Kuluneina vuosina valtion hallinto
on elänyt seitsemän laihaa vuotta, mutta Eino Siuruaiselle vuodet
ovat olleet kokemuksiltaan vahvoja.
Joka viikko 70 kainuulaista ja lappilaista,
puolitoista linja-autollista väkeä, lähtee pois kotiseuduiltaan.
Pohjois-Suomesta (Oulun ja Lapin läänistä) muuttaa pois
noin kolme tuhatta henkeä vuosittain. Muuttoliike on yli kaksinkertaistunut
vuosikymmenen alusta. Nykyisellä muuttovauhdilla ja vanhenevan väestön
lisääntyvän kuolleisuuden kautta huomattava osa Kainuuta
ja varsinkin Pohjois- ja Itä-Lappia tyhjenee parissa vuosikymmenessä.
Muuttoliikettä kasvattaa etelään
tapahtuvan muuton lisäksi Pohjois-Suomen sisäinen, pääasiassa
Oulun alueelle tapahtuva muutto. Viime vuonna Oulun seutukunnan seitsemään
kuntaan muutti yli 10 000 henkeä. Erityisesti koulutetut nuoret muuttavat.
Lapissa ja Koillismaalla onkin laajoja tyhjeneviä alueita, joissa
nuorin asukas on 50-vuotias tai vanhempi.
- On raskasta nähdä, miten
Pohjois-Suomen aktiivinen ja toimiva aluerakenne hiipuu. Viimeisen kymmenen
vuoden aikana on Oulun läänissä lakkautettu 120 ala-astetta
ja lisää lakkautuksia tulee kiihtyvästi. Linja-auto-, myymäläauto
ja kirjastoautovuoroja on lopetettu. Vielä ei valitettavasti ole kuitenkaan
herätty tunnustamaan tosiasiaa, että entinen elämänmuoto
ei palaa. Tilalle on löydettävä uutta, Siuruainen
toteaa.
Naiset ovat miehiä useammin lähtevien
joukoissa. Toisin kuin naisen, pohjoisen miehen elämänpiiri liittyy
edelleen enemmän ympäristöön, hirvi- ja kalaporukoihin,
Siuruainen väittää. Vaikka Koillismaan ja Itä-Lapin
väestä noin kolmanneksella ei ole työtä, syrjäseutujen
luonto ja sosiaalinen miljöö suosivat miehen viihtyvyyttä
paremmin kuin naisen. Koulutetut naiset muuttavat useimmiten työn
perässä keskuksiin, pirtteihin jää yksinäisiä
poikamiehiä.
Suomalainen ei ole vahva juurillaan
Perinteisesti Pohjois-Suomessa ongelmat
on totuttu ratkaisemaan poismuutolla, maareformein ja aluepoliittisin keinoin.
- Suomalainen ei ole koskaan ollut
vahva juurillaan ratkaisemaan ongelmiaan. Kalan tai riistan loppuessa
on siirrytty eteenpäin. Myös kun kaski ja tervakset oli poltettu,
siirryttiin uusille asuinsijoille, maaherra Siuruainen kertoo.
Autonomian ajalla suomalaiset muuttivat
köyhyyttä pakoon Venäjälle ja Ruijan rannoille. Sortokausina
siirryttiin Amerikkaan ja 1920-30-luvulla poliittisista syistä taas
Venäjälle. Sodan jälkeen muutettiin Kanadaan ja Australiaan
ja 1960-luvulta lähtien Ruotsiin.
- Suomen talous- ja sosiaali- sekä
evakko-ongelmia on ratkaistu poikkeuksellisen laajamittaisen maareformin
avulla, Siuruainen kertoo.
Vuoden 1919 torpparien vapautuslaki
käynnisti maareformin. Torpparilakia seurasivat muutaman vuoden välein
Lex Kallio, Lex Pulkkinen, vuoden 1936 asutuslaki, 1941 pika-asutuslaki,
vuoden 1945 maanhankintalaki ja vuoden 1958 maankäyttölaki. Valtio
perusti syrjäseuduille, omistamilleen maille laajoja asutusalueita.
Erityisesti Pohjois-Suomen jälleenrakentamiseen, sotakorvausmetsätöihin
ja voimalaitostöihin tarvittiin työmaata lähellä sijaitseva
väestö.
- Muistan itse kuinka 1940-50-luvulla
"maannälkä" oli erittäin suuri. Rintamamiehet ja sotalesket
jonottivat päivätolkulla paikallisten maanlunastuslautakuntien
ovilla. Lyhdyn valossa kuokittiin peltoa paremman elämän toivossa.
