] O l l i
T i u r a n i e m
i [
Synnyin Kemijoen varteen Jaatilan kylään tammikuun
toisena päivänä vuonna 1952. Olin seitsemäs äitini
synnyttämistä lapsista, eikä äitini jaksanut lähteä
enää Rovaniemelle synnyttämään, joten kotiimme
kutsuttiin kätilö 40 kilometrin päästä Rovaniemeltä.
Sisään astuttuaan kätilö tiedusteli isältäni
ensimmäiseksi ryyppyä. Isäni vastasi, että hän
ei ollut varautunut tarjoamaan ryyppyä, varsinkin kun tiedossa oli
että kätilö olisi nainen. Kätilö pysyi lujana,
joten isäni haki pimeän pullon kylältä. Synnytys tapahtui
joten kuten, lapsi jäi henkiin. En tiedä liekö se ollut
niin pieni vai humaltuiko kätilö liikaa sillä syntymätodistuksessani
lukee vieläkin varmuuden vuoksi: Olli Kaarina.
Lapsuudesta muistan kun useasti heräsin keskellä
yötä räjähdyksiin. Suuret pään kokoiset kivet
sinkoilivat joskus talomme seiniin keskellä yötä. Insinöörit
muuttivat Kemijoen vuosituhansia vanhaa virtaamaa. Alakanava kulkee sadan
metrin päässä lapsuudenkodistani ja räjähdykset
johtuivat siis siitä kun Kemijoelle tehtiin kallioon uutta uomaa.
Joku insinööri oli päättänyt, että suurin
mahdollinen hyöty saataisiin joesta irti, jos sen paikkaa muutettaisiin.
Isäni oli lohenkalastaja, viljeli maata ja hoiti
poroja, kunnes sota ja Kemijoen rakentaminen tuhosivat vuosisatoja vanhan
idyllin. 1950-luvulla isäni menetti elämisensä hallinnan.
Oli ryhdyttävä yrittäjäksi, alalle, joka oli hänelle
täysin outo. Yrittäjyyttä kesti rakentamisen ajan, minkä
jälkeen kaikki oli hiljaista.
Jäljelle jäivät alastomat, rumat, kiviset
penkat. Luonnonkaunis kulttuurimaisema oli raiskattu, eikä tuolloin
vielä ajateltu maisemointitöitä. Kotitalomme ja joen väliin
olisi kasattu kymmeniä metriä korkea penkka. Isäni uhkasi
ottaa oikeuden omiin käsiinsä, jolloin piha täyttyi mustista
autoista ja penkka ajettiin muualle.
Sota ja voimalaitosrakentaminen olivat jokivarren talollisille
sellaisia kokemuksia, joista he eivät koskaan selvinneet. Se oli sellainen
loukkaus tunne-elämän tasolla, että sitä ei voi käsitellä
yhden miespolven aikana. Ennen ihminen oli osa luontoa, mutta nyt ihmisestä
oli tullut luonnon herra, kasvoton markkinavoima, jonka edessä oli
oltava nöyrä.
Esiin nousi suomalaisen miehen pärjäämisen
pakko, työhulluus. Työstä tuli pakko, sitä tehtiin
pärjäämisen eikä siis enää luonnon ehdoilla.
1950-luvulla kyläämme tuli palkkatyö voimalaitostyömaalla,
jolloin mies menetti vapauttaan ja riippumattomuuttaan. Luonto työnantajana
oli aivan eri asia kuin Kemijoki Oy. Maa- ja metsätaloudessa työtapa
oli vielä luonnon rytmin mukaista ja toisaalta ihmisen luonnon mukaista.
Palkkatyö muutti työn kurinalaiseksi vuorotyöksi. Työstä
tuli väline jaavan tai auton hankkimiseksi. Ero työn ja vapaa-ajan
välillä kasvoi. Kollektiiviset osuuskunnat katosivat kylältä.
Puimaosuuskunta, sonniosuuskunta ja lohipato-osuuskunta
kuivuivat tarpeettomina kasaan. Siemennyksen hoiti kravattisonni, jos sitä
siemennettävää kylällä enää edes oli.
1970-luvun alussa Lapin läänin poikien ammattitoiveissa maanviljelijän
ammatti oli 18. sijalla, kun se koko maassa oli kolmannella sijalla. Toisin
sanoen mitä lähempää luontoa on lähdetty sitä
kauemmaksi siitä on haluttu päästä.
