] T e k s
t i : H e i k k i
K o r t t i j
a k u v a t : H e
l i H i n t i k k
a [
Oulua kutsutaan Suomen Chicagoksi kahdesta eri syystä. Molemmissa tuulee usein, ja kumpikin tunnetaan maassaan vireänä house- ja teknomusiikkikaupunkina. Oulun lisäksi Pohjois-Suomessa järjestetään alan tapahtumia aktiivisesti ainakin Ylivieskassa, Oulaisissa, Haapavedellä, Pihtiputaalla, Kokkolassa, Vaasassa ja Rovaniemellä.
Maailmanmaineeseen noussut ja Oulussakin pitkään
vaikuttanut musiikintekijä ja DJ Jori Hulkkonen on kotoisin Kemistä.
Oulun Patelan oma poika Vladislav Delay eli Sasu Ripatti on myös yksi
tämän hetken tunnetuimmista suomalaisista tekno- ja housemusiikin
tekijöistä. Rovaniemi tunnetaan ehkä enemmän rap- ja
hiphop-ryhmistään, mutta vuosien varrella sielläkin on järjestetty
house- ja trancemusiikkiin keskittyneitä tapahtumia ja klubeja varsin
taajaan.
Sielukkaan, usein lauluosuuksista voimansa ammentavan
housemusiikin ja mekaanisemman, piippausta ja surinaa tehokeinonaan käyttävän
teknon juuret ovat alunperin USA:n Detroitissa ja Chicagossa, joiden underground-piireistä
molemmat tyylit lähtivät 80-luvulta alkaen valloittamaan maailmaa.
Elektropopin ja mustan musiikin vaikuttamina syntyneen uuden elektronisen
tanssimusiikin voittokulku siitti matkan varrella liudan päähaarasta
irronneita tyylisuuntia, merkittävimpinä Englannissa syntynyt
kireä-äänisempi acid house sekä nopeampi, psykedeelisempi
trance. Saksassa kehittyi samanaikaisesti Detroitin kanssa myös oma,
eurooppalainen teknosoundi. Nämä sähkömusiikin tyylisuunnat
saavuttivat Suomen vähitellen, aluksi pienten piirien maanalaisena
kulttuurina, mutta kehittyen vuosien varrella myös täysimittaisen
kaupalliseksi toiminnaksi.
Elektroninen tanssimusiikki on noussut niin Pohjois-Suomessa
kuin koko maassa alun underground-ilmiöstä suuren yleisön
kulttuuriksi. Parhaimpina aikoina klubeja järjestetään Oulussakin
viikoittain, höystettynä kerran kuukaudessa tai parissa suuremmalla
yksittäisellä tapahtumalla. Kävijämäärät
ovat ehkä vielä viikonlopun valtavirtayökerhoihin verrattuna
marginaaliset, mutta rokkikonserteissa ja teknotapahtumissa käy suurinpiirtein
saman verran väkeä. Vaikka harrastajien ikäjakauma on pysyvästi
nuorisovoittoinen, on ilmiö kuitenkin ehtinyt olla olemassa jo melkein
kaksi vuosikymmentä, joten tapahtumissa vierailee miellyttävä
sekoitus kaikkia ikä- ja yhteiskuntaluokkia.
Monille teknokulttuurin ulkopuolelta asiaa katsoville
on ehkä yllätys, että Pohjois-Suomesta ovat lähtöisin
eräät Euroopan ja koko maailman tämän hetken tunnetuimmista
ja arvostetuimmista aidon konemusiikin tekijöistä. Onkin sääli,
jos termi "suomalainen teknoî tuo mieleen lähinnä median lempilapsen
Bomfunk MCs:in, kun samaan aikaan taiteellisesti korkealuokkaista, taiten
hiottua konemusiikkisoundia viedään samalla takavasemmalta pitkin
musiikkia arvostavaa maailmaa.