Asutustiloilla kasvatettiin yksi, kaksi sukupolvea, minkä jälkeen
sieltä lähdettiin pois. Paikallisia juuria ei väestölle
ehtinyt syntyä.
- Itsekin muistan miettineeni oppikouluikäisenä
Ruotsiin muuttoa. Ruotsista olisi yhden talven työllä voinut
ostaa auton. Pudasjärven maalaisoloissa auton hankkiminen ei tullut
kyseeseen siihen aikaan, Eino Siuruainen muistelee.
Onko Pohjois-Suomi jo valmiiksi rakennettu ?
Aluepoliittisilla tukimuodoilla, jotka
luotiin 1960- ja 1970- luvuilla maareformivaiheen jälkeen, pyrittiin
hillitsemään kasvanutta muuttoliikettä ja teollistamaan
maalaiskuntia. Erilaisia tukia jaettiin investointi-, käynnistys-,
kuljetus-, työllistämis- ja koulutusavustuksina. Tukien avulla
syntyi Pohjois-Suomessakin maa- ja metsätalouden rinnalle pienteollisuutta.
Teollisuuskylähankkeet jäivät kylläkin monesti lyhytikäisiksi.
|
Kun savotta loppui, yhteiskunta tuli sijaan
Pohjois-Suomen työpaikat ovat
perinteisesti olleet suuryritysten, pientilojen, sekatöiden ja julkisen
sektorin varassa. Työrakenne, poliittinen ja henkinen ilmapiiri eivät
ole suosineet yksilöstä lähtevää yrittäjyyttä.
Pohjois-Suomeen ei ole syntynytkään myötäsyntyistä
yrittämisen kulttuuria. Siuruaisen mukaan ahkeruutta ja tunnollisuutta
on, mutta yrittämisen vaatimat kokemukset puuttuvat.
- Muistan, kun tarjosimme Oulun yliopistolta
lähiseuduille yrittäjäkoulutusta 1980-luvun alussa. Vastustus
muutamissa kunnissa mm. Kemissä oli ajoittain varsin suurta. Yksityisiä
yrittäjiä ei haluttu varsinaisten duunarien rinnalle, Siuruainen
kertoo.
Asutustoiminnan kautta syntynyt itsenäinen
pienviljely ei myöskään ole luonut yrittäjähenkisyyttä.
- Vanha maatalouden malli ei ollut
yrittäjyyden eikä vaurastumisen malli. Se oli selviytymisen malli,
josta nuoria kannustettiin opiskelemaan ja muuttamaan keskuksiin.
Pakenemisen malli on opittu jo aikaisemmilta
sukupolvilta.
- Aikoinaan, kun teimme Pudasjärven
kuntahistoriaa, selvisi, että 1700-1800-luvuilla kruununtorppien asukkaat
muuttivat jatkuvasti pitkienkin välimatkojen takaa torpasta toiseen
esimerkiksi Ranuan, Posion ja Pudasjärven alueilla. Elämä
oli jatkuvaa kamppailua hengissä säilymisen puolesta, Siuruainen
kertoo.
Myös viimeisten vuosikymmenten
aikana nopea yhteiskunnallinen kehitys on vienyt väkeä paikasta
toiseen.
- Itsenäisyyden aikana Suomi
on rakennettu neljään, viiteen kertaan uudestaan. Kruununtorpat
yksityistettiin. Sodan jälkeen rakennettiin asutustilat ja pihapiirit,
sieltä siirryttiin taajamiin ja kaupunkien lähiöihin. Vaurauden
lisääntyessä rakennettiin omakotitalot ja kesäasunnot.
Maaherra Siuruainen on huolissaan
ja vaikuttaa varsin pessimistiseltä maaseudun tulevaisuuden suhteen.
Syrjäseutujen uudelleen asuttaminen ei hänen mukaansa tule tapahtumaan
pääasiassa siellä nyt asuvien, vaan sinne joskus takaisin
muuttavien toimesta. Ensin muutetaan keskuksiin ja etelän taajamiin.
Ehkä tulevaisuudessa osa väestä muuttaa kasvukeskusten ongelmiin
turhautuneena takaisin syrjäseudulle.
- Ensin on mentävä pettymään
muualle, minkä jälkeen voidaan palata takaisin Pohjois-Suomeen
Siuruainen tiivistää.
Pohjoissuomalaisilla ei ole vahvaa identiteettiä
Väestön jatkuva muuttoliike
ei ole luonut vahvoja paikallisia juuria. 50- ja 60-luvuilla Pohjois-Suomessa
asuvilla oli vahva identiteetti. Siuruaisen mukaan identiteetti ei kuitenkaan
ollut paikkaan tai alueeseen, vaan enemmänkin tiettyyn yhteiskunta-
ja elinkeinovaiheeseen sidottua.
