] T e k
s t i : A r t o
P ö l l ä n e n
- K u v a : E r k
k i K i i s k
i [
Täällä pohjanperillä viimeisen reilun
tuhannen vuoden ajan ovat historiallista tapahtumista dominoineet viikingit,
skandinaavit. Heidän vastapainokseen nousi idässä vähitellen
Bysantin ortodoksian perillinen Venäjä. Suomi heimoineen jäi
siihen väliin ja jauhautui kahtia, ennen kuin oli edes ennättänyt
saavuttaa valtiollista tasoa näinhän me olemme tottuneet
ajattelemaan.
Mutta onko tämä sittenkään koko totuus?
Voittajien, germaanien ja skandinaavien omasta historian kirjoituksesta
ja arkeologian saralta nousee eteemme hämmentäviä asioita.
Ennen viikinkiaikaa, 400-700 -luvuilla, Suomi oli suhteellisen
vahva ja itsenäinen esim. asetekniikassa ja koruissa. Lisäksi
Suomesta näyttää olleen suorat ja melko kiinteät yhteydet
Baltiaan ja Keski-Eurooppaan, Skandinavian ohi, ja tietysti myös idän
sukulaiskansoihin. Liian vähälle huomiolle on jäänyt
se, miksi viikingit eivät vallanneet Suomea, vaikka he vaikuttivat
ja terrorisoivat melkein koko Euroopassa ja tosiasiallisesti hallitsivat
myös Venäjän jokireittejä. Yleisesti ajatellaan niin,
että vähäväkisessä ja vaikeakulkuisessa Suomessa
ei ilmeisesti ollut isoja kaupunkeja, joihin rikkaudet olisivat keskittyneet,
mikä vähensi Suomen mielenkiintoa hyökkäyskohteena.
Mutta onko tämä koko totuus? Entäpä jos Suomessa olikin
ryöstötavaran määrään nähden liian suuri
ja järjestäytynyt "Suomen valtion" sotavoima.
Millainen Suomi on todellisuudessa ollut ennen Ruotsin
valtaan joutumistaan? Niin, saagojen ja muunkin germaanisen kirjallisuuden,
kuten Widsith 600-luvulla ja Saxo Grammaticus 1190-luvulla, mukaan Suomi
ei ollutkaan järjestäytymätön barbaarimaa, vaan suunnilleen
samantasoinen "valtakunta" kuninkaineen kuin skandinaavienkin vastaavat.
1100-luvun lopulta olevissa Flateyjarbókíiin sisältyvissä
Orkneyinga- ja Hversu Noregr bygdistí (Kuinka Norja asutettiin) -saagoissa
esitetään, että Suomi (Finland) ja Kainuu (Kvenland) olisi
ollut eräänlainen koko Pohjolan peruskuningaskunta, josta käsin
olisi perustettu sekä Norjan että Tanskan kuningashuoneet ja
annettu monia kuninkaita ja varsinkin kuningattaria myös Ruotsin valtaistuimelle.
Suomen ja Kainuun kuninkaan Fornjotrin (=Muinaisjuutti,
Vanha Jotuni) sukuluettelo on esitetty täyteläisimpänä
Orkneyinga-saagan johdannossa, ns. Fundinn Noregrissa
(= Norjan löytäminen), joka on suomennettu
Kyösti Julkun kirjassa Kvenland sekä Messeniuksen Suomen, Liivinmaan
ja Kuurinmaan vaiheita -kirjassa. Suuri osa luettelon nimistä on myös
Hversu Noregr bygdistissä ja jokunen Historia Norwegiaessa (1100-luvun
lopulta). Skandinaaviset tutkijat ja myös esim. suom. Jarl Gallén
ns. Tvärminnen raportissa v. 1984 selittävät mieluusti em.
lähteet täysin myyttitietoa sisältäviksi ja siis ei
-historiallisiksi. Mutta, mutta...
Germaaninen kirjallisuus, Widsith
Germaanisesta kirjallisuudesta löytyy mainintoja
suomalaisista 600-luvulta lähtien. Vanhin lähde, 600-luvulta
oleva Widsith, luettelee kymmeniä 400-500-lukujen kansainvaellusajan
kansoja kuninkaineen. Luettelossa on tieto: Caesare weold Graecum, ond
Caelic Finnum eli " keisari hallitsi kreikkalaisia ja Caelic (äännemuoto
Kalik?) suomalaisia". Akateemikko Kustaa Vilkuna arveli Caelicin hyvinkin
voivan olla turmeltunut goottilaisen -ik-päätteen saanut muoto
Kaleva-sanasta.
