Urhean suomalaisuuden tosi kuva
] M e r v i
T e r v o , k u
v a S u o m e n
U r h e i l u m u
s e o [
Kilpaurheilun kautta kansakunnalle on luotu yhteisiä kokemuksia,
kertomuksia ja myyttejä Suomesta ja suomalaisuudesta. Urheilun kautta
ei kuitenkaan rakenneta pelkästään ymmärrystä
kansalaisten samanlaisuudesta, kansallisesta identiteetistä ja kansanluonteesta,
vaan myös niistä eroista, joita kansakunnan sisällä
vallitsee.
Urheilu on Suomessa yhdistetty kautta aikojen saumattomasti korkeisiin
arvoihin - isänmaan puolustamiseen, suomalaisen kulttuurin rakentamiseen
ja kansansivistyksen kohottamiseen.
Sisäpoliittisen tehtävänsä lisäksi urheilulla
on ollut myös tärkeä ulkopoliittinen rooli. Jo 1900-luvun
alussa maata alettiin tietoisesti juosta maailmankartalle. Suomea onkin
pidetty maailman ensimmäisenä maana, joka käytti huippu-urheilua
tietoisesti propagandistisiin tarkoituksiin. Suomalaisen urheilun historiassa
muistellaan erityisesti vuoden 1912 Tukholman olympiakisoja, missä
suomalaiset olivat virallisesti osa Venäjän joukkuetta. Tästä
huolimatta suomalaiset eivät suostuneet marssimaan kisojen avajaisissa
yhdessä venäläisten kanssa, vaan marssivat kentälle
omana ryhmänään oman Finland-kylttinsä ja lippunsa
alla. Pyrkimyksenä oli kiinnittää kisayleisön, median
ja tätä kautta koko maailman huomio Suomen poliittiseen tilanteeseen
ja itsenäistymispyrkimyksiin.
Tästä alkaen Suomea lähdettiinkin aina olympiavuosina
"juoksemaan maailmankartalle", pienellä ja köyhällä
maalla kun ei ollut kovinkaan monia kansainvälisen pätemisen
keinoja. Toinen maailmansota muutti kuitenkin kaiken ja murensi suomalaisten
ylivoiman kilpakentillä, kun muutkin valtiot alkoivat panostaa urheiluun
tosissaan. Erityisesti DDR muistetaan valtiona, jossa rakennettiin valtava
koneisto tuottamaan huippu-urheilijoita poliittisten päämäärien
saavuttamiseksi.
Sittemmin myös Kenia on rakentanut kansallista identiteettiään
paljolti urheilun kautta. Sieltä on ilmaantunut useita pitkien matkojen
huippujuoksijoita, jotka ovat tuoneet maalle ja kansalle aivan uudenlaista
näkyvyyttä kansainvälisessä mediassa.
Karpaasit ja sepporädyt
Kansainvälistä kilpaurheilua on pidetty kansallisvaltioiden ja
kansakuntien välisenä taisteluna ja voimainkoetuksena. On ajateltu,
että urheiluareenoille lähetetyt kisajoukkueet ovat kansakunnan
pienoiskuva.
Urheilijat edustavat kuitenkin vain pientä kansanosaa. He ovat
tietyn ikäisiä ja tietyn sukupuolen ja yhteiskunnallisen taustan
omaavia. Suomessa ja mielikuvillemme tyypillinen olympiaedustaja on nuorehko,
ala- tai keskiluokkainen mies. Siis ei esimerkiksi saamelainen, maahanmuuttaja
tai nainen.
Suomalaisten miesurheilijoiden kyvykkyys ja kunto on alettu jo 1900-luvun
alussa nähdä osoituksena koko suomalaisen kansakunnan kyvykkyydestä,
vahvuudesta ja voimakkuudesta.
