He-hei!
Iloista hyppelehtimistä tanssiaskelin, avointa ystävyyttä
ja lämpimän auringonpaisteen alla ikuisesti kukoistava, vihreiden
kukkuloiden high-tech-ekobio -autuus on teletappien maailma. Televisiossa
tottakai. Tule sinäkin! Pirteänä tasan kahdeksalta, joka
lauantaiaamu Ylen ykkösellä ja yhteensä kahdessakymmenessä
maassa aina Etelä-Koreaa myöten, etelänaapurin Teletupsud-ohjelmaa
unohtamatta.
Tai ehkä - ei vähiten ajankohdasta johtuen
- sinulle sopii paremmin Internetin ajaton vaihtoehtotodellisuus, jossa
nuo ärsyttävän tekopirteät, kestohymyilevät naurupäät
ovat kokeneet muodonmuutoksen ja vetävät viinaa ja piikittävät
huumeita suoneen siinä kuin oikean maailman ihmisetkin? Ja jos senkään
näkeminen ei riitä, pääset itse tähtäilemään
tuliaseella ja ampumaan viherkukkuloiden takaa kurkistelevia teletappeja
kuoliaaksi!
ISOHALI!
vai niskalaukaus?
Teletappien faniyhteisöt ovat luoneet nettiin antoisia
ja mielenkiintoisia palveluita, joissa on paljon lisä- ja taustatietoja
ohjelmasta sekä erilaisia pelejä, kertomuksia, äänestyksiä,
kyselyitä ja mm. tarhaikäisten piirrustuksia. Yksi mainitsemisen
arvoinen niistä on Oliverin sivusto. Poika on nyt jo 4-vuotias, mutta
kun sivujen teko alkoi kaksi vuotta sitten, niin äiti lienee auttanut
toteutuksessa.
Pseudotieteiksi ja X-files- tyyliseksi UFO- ja hallitusparanoiaksi
taaperoiden TV-ohjelman muuttaneet nuoret ovat oma lukunsa. Moose Industries
2000:n - jonkun Lontoossa hengaavan pojan siis - sivuilla Dr. Moose käy
läpi kaikki hahmot yksitellen, kukkuloilla kasvavia kukkia unohtamatta,
ja on analysoinut teletappien teknologiaa, geneettisiä taustoja ja
talon (TubbyTronic SuperDome) yksityiskohtaisesti kuvittaen.
Hurjinta antia netistä on kuitenkin suorien vastareaktioiden
päällekäyvä massa. Hienoimman niminen ja yksinkertaisin
niistä on TURD - Teletubby Urban Resistance Dept. Sen tavoite on palauttaa
netin vapaus, eli taata ettei satunnaisesti surffailevien tarvitse pelätä
törmäämistä teletappisivuille.
Amerikan psykon kirjoittajana tunnetuksi tullut Bret
Easton Ellis olisi tyytyväinen teletappien - joita hän kuvaa
kuin jostain Huxleyn, Orwellin tai Gibsonin tulevaisuusangsteista tulleiksiÝ
lastenohjelman satiireiksi - kadotessa tyystin. Sesame Streetin hullua
anarkiaa jaÝ kapinallista kitararokkia kaivaten hän kammoksuu lasten
uusien suosikkien LSD-happoista, iloista ja onnellista elämää
teknoparatiisissa kirjoituksessaan: Why The Teletubbies Are Evil.
Primitiivisimmät anti-Teletapit tyytyvät keksimään
hahmoille uudet, pissa-ja kakkahumoristiset tai väkivaltaan ja/tai
(huume)rikollisuuteen viittaavat nimet ja harrastukset ja esittelemään
niitä tekstin ja kuvien voimalla. Tähän kategoriaan kuuluu
myös Suomessa joulun alla kunnostautuneet radio Mafian Alivaltiosihteerit
suorasukaisella Keletapit! puffillaan. Reilun kaksi minuuttia kestävässä
äänitallenteessa, Keletapit! Svittu-Nääs!, ..ttu!,
Kele! ja Tana!Ý ryyppäävät, uhoavat ja tappelevat perisuomalaiseen
tapaan. "Kaukana jossain on kapakan mäki - siellä rähjää
keletappiväki!"
Internetissä tyylipuhtaasti "SATAN!" huudolla otsikoitu
Teletapit ovat saatanan lapsia -sivu on brutaaliuden huippu. Sen tekijä
on nähnyt melkoisesti vaivaa todistaakseen huutomerkkipainotteisin
kirjoituksin ja kymmenin kuvin, kuinka näennäisesti viattomat
hahmot ovat todellisuudessa pakanoita ja natseja, robotti-imurinsa Nuu-Nuu
kuoleman enkeli ja että soundtrack-CD aiheuttaa peruuttamattomia aivovaurioita.