Sähköisen tanssimusiikin historia Oulussa alkaa vuodesta 1988, jolloin nykyisen Foxian paikalla sijainneessa Cafe Adamissa esiteltiin musiikin uusia tuulia ZumZum-nimisellä klubilla. Nykyään H.A.N.D. Djsin puuhamiehenä toimiva DJ Rene eli R. Tauriainen kuvailee yleisön reaktioiden vaihdelleen alkuaikoina melkoisesti. "Acid house vaikutti niihin aikoihin meihin suuresti, mutta yleisö ei oikein vielä ymmärtänyt. Karvapäät katseli ja ihmetteli.î Ensimmäisenä varsinaisena teknotapahtumanaan Rene muistaa vuonna 1990 nykyisen 45 Specialin paikalla sijainneessa Zivagossa järjestetyn, nimenomaan teknoon ja acid houseen keskittyneen illan, jota mainostettiin asiasta kiinnostuneille täysin suusta suuhun -periaatteella. Rene ja toinen H.A.N.D. Djsin perustajajäsen, Jari Rikkinen, soittivat tuolloin levyjä jo hieman vastaanottavaisemmalle, musiikinlajin paremmin tuntevalle yleisölle.
Vuonna 1990 aloitti toimintansa järjestäjäorganisaatio
Oulun Warehouse, joka parivuotisen uransa aikana ehti jäädä
unohtumattomasti sekä teknokansan että kaupungin viranomaisten
mieliin varastohallitapahtumillaan. Pekka Kosken ohjelmatoimiston J-Boxin,
Renen ja muutaman muun aktiivin alullepanema ryhmittymä keräsi
jäsenikseen parhaimmillaan parisensataa pohjoissuomalaista teknomusiikin
harrastajaa. Rene kertoo, että aktiivisesti tapahtumia järjestämässä
oli parisenkymmentä yhdistyksen jäsentä. Mukaan toimintaan
parveili myös uudesta, trendikkäästä kulttuurimuodosta
pinnallisemmin kiinnostuneita ihmisiä.
Rene muistaa kaupungin rock-undergroundinkin ottaneen
acid housen ja teknon kiinnostuneena vastaan. "Osa porukasta tykkäsi
raisujen soundien takia, osa oli että vittu mitä paskaa.î Renen
mukaan rokkareiden mielestä rankan rockin ja acid housen soundeissa
oli ilmeisesti jotain samaa, ja siksipä mm. Radiopuhelimien ja Huutajien
miehistöä saapui paikalle nauttimaan tapahtumista.
"Ongelma oli sama kuin nykyään: ei ollut sopivia
paikkoja. Joskus päätettiin tapahtuman ajankohdasta ennen kuin
oli mitään tietoa paikasta, ja sitten piti vain yrittää
löytää sopiva halli.î Warehousen tapahtumat järjestettiin
pääsääntöisesti varastohalleissa, joita oli paljon
laman takia tyhjillään. Kiinteistönomistajilla oli epäilyksensä
yhden yön teknobileiden luonteesta, joten he asettivat vuokrahinnat
varsin korkeiksi. Warehousella ei kuitenkaan ollut ongelmia maksaa pyydettyjä
hintoja jäsenmaksunsa tunnollisesti suorittaneiden harrastajien ansiosta,
joten hinnasta välittämättä kaikki mahdolliset paikat
varattiin. Joka kerta järjestäjät pelkäsivät virkavallan
puuttuvan yöllisiin tanssiaisiin.
Ensimmäisen Warehousen tapahtuman alkaessa
poliisit olivat valmiiksi odottamassa paikan pihalla. Järjestäjillä
oli vastatoimena mukana lakimiehensä lisäksi joukko toimittajia
Ilta-Sanomista, Iltalehdestä ja Kalevasta, jotta mahdollinen poliisien
rynnäkkö saataisiin dokumentoitua, mutta myös biletodellisuuden
asiallisen raportoinnin varmistamiseksi.
Rene kertoo Oulun Warehousen ja poliisin välien
pysyneen ensi hetkestä alkaen äärimmäisen kireinä.