Mieheyden, suomalaisuuden ja Suomen väliset suhteet kuvataan urheilu-uutisoinnissa
yleensä vuorovaikutteisina ja itsestäänselvinä. Miesurheilijoista
rakennetut kuvaukset myötäilevät suomalaisuudesta rakennettuja
mielikuvia ja stereotypioita. Suomalainen miesurheilija kuvataan usein
kaavamaisesti sisukkaana, hiljaisena, ahkerana, hieman jörönä
ja sisäänpäin kääntyneenä yksilönä.
Tämä "suo-kuokka-ja-jussi" -ajattelu pohjautuu näkemykseen,
jonka mukaan Suomi on pohjoinen, kylmä, karu ja harvaanasuttu maa,
jossa leipä on ansaittava ankaralla (miehisellä) työnteolla.
Suomen alueellisten piirteiden katsotaan siis vaikuttavan suoraan sitä
asuttavien miesten ajatteluun, kokemuksiin ja ominaisuuksiin.
Selkeimmin muistetaan varmasti Paavo Nurmi, jonka persoonaan kiteytyivät
kaikki suomalaisuuteen liitetyt piirteet kuten sisukkuus, yksinäinen
puurtaminen ja ankara työnteko. 1990-luvulla vastaavaa miehistä
mallia toteuttivat esimerkiksi mieskeihäänkeittäjämme
sekä mieshiihtäjämme, jotka kutsuivat itseään
julkisuudessa "karpaaseiksi". Olennaista karpaasille on yksilöllinen
suoritus, vaikka "kaveria ei jätetäkään".
Äidit ja Suomen maineen pelastajat
Miesten oletetaan tukevan toisiaan ja luovan yhteisiä päämääriä
sekä käsittelevän asioita huumorin kautta. Oletetaanko vastaavasti
naisten kinastelevan, keskittyvän epäolennaisuuksiin ja kehittävän
keskinäisen kateuden ilmapiiriä? Ainakin naisten joukkueurheilu
saa vähiten palstatilaa lehtien sivuilla. Siinä missä Heli
Rantanen tai Marja-Liisa Kirvesniemi ovat hyväksyttäviä
kansallissankareita, ei naisten jääkiekko- tai salibandymitali
kansaa juurikaan lämmitä. Toisin kuin vuoden 1995 Suomen miesten
jääkiekkojoukkueen MM-voitto, joka muodostui kansalliseksi juhlaksi.
Näkemys urheilevasta ja kilpailevasta ruumiista nojaa vahvasti
länsimaiseen käsitykseen, jossa maskuliinisuus ja feminiinisyys
ovat toistensa vastakohtia. Kansallisesti arvostettuja urheilulajeja, kuten
jalkapalloa ja jääkiekkoa, pidetään usein yksinomaan
miehisinä lajeina, joissa naiset eivät voi onnistua. Ne ominaisuudet
tai urheilulajit, kuten voimistelu ja taitoluistelu, joissa naiset ovat
fysiikaltaan, notkeudeltaan tai motoriikaltaan parempia kuin miehet, eivät
täytä perinteisiä kilpaurheilulle asetettuja kriteerejä
eivätkä näin nouse kansallisesti arvostetuiksi lajeiksi.
Kilpaurheilun kautta ei siis rakenneta ymmärrystä pelkästään
kansalaisten samanlaisuudesta, kansallisesta identiteetistä ja kansanluonteesta,
vaan myös niistä eroista, joita kansakunnan sisällä
vallitsee. Siinä missä miehen ruumiin tehtävänä
on puolustaa kansakuntansa kunniaa, taistella ja jopa kuolla sen puolesta,
on naisen tehtävä uusintaa kansakunta niin fyysisesti kuin sosiaalisestikin
äidin roolinsa kautta. Nämä naiseuteen ja mieheyteen liitettävät
kuvat heijastuvat usein myös urheilujournalistisiin käytäntöihin,
jotka ovat perinteisesti korostaneet miesten roolia suomalaisen maineen
pelastajana samalla kun naiset on vahvasti esitetty äiteinä,
tyttärinä ja oman kotikylänsä kasvatteina.
