Eero Balk
Ohjaaja Jan Sverak piipahti Suomessakin esittelemässä uusinta elokuvaansa Dark Blue Worldia (suom. Pilviin piirretty), jota olikin ehditty odottaa jo viisi vuotta Oscar-menestyksen Koljan (1996) jälkeen.
Pilviin piirretyssä Sverak palaa sota-aikoihin ja
kertoo kahden tsekkiläisen lentäjän tarinan toisessa maailmansodassa
ja sen jälkeen kotimaan tyrmissä. Vastaavanlaisia tarinoita oli
kerrottavana sadoilla ja tuhansilla sotilailla. Kun Tsekkoslovakia 15.3.1939
antautui ehdoitta ja ilman vastarintaa natsi-Saksalle, vietiin isänmaansa
puolustamiselle omistautuneilta sotilailta kunnia. Moni päätti
paeta salaa maasta ja liittyä liittoutuneiden armeijaan. Eniten tsekkejä,
slovakkeja ja juutalaisia taisteli Ison-Britannian ja Neuvostoliiton armeijoissa.
Itäisen armeijan komentajasta Ludvík Svobodasta tuli myöhemmin
maansa presidentti.
Uuden filmin sankarit yrittävät ottaa elämänsä
omiin käsiinsä, mutta jäävät historian jalkoihin.
Kotimaiselle yleisölle Pilviin piirretty esittää hankaliakin
kysymyksiä: Miksi emme puolustautuneet? Miksi kohtelimme harvoja sankareitamme
kaltoin?
- Meidän isiemme sukupolven pitäisi tunnustaa,
että he edistivät vääryyttä, koska eivät
uskaltaneet panna vastaan. Silloin uusi polvi voisi heittää tuon
alemmuudentunnon harteiltaan. Sillä alemmuudentunnosta on kyse.
Svûrák kannattaa rehellisyyttä:
- Kansamme on aina ollut vieraan vallan alla. Meillä
ei ole ollut tilaisuutta kypsyä. Siksi olemme mestareita jossittelemaan:
Jos amerikkalaiset eivät olisi 1945 pysähtyneet Plzeniin ja venäläiset
eivät olisi saaneet yliotetta, niin kaikki olisi toisin. Jos suurvallat
eivät olisi luovuttaneet meitä saksalaisille 1938...
- Kuvittelemme, että jossain muualla on rinnakkainen
todellisuus, jossa kansamme kukoistaa, kun historiassa ei ole tapahtunut
näitä asioita. Ja samalla torjumme vastuumme. Me itsehän
emme puolustautuneet saksalaisia vastaan. Me itsehän emme ajaneet
kommunisteja pois. Me hyväksyimme kaiken ja painoimme päämme.
Osavastuun tunnustaminen on tärkeää kansakunnan kasvulle.
On otettava vastuu omasta kohtalosta.
Taiteilijat "Tsekki-Berlusconia" vastaan
Svûrák kantaa vastuunsa hyvin: hän
on muun muassa perustanut rahaston lentäjäveteraaneille ja puhuu
julkisuudessa sananvapauden puolesta. Mutta mistä Tsekissä oikein
kiikastaa? Siellähän poliittiset vallanpitäjät eivät
lakkauta tai valtaa lehtiä kuten Venäjällä - sanomalehdistö
onkin jo pääosin saksalaisten hallussa. Eikä hallitusta
vastustavien toimittajien tarvitse siellä pelätä kuolevansa
hämärissä olosuhteissa kuten Ukrainassa. Eikä yhteiskunnassa
yleensäkään näy mitään totalitarismiin viittaavia
piirteitä, toisin kuin vaikka Venäjällä, Ukrainassa
ja Valko-Venäjällä.
Puolitoista vuotta sitten älymystö ja osa kansasta
lähti kaduille, kun poliitikot nimittivät valtion televisiolle
sopiviksi katsomansa johtajat. Mutta niinhän tehdään Suomessakin.
Suurin uhka sananvapaudelle Tsekissä on monien mielestä
poliitikkojen ja vaikutusvaltaisten tiedotusvälineiden veljeily. Sitä
tapahtuu paljon paikallistasolla, mutta Sverakin ja muiden arvostelu kohdistuu
etenkin yksityiseen televisio Novaan, jota kaksi kolmasosaa kansasta seuraa,
ja sen vallanhimoiseen johtajaan Vladimír Zeleznyhin. Hän kaappasi
television muutama vuosi sitten sen amerikkalaisilta omistajilta ja on
tällä hetkellä syytettynä usealla taholla. Myös
Tsekin valtio on tuomittu investointisuojan rikkomisesta kaappauksen yhteydessä.
Novasta tuli kertaheitolla oikeistolaisen ODS:n äänitorvi oudoissa
oloissa: Aiemmin ODS:ää arvostellut Nova esitti uutisen, että
ODS:n puheenjohtajalla, silloisella pääministeri Václav
Klausilla olisi huvila Sveitsissä. Klaus haastoi television oikeuteen,
mutta Zelezny ja Klaus sopivat asian.
Kun pääjohtaja Zelezny viimeksi vapautui pidätyksestä,
parlamentin nykyinen puhemies Klaus järjesti hänen kanssaan tapaamisen.