Kalevanpoika -traditio on sekä suomalaisella että
virolaisella alueella yli 2000 vuotta vanha. Hannes Pukki osoitti jo 1941
Virittäjässä, että sana kalev kaleva on jo kantasuomessa
(1000-0 eKr.) merkinnyt - ja viron kielessä edelleenkin punaverkaa.
Etymologian ovat hyväksyneet Aulis Oja 1969 Kalevalaseuran vuosikirjassa
ja Matti Kuusi 1985 Kalevalalippaassa. Siis kalevanpojat = punaverkasenpojat
= punaverkaiset pojat.
Oja tekee rinnastuksen: Bysantin keisarin poikia sanottiin
porfyrogennetoksiksi, eli purppurassa syntyneiksi. Vertauksen mukaan kalevanpojat
olivat joko kuninkaallinen suku Suomessa ja Virossa tai ainakin mahtava
ylimyssuku, ja he elivät täällä jo 1000-0 eKr.
Sana kuningas on joko germaaninen lainasana tai sana
germaanienkin lainaamasta kielestä. Laina-ajaksi on esitetty pronssikautta
(1500-500 eKr.) tai varhaista rautakautta. Miksi lainata sanaa, jolle ei
olisi käyttöä? Tämäkin viittaa siihen, että
kuninkaita kalevanpoikia on ollut Suomessa jo ennen ajanlaskumme
alkua ja sen jälkeen.
Anglosaksinen Beowulf-runoelma
Tanskalaistutkija Gudmund Schütte pitää
Saxo Grammaticuksen mainitsemaa suomalaista Egther Fynnensistä samana
henkilönä kuin kuuluisan anglosaksisen Beowulf-runoelman pääsankarin
Beowulfin isä Ecgtheow. Ja yllätys yllätys: nimi näyttäisi
löytyvän myös suomalaisesta kansanrunosta Väinämöisen
tuomio: Syntyi poika Poimarissa (Paimio) Emo kutsui Ehtaroksi (=Egther
Fynnensis?). Toisen toisinnon mukaan: Iso kutsui Ismoriksi, Emo Ehtoopoiaksehen...
Jos Päivä oli henkilönimi, kuten Päivän poika
Valkeainen -runossa ilmenee ja Päivölä paikannimi, niin
miksei Ehtoo voinut olla henkilön nimi. Siis Väinämöisen
tuomion Ehtoo-Ehtaro, joka kastettiin Paimion kuninkaaksi, olisi ollut
Saxon tuntema suomalainen Egther Fynnensis ja vielä sama kuin Beowulf-tarun
Ecgtheow eli Beowulfin isä. Ecgtheow oli waegmundingas-
sukua. Vrt. kansanrunojen Osmo-Osmoisen skand. vastine Osmund.
Onko siis Väinö-Väinämöisen
skandinaavinen vastine Waegmund, joka äännetään juuri
Wäimund? Beowulf -runoelman Ecgtheow olisi siis ollut Väinämöisen
sukua eli Väinöläinen, mikä sukunimi mainitaankin kirjallisissa
lähteissä Jouko Vahtolan mukaan vielä 1400- l. Maskussa
Varsinais-Suomessa.
Saagat tuntevat Suomen kuninkaat
Runsaimmat tiedot suomalaisista ovat islantilaisessa saaga-kirjallisuudessa
(mm. Orkneyinga-, Historia Neorwegiae-, Hversu Noregr bygditz-, Egilin-, Ynglinga-,
Kettil Haengrin- ja Bardr Lumitunturinharjun -saagoissa) 1100-1300-luvuilta.
Saagat kertovat skandinaavien ym. germaanien sankaritöiden lisäksi
suomalaisista ja Suomen kuninkaista. Eri lähteet yhteen laskien nimeltä
mainittuja Suomen ja Kainuun kuninkaita on pari- kolmekymmentä.
Orkneyinga- ja Hversu Noregr bygdist -saagojen mukaan jopa osa
skandinaavien jumalmaailmasta johdetaan Suomen kuningassuvusta. Erään
Suomen ja Kainuun kuninkaan, Fornjotrin, pojat olivat Hler, Loge ja Kare. Hler
lähti Tanskaan, valtasi Hlerseyn = Laesön saaren perustaen sinne hallitsijasuvun.
