperään. Yritteliäisyys ja itsellisyys ovat lehden mukaan
olleet pohjalaisten hyveitä, ja pohjalaisten johdolla koko Suomen on ponnistettava
amerikkalaisuutta kohti. "Nokian henki on länsisuomalainen - kunnollinen,
jämpti ja tosikko." Annamari Sipilä toteaa Helsingin Sanomissa,
että Nokian pikkuoptiot ovat tehneet miljoonikkoja monesta pikkukaupunkien
"kömpelöstä teekkaripojasta, jonka kanssa et koskaan suostunut
tanssimaan opiskelijabailuissa, ja jonka jutuille matkapuhelimien hienouksista
vielä viisi vuotta sitten naureskeltiin".
Pikkukaupunkilaisuutta korostetaan nyt kansainvälistymisetuna,
samoin ihmeitä tekevien insinöörien meikäläisyyttä
"tavallisina, vaatimattomina suomalaisina miehinä". Globaali,
hallitsemattomien finanssiheilahtelujen armoilla oleva yritysverkottuma tehdään
näin kotoisaksi ja läheiseksi näillä mielikuvilla naapurinpojista
globaalitalouden suunnannäyttäjinä. Pikkukaupungin keskiluokkainen
unelma löytää näin suojapaikan pahimman uhkaajansa sisältä,
vaikka keskiluokka tilastollisesti taantuisi useimpien palkkatöiden proletarisoituessa
uudelleen niin työn vaihtosuhteen kuin työehtojenkin puolesta. Fantasia
on periaatteessa sama kuin Raittilan kirjoista leviävä usko pienviljelijän
selviytymisavujen riittävyyteen modernissa maailmassa.
Kun historiaa kohdakkoin ruvettaneen kirjoittamaan uusiksi tietoteollisuuden
syntyedellytysten näkökulmasta, uusi kansallinen tarina varmaankin
todistelee, kuinka suomalaiset eivät ole milloinkaan olleet syvällisyyteen
taipuvaista, kontemplatiivista runonlaulajakansaa vaan käytännöllisiä,
analyyttisia empiirikkoja, luontoa vastaan käydyn selviytymistaistelun
sellaisiksi muovaamia.