Poliisin mielestä teknotapahtumia hyvää hyvyyttään
järjestävää organisaatiota ei yksinkertaisesti voinut
olla tai ei ainakaan saanut olla olemassa. "Huumeista ei niinkään
vielä huolehdittu, poliisi oli vain periaatteellisesti vastaan.î Renen
mukaan tapahtumien kävijät olivat ja ovat edelleen erittäin
rauhallista, fiksusti käyttäytyvää asianharrastajaporukkaa,
joka ei ole edes erityisen humalassa teknoillessaan.
Oulun Warehousen toiminta loppui, kun järjestäjillä alkoi olla omia päivätöitä eikä heillä riittänyt enää voimia toimia aktiivisesti tapahtumien puolesta. Rene muistelee järjestäneensä jonkin aikaa juttuja omikseen mm. Rockoffissa, kunnes vuonna 1994 H.A.N.D. DJs aloitti toimintansa. H.A.N.D. tunnetaan lähinnä vuosittaisesta musiikkivideofestivaalien yhteydessä järjestetystä Time Tunnelista, mutta sen lisäksi he ovat ehtineet järjestää Ramadassa perinteikästä Undergroove-klubia, jokakesäisiä Oulun edustan Love Boat -funkristeilyjä sekä lukemattomia muita klassikkotapahtumia. Time Tunnelin Rene kertoo syntyneen luonnollisena sisartapahtumana musiikkivideofestivaaleille, ideanaan painottaa erityisesti teknokulttuurin hyvin kehittynyttä visuaalista puolta.
Time Tunneleita muistelee lämmöllä myös
Sami Koivikko, Oulaisista kotoisin oleva, sittemmin Oulun kautta Tampereelle
muuttanut 23-vuotias musiikintekijä. Samilta on juuri ilmestymässä
esikois-EP arvostetulla saksalaisella Shitkatapult-levymerkillä. Toisen
EP:n lisäksi mieheltä on myöhemmin luvassa CD-pitkäsoitto.
Sami toteaa levyttämisen olleen unelmanaan lukioiästä lähtien,
jolloin hän sai ensimmäiset laitteensa biisien tekemistä
varten. Puupuhaltimilla musiikkiuransa aloittaneen Samin ensimmäiset
sähköiset tuotokset kävivät läpi kavereiden kovat
kasetti- ja sittemmin CD-soitintestit, mitä hän pitää
kehityksensä kannalta hyvänä asiana. "On tullut tehtyä
jos jonkinlaista epäilyttävää kokeilua.î Kaverit kannustivat
Samia lähettämään kritiikistä hioutuneita tuotoksiaan
myös levy-yhtiöille, mikä johti pian sopimukseen.
Kysymykseen lähiseutujen kaikkien aikojen mieleenpainuvimmista
tapahtumista Sami löytää vastauksen helposti. "Impulssin
[Ylivieskassa] 90-luvulla järjestämät varastohallibileet
kuten Candylab ja Mystique sekä HANDin Time Tunnelit ovat sieltä
parhaimmasta päästä.î Sami suitsuttaa myös viime talvena
Oulussa Radisson SAS -hotellin yökerhossa pyörinyttä Nation-klubia,
vaikka tapahtuman ajankohta keskellä viikkoa ei ollut hänen mielestään
paras mahdollinen. Erityisesti Sami kehuu klubin yllätyksellisiä
ulkomaanvieraita. Samin ehdoton suosikki on kuitenkin jokavuotinen Jyväskylän
Kesän yhteydessä järjestettävä teknotapahtuma,
jonka järjestelyt ovat olleet huippuluokkaa ja musiikkilinja erinomaisesti
valittu. "Oulussa tilanne on parantumaan päin, varsinkin jos The Nation
-klubi jatkaa, ja muutkin jaksavat tapahtumia edelleen järjestää.