Saagat samaistavat Hlerin ja Aegirin, skandinaavien merenjumalan (Suomen Ahti).
Loge puolestaan perusti hallitsijasuvun Pohjois-Norjaan, josta Haalogaland (korkeat
liekit, revontulet) saa nimensä. Loge vastaa myös tulta, tulenjumalaa
eli Suomen Panua tai Liekkiötä.
Suomen ja Kainuun kuninkaasta Torrosta ja hänen keskitalven
uhrijuhlastaan skandinaavit johtivat skandinaavisen tammikuun nimen ja hänen
tyttärestään Goista tai Goasta helmikuun nimen.
Orkneyinga- ja Hversu Noregr bygdist -saagojen mukaan Suomen ja
Kainuun kuningassuvuista nousi kuninkaita myös Ruotsin valtaistuimelle
(mm. Östen Gylf) ja samoin he suorastaan perustivat Norjan ja Tanskan kuningashuoneet.
Edelleen näissä saagoissa mainitaan Nor-niminen Kainuun
prinssi, joka valtasi Norjan tullen sen ensimmäiseksi kuninkaaksi ja hänestä
polveutui mm. Harald Kaunotukka. Orkneyinga-saagassa mainitaan vieläpä,
että Nor-prinssistä sai koko Norja nimensä
Suomen kuninkaan Torron poika Gor perusti Tanskaan merikuninkaiden
dynastian. Hänen pojanpoikansa Östen Gylf nousi Ruotsin valtaistuimelle.
Gorin jälkeläinen oli myös Norjassa vaikuttanut merijaarli Rognvald,
jonka poika, jättiläiskokoinen Gange Rolf valloitti Normandian ja
josta suoraan polveutuivat Normandian viikinkiajan herttuat, Rouenin jaarlit,
Orkney-saarten jaarlit ja edelleen suoraan alenevassa polvessa Vilhelm Valloittaja,
josta tuli dynastian perustaja Englantiin 1066.
Aivan tuulesta temmattuja Suomen kuninkaat eivät voi olla.
Osa heidän nimistään löytyy paitsi suomalaisista kansanrunoista,
myös Suomen maantieteestä. Eräs heistä oli Torro tai Torri
- Torron kylä, Torronharju, Torronsuo (Torronsuon kansallispuisto) Tammelassa.
Torronsuo löytyy myös Janakkalan-Riihimäen väliltä.
Eräs toinen, Thengill, oli Finmarkin - oikeammin kai Kainuun
- kuningas, jonka takamaata Ruija - Kalevalan Rutja - Finmark oli. Tornionjoen
sivujoki Tengeliöjoki laskee Aavasaksalla Tornionjokeen, siis Kvenlandin
ydinalueella, ei Ruija-Finmarkissa.
Olaus Magnuksen Carta Marinassa 1500-luvulta on Länsi-Suomen
kohdalla merkintä: Finlandia-Vel-Finningia Olim Regnum, siis: "Finningia
Muinainen Kuningaskunta".
Vuodesta 1985 Oulun yliopiston tutkijat ovat löytäneet
roomalaiseen rautakauteen ja kansainvaellusaikaan kuuluvia hautoja ja siis muinaisia
asutuksia Perämeren kaarelta, kuten Tornion Rakanmäestä, Kemin
Länkimaasta ja Kiimanmaasta, Oulun Välikankaalta, Kempeleen Linnakankaalta
ja Saloisten Tervakankaalta. Kvenland Kainuu alkaa siis kohota 1000-2000
vuotta vanhaksi todellisuudeksi juuri sillä alueella missä sen saagojen
mukaan pitikin olla.
Messenius 1600-luvulla sanoo, että Suomen kuninkailla oli
käytössä hyvät lait ja myös luku- ja kirjoitustaito,
samantapainen riimukirjoitus kuin skandinaaveillakin.
Kalevalassakin sanotaan, että Väinämöinen
sammon ryöstöretkellään kirjoitti Pohjolan kivimäessä
"kivehen kirjan, miekalla tuliterällä". Oliko tämä riimukirjoitus
vai kalliopiirros?
