] T e k s t i j a k u v a : R a i s a K i l p e l ä i n e n [
Lista seinässä, listalla pontikkapannu, urkuharmooni ja meloni.
Listan völjyssä vastakkain virsiä ja työväenlauluja,
maljapuheita ja saarnoja, unohtuvia kollektiivisia veisattavia - vakavia,
aatteensa oikeutta osoittavia.
Näillä eväillä tuo Kristian Smeds Kajaanin Kaupunginteatterin
suurelle näyttämölle lokakuun neljäntenä johtajakautensa
avausohjauksen, oman näytelmänsä Huutavan ääni
korvessa. Näytelmä käsittelee uskonnon ja politiikan suhdetta
pohjoisilla leveyksillä. Ohjaajan itsensä mukaan kyseessä
on kadonneen suomalaisen ihmisen kuva. Pohjalla on Lars Levi Laestadiuksen
Huutavan ääni erämaassa ja vilahteleepa siinä viitteitä
Kiannon Punaisesta viivastakin.
- Lestadiolaisuus on kiinnostanut minua jo pitempään. Työväenlaulut
ja Kianto tulivat harjoitusvaiheessa mukaan vastavoimaksi. Kaikissa töissäni
on joku aatteellisuus, intohimoisuus elämään aiheena enemmän
tai vähemmän. Haluan tuoda tässä ajassa esiin aatteellisen
ihmisen kuvan.
Näytelmän molemmilla aatteilla on kollektiivista pohjaa yhteiskunnassamme,
Smedsin mukaan ne kumpuavat sydämestä; teksti on jylhää,
sisältö suoraa.
Lestadiolaisen suhtautuminen uutta esitystä kohtaan askarruttanee
useita, mutta Smeds kuittaa asian kevyesti.
- Lestadiolaiset eivät itse käy teatterissa.
Tuttua
Smeds kuuluu maamme maakuntateattereihin majoittuneeseen nuoreen johtajakastiin.
Siirtyminen Teatteri Takomon leivistä Helsingistä on ollut Muhoksen
miehelle mieluisa juttu. Kainuu ei juurikaan Oulun seudusta alueena poikkea,
on kuulemma mentaalisesti lähellä. Uusi työyhteisökin
alkaa olla tuttu.
- Kauhean mukavalta tuntuu. Tämä teatteri on ikäjakaumaltaan
ja hengeltään hyvässä balanssissa. Joukossa on pitkän
linjan veteraaneja. Kovaa tahtia voisi jopa hieman hellittää
ensi keväästä alkaen mielekkäämmksi. Ohjelmistollisesti
tullaan jatkamaan samoilla linjoilla, kotimainen tavara on ykkösasia.
Turha kuvitella, että meillä nähtäisiin nykysaksalaista
angstidraamaa.
Eroja teatterin tekemisessä pääkaupunkiseudulla ja kainuulaispitäjässä
on, mutta niiden ruotimiseen on turha liiaksi takertua.
- Henkilökohtaisissa töissäni se ei vaikuta mitenkään.
Siitä lähdetään aina, että ihmisille tätä
työtä tehdään. Olemme tämän alueen sivistys-
ja taidelaitos, monipuolista tavaraa on tarjottava, vaihtoehtoja ei ole.
Smeds kuitenkin toteaa, että vahvasti pohjoisempaan sielunmaisemaan
sidotusta esityksestä tulee Helsingissä helposti "etnoesityskummajainenî.
Teatterintutkija, professori Pentti Paavolainen luonnehtii Kristian
Smedsin lähtöä Kajaaniin perinteisen, pohjoisen teatterin
pariin hienoksi ratkaisuksi.
- Siinä mielessä Smeds pyrkii pitämään tekonsa
ja sanansa saman mittaisina. Kyllä uusi lokaalisuus, eettisyys ja
yhteisöön kuuluminen ovat jälleen arvossaan.
Taottua
Teatteri Takomossa Smeds painoi töitä viisi vuotta. Helppoa
ei Helsingissä ollut. Usein homma alkoi uuden tilan remontoinnilla.
- Tehtiin esitys per vuosi, joka kerta eri paikkaan. Aina piti löytää
paikka ja rahoitus ja sovitella työajat.
Väsyikö mies Helsingin humussa hommatessa?
- Ehkä osaltaan väsyinkin, halusin vaihtelua elämään.
Kajaaniin johdatti puhelinsoitto, jossa Smedsiltä kysyttiin, olisiko
hän ehdolla johtajaksi.
- Minua lämmittää, että olen nimenomaan henkilökunnan,
en jonkun heitä ylemmän tason valitsema johtaja, toteaa vilpittömän
leppoisa, joskin hieman sanojaan säästelevä mies partansa
takana ja pudottaa kahvikuppiinsa kolme sokeripalaa.
Teatterin pariin Smeds eksyi monen muun kovan tekijän lailla sattumalta.
Mitään sen suurempaa intohimoa hänellä ei teatteriin
alkuun ollut.