Ei ihme, että BBC päätyi uhkakirjeen voimalla kieltämään
kaiken ohjelman kuva- ja äänimateriaalin luvattoman käytön.
Tämä teos on kuitenkin tuore ja seurausta aivan muusta kuin itse
ohjelmasta: Saatanan ja teletappien yhdistäminen on selvää
irvailua ohjelman julkisuuteen nostaneelle kristitylle saarnamiehelle.
Tiivi-Taavin Sexgate: Saarnamies pelottelee katsojien vanhempia, mutta gay-aktiivit nostavat juhlakaluksi!
Alakulttuureissa Teletappi-ilmiö on elänyt eri
muodoissa jo vuosia, mutta valtamedia nosti sen esille nyt helmikuussa
1999 aivan eri tasolle ja niin jutut levisivät kahvipöytiin.
Kohu käynnistyi, kun jenkkipastori ja kulttuurikriitikko
Jerry Falwell sai vihiä Tiivi-Taavin epämääräisestä
seksuaalisuudesta. Hän julkaisi helmikuun National Liberty Journalissaan
varoituksen pienten lasten vanhemmille ohjelman homosanomasta. Pian asia
uutisoitiin CNN:llä ja maailman lehdissä. Onnistuiko tulisieluinen
vanhoilliskristitty siinä, mistä Internetissä demoneja manaavat
vain haaveilivat? Nyt pahimman aallon mentyä on hyvä katsoa hieman
taakse jutun syntyyn ja kenties oppia näin jotain, itse ohjelman ohella
myös yleisesti median toiminnasta.
Vitsinä Tiivi-Taavin homouteen Washington Postissa
vihjannut Michael Colton kertoo jutun jujun olleen, ettei ajatus homoudesta
tai seksuaalisuudesta ylipäätään tunnu kirjoittajan
mielestä mahdolliselta lapsekkaan idyllisessä Teletappimaassa.
Vuotuiseen in/out-listaan, kyllästyttäneen lesbopari Ellen DeGeneresin
ja Anne Hechen vastapainoksi, Tiivi-Taavin laittanut Colton sanoo saarnamies
Falwellin tukeneen väitteitään nimenomaan Washington Postin
perusteella. Salon-lehti, jossa Colton tunnustaa tekonsa, kirjoitti camp-ikoniksi
nostetun Tiivi-Taavin homofaneista jo vuoden 1997 lopulla.
Suomessa Seksuaalinen tasa-arvo ry:n puheenjohtaja Jeppe
Hansen on samoilla linjoilla ja pitää Helsingin Sanomien NYT-liitteen
haastattelussa Falwellin väitteitä naurettavina. Teletapit ja
lasten tv- tai piirroshahmot ovat Hansenin mukaan lähinnä sukupuolettomia.
Aikuisten ohjelmissa homoja sen sijaan näkyy, mutta valitettavan stereotyyppisinä.
Toisaalta lastenkin suosimista sarjakuvahahmoista, Batmanistä aina
Asterixia ja Muumeja myöten, on helppo nähdä viittauksia
mihin haluaa - jos haluaa.
Vaikka seksuaalisen tasa-arvon ja muun vapautumisen puolestapuhujat
ja puuhaajat nauravatkin Falwellin homofobialle, osa heistä ottaa
täyden hyödyn irti nousseesta julkisuudesta. Yksi heistä,
The Village Voiceen kirjoittava Michael Musto hurraa ja kiittää
pastoria Tiivi-Taavin esilletuonnista. Hänen mielestään
kyseinen lasten TV-hahmo vie tärkeää viestiä rajoja
rikkovalla käyttäytymisellään. Tämä aiemmin
Entertainment Weeklyssä julkaistu näkemys nostettiin loppuvuodesta
1998 TV Guideen kiinnittäen ilmeisesti myös Falwellin huomion.
San Fransiscon kesäkuisen Gay Priden järjestäjät
suunnittelevat Tiivi-Taavista jättitapahtuman vetohahmoa. Sikäläinen
Gilbert Baker, joka gay-piireissä tunnetaan nimellä Betsy Ross
ja ennen kaikkea liikettä symboloivan sateenkaarilipun luonnista,
kertoo San Fransisco Chroniclen mukaan lehdistötiedotteessaan ironisesti
Tiivi-Taavin olevan tärkeä roolimalli, tahtomattaan sankari,
ja kuinka lesbojen, homojen, biseksuaalien ja transgenderistien yhteisö
osaa löytää seksuaalista diversiteettiä edistävät
piirteet kaikesta ja on valmis suojelemaan tv- ja sarjakuvahahmoja diskriminaatiolta.