Peräpohjalaisen talollisen 1940-luvun ja 1950-luvun
kosketus sivistykseen, yhteiskunnalliseen kehitykseen ei ollut välttämättä
kovin myönteinen kokemus. Sivistys ajoi mustalla autolla ja ammatiltaan
hän oli tuomari tai sitten joku muu jokiyhtiön herra, joka
tiesi hyvin peräpohjalaisen miehen heikot kohdat. Peräpohjalaisen
miehen loukattua itsetuntoa voideltiin usein viinalla. Täytyy sanoa,
että homma hoidettiin erittäin taitavasti, sillä jokivarren
mies vaikeni esimerkiksi kalakorvausasioissa kolmeksi vuosikymmeneksi.
Kemijoen rakentamisessa suurin insinööri oli sielun insinööri,
joka pystyi ja kykeni patoamaan jokivarren miehen elämänvirran.
1950-luvulla kodissamme oli puhumattomuutta. Isästäni
oli tullut mykkä. Keskuudessamme asui käsittelemätöntä,
loukattua tunnetta, joka piti purkaa ankaraan työntekoon ja juopotteluun
luppoaikoina. Sodan kokeneet miehet puristivat aina jotakin käsissään.
Sylissä piti olla kättä pidempää. Sodassa se oli
ase, sodan jälkeen kanki, talikka, kirves, tukkikoukku tai viinapullo.
Miehet eivät pystyneet enää löysäämään
tunne-elämän tasolla. Käytännössä se merkitsi
sitä, että esteettiset arvot heidän elämässään
menettivät merkityksensä. Kaikesta tuli arkisen harmaata. 1920-luvulla
presidentti Relander oli ylistänyt vielä Jaatilan kylän
kaunista vuosisatojen saatossa omaan muotoonsa hioutunutta maisemaa. Nyt
joesta oli tullut vangittu virta ja pato kasvoi myös jokivartisten
sydämiin.
Masentuneisuus, tunne-elämän järkytykset
sekä vuosisataisten perinteiden katkeaminen jokivarressa näkyvät
tulevaisuudessa vielä muutaman vuosikymmenen ajan, sillä maaseudun
luonnonympäristössä eläneen miehen tunnusmerkistön
nouseminen kiveksistä urbaanin kaupunkilaismiehen päähän
ei tapahdu hetkessä.
Synnyin raiskattuun maisemaan ja miehen mallinani oli
insinöörin raiskaama jokivarren miehen sielu, jonka henkinen
tasapaino oli järkkynyt. Isäni jäi minulle lapsuudessani
etäiseksi, sulkeutuneeksi omien ongelmiensa kanssa kamppailevaksi
mieheksi, joka ei enää tiennyt millaiseen yhteiskuntaan minut
olisi pitänyt kasvattaa. Imin itseeni mallin, jonka mukaan mies on
etäinen työnarkomaani, joka saa hetken vapautuksen elämisen
tuskastaan ainoastaan ollessaan humalassa muiden miesten seurassa yhteisellä
valheellisella matkalla, jolla kukaan ei kuuntele minuuttaan, saatikka
sitten muita. Kulttuurin painopiste muutti lohijoelta baarin kulmalle,
jossa kadotetut sielut etsivät toisiansa halakaulassa.
Toisaalta holtittomassa ryyppäämisessäkin
oli oma mielensä. Taustalla oli pyrkimys löytää ja
ylläpitää itsetuntoa juopottelun avulla. Kysymys ei ollut
epäonnistumisesta, vaan raju ryyppääminen oli joka suhteessa
kallis hinta menetetystä identiteetistä. Tukka kasvoi 1960-luvun
lopulla vapaan villin miehen mittoihin, jolloin mies oli vapaa ollessaan
viinanhimonsa orja. Nykyäänhän sitä identiteettiä
myydään baareissa jo litran pulloissa. Identiteetiksi muodostui
pyrkimys orientoitua miehekkäällä tavalla sosiaaliseen todellisuuteen,
jolloin miestä määritti viinanjuonti ja siihen liittyvä
vastuuttomuus perheestä - jos perhettä oli - sekä toisaalta
vapauden kaipuu, riippumattomuus. Vapaus oli vastuuttomuutta, jolloin esimerkiksi
tuurijuoppous oli tapa jäsentää sosiaalisen ja sisäisen
todellisuuden välistä ristiriitaa. Baareista muodostui nykyajan
impivaaroja, vaikka ei siellä tainnut kovin paljoa impejä olla.