Se oli viimeinen pisara älymystölle. 66 julkista vaikuttajaa
kirjailija Ludvík Vaculíkin johdolla laati avoimen kirjeen,
jossa ihmetellään tasavallan kolmannen miehen julkista veljeilyä
vakavista rikoksista syytetyn ja tuomitun liikemiehen kanssa. Klaus puolestaan
varoittelee "kriminalisoimasta yrittäjiä".
- Nova on paisunut semmoiseksi moolokiksi, että
sitä ei noin vain nitistetäkään. Zeleznystä on
tullut tsekkiläinen Berlusconi. Hän on mustekalan lailla kietonut
vallanpitäjät lonkeroihinsa, että häntä on vaikea
likvidoida. Silloin menisivät vallanpitäjätkin, ja siksi
he tukevat toisiaan, sanoo Sverak.
Kesyttääkö EU poliitikot?
Erilaisia politiikan puhdistamista vaativia liikkeitä
on syntynyt - ja kuollut - parina viime vuonna useita. Mikä tekee
tilanteen nyt niin otolliseksi protesteille?
- Poliitikkojen rauhoitusaika näyttää
päättyneen. Annoimme heille tilaisuuden rakentaa kapitalismia
ja luoda lainsäädäntöä. Emme sekaantuneet asioihin.
Mutta taiteilijat ovat aina kuin lakmuspaperi, he tuntevat yhteiskunnan
vääryydet ja epäkohdat ensimmäisinä ja reagoivat
niihin. Taiteilijoilla on sosiaalista herkkyyttä ja empatiaa, ja siksi
he ovat niin lähellä vasemmistoa.
- Taiteilijat kohottivat äänensä nyt,
koska vallanpitäjät ovat valmiita liittoutumaan rikollisten ainesten
kanssa säilyttääkseen valtansa.
Juuri tämä ärsyttää Klausia
intellektuelleissa: hänen mielestään he nostavat itsensä
kansan yläpuolelle ja leikkivät messiasta.
- Taiteilijat tekevät vain velvollisuutensa. He
altistavat itsensä työssään ja ovat herkempiä.
Heidän vain on vain pakko sanoa, mitä ajattelevat. Myös
tavalliset ihmiset ovat samaa mieltä, mutta he eivät ole julkkiksia
eikä heidän mielipiteensä kiinnosta ketään, joten
taiteilijoilla on kaksinkertainen velvollisuus puhua, koska tiedotusvälineet
kuuntelevat heitä.
Se nähtiin puolitoista vuotta sitten Tsekin television
kriisin aikana, kun kymmenettuhannet ihmiset noudattivat älymystön
kutsua ja tulivat eri puolilla maata kaduille vastustamaan television valjastamista
kahden suuren äänitorveksi. Klausin mielestä takana oli
nimenomaan oikeisto-opposition manipulaatio ja tarkoituksena siirtää
valta demokraattisesti valituilta poliitikoilta hallitsemattomalle rahvaalle.
Uusimman vetoomuksen allekirjoittajia Klaus luonnehti
tuon tv-kriisin manipulaattoreiksi ja demokratian vaarantajiksi. Hän
suostui tulemaan Vaculíkin kanssa radion keskusteluohjelmaan, mutta
käytti terävää kieltään lähinnä
kumppaninsa nolaamiseen. Mielipiteiden vaihdosta ei ollut puhettakaan.
Arroganssi onkin silmiinpistävää Tsekin
politiikassa. Sitä viljelevät sanoissa ja teoissa niin sosiaalidemokraattinen
pääministeri Milos Zeman kuin hänen vähemmistöhallitustaan
tukevan ODS:n puheenjohtaja Klaus.
- Arroganssi häviää, kun liitytään
EU:hun. Siksi Klaus pelkää, että meistä tulee eurooppalainen
maa. Silloin hän menettäisi tämän kuningaskunnan, jossa
hän on itse asiassa yksinvaltias. Nyt hän voi aina vaientaa meidät.
Klausin puolue hyväksyi viime keväänä
"eurorealistisen" julkilausuman, joka on kuitenkin lähinnä euroskeptinen,
linjalla "kyllä, mutta...". Klaus kannattaa hallitustenvälistä
EU:ta, hänen perinteiset äänestäjänsä taas
ovat varauksettomammin EU:n takana, samoin kuin sosiaalidemokraatit. Hiljattain
katukuvaan ilmestyneissä kesäkuun parlamenttivaalien mainoksissa
lukee: ODS valitsee EU:n. Onko kyseessä taas samanlainen hämäys
kuin viime vaalien "sosialistien vastaisessa mobilisaatiossa", kun Klaus
heti vaalien jälkeen liittoutuikin sosialistien kanssa ja rupesi jakamaan
yhteiskuntaa kahden suuren läänityksiin?
- Sananvapaudesta on kaiken kaikkiaan kyse, kiteyttää
Sverak.
Klikkaa - tuloste | jussi.vilkuna@kaltio.fi | |
Tulosta artikkeli | Palautetta kirjoituksesta | Kaltion pääsivulle |