Suomi-Kainuu luhistui 400 vuodessa
800- luvulta lähtien Suomi oli kahden tulen välissä,
viikinkien ja venäläisten. Jotain menneestä suuruudesta oli kuitenkin
jäljellä: ei voida osoittaa viikinkien pystyneen valtaamaan pysyvästi
mitään osaa Suomesta, vaikka he kyllä saagojen mukaan sitä
yrittivät terrorisoidessaan koko Eurooppaa ja Venäjää
Suomen ja Kainuun kuningaskunta on täytynyt olla vielä
jossakin muodossa olemassa 1100-luvulla. Sisiliassa vaikuttanut Al Idrisi kirjoitti
vuonna 1154 maailmankarttakirjaansa Ruijan kohdalle selityksen: "Suomen kuninkaalla
on alueita ja viljelyksiä edellä mainitulla Norjan saarennolla". Siis
Suomella oli vielä tuolloin kuningas, se tiedettiin Sisiliassa asti, ja
että Suomen valtapiiriin kuului ainakin osa Ruijasta, josta myös Norjalla
oli jo ote.
Kun Suomi sortui Ruotsin edessä 1249-50 (ei siis vielä
1155!), niin sen jälkeen ei ole ollut enää kovin kunniakasta
johtaa Pohjolan kuningassukuja Suomesta ja Kainuusta. Mutta saagat on pääosin
kirjoitettu ennen Suomen sortumista. Lisäksi Fornjotr-perinne ei ole pelkästään
edellä mainittujen lähteiden varassa. Koko viikinkiajan kuuluisin
hovirunoilija, ns. skaldi oli Harald Kaunotukan hovissa laulellut Tjodolv Hviniläinen.
Hän lauloi vanhimmassa skandinaavilähteessä 800-900-lukujen vaihteen
Ynglingatalissa suurisyntyisestä Logesta, joka oli Suomen ja Kainuun kuninkaan
Fornjotrin sukua... Ja mainitsee nimeltä myös itsensä Fornjotrin.
Ja miksi ei olisi laulanut, sillä Fundinn Noregrin mukaan Fornjotr oli
myös Harald Kaunotukan esi-isä!
Snorri Sturluson käytti 1220-luvulla Ynglingasaagansa lähteenä
Ynglingatalia, mutta vaikenee Fornjotrista, mainiten hänet vain lainauksessaan
Tjodolv Hviniläiseltä. Suomi oli Snorrin aikana jo mennyt suuruus.
Eikö ollut enää kunniakasta johtaa Pohjolan kuningassukuja Suomesta,
laskevan auringon maasta? Muutoinkaan Snorri ei Norjan kuningassaagoissaan mainitse
enää Suomen ja Kainuun johtajia kuninkaan tittelillä, vaikka
mainitseekin useita Suomen johtajia nimeltä. Kiertäen ehkä kyllä,
sillä hänenkin mukaan Ruotsin kuninkaista useat hakivat vaimon Suomesta
tuskin he pelkkiä talonpoikaistyttöjä täältä
hakivat!
Fundinn Noregr -, Hversu Noregr bygdist - ja Historia Norwegiae
ovat Snorrin saagoja vanhempia ja sisältävät samaa tietoa kuin
900-luvun alun Ynglingatal.
Kun lisäksi 600-luvun Widsith, 1190-luvun Saxo Grammaticus
ja vieläpä sisilialainen muslimioppinut Al Idrisi maailmankarttakirjassaan
v. 1154 mainitsevat Suomen kuninkaita, niin eikö olisi aihetta ottaa kokonaan
uuteen tarkasteluun myös FN:n ja HNb:n jopa yksityiskohtaiset tiedot Suomen
kuningassuvusta? Ehkäpä Fornjotrin kuningassuku ei niissä olekaan
vain Pohjolan kuningassukujen mytologinen johdanto Pohjolan alkuhistoriaan,
vaan ainakin osin todellista historiaa jostain 400-700-luvuilta!? Se vaikuttaa
jossain määrin myös mytologiselta siksi, että tämä
perinne säilyi suullisena yli 600 vuotta. Jotain rönsyjä noin
pitkään suulliseen perinteeseen on tietysti voinut tulla, mutta se
ei silti mielestäni oikeuta heittämään koko Fornjotr-perinnettä
mytologian "roskakoriin", niin kuin historian- ja saagatutkijat yleensä
ovat pääosin tehneet. Jos suomalaiskuninkaat olisivat täysin
mytologiaa, voidaan kysyä, miksi viikingit olisivat kertoneet heistä
saagoissaan? Ja miksi he sijoittivat tuon Pohjolan kuningassukujen alun juuri
Suomeen ja Kainuuseen?