- Se oli vahinko. Pääsin Teatterikorkeakoulun dramaturgilinjalle
nuorella iällä. Halusin vain kirjoittaa, eikä sen alan koulutuspaikkoja
ole montaa. Koulu kannusti sittemmin myös ohjaamiseen.
Paavolaisen mukaan Smeds löysi oman tyylinsä ja eräät
nykyisistä Takomon näyttelijöistä jo kolmannella tai
neljännellä vuosikurssilla ollessaan.
- En muista esityksen nimeä, mutta lattia oli täynnä
tuoksuvia syksyn lehtiä. Hunajaa siveltiin iholle. Tunnelmat olivat
herkkiä - aistimellista, lämmintä, läheistä. Tavaton
lämpö ja ihmisistä välittäminen tekivät sen,
että hän löysi laatuja sellaisista näyttelijöistä,
joiden erityisyyttä muut eivät olleet ymmärtäneet.
Jotain samaa tästä lämmöstä, ihmisistä huolehtimisesta
ja eheyden kokemuksen hakemisesta on kulkenut läpi hänen töidensä.
Se huokuu myös koko ryhmän työstä. Kyseessä on
hieno kannanotto meillä niin paljon käytettyyn "management by
perkeleî -suuntaukseen teatterissa. Nyttemmin esityksissä on myös
auki sanottuna uskonnollisen maailman olemassaolo. Ihminen tarvitsee jumalan
ollakseen ehjä. Ja se on eettisesti hyvin hieno kysymys näinä
aikoina, kun ihmistä revitään pirstaleiksi eri puolilta.
Yhteistä
Smedsin produktiot ovat tyypillisimmillään joko klassikkoja
tai omia tekstejä ja keskeisinä teemoina painavat rakkaus, Jumala
ja kuolema. Näyttämöllepano on usein mielenkiintoinen.
- Mitä tulee kerronnan estetiikkaan lattiapintaa täyttävine
tavaroineen, korkkeineen, hylsyineen, silputtavine jäineen ja niin
edelleen, Smeds tavallaan aika helpon näköisesti kierrättää
keinoja, joita löytyy muiltakin ohjaajilta, riippumatta siitä
onko Smeds niitä nähnyt. Mieleen tulevat kuitenkin "keskikaudenî
Turkka, Nekrosius ja jotkut muut. Silti hänen yhdistelmänsä
puhuvat sellaisesta helppoudesta, jossa humoristinen oivallus on yhtyneenä
lämpöön. Tyyli on kovin omintakeinen, Pentti Paavolainen
luonnehtii.
Tuoreimmista töistä Paavolainen mainitsee Tshehovia ja Rintalaa.
- Vanja-eno on ehkä viime vuosien kiistattomimmin hienoja esityksiä,
syvällinen tulkinta näytelmästä ja täysin suvereeni
näyttämöllisenä teoksena. Assosiaatiot kulkivat moneen
suuntaan, hyväksikäytön, toveruuden, rakastumisen, alistamisen,
uskomisen ja jaksamisen teemoissa. Vilho Lammen taiteilija-martyrologia
Jumala on kauneus ei sitten aivan samaan yltänyt, ja jotkut ideat
alkoivat kiertää kehää, aika teatterissa on aina niin
armoton. Sinänsä maiseman autius, ja hengen köyhyys olivat
järkyttäviä.
Teatterintekijä toteaa myös itse Paavolaisenkin havaitseman
yhteisöllisyyden tärkeyden.
- Haluan, että asioita tehdään yhdessä, tosissaan
ja huumorilla. Tämän kokoluokan teatterissa jos ei ole huumoria
mukana, ei sitä tekemisen tasolla kestä sikakaan. Näillä
leveysasteilla ei ilman huumoria pärjää.
Smedsin kausi Kajaanissa kestää kevään 2003 loppuun.
Omana suurtyönään hän aikoo tehdä Karamazovin
veljekset, jossa koko teatterin henkilökunta tulee olemaan mukana.
Tuore teatterinjohtaja luonnehtii pohjoissuomalaisuutta leppoiseen
sävyyn.
- Se on tapa suhtautua maailmaan. Siihen liittyy voimakkaasti luonto,
vuodenaikojen kierto ja valon vaihtelut, jotka kaikki vaikuttavat mielialaan.
Teatterilaisen päivät venyvät helposti pitkiksi: teatteritalon
ulkopuolinen elämänmenon tarkkailu Kajaanissa on jäänyt
Smedsiltä vähemmälle.
- Se on harmittanut, että kun painaa yhdeksästä yhdeksään
hommia, ei ehdi havainnoimaan tarpeeksi.
Kainuulaisia Smeds lähestyy syksyn ohjelmalehtisessä vankoin
sanoin: "Me suomalaiset olemme pieni ja sitkeä kansa Euroopan reunalla.
Meidän kielemme on rikas ja lumoava, mutta samalla niin vaikea ja
outo, ettei sitä juurikaan muu ymmärräJos emme porukalla
vaali ja arvosta omaa kieltämme, kulttuuriamme ja taidettamme, niin
me yksinkertaisesti häviämme."
Kotimainen ohjelmisto on perusteltu. Ei luulisi kenenkään
päätöksestä suuresti purnaavan.