Humalasta muodostui matka impivaaralaiseen, villiin vapauteen ja toisaalta
yhteisöllisyyden kokemiseen.
Lestadiolaisuus oli tullut Kemijokivarteen 1800-luvun
loppupuolella. Lestadiolaisuus muodosti suojamuurin väestön itsearvostukselle
kulttuurin muutoksen aiheuttamia paineita vastaan. Ei liene sattuma, että
lestadiolaisuus nousi kukoistukseen kylässämme vuosisadan alussa
rautatien valmistumisen myötä. Suhde uskontoon oli suhdetta henkisyyteen,
hengellisyyteen, elämää suurempiin voimiin, jota myös
luonto edusti.
Isoisäni oli uskonnollinen mies, joka oli mukana
yhdessä vaimonsa Liinun kanssa järjestämässä seuroja
kotikyläämme. Luppoaikoina seurat saattoivat kestää
useita päiviä. Merkittävää on, että isoisäni
oli kylän nokkamiehiä ja samalla hän oli uskovainen, menettämättä
silti kasvojaan yhteisön silmissä. Hengellisyys kuului vielä
tuolloin miehelle siinä missä naisellekin. Herääkin
kysymys, missä se miehisyys sitten oli ja mitkä olivat miehisyyden
tunnusmerkit? Luulen, että miehisyys oli tuolloin työssä
ja siinä että pirtti oli täynnä lapsia. Se oli isänä
olemista ja vastuun kantamista siitä, että lapsille riitti ruokaa.
Miehisyyden tunnusmerkkejä olivat puukko, pelto ja pullo.
Äitini oli hengellinen, tasapainoinen ja voimakas
ihminen. Hän oli lähtenyt kolmekymmentäluvulla, parikymppisenä
nuorikkona Sodankylästä kohti etelää, päätyen
myymäläapulaiseksi Jaatilaan. Äidin äiti oli omaa sukuaan
Pyhäjärvi, Sodankylän Pyhäjärveltä kuuluisaa
porosukua, joten juureni ovat aika tiukasti tämän maakunnan kamarassa.
Joskus olen sanonutkin, että kumman suulla puhuisin: lohen vai poronko
lauluja laulaisin.
Kuljin lapsena äitini mukana paljon kirkossa ja
meillä pidettiin seuroja myös kotona. Äitini istutti minuun
vuosituhansia vanhan omantunnon äänen, jota sittemmin yritin
kaikin keinoin tukahduttaa, se kun ei sopinut miesten maailmaan. Nuorten
miesten maailmassa piti olla kova kaveri, täysi mies ainakin töiden
suhteen jo toisella kymmenellä. Uskonnollisuus, hengellisyys ei sopinut
sodankäyneille miehille, eikä se sopinut meillekään
sodan käyneen sukupolven miesten pojille. Herkkyys, hengellisyys ja
pehmeys olivat naisellisia ominaisuuksia, akkojen touhua ja jos mies pehmoksi
ryhtyi niin hän menetti kasvonsa.
Kävin muutaman vuoden kansakoulua, jonka jälkeen
pääsin oppikouluun. Elettiin kuusikymmentäluvun alkuvuosia.
Minusta piti tulla herra, mutta minä häpesin koulunkäyntiä,
koska lapsuudessani olin saanut herroista varsin kielteisen kuvan.
Toisaalta halusin olla lojaali taustani kulttuurille,
halusin olla jokivartisten puolella, joten kävin ylioppilaaksi pitkin
hampain. Oppikoulun tulo meidänkin naapurikyläämme merkitsi
kylässämme suurta koulutuksellista isojakoa, joka jakoi myös
perheenjäsenet kahteen kastiin. Kun vanhemmat lapset oli uhrattu palkkatyön
alttarille, nuoremmat pantiin oppikouluun, ja tämä jako oli omiaan
tuomaan jännitteitä myös perheiden sisälle. Jotkut
kaverini itkivät sitä etteivät päässeet oppikouluun,
minä itkin sitä että pääsin. Lukioaikana velipoikani
oli jo Imatran Voimassa töissä. Hän oli vapaa ja itsellinen
mies. Minä olin kotona, tein kodin töitä, elin autoritäärisen
isän vallan alla ja kärsin. Elin ristikkäisten paineiden
alaisena, elämisen hallinnan menettäneenä. Elin suurta yhteiskunnan
murrosta, enkä tietenkään pystynyt hahmottamaan mielessäni
sitä mistä oli kysymys. Vähitellen minusta tuli sulkeutunut,
pelokas, arka, puhumaton, syrjäänvetäytyvä, intialaista
filosofiaa lueskeleva nuorukainen. Humalassa olin kylläkin aivan toinen
persoona. Esitin miestä siinä missä muutkin, joskaan muut
eivät aina tahtoneet ymmärtää puheitani.