Viime vuosina perinteisiä mielikuvia urheilijoista on ehkä
tietoisestikin pyritty muuttamaan. Kenellekään ole liene epäselvää
Teemu Selänteen tai Jani Sievisen lasten lukumäärä
tai se, etteivätkö naishiihtäjämme pitäneet yllä
suomalaista hiihtomainetta 1980-luvulla. Silti rivien välistä
on yhä luettavissa perinteisen ydinperhemallin ylistys - Susannan
täytyy siivota, jotta Jani saisi uida.
"Naiset nostavat joustavammin ja kauniimmin"
Koska miehinen suoritustapa määritettiin heti alusta saakka urheilussa
"oikeaksi" suoritustavaksi, olivat suomalaiset toimittajat ja urheilujohtajat
pitkään sitä mieltä, ettei naisten kilpaurheiluharrastukseen
kannattanut panostaa. Ennen toista maailmansotaa Helsingin Sanomain sivuilla
esitettiin lausuntoja, joiden mukaan miesten ja naisten pisteitä ei
olisi saanut laskea yhteen olympikisojen pistetaulukoissa, koska tämä
vääristi näkemystä kansakuntien välisistä
voimasuhteista.
Suomalaisten toimittajien mielestä olympiakisojen luonteeseen
eivät myöskään kuuluneet erilliset kilpasarjat, koska
kisojen tarkoituksena oli saada esille kansakuntien parhaimmisto sukupuolesta
riippumatta. Koska naiset eivät pystyneet päihittämään
miehiä, ei naisurheilulla ollut mitään todellista merkitystä.
Urheilu nähtiin neutraalina, puolueettomana ja luonnollisena, eikä
siihen tullut sekoittaa ėsukupuolikysymystäķ.
Nykyisin erillisten sarjojen olemassaoloa ei enää kyseenalaisteta,
naisten ja miesten fyysiset erot tunnetaan ja myös naisurheilu on
saanut osakseen kansallista arvostusta. Silti esimerkiksi painonnostaja
Karoliina Lundahlia koskevassa jutussaan Helsingin Sanomat otsikoi "naisten
osaavan nostaa painoja kauniisti ja herkästi" (HS Verkkoliite 9.8.1997).
Naisen urheilusuorituksen on erottava paitsi suoritustasoltaan, myös
laadultaan, tavaltaan, tunteeltaan ja tyyliltään miehisestä
suorituksesta.
Urheilujournalismin mukaan naiseus ei ole agressiivista, kilpailullista
tai taistelevaa edes painonnostossa. Naisille onkin perinteisesti asetettu
vaatimus stereotyyppisesta naiskauneudesta, siroudesta ja viehättävyydestä,
joiden kautta naisurheilijoita usein arvotetaan. Perinteisen kauniit naiset
saavat helposti palstatilaa ja näkyvyyttä, kuten Ringa Ropon
ja Satu Ruotsalaisen tapauksessa.
Koska "oikea" urheilusuoritus kuitenkin korostaa ja jopa vaatii maskuliinisia
luonteenpiirteitä suorittajaltaan, on naisurheilussa jatkuvana uhkana
naisten "miehistyminen". Pelkona on joutua tilanteeseen, missä yksilön
sukupuolta ei voida selvittää ensisilmäyksellä. Naiset
ovat tällöin jo puoleksi miehiä, kuten pikajuoksija Svetla
Dimitrova, jota kuvatekstissä kommentoidaan "hirviöksi" (HS,
NYT-liite nro. 41).