Välillä on tuntunut, ettei kaupungissa kuule mitään
muuta kuin housea, mutta onneksi se ei sittenkään ole pitänyt
paikkaansa.î
Nation-klubin puuhamies ja vakituinen DJ Teemu Paloniemi
kertoo Nationin pyörineen Ramadassa viime talvena joka toinen keskiviikko.
Remfields-järjestäjäryhmän ideana on ollut "tuoda laajemmalla
skaalalla hyvää elektronista musiikkia Ouluunî. Teemu selittää
porukan halunneen rakentaa klubinsa elektronisen musiikin eri alalajien
pohjalta, eli yleisölle on esitelty niin housea, teknoa kuin elektroakin.
Esiintyjät ovat tulleet paikalle mielellään juuri keskiviikkoisin,
koska muualla ei ole samaan aikaan yleensä tapahtumia, mutta kävijämäärä
on vastaavasti ollut arki-illan takia hieman rajoittuneempi.
Kysyttäessä miltä on tuntunut tuoda ensi
kertaa Ouluun sellaisia teknotähtiä kuten Daniel Bell, Cylob
ja DMX Krew, Teemu kertoo Oulun maineen nousseen Suomen tasolla entisestään
pykälän ylöspäin nimekkään artistivalikoiman
myötä. Teemu muistuttaa H.A.N.D.:in tuoneen kaupunkiin aiemmin
varsin nimekkäitä artisteja nimenomaan housen alalta, mutta koska
ylläoleville artisteille Nationin keikat ovat olleet ensimmäisiä
Suomessa, ovat Nationin miehet syystäkin ylpeitä omista vieraistaan.
Housemusiikin mahdollisesta ylitarjonnasta Oulussa Teemu
kommentoi: "Olen sinänsä jäävi sanomaan, koska soitan
itse housea, mutta mielestäni ei voi puhua ylitarjonnasta. Oulussa
ei vain välillä järjestetty muuta kuin H.A.N.D.:in klubeja
ja Renen omaa projektia Stereo Rodeota, joten [Nation] on ollut vain lisäystä
ja vaihtelua.î
Ulkomaiset artistit ovat kiittäneet poikkeuksetta
Oulun hyvää ilmapiiriä ja pitäneet esiintymispaikastaan.
"Erityisesti englantilaiset DMX Krew ja Cylob pitivät siitä tietystä
rentoudesta, mikä ihmisillä täällä pohjoisessa
on. He tykkäsivät myös juhlia aamuun asti.î Vuosien varrelta
parhaista kokemuksista Teemu nostaa esille Ravintola Nallikarissa järjestetyt
jokakesäiset Sunblock-rantabileet. "Jos kuvailee Oulun baari- ja bilekulttuuria
muutenkin rennoksi ja välittömäksi, niin ranta ja kesän
loppu korostaa sitä entisestään.î
Teemun mukaan Oulussa pysytellään tietyssä
mielessä erillään Etelä-Suomen tapahtumista. "Vaikutteita
kyllä tulee, mutta vuorovaikutusta ei ole. Se ei ole huono asia, koska
Oulusta löytyy hirveän paljon osaavaa väkeä; ihan sääli,
etteivät he saa julkisuutta ulkopuolella.î
Jori Hulkkonen Kemistä teki taannoin pahamaineisen
remiksauksen pääkaupunkilaisen Giant Robotin singlestä Helsinki
Rock City, jossa alkuperäisen "Helsinki rock cityî -lyriikan yli ajettiin
kuittaamalla "the house city of Oulu is located 600 kilometres north of
Helsinkiî.
Jori kuvailee kursailematta pääkaupunkiseudun
asennetta Ouluun verrattuna elitistiseksi huolimatta siitä, että
Helsingillä on loppujen lopuksi ollut varsin vähän tarjottavaa
klubimaailmalle. "Pääkaupunkiseudulle pakkautuu pätemisen
tarpeesta kärsiviä yksilöitä, joiden on alituiseen
korostettava niin omaa kuin asuinpaikkansa paremmuutta pönkittääkseen
omaa itsetuntoaan.î
Jorin päähän ei suosio ole noussut, ja
hän määritteleekin pohjoisuuden elämänkatsomuksessaan
omatoimisuuden, yritteliäisyyden ja tietynlaisen vaatimattomuuden
yhdistelmänä, terveenä "jalat maassaî -asenteena.