Muistan kun kerrankin nuorina miehinä menimme tansseihin
Rovaniemelle. Olin tietenkin ottanut kiljua vapautuakseni peloistani, mutta
siitäkin huolimatta minun oli vaikeata lähestyä tyttöjä.
Tytöt seisoivat Valsalla rivissä, paino toisella lonkalla, naama
puuteroituna, purkkaa jauhaen, katseessa etäistä kylmyyttä,
amerikkalaisittain. Mitäpä sitä kiljua juonut maalaispoika
olisi osannut tällaiselle maailmannaiselle sanoa. Kylällämme
kuulemma eräs mies aloitti keskustelun aina sanomalla, että kyllä
se miehinen mies hakkaa aika palijon päiväsä halakoja. Hän
on vieläkin poikamies. Miehisyyden tunnusmerkit olivat muuttuneet.
Kirves oli vaihtunut Jaava-merkkiseen moottoripyörään ja
vaaleaan, väljään pukuun. Puhua piti osata jostakin muustakin
kuin halon hakkuusta. Miehisyyden tunnusmerkeiksi tulivat pullo, pillu
ja pirssi.
1940-luvun lopun turvallinen kyläyhteisö, lohenkalastukseen
perustuva kulttuuri muuttui kymmenessä vuodessa lähtemisen kulttuuriksi,
jolloin miehisyyden tunnusmerkiksi nousi Ruotsissa tehtaalla hankittu Volvo,
jota käytiin kerran kesässä näyttämässä
kotikylässä.
Minä jäin oppikoulun vangiksi. Kerran minun
piti puhua koulun vanhempainillassa kodin ja koulun yhteistyöstä.
En saanut sanaa suustani, koska tunsin, että koti ja koulu olivat
niin kaukana toisistaan. Jotenkin häpesin maalaisuuttani. Niinpä
sitten minäkin lähdin Ruotsiin seitsemänkymmentäluvun
alussa. En lähtenyt tehtaalle, eikä minulla ollut kinthaita matkassa.
Menin Uumajan yliopistoon opiskelemaan yhteiskuntatieteitä. Vuosi
tätä opinahjoa riitti minulle. Muutin takaisin Suomeen, koska
ruotsalainen yhteiskunta tuntui minusta liian sokeriselta, opiskelijatkin
joivat bileissään vain viiniä, eivätkä näyttäneet
humaltuvan ollenkaan. Tulin siis takaisin kotikylääni, menin
rakennukselle töihin ja ostin pullon koskenkorvaa aina perjantaisin.
Vuoden kuluessa huomasin, että kotikyläni oli tyhjentynyt ikäluokastani,
olivat lähteneet maailmalle. Olin yksinäinen, en kuulunut enää
mihinkään yhteisöön.
Muutin Turkuun ja ryhdyin opiskelemaan kirjallisuutta
ja filosofiaa, aineita jotka eivät valmistaneet mihinkään
ammattiin. Yritin ikään kuin itseltäni salaa herraksi. Opiskeluaikanani
halusin säilyttää kosketuksen tosiolevaan, joten lähestyin
akateemisuutta järjestöelämän kautta. Ensimmäisen
kirja, jonka Turussa luin oli marxilais-leniniläisen filosofian perusteet.