Toisen näkökulman mukaan naisurheilijat ovat alusta lähtien
jollakin tavalla poikkeavia, koska ovat hakeutuneet miehisten harrastusten
pariin. Naiset ja tytöt ovat joko lesboja, jotka naisjoukkueissa viettelevät
ja vihkivät normaalitkin heterotytöt lesbouden salattuun maailmaan
(HS 8.8.1999),
Nainen ei siis voi kuulua samalla tavoin kuin mies mieheyden kautta
määrittyneen kilpaurheilun, kansallisen edustuksen, poliittisen
tai kansainvälisen toiminnan piiriin. Koska sukupuolten välillä
täytyy olla selkeä, havaittava ero, ei nainen saa olla liian
aggressiivinen, lihaksikas, vahva, uupumustaan näyttävä
tai taisteleva yksilö.
Keihäänheittäjä Kimmo Kinnunen loukkaantui Portugalin
yleisurheilun MM-kisoissa vuonna 1999. Loukkaannuttuaan Kinnunen totesi,
ettei anna "näiden apinoiden (portugalilaisten lääkärien)
...itseään tutkia" (HS 24.8.1999).
Keihäsmiestemme kielenkäyttö on muutoinkin ollut varsin
värikästä vuosien saatossa, ja siihen on suhtauduttu lähinnä
huvittuneesti niin kansalaisten kuin mediankin piirissä. Sen sijaan
Marjo Matikaisen "Havuja perkele!" ei unohtune koskaan, sillä se lienee
jyrkimpiä lausahduksia, jota naisurheilijoidemme suusta on vuosisadan
varrella kuultu.
Suomi-neito maailmalla
Miksi naisurheilijat niin harvoin näyttäytyvät kansallissankareina
suurelle yleisölle? Toisin kuin miesten kohdalla, naiseuteen liitettävien
ominaisuuksien takana ei katsota olevan suomalaisuuteen liittyvien ominaisuuksien,
vaan naiseuden itsensä. Naiseuden ja naisten katsotaan olevan lähes
samanlaisia kaikkialla, minkä vuoksi kulttuurisesti erityistä
suomalaisuutta ei voida rakentaa naiseuden varaan.
Naiseus on liitetty myös arkipäivään, kotiin ja
paikallisuuteen, jotka ovat olleet kansallisten rakenteiden kannalta vähämerkityksellisiä.
Naisurheilijoilta odotetaan Suomineidon käyttäytymistä,
puhtautta, viattomuutta ja siveellisyyttä. Naiset nähdään
myös suhteellisen passiivisina oman uransa suhteen, vilahtaahan taustalla
usein voimakkaan miesvalmentajan hahmo, jonka katsotaan luotsanneen naisemme
kohti mestaruutta.
Naisten symbolinen arvo tekeekin heistä suojeltavaa omaisuutta
"meille" ja vastaavasti eräänalaista riistaa "heille", ulkopuolisille
(miehille).
Nainen voi olla liian naisellinen, liian maskuliininen, tai hän
voi edustaa puhtautta tai viattomuutta ja olla samanaikaisesti voimakkaasti
seksualisoitu aina tilanteen mukaan. Vaikka naiset ovat tulleet mukaan
lähes kaikkialle urheilun piiriin, on naisurheilijoita yhä miehiä
vähemmän, eikä naisten urheilua vieläkään
arvosteta yhtäläisesti. Esimerkiksi Vuoden urheilija -listalla
on vuosittain vain muutamia naisia.
Urheilujournalistiset käytännöt kulkevat jatkuvasti muun yhteiskunnallisen
kehityksen jäljessä. Erilaiset seksistiset ja rasistiset kielikuvat
- määritteet "urheilija ja naisurheilija" keveimmästä
päästä - ovat yhä arkipäivää, eivätkä
ole juuri sadan vuoden aikana muuttuneet. Muutosta ei todennäköisesti
nähdäkään ennen kuin urheilun yhteiskunnalliset, kulttuuriset
ja sosiaaliset sidokset tunnustetaan avoimesti, eikä urheilijoille annettuja
merkityksiä piiloteta osallistujien "biologisten" ominaisuuksien
taakse.