Kemin aikoja Jori muistelee mielellään. "Kemi
oli tavallaan aika ihanteellinen paikka konemusiikin diggailuun ainakin
suomalaisessa mittakaavassa 80-luvulla; Ruotsin radion P3-kanava tarjoili
popmusiikin koko kirjon päivittäin (vrt. nykyään Radiomafia),
ja viikonloppuiltaisin oli luvassa hieman vaihtoehtoisempaa musiikkia kuten
ënew romanticí-kamaa, joka itseeni kolahti siihen aikaan erikoisten synteettisten
saundimaailmojensa takia.î Ruotsin läheisyys näkyi myös
haaparantalaisen J-musik -levykaupan asiantuntevan palvelun ja laajan levyvalikoiman
tarjoamina vaikutteina. Ruotsi-vaikutteiden ansiosta Jorin oli myöhemmin
helppo ystävystyä tukholmalaisiin teknoartisteihin kuten Jesper
Dahlbäckiin ja Alexi Delanoon yhteisen musiikillisen kielen takia.
"Suomalainen kuppikuntiin jakautuminen puuttui hommasta tyystin, eikä
minkäänlaista kilpailuasennetta tai kateutta päässyt
syntymään, kun oltiin kuitenkin eri maista.î
Kemiläiset levykaupat ja klubit saavat Jorilta kiitosta, vaikka mies mainitsee parhaan motivaationsa syntyneen turhautumisesta Kemin underground-musiikkikulttuurityhjiöön. Täysi-ikäiseksi tultuaan Jori oli "erään suomalaisen klubikulttuurin aliarvostetuimman ilmiönî eli tyhjiötä täyttäneen kemiläisen DJ Kapan Discemi-klubin vakioasiakkaita vuosina 1991-95. Siellä hän tutustui oikean DJ-työskentelyn lisäksi Ari Ruokamoon ja Jukka Hautamäkeen, joiden kanssa Jori perusti toukokuussa ë93 legendaarisen Lumi Records -levymerkin. "Valinta tuntui tuolloin varsin luonnolliselta, sillä mitään valmiita kanavia elektronisen klubimusiikin julkaisuun ei Suomessa tuolloin ollut, ja tietous etelän skenestä ja kontakteista oli olematonta.î Umpikemiläisillä pojilla oli mukana aimo annos näyttämisen halua, tarvetta todistaa, että pohjoisessakin osataan. Kolme kokoelmajulkaisua aikoinaan tehneen Lumi Recordsin ura jää Jorin jälkikatsannossa innokkaaksi amatöörien puuhasteluksi, joka kuitenkin toimi hyvänä opetuksena ja rohkaisuna musiikkibisnekseen vakavammin ryhtymiselle.
"Se, että on syntynyt, varttunut, viettänyt
varhaisnuoruutensa ja murrosiän jälkeisen kriittisen ajan jossain
tietyssä kulttuurillisessä ilmapiirissä luonnollisesti jättää
jälkensä. Helsinkiin muuton jälkeen nämä piirteet
ovat ehkä vielä korostuneet, samalla tavalla kuin kansallinen
itsetuntoni on tiedostavampi nykyään, kun vietän paljon
aikaani Suomen ulkopuolella ja olen tekemisissä ihmisten kanssa, joille
ikäänkuin edustan Suomea ja suomalaisuutta.î
Haastattelun lopuksi Jori muistelee vielä Oulun
aikojaan. "Kyllä Oulu on se oikea housecity minulle. Siellä asumisen
aikana tapahtuivat kaikki urani tärkeät käännekohdat
ja Alppilan opiskelijaboksiin liittyy niin paljon hienoja muistoja, että
en usko, että Helsinki ? tai mikään muukaan kaupunki ? voi
sellaista tarjota."