- Tällä hetkellä Pohjolan
kulta-ajan muisteleminen on lähinnä nostalgiaa. Nykyisin ihmiset
ovat epäluuloisia yhteiskuntaa kohtaan. Olemme myös yhden asian
ihmisiä. Juoksemme milloin teknologian, lumilinnojen tai viinikylien
perässä. Meiltä puuttuu joustava ajattelu, mikä johtuu
historiastamme ja koulutusjärjestelmästämme. Jos baarimikolla
ei ole töitä, niin hän ei tee sitten muita töitä
kuin baarimikon töitä. Keski-Euroopassa baarimikko matkailukauden
päättyessä pistää pullot kaappiin ja lähtee
muihin töihin, teollisuuteen, maatalouteen ja matkailuun. Meillä
on edelleen puolisosialistinen ajattelu vallalla, Siuruainen toteaa hieman
provosoiden.
Maaherran mukaan tietotekniikankaan
nopea kehittyminen ei ole luonut lohtua maaseudulle. Se ei ole luonut ajattelumallia
siitä miten nuoret naiset ja miehet tietotekniikkaa hyväksikäyttäen
voisivat jäädä kotikylälle asumaan, työllistämään
itse itsensä. Kouluttautumalla pyrimme edelleenkin joko virkaan tai
toimeen, siis vakituiseen palkkasuhteeseen.
Hieman mietittyään Siuruainen
toteaa, että nykyisin pohjoisen identiteetti on ehkä luonnossa
selviytymisen identiteettiä. Samalla hän myöntää,
että pohjoissuomalaisilla ei nykyisin taida olla sellaista vahvaa
identiteettiä, paikallisia juuria, mikä pystyisi muuttoliikettä
hillitsemään.
Pohjois-Suomi on yksin
Kulttuurihistorialliset arvot kokonaan
sivuuttaen voidaan myös kysyä eikö maaseudun autioituminen
ja muutto taajamiin, eli yhdyskuntarakenteemme tiivistäminen, olisi
ainakin ekologisesti perusteltua. Normaaleina ja hyvinä aikoina emme
periaatteessa tarvitsisi omaa maataloustuotantoa selviytyäksemme,
sillä maataloustuotannon osuus Suomen kansantuotteesta on vain prosentin,
parin luokkaa. Tavaroiden, palveluiden ja energian edestakaisin siirtäminen
pitkien matkojen päähän tuhlaa energiaa. Yhdyskuntarakenteen
tiivistäminen säästäisi energiaa, siten luonnonvaroja
käytettäisiin hyväksi vain sen mukaan miltä etäisyydeltä
se olisi taloudellisesti järkevää keskuksista nähden.
Luonto jäisi pitkälti oman onnensa nojaan, koskemattomaksi.
Siuruainen ei tartu tarjottuun ekologiseen
näkökulmaan ja siirtyy tarkastelemaan maatalouden merkitystä
Pohjois-Suomelle. Hänen mukaansa Suomi elää ilman omaa maataloustuotantoaan
vain niin kauan kuin suurteollisuutemme pärjää maailmalla.
Globalisoituminen tuo mahdollisuuksien
ohella suuria uhkia. On mahdollista, että yritysten pääkonttorit
siirtyvät sinne, missä verotus on edullisinta ja työ sinne,
missä työvoimakustannukset ovat halvimmat. Useissa tapauksissa
jo nyt yritysten (osake)omistaminen on ylikansallista, eikä omistamisella
ole yhteyttä varsinaiseen yrityksen toimintaan puhumattakaan henkilökohtaisesta
työn tekemisestä ja jokapäiväisestä vastuunkannosta
yrityksessä.
- Olemme kaukana ajasta, jolloin aluepoliittisin
päätöksin sijoitettiin raskaan teollisuuden yksiköitä
Pohjois-Suomeen. Lontoon ja muiden keskuksien pörssivälittäjät
asettavat nykyisin kannattavuusrajoja osakkeille ja tekevät päätöksiä
yrityksistä, jotka lopetetaan tai säilytetään. Leaf
Oulu Merijalin lopettaminen oli esimerkkinä tästä. Yritys
oli kannattava, mutta ei päättäjien mielestä riittävän
kannattava, Siuruainen kertoo.