Radikaalista politiikasta tunnetussa Kalifornian BerkeleyssäÝ
Tiivi-Taavilla ei pitäisi olla huolta, kun kaupunginvaltuusto on rientämässä
sen tueksi. Samoin myös Los Angelesin puolella Länsi-Hollywoodin
pormestari puolustaa viatonta lastensankaria kristityn pastorin vihaa vastaan.Ý
Saataisiinkohan purppurasta, pehmeästä, pulleasta, kömpelöstä,
matala-äänisestä, ketkuttelevasta käsilaukunkantaja-,
hamefetisisti-, feminiinipojasta vielä vaaliteemaa muuten niin kuivaan
keskusteluun Suomessa villin lännen malliin?
Eduskunnassa on itse asiassa ollut keskustelua aiheesta.
Ylen TV1:n lastenohjelmayksikön johtaja kertoo huvittuneena Peili-lehden
haastattelussa seuraavasti: "Koska sarja on synnyinmaassaa reivareiden
ja muiden alakulttuurien suosiossa, mietimme sen hankkimista pitkään,
sillä emme halua lastenohjelmille negatiivista julkisuutta. Pidimme
kuitenkin pienimpiä katsojia niin tärkeinä, että halusimme
tarjota heille oman televisiosarjan - siitäkin huolimatta, että
Sulo Aittoniemi pani pystyyn eduskuntakyselyn "turmeltuneen" lastenohjelman
tuomisesta Suomeen."
Itse ohjelmasta ja
sen kuluttajista
Teletappien homoskandaalin, sarjaa juhlivien iloisten nuorten, vastahankaisten rähjäysmuunnosten ja kaiken muun oheishälyn alla ovat tietyt kovat faktat: kyseinen Ragdollin BBC:lle luoma sarja on ensimmäinen selkeästi jopa alle 1-vuotialle suunnattu televisio-ohjelma. Ohjelma on hyvin suosittu koko kohderyhmässään, siis n. 1-4v. ikäisten joukossa. Tuskin voi liikaa korostaa sitä tosiseikkaa, etteivät milloinkaan aiemmin näin nuoret ja kehityksensä kannalta erittäin kriittisessä vaiheessa olevat vauvat ja pienet lapset ole olleet samalla tavalla kiinni TV:n mediatodellisuudessa kuin nyt. Näin nuorten mediakulttuuria tunnetaan hyvin vähän.
Sisältö perustuu
toistoon
Suomessa taaperoikäisten TV-katselua tutkinut Outi Freese
rajaa alle yksivuotiaat pois katseluryhmästä, sillä heillä
ei ole intensiiviseen seuraamisen vaadittavia kognitiivisia valmiuksia. Freese
toteaa kuitenkin alle 4-vuotiaiden kykenevän keskittymään tähän,
ei kerronnan ja tarinan vaan toiston varaan rakennettuun ohjelmaan. Sarja on
kyllä saanut huomattavaa katsojakuntaa ja kulttistatusta myös vanhemmissa
ikäryhmissä - toisaalta alle vuodenkin ikäiset saattavat katsoa
sitä.
Raadollinen syy siihen, miksi vanhemmat käytännössä
mielellään antavat lastensa katsoa aamuohjelmia, on se 20 minuutin
autuas rauha jonka Teletapit heille suovat. Kun ohjelmassa ei taatusti ole koskaan
väkivaltaa, rumia sanoja, pahoja ääniä vaan päinvastoin
mukavaa musiikkia, iloa, hauskoja kommelluksia, luonnon ja maailman ihmeiden
ihastelua ja halailua, niin ihan oikeasti: mitä pahaa siinä voi olla?
Hullun pastorin ja psykon kirjailijan vastaukset tähän olemme jo saaneet:
homoutta! ja Orwellin / Huxleyn / Gibsonin totalitarismiangstia!
Pöh. Katsokaa itse.
Kaikki neljä eri Teletappia ovat erilaisia yksilöitä.