Seisoin useasti tehtaan portilla aamulla kello seitsemän haistelemassa
työläisiä, jakamassa lehteä ja todistamassa itselleni,
että en ole pettänyt kulttuuritaustaani, vaikka olenkin herrojen
koulussa. Ajattelin, että estetiikkaa voi tarkastella myös työväenluokan
kannalta, vaikka kirjallisuuden lehtori olikin asiasta täysin toista
mieltä. Valmistuin humanististen tieteiden kandidaatiksi ja päteväksi
esimerkiksi kulttuurisihteerin virkaan, joita hainkin joskus 1980-luvun
alussa Rovaniemen ympäristöstä, mutta minua ei koskaan valittu
mihinkään, koska itselliset, talolliset poliitikot täällä
Lapissa ajattelivat että olin myynyt maani, mennyt kaupunkilaisten
palkkatyöläisten puolelle, että ikään kuin olisin
tuhonnut vuosituhansia vanhan kulttuuritaustani muutamassa vuodessa. Ne
ikäluokastani, jotka tänne jäivät selviytyivät,
kuka mitenkin. Minun oli haettava uusia väyliä itsetuntoni ja
identiteettini paikkaamiseksi. Yleensä sanotaan, että opiskelin
itselleni ammatin. Minä opiskelin itseltäni ammatin, olemalla
opiskeluaikanani kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista. Ajauduin vapaaksi
toimittajaksi ja myöhemmin osa-aikaiseksi kirjailijaksi pohtimaan
lähimenneisyyttäni, elämisen malliani.
Turussa luin joskus 1980-luvun alussa Helsingin Sanomia,
jossa oli isästäni kokosivun juttu. Kuvassa isäni seisoi
valtioneuvoston juhlasalissa salkku kädessään. Hän
oli karvalakkilähetystön mukana peräämässä
valtiolta kalakorvauksia, jotka olivat muutaman vuosikymmen myöhässä.
Myöhemmin kysyin isältäni, että mitä siinä
salkussa oikein oli. Isäni vastasi; konjakkipullo. Hän oli yrittänyt
tarjota herroille ryyppyä, mutta herrat olivat kieltäytyneet
työkiireidensä vuoksi. Isäni yritti käyttää
asioidensa hoitamiseksi samoja voiteita, joita herrat käyttivät
Lapissa 1940-luvun lopulla. Isäni yritti juottaa herroille heidän
omat myrkkynsä. Nykyisinhän tällainen voitelu ei ole enää
sallittua, kahvikuppikin on liikaa.
Elin siis miehen elämää, joka ei ollut
minun elämääni, vaan miehisen roolin vetämistä,
roolin johon en ollut sisäisesti lainkaan tyytyväinen. Kuvittelin
olevani vahva kaikkivoipainen mies, joka menee läpi vaikka harmaan
kiven. Vedinkin miehen roolini loppuun asti, näyttelin yli, riisuin
roolipukuni ja ryhdyn miettimään mistä oikein on kysymys,
kuka on kirjoittanut käsikirjoituksen tähän minun elämäni
rooliin.
Jäljelle on jäänyt arka ja pelokas poika,
jonka oli aloitettava elämänsä rakentaminen aivan alusta
lähes keski-ikäisenä miehenä. Oman minänsä
riisuminen ei tapahdu hetkessä. Vanhasta miehen mallista, narsistisesta
persoonallisuudesta luopuminen, joka oli kasvatettu heikon itsetunnon suojelemiseksi,
vie oman aikansa, jonka kuluessa on tehtävä raskas surutyö.
Sisältäni on löytynyt paljon ahdistusta ja pelkoa, kipeitä
tunteita, jotka eivät välttämättä ole olleet minun
tunteitani, vaan sodan ja voimalaitosrakentamisen kokeneen peräpohjalaisen
miehen tunteita. Lähihistorian haltuunottaminen tunne-elämän
tasolla ei tapahdu hetkessä eikä kivuitta. Voin sanoa, että
kaikki se tuska, jota olen kokenut kulttuuritaustani johdosta, on kannattanut
kestää. Ajattelen, että mieheksi kasvaminen on esi-isien
luontosuhteen ymmärtämistä, ihmisen pienuuden tajuamista
maailmankaikkeudessa, omien rajojen etsimistä ja oman rajallisuutensa
myöntämistä. Miehisyys on pienemmäksi tulemista ja
vastuun kantamista omista tunteista.
" Haava on auki iholla, veretön haava. Veretön ajaton maa. Haava on auki ajassa, veretön haava. Veretön, veren tulla." ï
"Sitaatit" Olli Tiuraniemen romaanista Mustan joen syke.
Pohjoinen 1996.