Siuruaisen mielestä autioitumiskehitys
on suuri uhka Pohjois-Suomelle. Huonoina aikoina oman elintarviketuotannon
merkitys korostuu. Myös ulkomaiset kriisit saattavat vaikeuttaa energian,
varaosien, koneiden ja laitteiden ja elintarvikkeiden saantia. Pohjois-Suomi
on jäämässä alueena oman onnensa nojaan. Talouselämän
ja kansallisten organisaatioiden päätösvalta on siirretty
pääkaupunkiseudulle.
- Kriisiaikoina esimerkiksi Pohjois-Suomessa
on ruokaa vain kahdeksi viikoksi. Kaikki varmuusvarastot ovat etelässä.
Katastrofin kautta selviytymiseen
Pohjois-Suomi on saanut valtiolta avun
ongelmiinsa lähihistoriassaan. Yksin valtion ja Euroopan Unionin varaan
emme voi tulevaisuuttamme enää rakentaa. Kuntien valtionosuudet
vähentyvät, aluetuet edellyttävät toimijain omaa panostusta
ja markkinat ovat yhä kauempana. Vanhojen ratkaisumallien tilalle
ei ole vielä kehittynyt riittävästi uusia. EU:n pohjoisen
ulottuvuuden mahdolliset myönteiset taloudelliset vaikutukset ovat
vielä pitkässä kuusessa.
Onko muuttoliike edelleenkin ainoa
ja lopulta myös viimeinen ratkaisu Pohjois-Suomen työttömyyteen
ja rakenteellisiin ongelmiin?
- Kaikki orientaatiomme on ollut aina
keskuksiin ja jatkuvaan kasvuun ja kehitykseen tähtäävää.
Paikallisuuden ja pienuuden arvo on unohdettu tai niihin ei uskota. Olemme
hullaantuneet muutaman vuosikymmenen jatkuneeseen kasvuun, joka on häiriintynyt
ja on ainakin pohjoisessa johtanut kriisiin. Yhteiskunnastamme puuttuu
avoin keskustelu ja tulevaisuuden visiointi valtakunnallisella, alueellisella
ja paikallisella tasolla, Siuruainen peräänkuuluttaa.
Sisäasianministeriö asetti
huhtikuussa 1997 asiantuntijaryhmän laatimaan Pohjois-Suomen strategiaa,
jolla turvataan Pohjois-Suomen kehitys. Strategia valmistui helmikuussa
1998, minkä jälkeen on käynnistetty strategian jatkosuunnittelu
ja käytännön toteuttaminen.
- Strategia on oikeansuuntainen Pohjois-Suomen
tunnettuuden ja menestyksen turvaamiseksi. Strategia koskee kuitenkin vain
kaikkein edistyneintä kärkitoimintaa. Kärki, vaikka on hyvä
veturi, tuskin pystyy kehittämään koko Pohjois-Suomea. Esimerkiksi
Outokumpu Oy:n menestyminen Torniossa ei hievauta Sodankylän porotilallisen
elämää millään tavoin. Tilastoissa bruttokansantuote
per capita tietysti kohoaa ja saattaa vaikuttaa alentavasti suuralueen
saamiin EU:n aluepoliittisiin tukiin. On myös hyvin mahdollista, että
strategiassa esitetyt Pohjois-Suomen väestö- ja kehitysennusteet
ovat liian optimistisia.
Strategiatyöryhmän puheenjohtajina
ovat olleet Oulun ja Rovaniemen kaupunginjohtajat Risto Parjanne
ja Matti Pelttari. On turha kysyä Siuruaiselta itseltään
miksi hän on ollut sivustakatsojan roolissa strategiatyössä.
Hän vain toteaa olevan hyvä, että vetovastuu on näkemyksellisillä
johtajilla eikä liian pieniksi asiat silppuavilla paikallispoliitikoilla.
Tulevaisuuden tekeminen vaatii suuria, kestäviä rakenteita, eikä
kaikkien asioiden demokraattista tasajakoa.
Siuruaisen mukaan strategia tulisi
laajentaa koskemaan kaikkia elinkeinoja ja koko aluetta koskevaksi. Tämä
vaatii ajattelutavan suuntaamista yrittäjyyteen, kansainvälisyyteen
ja koulutuksen uudistamiseen.
Siuruaisesta näyttää
siltä, että Pohjois-Suomen selviytymisstrategia syntyy vasta
katastrofin kautta. Vaikka sanat ovat synkkiä, niistä on vaikea
päätellä maaherran tulevaisuususkon astetta - kokemus on
selvästi tuonut varovaisuutta ja kehityspessimismiä.