Ehkeivät heidän kasvonpiirteensä ja jotkut muut ulkonäölliset
seikat korosta erilaisuutta, mutta kirkkaiden värien kautta he ovat selkeästi
vauvallekin identifioitavissa. Pintaa syvemmälle näkevä huomaa
heti, kuinka persoonallisia ja uniikkeja kaikki hahmot omalla tavallaan ovat.
Eikö tämä ole juuri sitä vastapainoa, mitä pinnallisen
ja ulkonäön kautta avautuvan sankarit-ovat-komeita-ja-rosvot-näyttävät-ilkeiltä
Hollywood tuotantojen dominoimassa maailmassa kaivataan? Tosin Teletapeissa
ei ole niitä ilkeitä.
Seksuaalisuutta ohjelmassa ei ole, mutta senkin kautta hahmot
ovat - niin äänten, antennisymbolien kuin käyttäytymisenkin
kautta - identifioitavissa. Genderistisessä mielessäkään
asioita kun ei tehdä liian ilmiselviksi, vähiten lokeroitaviksi, vaan
esitetään useita, osin ristiriitaisia malleja. Toivottavasti Falwell
ei ole tehnyt liian suurta vahinkoa nostattaessaan vanhemmissa primitiivisiä
pelkoreaktioita kaikkea kuvitellusta, perinteisistä kaksijakoisista sukupuolimalleista
poikkeavaa vastaan. Tiivi-Taavi feminiinisyydessään ja koko Teletapit
on eheän moninaisine identiteettirakenteineen kiinnostavaa katsottavaa,
jonka ainakin monet vapaamieliset uskovat olevan hyväksi lasten maailmankuvan
kehitykselle.
Maailmaa, Teletappimaata, ei ohjelmassa selitetä liikaa,
vaikka siitä joillain fanisivuilla on monenlaisia spekulatiivisia spesifikaatioita.
Ympäristö esitetään lähinnä jännittävänä
ja kiehtovana.Ý Siihen suhtaudutaan uteliaisuudella, ja esimerkiksi maasta kasvavan
puun vuosikierron seuraamista, lehtien tuloa, kellastumista ja tippumista, uskalletaan
riemuita kunnioittaen. Ympäristö on tosin luotu osin keinotekoisesti
lavasteita ja digitaalisen median keinoja hyödyntäen, mutta piirroksia
ja abstraktioitahan lastenkirjoissa ja -teatterissakin käytetään
eikä niitä ole kukaan kieltämässä. Tekijät itse
korostavat, että ohjelma sentään kuvataan ulkosalla oikealla
ruohikolla, jonne talo ja vakioelementit on rakennettu.
BBC on tuottanut ohjelman education-otsikon alla, siis kasvattamaan
ja sivistämään. Teletapit puuhaavat etenkin jaksojen alkuminuuteilla
usein teknisten laitteiden kanssa, ja sarjan tekijät kertovatkin totuttamisen
yhä teknistyvään ympäristöön olevan yksi opetustavoitteista.
Video-osioissa on käyty läpi ainakin lukemisen, laskemisen, piirtämisen
ja kai musiikinkin alkeita, mutta aina toisten hieman vanhempien lasten kautta
aikuisten opastaessa. Eikä opetusvideoilla toistosta huolimatta kyllästytetä
liikaa, vaan itse hahmojen harmitonta leikkimistä on aina tarpeeksi pitämään
mieli vireänä. Musiikkikin on suunniteltu herättämään
kysymyksiä lasten mielissä, ei passivoimaan. ]
Olemmeko siis pelastetut, kun 20 vuoden päästä
paras sotimiseen kelpaava ikäpolvi on globaalisti omaksunut pian syntymänsä
jälkeen rauhan, ilon ja ystävyyden periaatteet ja käytännöt,
sekä nähnyt elävänä silmiensä edessä Teletappimaassa
mikä paratiisi edistyksellisen biotekniikan, saumattoman langattoman multimediaviestinnän
ja seksuaalisen vapautumisen kautta?
Kunhan vain Microsoft saa ActiMates -tuoteperheeseen kuuluvat
Interaktiiviset Teletapit valmiiksi ja Nokia ja Sonera hoksaavat tuotteistaa
multimediaaliset kolmannen sukupolven laajakaistaiset matkaviestimet ja niiden
lisäarvopalvelut käyttäjäystävällisen, DigiTV:stä
tutun nuken muotoon .
Ja jokaisessa kodissa on vanukas- ja hymyleipäkone. Eikä
kenenkään tarvi siivota kun on robotti-imuri. Ja aurinko paistaa aina.
Eivätkä lapset kiukuttele. Ainakaan kun ovat teletappeja.