- Onko sittenkin niin, että Pohjois-Suomen
mittava asutus onnistui ja toimi juuri aikana, jolloin tarvittiin
moniin töihin hajallaan oleva ihmistyövoima? Eikö tietoyhteiskuntavaiheen
tahto ja tarve riitä perustaksi kohtuullisen asutuksen ja työvoiman
käyttöön, maaherra Siuruainen kysyy neuvottomana.
Koulutusjärjestelmät tulisi
hänen mukaansa myös kytkeä osaksi yhteiskuntaa. Koulujen
rooli on Siuruaisen mukaan ollut hukassa, sillä ne ovat tavoitelleet
pitkälti vain oppiennätyksiä. Matematiikka ja kielet ovat
hänen mukaansa vain välineitä, eikä niiden opiskelu
saa olla itsetarkoituksellista. Koulujen nykyinen autonomia mahdollistaisi
kouluihin paikallisen opetusmateriaalin kehittämisen. Koulun tulisi
olla paikka, joka vahvistaa alueiden identiteettiä ja jossa annettu
opetus johtaisi nykyistä selkeämmin työelämään.
- 90-luvulla koulu junnaa entisellään
eikä yrittäjyyttä ole saatu luotua koulutusjärjestelmään.
Koulut voisivat raottaa hieman ikkunaverhojaan ja katsoa mitä ympärillä
tapahtuu, Siuruainen sanoo.
Huoli tulevasta tuo kärkevyyttä
sanoihin. Siuruaisen mukaan vastuu kasvatuksesta ei ole kouluilla vaan
vanhemmilla. Koulut ovat vain tiedonvälityksen paikkoja. Eväät
elämään annetaan kodeissa.
- Kasvattajien tulisi antaa lapsilleen
elämisen ja työnteon malli kotona. Rahaa ei todellisuudessa saada
pienestä seinän raosta, niin kuin monesti luullaan.
Myös työttömyyskoulutus
tulisi integroida osaksi yhteiskuntaa. Työnantajien tulisi olla mukana
koulutuksen suunnittelijoina, jolloin koulutus johtaisi selkeämmin
työelämään.
- Aikoinaan Enontekiöllä
järjestettiin laivahitsaajakoulutusta. Mitä muuta koulutuksen
tavoitteena oli siis kuin antaa valmiudet muuttaa pois Enontekiöltä.
Pimeyttä ja valoa
Pohjois-Suomessa on vielä ihmisiä.
Meillä on myös hiljaisuutta, lunta, pimeyttä, kylmyyttä,
valoa, puhdasta vettä ja luontoa, mitkä eivät ole itsestään
selvyyksiä suurelle osalle maailman väestöä. Siuruaisen
mukaan Pohjois-Suomen työpaikat tulevat jakaantumaan tulevaisuudessa
hyvin globaaleihin ja voimakkaasti paikallisiin työpaikkoihin. Globaalit
työpaikat syntyvät pitkälti huipputeknologian ja huippututkimuksen
kautta. Paikalliset työpaikat tulevat alueidensa näköisiksi,
sillä ne syntyvät alueidensa luonnonolosuhteiden, vaarojen, koskien,
meren, järvien, metsien, luonnonantimien ja neljän vuodenajan,
tarjoamien mahdollisuuksien myötä - syntyy elämysmatkailun
palveluammatteja ja ympäristönsä raaka-aineita jalostavia
yrityksiä.
Osittaisasuminen, osa vuotta kaupungissa
ja osa vuotta maaseudulla, tulee yleistymään. Työsuhteet
tulevat olemaan jatkossa entistä enemmän osa-aikaisia, välillä
on rahaa ja välillä ei. Väki joutuu tekemään myös
useampaa eri työtä vuodenaikojen mukaan. Maaherra Siuruainen
ei pitäisi pahana, vaikka nuorempikin väestö oppisi tietotekniikan
lisäksi itse vielä hillansa keräämään ja
polttopuunsa pilkkomaan.
- Jos haluamme säilyä täällä
pohjoisessa, merkitystä ei loppujen lopuksi ole sillä onko täällä
korkeaa teknologiaa vai ei. Asenteemme ja arvomaailmamme täytyy soveltua
subarktisen alueen olosuhteisiin. Meidän täytyy olla joustavia
neljän vuodenajan tuomiin mahdollisuuksiin ja ongelmiin. Asuminen
ihmisenä täällä pohjoisessa vaatii enemmän voimavaroja
kuin Keski-Euroopan suurkaupungeissa, mutta antaa samalla enemmän.
Erään kirjailijan sanoin: "Jos olet vahva, jää tänne
ja menesty. Raukat menkööt merten taa".